Beginner op weg naar financiële vrijheid
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beginner op weg naar financiële vrijheid
Holdings lijkt me persoonlojk ook geen makkelijke. Welke holding kies je, waarom,... Ik ben er nog niet uit. Het lijkt me zoals een ETF: je koopt in feite een hele reeks onderliggende aandelen. En je ziet misschien geen TER staan, maar die er wel. DE CEO en anderen die er werken hebben een loon,... Ik ben er nog niet uitAppeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35
Bedankt! Heb mij de laatste dagen wat ingelezen over holdings en ik ga ze zeker een plaatsje geven in mijn portefeuille!
Als defensiever nu het best bij jou past, dan is dat ideaal voor jou. Ik ben ook zo begonnen en nu opgeschoven naar een agressievere mix. Met maandelijks investeren heb je een aantal voordelen zoals gemoedsrust bij een correctie, aankopen zonder emotie (als je alles automatiseert). Een gezonde basis om te beginnen. Ik ben benieuwd hoe je dit concreet gaat aanpakken. Ik vond het moeilijk om maandelijks aan te kopen zonder me vragen te stellen: is het nu de goeie moment, wat als ik nog een dag wacht de trend ziet er dalend uit...Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 Ben nog steeds wat aan het sleutelen aan de exacte verdeling van mijn investeringen (hoeveel % inkomen + hoeveel spaargeld ik maandelijks investeer) - maar over de producten word ik meer en meer zeker.
Momenteel plan ik +-€2000 per maand te investeren (pakweg 800 uit inkomen, de rest herbalancering spaargeld).
De verdeling van het geld dat niet naar het klaagboekje vloeit (wil een nieuwe pot opbouwen als KT-spaarboek), ziet er als volgt uit:
Groot deel in defensievere mixerfonds (pakweg 50%). Als ik toch nu wil instappen voor de -onzekere?- komende jaren, dan liever iets defensiever.
Sluit zeer dicht aan bij wat ik heb, dus ja, ik kan me hier in vinden! Lees eens een boek zoals the four pillars of investing. Dat gaat je helpen om te begrijpen dat asset allocation belangrijk is, maar zeer moeilijk.Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 Ben nog steeds wat aan het sleutelen aan de exacte verdeling van mijn invester
Verder 35% in ETFs (voorlopig verdeling: 65% IWDA/20% IMAE/15% EMIM). Dit staat nog niet volledig vast (IMAE is bv. nog onzeker door aandeel UK) - maar qua verdeling lijkt het mij wel zoiets te worden.
succes! het ziet er naar uit dat je goed hebt nagdecaht over wat bij jou past en welk risico je wil nemen.Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 Dan schiet er nog 15% over die ik onder de noemer "aandelen" plaats. Hiermee zou ik ook in holdings investeren en evt. wat "speelgeld".
Op deze manier kan ik mijn eerste stappen zetten op de beurs, terwijl ik mij verder inlees en kennis vergaar. Op een later moment laat ik die fondsen dan misscien wel voor wat ze zijn of verlaag ik hun aandeel enorm. Zoals reeds gezegd heb ik een lange horizon, buy&hold. Enkel bij het aandelen deel zou ik durven wat actiever te handelen.
Wat denken jullie hiervan?
https://ambertreeleaves.wordpress.com
Is zeer zeker zo, Verfofstad krijgt bij Sofina tienduizende euro. Dus ja veel geld gaat verloren.
Holdings vind ik interessant omdat die participeren in zowel beurs als niet beursgenoteerde bedrijven.
Dazr zitten ook pareltjes tussen.
ETF beleggen dan wel in bvb 600 bedrijven, maar hoeveel goede zitten er daar tussen?
Je koopt dus vaak ook een hele hoop goede, maar voor elke goede heb je een slechte.
Holdings vind ik interessant omdat die participeren in zowel beurs als niet beursgenoteerde bedrijven.
Dazr zitten ook pareltjes tussen.
ETF beleggen dan wel in bvb 600 bedrijven, maar hoeveel goede zitten er daar tussen?
Je koopt dus vaak ook een hele hoop goede, maar voor elke goede heb je een slechte.
ETF’S veronderstellen simpelweg dat de markten efficiënt zijn. Alle informatie zit reeds in de koers verwerkt en er zijn dus geen dure of goedkope aandelen.
Of efficiënte markten bestaan en zoja dewelke dan efficiënt zijn is open voor discussie
Of efficiënte markten bestaan en zoja dewelke dan efficiënt zijn is open voor discussie
U slaat de nagel op de kop. Elk jaar wordt er weer wat meer belasting geïnd op de bedrijfswagens door de norm een paar grammekes CO2 te verlagen. Resultaat is dat je je op den duur blauw betaalt aan belastingen en dan maar een nieuwe, zuinigere en milieuvriendelijkere wagen koopt, hoewel de vorige nog niet slecht is...Zeezot schreef: ↑26 augustus 2017, 09:33
Eigenlijk wordt ons wagenpark veel te snel vernieuwd. Heb nog niet al te dikwijls een motor geopend die buiten toleranties viel. De rest is eigenlijk vervangen van slijtageonderdelen (ophanging, rubbers,....). 400.000 à 500.000 km is zeker geen onrealistische limiet. Veel meer is zelfs mogelijk. Heb is een Audi gezien die op 4j tijd meer dan 400.000km had gereden.
Het is voornamelijk zoals de mode. De kleren hoeven niet noodzakelijk versleten te zijn vooraleer ze worden weggegooid. Mensen willen gewoon iets nieuws, dat de modetrend volgt. Verder is er dan nog het fiscale dat doorslaggevend is in ons land. Kwam vrijdag nog iemand tegen met een Tesla. De Tesla kostte 130.000 €. Het kwam erop neer dat er geen fiscaal redelijke manier was om dat bedrag uit de onderneming te halen en dat de zaakvoerder dan maar beslist had om daarmee een Tesla van 130.000 € te kopen (welkom in België).
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag Ambertreeleaves. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Interessante blog ook - daar ga ik de komende dagen ook wat grasduinen .
Ik vind een holding wel kwalitatiever dan een ETF, in een bepaalde zin. Een ETF volgt passief de markt, terwijl men bij een holding toch iets actiever in de ondernemingen participeert en volgens een bepaalde visie in (ook niet-beursgenoteerde) bedrijven investeert, al dan niet met beslissingskracht. Lijkt mij wel een interessante diversifactie, ookal betaal je inderdaad een bepaalde TER.
*Ik probeer nog uit te zoeken of het eventueel interessanter is om op het einde van de maand, of bv. op de 7e van elke maand te investeren om bepaalde trends te vermijden. Waarschijnlijk is er een groot aandeel mensen die maandelijks op de 1e aankopen uitvoert, die een extra-stijgend (tijdelijk?) effect op de koers hebben? Eventueel is wat vroeger of later kopen dan interessanter. Nuja, marketing timing... Misschien maakt dit het onnodig moeilijk. Ervaringen, iemand?
Bedankt, dat boek zoek ik op!
Ik ben er zelf ook nog niet uit hoor . Ben mij momenteel wat aan het inlezen in de verschillende (Belgische) holdings, wat hun visie is, welke posities ze momenteel bezitten en in welke sectoren ze actief zijn. Wie weet staat er dan in de nabije toekomst eens een interessante in uitverkoop en kan ik beredeneerd toeslaan.Ambertreeleaves schreef: ↑27 augustus 2017, 10:23 Holdings lijkt me persoonlojk ook geen makkelijke. Welke holding kies je, waarom,... Ik ben er nog niet uit. Het lijkt me zoals een ETF: je koopt in feite een hele reeks onderliggende aandelen. En je ziet misschien geen TER staan, maar die er wel. DE CEO en anderen die er werken hebben een loon,... Ik ben er nog niet uit
Ik vind een holding wel kwalitatiever dan een ETF, in een bepaalde zin. Een ETF volgt passief de markt, terwijl men bij een holding toch iets actiever in de ondernemingen participeert en volgens een bepaalde visie in (ook niet-beursgenoteerde) bedrijven investeert, al dan niet met beslissingskracht. Lijkt mij wel een interessante diversifactie, ookal betaal je inderdaad een bepaalde TER.
Dit zijn terechte vragen. Hoe ik het nu zie, zal ik het inderdaad proberen te automatiseren. bv. Begin van de maand* X euro overschrijven naar de effectenrekening om vervolgens te investeren met als doel steeds maandelijks de portefeuilleverdeling te behouden (maw. maandelijks balanceren).Ambertreeleaves schreef: ↑27 augustus 2017, 10:23 Als defensiever nu het best bij jou past, dan is dat ideaal voor jou. Ik ben ook zo begonnen en nu opgeschoven naar een agressievere mix. Met maandelijks investeren heb je een aantal voordelen zoals gemoedsrust bij een correctie, aankopen zonder emotie (als je alles automatiseert). Een gezonde basis om te beginnen. Ik ben benieuwd hoe je dit concreet gaat aanpakken. Ik vond het moeilijk om maandelijks aan te kopen zonder me vragen te stellen: is het nu de goeie moment, wat als ik nog een dag wacht de trend ziet er dalend uit...
*Ik probeer nog uit te zoeken of het eventueel interessanter is om op het einde van de maand, of bv. op de 7e van elke maand te investeren om bepaalde trends te vermijden. Waarschijnlijk is er een groot aandeel mensen die maandelijks op de 1e aankopen uitvoert, die een extra-stijgend (tijdelijk?) effect op de koers hebben? Eventueel is wat vroeger of later kopen dan interessanter. Nuja, marketing timing... Misschien maakt dit het onnodig moeilijk. Ervaringen, iemand?
Ambertreeleaves schreef: ↑27 augustus 2017, 10:23 Sluit zeer dicht aan bij wat ik heb, dus ja, ik kan me hier in vinden! Lees eens een boek zoals the four pillars of investing. Dat gaat je helpen om te begrijpen dat asset allocation belangrijk is, maar zeer moeilijk.
Bedankt, dat boek zoek ik op!
De opmerking dat ETFs ( of toch tenminste de gediversifieerde indexfondsen ) veronderstellen dat de markten efficient zijn is key. Alle informatie zit reeds in de koers verwerkt. Alle aandelen zijn dus korrekt geprijst.Appeltje123 schreef: ↑28 augustus 2017, 10:53 Dag Ambertreeleaves. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Interessante blog ook - daar ga ik de komende dagen ook wat grasduinen .
[]Ambertreeleaves schreef: ↑27 augustus 2017, 10:23 Holdings lijkt me persoonlojk ook geen makkelijke. Welke holding kies je, waarom,... Ik ben er nog niet uit. Het lijkt me zoals een ETF: je koopt in feite een hele reeks onderliggende aandelen. En je ziet misschien geen TER staan, maar die er wel. DE CEO en anderen die er werken hebben een loon,... Ik ben er nog niet uit
Of holdings aktiever zijn (dan de markt of een ETF) is een goede vraag. In essentie beslissen holdings ook elke dag of ze de aandelen aanhouden aan de prijs van de dag. Als er te groot verschil is tussen de marktwaarde en de waarde dat de holding berekend zullen ze zeker aktie nemen. Komt overeen met "terwijl men bij een holding toch iets actiever in de ondernemingen participeert en volgens een bepaalde visie in (ook niet-beursgenoteerde) bedrijven investeert"
Een ETF/indexfonds zal dan de prijs volgen die als correct beschouwt word door de markt en de holdings.
Ik vind het intressant te zien dat de markt een holding soms hoger en soms lager waardeert dan zijn individuele onderdelen. Blijkbaar denkt de markt dat het management van de holding soms extra waarde toevoegt, en soms niet...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarshijnlijk bedoelt hij gewoon dat je al een mooie voorsprong hebt op ongeveer 90% van uw leeftijdsgenoten en misschien (weten wij veel waar je die mooie som vandaan hebt) iemand dankbaar mag zijn voor het financiële duwtje in de rug.
Niets achter zoeken en het voegt ook niets toe aan de discussie.
graag terug on topic
Hallo Appeltje,
Je post ivm je beleggings-strategie was even bedolven geraakt.
"'ik begin vandaag met een portefeuillle van >100k€ op een spaarboekje met een interest @0.xx%/jaar, maandelijks zal ik hiervan 1200€ beleggen samen met 800€ nieuw geld. Aan dit ritme zal het zo'n 7-8 jaar duren tot ik mijn belegging volledig omgezet zal hebben. "'
((<<< is dit niet wat traag, als dit je doelpercentage is waarom zo lang wachten om het te bereiken? misschien sneller converteren? ))
((besef ook dat de mixfondsen veel cash en obligaties bevatten, converteren van je spaarboekje naar mixfondsen is een soort vestzak-broekzak operatie, misschien sneller gaan met je mixfondsen?))
((is je speelportefeuille niet groot: 15000€ om te spelen?))
1* ongeveer 1000€ in het defensieve mixerfonds: dus volgens de verdeling vandaag ongeveer 500€ in aandelen 400€ in (net) zeer korte termijn obligaties en 100€ in cash.
2* ongeveer 700€ in aandelen ETFs; met tov van de markwaarden; een dubbele weging van 20% voor Europa en ook een 50% overweging voor de zeer volatiele Emerging Markets
3* elke maand reserveer ik ook 300€ als "speelgeld''
((Je deelportefeuilles hebben zeer verschillende strategieën. Het is belangrijk dat je je totale portefeuille steeds als een geheel bekijkt en dus niet "vaststellen" na een tijdje dat "mijn ETF portefeuille is volatiel en mijn mixerfonds heeft een stabiel lager rendement"
Je beleggingen zullen verschillende opbrengsten leveren; in normale opgaande aandelenmarkten zal je aandelenportie sneller groeien.
Vraag 1: zijn de % die je vermeld de doel% of de contributie% ?
Suggestie 1a: je speelgeld zou een vaste contributie moeten zijn; "op is op"; niet meer bijdragen omdat je de vorige maand meer verloren hebt!
Suggestie 1b: de verdeling tussen je aangroei gedeelte in aandelen ETF en je bescherming in mixfondsen is misschien best een doelpercentage te ambiëren; omdat dit met je risicoprofiel overeenkomt; maandelijk probeer je de verhouding 50/35 te behouden. Best is ook een 'herbalanceerprocedure te bepalen indien dit te veel afwijkt van je doel%'; jaarlijks of bij te grote afwijking. ))
2. De defensieve mixerfondsen verdeel ik als volgt: xxx
((ga je voor de neutrale mixerfonds, of voor het defensieve fixerfonds? Hoe selecteer je de fondsen die je zal aankopen? Ze zijn zeer divers, met zeer verschillende strategien, soms tegenstrijdig, en dus ook een zeer verschillende volatiliteit en rendement. ))
3. Voor mijn speelportefeuille selecteer ik mijn aankopen als volgt: xxx, ik koop als deze aandelen xxx; mijn verkoopstrategie is xxx.
Het is belangrijk om je strategie te documenteren, zodat jeje in de toekomst herinnert hoe je investeerd en waarom.Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 []
Ben nog steeds wat aan het sleutelen aan de exacte verdeling van mijn investeringen (hoeveel % inkomen + hoeveel spaargeld ik maandelijks investeer) - maar over de producten word ik meer en meer zeker.
Geherformuleerd:"Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 Momenteel plan ik +-€2000 per maand te investeren (pakweg 800 uit inkomen, de rest herbalancering spaargeld).
"'ik begin vandaag met een portefeuillle van >100k€ op een spaarboekje met een interest @0.xx%/jaar, maandelijks zal ik hiervan 1200€ beleggen samen met 800€ nieuw geld. Aan dit ritme zal het zo'n 7-8 jaar duren tot ik mijn belegging volledig omgezet zal hebben. "'
((<<< is dit niet wat traag, als dit je doelpercentage is waarom zo lang wachten om het te bereiken? misschien sneller converteren? ))
((besef ook dat de mixfondsen veel cash en obligaties bevatten, converteren van je spaarboekje naar mixfondsen is een soort vestzak-broekzak operatie, misschien sneller gaan met je mixfondsen?))
"'Mijn maandlijkse investering spreid ik als volg:Appeltje123 schreef: ↑25 augustus 2017, 17:35 Groot deel in defensievere mixerfonds (pakweg 50%). Als ik toch nu wil instappen voor de -onzekere?- komende jaren, dan liever iets defensiever.
Verder 35% in ETFs (voorlopig verdeling: 65% IWDA/20% IMAE/15% EMIM). Dit staat nog niet volledig vast (IMAE is bv. nog onzeker door aandeel UK) - maar qua verdeling lijkt het mij wel zoiets te worden.
Dan schiet er nog 15% over die ik onder de noemer "aandelen" plaats. Hiermee zou ik ook in holdings investeren en evt. wat "speelgeld".
1* ongeveer 1000€ in het defensieve mixerfonds: dus volgens de verdeling vandaag ongeveer 500€ in aandelen 400€ in (net) zeer korte termijn obligaties en 100€ in cash.
2* ongeveer 700€ in aandelen ETFs; met tov van de markwaarden; een dubbele weging van 20% voor Europa en ook een 50% overweging voor de zeer volatiele Emerging Markets
3* elke maand reserveer ik ook 300€ als "speelgeld''
((Je deelportefeuilles hebben zeer verschillende strategieën. Het is belangrijk dat je je totale portefeuille steeds als een geheel bekijkt en dus niet "vaststellen" na een tijdje dat "mijn ETF portefeuille is volatiel en mijn mixerfonds heeft een stabiel lager rendement"
Je beleggingen zullen verschillende opbrengsten leveren; in normale opgaande aandelenmarkten zal je aandelenportie sneller groeien.
Suggestie 1a: je speelgeld zou een vaste contributie moeten zijn; "op is op"; niet meer bijdragen omdat je de vorige maand meer verloren hebt!
Suggestie 1b: de verdeling tussen je aangroei gedeelte in aandelen ETF en je bescherming in mixfondsen is misschien best een doelpercentage te ambiëren; omdat dit met je risicoprofiel overeenkomt; maandelijk probeer je de verhouding 50/35 te behouden. Best is ook een 'herbalanceerprocedure te bepalen indien dit te veel afwijkt van je doel%'; jaarlijks of bij te grote afwijking. ))
2. De defensieve mixerfondsen verdeel ik als volgt: xxx
((ga je voor de neutrale mixerfonds, of voor het defensieve fixerfonds? Hoe selecteer je de fondsen die je zal aankopen? Ze zijn zeer divers, met zeer verschillende strategien, soms tegenstrijdig, en dus ook een zeer verschillende volatiliteit en rendement. ))
3. Voor mijn speelportefeuille selecteer ik mijn aankopen als volgt: xxx, ik koop als deze aandelen xxx; mijn verkoopstrategie is xxx.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
Precies wat gefrustreerd... Wat jammer, ik zou niet graag in jouw schoenen staan.
Overigens - ik geloof niet dat ik ergens vermeld dat ik deze situatie normaal vind. Spijtig dat jij dat zo interpreteert, dat was niet mijn bedoeling. Langs de andere kant heb ik dit kapitaal wel grotendeels zelf vergaard, voor moest je de indruk krijgen dat ik het gewoon in de schoot geworpen gekregen heb. Anderzijds ook giften van familie waar ik zeer dankbaar voor ben. Combineer dat met zeer spaarzaam leven en je raakt echt al ver hoor .
Maarja, omdat ik niet dezelfde (financiële) uitdagingen als jij heb meegemaakt, heb ik blijkbaar geen recht op financieel advies. Of moet ik in return eerst wat babyboomers bashen om dat recht te verwerven?
Goed, ieder zijn mening, maar mijn tegenvoorstel is dat jij hier ruimte laat voor mensen die wel hun oprechte hulp aanbieden en waarvan ik iets kan bijleren. Het zou een jammer zijn moest dit topic ontsierd raken door verdere nietszeggende reacties van jouw kant. Verder ga ik ook geen aandacht aan je geven, behalve als je je kennis zou delen, wat ik nog steeds op prijs zou stellen.
Appeltje123, gewoon niet op ingaan en ontopic blijven zoals gevraagd door de moderator. ;-)
IVM hoe snel converteren lijkt me dat een enorm moeilijke beslissing. Te snel instappen (alles in 1 keer) is riskant. Zeer traag instappen (e.g. 10 jaar) betekend rendement laten liggen. Het lijkt me onmogelijk om op een rationele manier te bepalen wat dan wel de juiste snelheid is.
Als ik het goed zie (ik kijk bijvoorbeeld specifiek naar de IEAC obligatie-tracker van het andere topic) zijn er in de afgelopen 8-jaar toch ook periode's geweesd dat als je je geld in obligaties stak het meer dan 2 jaar duurde voor de koers weer op het oorspronkelijke niveau stond (ik houd daar dan inderdaad wel geen rekening met uitkeringen die gedaan werden in die periode).
IVM hoe snel converteren lijkt me dat een enorm moeilijke beslissing. Te snel instappen (alles in 1 keer) is riskant. Zeer traag instappen (e.g. 10 jaar) betekend rendement laten liggen. Het lijkt me onmogelijk om op een rationele manier te bepalen wat dan wel de juiste snelheid is.
Zeker in het verleden waren de uitkeringen van obligatiefondsen mooi. Dus best naar statistieken/grafieken kijken die deze meetellen in een total return view. We komen wel uit verschillende decennia van dalende interest op obligaties, de interest zal het volgende decennia waarschijnlijk niet zo veel dalen als het vorige.quizzical schreef: ↑28 augustus 2017, 23:15 Als ik het goed zie (ik kijk bijvoorbeeld specifiek naar de IEAC obligatie-tracker van het andere topic) zijn er in de afgelopen 8-jaar toch ook periode's geweesd dat als je je geld in obligaties stak het meer dan 2 jaar duurde voor de koers weer op het oorspronkelijke niveau stond (ik houd daar dan inderdaad wel geen rekening met uitkeringen die gedaan werden in die periode).
De dalingen in waarde van obligatiefondsen zijn ook in niets te vergelijken met de dalingen in aandelen fondsen.
Tot niet zolang geleden vond ik een fonds zoals iShares € Govt Bond 3-5yr UCITS ETF EUR (Dist) IBGX interessant.
Maar de laatste jaren is dit te weinig qualifeit (veel Italië, Spanje, ..) en ook het aantal obligaties is klein.
Daarom ook mijn vermelding van Iega, Ieag, iglo in de andere thread, naast spaarboekjes die ook een kapitaalsgarantie leveren.
Er zijn studies die berekend hebben dat, in het verleden, alles ineens inleggen in aandelen, in 2/3 van de gevallen beter was dan uitspreiden over een periode:quizzical schreef: ↑28 augustus 2017, 23:15 IVM hoe snel converteren lijkt me dat een enorm moeilijke beslissing. Te snel instappen (alles in 1 keer) is riskant. Zeer traag instappen (e.g. 10 jaar) betekend rendement laten liggen. Het lijkt me onmogelijk om op een rationele manier te bepalen wat dan wel de juiste snelheid is.
- zuiver intellectueel zou man alles direct moeten beleggen als men het geld heeft, maar... emotioneel gezien zal men maar al zijn geld op de dag van de crash ingezet hebben.....
- ook; als gespreid beleggen en enn deel in cash beter zou zijn dan alles ineens beleggen, dan zou iedereen er beter aan doen om vandaag zijn aandelen te verkopen en dan gespreid terug in te stappen.
Voor sommige markten zou men zelf op de pieken in het verleden mogen gekocht hebben, vandaag zou je nog een mooie winst hebben ( Google: Bob the worst market timer), In andere markten (bvb Japan en ook Bel20 denk ik) zou men wel verlies kunnen hebben.
BEL20 NR index en bijhorende tracker stonden in 2015 terug op het niveau van 2007 en momenteel een 13% erboven.
Wie heel zijn hebben en houden op de 2007 piek in de bel20 gestoken had en dividenden herbelegd, zou nu een bescheiden winst hebben, vermoedelijk minder dan een spaarboek over die periode
Wie heel zijn hebben en houden op de 2007 piek in de bel20 gestoken had en dividenden herbelegd, zou nu een bescheiden winst hebben, vermoedelijk minder dan een spaarboek over die periode
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Newbie
- Contacteer:
B7H4long schreef: ↑28 augustus 2017, 20:15 Hallo Appeltje,
[...]
Geherformuleerd:
"'ik begin vandaag met een portefeuillle van >100k€ op een spaarboekje met een interest @0.xx%/jaar, maandelijks zal ik hiervan 1200€ beleggen samen met 800€ nieuw geld. Aan dit ritme zal het zo'n 7-8 jaar duren tot ik mijn belegging volledig omgezet zal hebben. "
[...]
"Mijn maandlijkse investering spreid ik als volg:
3* elke maand reserveer ik ook 300€ als "speelgeld''[/color]
Suggestie 1b: de verdeling tussen je aangroei gedeelte in aandelen ETF en je bescherming in mixfondsen is misschien best een doelpercentage te ambiëren; omdat dit met je risicoprofiel overeenkomt; maandelijk probeer je de verhouding 50/35 te behouden. Best is ook een 'herbalanceerprocedure te bepalen indien dit te veel afwijkt van je doel%'; jaarlijks of bij te grote afwijking. ))"
Dag B7H4long. Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik probeer op al je vragen te antwoorden
Het tempo lijkt in jouw berekening inderdaad (te) traag, Ik zou wel graag minstens 30K liquide aanhouden (gezien de toch wat onzeke persoonlijke toekomst - wat als ik toch een app, wil kopen?), maar verder ga ik akkoord met je commentaar.
Als beginner heb ik op dit moment gewoon zeer weinig vertrouwen in de beurs en lijkt het mij niet echt het ideale instapmoment (zonder hier verder op in te gaan), vandaar kies ik voor een eerder voorzichtige, gespreide instap (deels emotioneel, I guess). Maar inderdaad; ik volg je ook dat het aan dit tempo (te) traag is. Het defensievere mixerfonds zou potentiële neerwaartse bewegingen beter moeten kunnen opvangen, vandaar zou ik hier de bijdrage wel kunnen verhogen. Bij de ETFs blijf ik liever wat voorzichtiger.
Ik probeer nog even een berekening te maken van de situatie waarbij ik nu wat meer in fondsen stort, dus kortere instaptijd, maar met als doel om later toch de vooropgestelde verdeling te bereiken. Ik hou je op de hoogte.
Speelportefeuille moet je niet puur speculatief bekijken. Daaronder zou een bv. ook een deel holdings vallen, maar ook een aantal defensieve aandelen die ik opneem na een grondige analyse. Dit deel zie ik ook als mijn leerschool/praktijkervaring op de beurs. Ik ben niet van plan dit te verspelen
-> Zou je deze zin nog eens kunnen verduidelijken? Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt, maar om zeker te zijn,
Maar inderdaad, mijn verwachting zijn zoals je aanhaalde: het defensievere mixerfonds is eerder de stabiele pijler van mijn portefeuille, de ETFs kunnen gerust wat volatieler zijn met potentieel meer rendement. Kan toch?
Dit vind ik best een moeilijke vraag, het is duidelijk dat mijn kennis hier nog tekort schiet.
Hangt ervan af, denk ik. De maandelijkse investeringen zou ik inderdaad volgens het vaste contributie% verdelen (dus steeds +- de gelijke bedragen naar de verschillende portefeuilledelen storten). De verdeling van ETFs en fondsen zou ik dan maandelijks eerder volgens doel% doen. Stel dat ik na enkele maanden vaststel dat bv. EMIM uitloopt op de andere trackers, zal ik daar minder bijstorten om de verdeling weer te benaderen.
Ik zou dan ook om de zoveel tijd een "algemene portefeuillecheck" uitvoeren om eventueel de contributies per onderdeel aan te passen om de vooropgestelde verdeling te behalen. Of om de strategie aan te passen .
Het kan zijn dat ik hier de bal volledig missla - ik sta open voor advies .
Volledig akkoord. Speelgeld gaat ook naar een andere broker (DeGiro) als de fondsen, dus zit wel deels gespreid. Op DeGiro zou ik nog even moeten rondpluizen of ik deze evt. nog van mijn ETFs kan afscheiden.
Zie bovenstaande. Zoiets had ik ook gepland. Hoe gaan jullie hiermee om? En hoe voorkom ik dat ik door bepaalde beursschommelingen mijn verdelingen te veel (dus foutief) zou aanpassen?
In mijn geval is 50/35(/15) inderdaad de verhouding die ik momenteel vooropstel. De maandelijke stortingen heb ik nu ook volgens deze verhouding verdeeld. Ik zou dan inderdaad bv. 3 of 6-maandelijks mijn portfolio evalueren en bij grote afwijkingen de contributies bijsturen. Indien de beurs het goed doet, zal mijn ETF portefeuille waarschijnlijk wat sneller stijgen, en omgekeerd wanneer de beren dansen. Dat lijkt mij geen slechte controle.
Ik kies voor het defensieve mixerfonds, met alle 14 fondsen in eerste instantie. Er zijn wel een aantaal uitschieters qua TER (>2%). Die onderweeg ik eventueel later nog naar gelang prestaties.B7H4long schreef: ↑28 augustus 2017, 20:15 2. De defensieve mixerfondsen verdeel ik als volgt: xxx[/color]
Bedankt voor de aanzet om mijn strategie neer te schrijven. Ik denk dat dit een zeer belangrijk deel is in het ontwikkelen van mijn strategie. Voor de "speelstrategie" heb ik duidelijk nog te weinig ervaring en deze kan ik daarom ook nog niet correct beschrijven... Work in progress
Merci!