Lange termijnsparen ipv hypothecair krediet?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Lange termijnsparen ipv hypothecair krediet?
Graag jullie visie.
Momenteel betaal ik evenveel intrest aan de bank als wat ik aan woonbonus terugkrijg. Een nul operatie dus waardoor ik dat geleend geld kan gebruiken als hefboom voor beleggingen. Dus waarom vervroegd afbetalen dacht ik? Ondertussen zijn een paar dingen veranderd.
1 Ik zou 5000 € sponsoring krijgen bij afbetaling. (Ze geloven wellicht niet dat ik 24 jaar vroeger kan aflossen
2 De beurs is aan de hoge kant dus terug maandelijks beginnen opbouwen is wat beter voor de maag
3 Er bestaat blijkbaar recent een systeem van (bv axa en belfius) om met een tak23 aan lange termijn sparen te doen. Dus
+- 678 € fiscaal voordeel om te beleggen in aandelenfondsen.
Momenteel betaal ik evenveel intrest aan de bank als wat ik aan woonbonus terugkrijg. Een nul operatie dus waardoor ik dat geleend geld kan gebruiken als hefboom voor beleggingen. Dus waarom vervroegd afbetalen dacht ik? Ondertussen zijn een paar dingen veranderd.
1 Ik zou 5000 € sponsoring krijgen bij afbetaling. (Ze geloven wellicht niet dat ik 24 jaar vroeger kan aflossen
2 De beurs is aan de hoge kant dus terug maandelijks beginnen opbouwen is wat beter voor de maag
3 Er bestaat blijkbaar recent een systeem van (bv axa en belfius) om met een tak23 aan lange termijn sparen te doen. Dus
+- 678 € fiscaal voordeel om te beleggen in aandelenfondsen.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Re: Lange termijnsparen ipv hypothecair krediet?
Korfje vol met woonbonus wil zeggen dat je niet aan LTS kan doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dat langetermijnsparen bestaat toch al lang?
en inderdaad, niet combineerbaar met woonbonus (is zelfde korfje),
maar opbrengst van LTS is op zich maar pover en geld staat vast tot pensioen - dus nadenken of je dat wel wil...
en inderdaad, niet combineerbaar met woonbonus (is zelfde korfje),
maar opbrengst van LTS is op zich maar pover en geld staat vast tot pensioen - dus nadenken of je dat wel wil...
Wij krijgen veel meer terug van de belastingen dan de rente die we betalen op onze woonlening.
Hoe komt het dat het bij jou ongeveer evenveel is? Hoog openstaand bedrag? Hoge rente? Onder welke woonbonus val je?
Misschien kan het voordelig zijn om een stuk vervroegd af te betalen en de rest te laten doorlopen of om de lening te laten herzien. Notariskosten e.d. zijn toch al betaald.
Hoe komt het dat het bij jou ongeveer evenveel is? Hoog openstaand bedrag? Hoge rente? Onder welke woonbonus val je?
Misschien kan het voordelig zijn om een stuk vervroegd af te betalen en de rest te laten doorlopen of om de lening te laten herzien. Notariskosten e.d. zijn toch al betaald.
Hetzelfde geldt voor het stelsel van pensioensparen en daar hoor ik niemand over klagen. Enige verschil is de 2% premietaks en het hogere bedrag.
Omdat je bij beide systemen ook het voordeel van 30% moet mee in overweging nemen. (?)
Vanaf de eerste keer dat er een terugbetaling van de fiscus is en je blijft in het systeem zitten kan je eigenlijk ook rekenen dat je maar 70% van je bedrag (bruto) inlegt en dat het rendement daar dan op berekend wordt. Kom je toch heel wat hoger uit met je rendement.
Vanaf de eerste keer dat er een terugbetaling van de fiscus is en je blijft in het systeem zitten kan je eigenlijk ook rekenen dat je maar 70% van je bedrag (bruto) inlegt en dat het rendement daar dan op berekend wordt. Kom je toch heel wat hoger uit met je rendement.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Klopt, vandaar dat ik eventueel alles zou aflossen en LTS doen.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Het LTS met tak 23 is nieuw, dus je kan een volledig aandelenfonds erin steken en terug krijgen van de belastingen.
Aangezien de banken torenhoge kosten rekenen, vrees ik ook voor een pover resultaat. Het fonds dat ik zou nemen, rekenen ze aub 3,6% jaarlijks aan kosten zonder instapkosten, enz
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Shit, ik had geen rekening gehouden met de gemeentebelastingen. Voor 2017 zou ik 176,33€ meer terugkrijgen ipv de 73,73€ die ik eerst had berekend. Een stuk vervroegd afbetaald + termijn & % is al herzien.TNTim schreef: ↑10 september 2017, 13:21 Wij krijgen veel meer terug van de belastingen dan de rente die we betalen op onze woonlening.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Mijn keuze is al lang gemaakt op gebied van pensioensparen. Beter met etf's beleggen op jonge leeftijd door de wonder van de samengestelde intrest en veel lagere kosten. Pensioensparen lijkt mij enkel interessant vanaf 57 met een 100% obligatiefonds ter aanvulling van de portefeuille.
Ondertussen ben ik er ook uitgeraakt op gebied van LTS. Geen goesting om de banken rijker te maken met het aalmoes van de staat. Ik hoop dat de dag nog komt dat we met trackers aan LTS kunnen doen.
[emoji50]spaarfrits schreef:Mijn keuze is al lang gemaakt op gebied van pensioensparen. Beter met etf's beleggen op jonge leeftijd door de wonder van de samengestelde intrest en veel lagere kosten. Pensioensparen lijkt mij enkel interessant vanaf 57 met een 100% obligatiefonds ter aanvulling van de portefeuille.
.
Is dit dezelfde man die het onderwerp opende?
Pensioensparen is juist interessanter dan LTS omdat er geen 2% premietaks is. Ik vind het dan ook vreemd dat je pensioensparen al lang naast je neer had gelegd, maar toch een minder interessante formule overwoog...
Heb je dan teveel afbetaald zodat je de woonbonus niet meer volledig kan benutten?spaarfrits schreef: ↑11 september 2017, 20:54een rekening gehouden met de gemeentebelastingen. Voor 2017 zou ik 176,33€ meer terugkrijgen ipv de 73,73€ die ik eerst had berekend. Een stuk vervroegd afbetaald + termijn & % is al herzien.
Jouw post is nogal vaag, andere vragen laat je ook onbeantwoord...
Als je er niet aan uit geraakt: doe eens de berekening op http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do met en zonder de codes van woonbonus?
Waarom zou je bij regulier pensioensparen geen baat hebben bij de samengestelde interest?spaarfrits schreef: ↑11 september 2017, 21:10Mijn keuze is al lang gemaakt op gebied van pensioensparen. Beter met etf's beleggen op jonge leeftijd door de wonder van de samengestelde intrest en veel lagere kosten. Pensioensparen lijkt mij enkel interessant vanaf 57 met een 100% obligatiefonds ter aanvulling van de portefeuille.
Ondertussen ben ik er ook uitgeraakt op gebied van LTS. Geen goesting om de banken rijker te maken met het aalmoes van de staat. Ik hoop dat de dag nog komt dat we met trackers aan LTS kunnen doen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Wat mij aanspreekt bij LTS overwoog is een zekere vrijheid van de belegging op zich. Bij pensioensparen zit je gebonden aan Europese obligaties en aandelen. Met LTS en een beleggingshorizon van 34 jaar kan ik kiezen voor 100% aandelenfonds wereldwijd of bv de opkomende markten, kleinere kapitalisatie,...Inversor schreef: ↑11 september 2017, 21:25[emoji50]spaarfrits schreef: Mijn keuze is al lang gemaakt op gebied van pensioensparen. Beter met etf's beleggen op jonge leeftijd door de wonder van de samengestelde intrest en veel lagere kosten. Pensioensparen lijkt mij enkel interessant vanaf 57 met een 100% obligatiefonds ter aanvulling van de portefeuille.
Is dit dezelfde man die het onderwerp opende?
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Vaag omdat ik volgens mijn inzien mijn krediet niet verder kan optimaliseren.TNTim schreef: ↑11 september 2017, 22:02Heb je dan teveel afbetaald zodat je de woonbonus niet meer volledig kan benutten?spaarfrits schreef: ↑11 september 2017, 20:54een rekening gehouden met de gemeentebelastingen. Voor 2017 zou ik 176,33€ meer terugkrijgen ipv de 73,73€ die ik eerst had berekend. Een stuk vervroegd afbetaald + termijn & % is al herzien.
Jouw post is nogal vaag, andere vragen laat je ook onbeantwoord...
Als je er niet aan uit geraakt: doe eens de berekening op http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do met en zonder de codes van woonbonus?
Ik betaal 286€ / maand vast voor nog een jaar of 18 aan 2.6%. Iets boven de 3040€ aan kapitaalaflossingen en intrest voor maximaal belastingsvoordeel. Met een gemeentetaks van 7.5% en een lening in 2011, krijg ik 1470.6 terug van de belastingen. In 2017 heb ik 1294.27€ aan intrest betaalt, vandaar 176.33€ 'winst'
Het is een optie om in 2021 een +-15000 vervroegd af te lossen om 190 € af te betalen maandelijks, aangezien ik dan minder kan inbrengen.