De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Heropleving bleek maar van korte duur te zijn. Goed nieuws heeft geen impact. Laatste keer dat ik nog in Amerikaanse aandelen beleg. Kost me een klein fortuin.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat lijkt me ook.
Inderdaad, het helpt enkel de afkeer voor Spanje te voeden. Maar dat hardvochtig is wel relatief, de Fransen hebben het veel harder gespeeld in "hun" Catalonië. Daar is het Catalaans op sterven na dood.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Alle talen in Frankrijk op het Frans na zijn op sterven na dood. Je hoeft niet eens zo ver te gaan zoeken, op 50 km van mijn deur ligt Frans-Vlaanderen, er is daar misschien een oud pepeetje dat nog wat Vlaams praat, maar die verstaat dan hoegenaamd geen AN. Bretoens, idem. In de scholen hingen borden: , in één adem vernoemd.CarpeNoctem schreef: ↑21 september 2017, 19:00Inderdaad, het helpt enkel de afkeer voor Spanje te voeden. Maar dat hardvochtig is wel relatief, de Fransen hebben het veel harder gespeeld in "hun" Catalonië. Daar is het Catalaans op sterven na dood.
Occitaans, idem. Was vroeger in het Middellandse Zeegebied een cultuurtaal (zelfs Dante schreef in het Occitaans). Etc etc...
De Franse staat heeft vanuit zijn centralistische staatsnationalistische opvatting getracht van elke culturele diversificatie uit te roeien, maar bood daarvoor in ruil een inclusief burgerschap. Wie de idealen van Liberté, Egalité en Fraternité maar omarmde en daarvoor zijn taal opgaf, was een citoyen en dat hebben de verschillende talen in Frankrijk niet overleefd.
Heel anders is dat in Spanje. Rond de periode dat Catalaans in Frankrijk verboden werd, werd het ook in Spanje verboden. Tijdens de zogenaamde Renaixença (dat is niet de Renaissance!) werden de teugels wat gevierd, maar uiteraard onder de dictaturen van Primo de Rivera en uiteraard Franco, volgde er een bloedige vervolging, zonder aantrekkelijk alternatief.
Ik wil gerust de casualties list van Frankrijk en Spanje naast elkaar leggen hoor, ik denk dat de Spanjaarden het spel nog een tikkeltje harder hebben gespeeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wanneer krijgen we de meeste Q3 cijfers? Beurs overigens wel zeer kalm..
Het resultatenseizoen van Q2 is pas achter de rug.
Ik denk dat de resultaten van Q3 in de lijn zullen liggen van die van Q2. Er zijn de laatste maanden geen dingen dramatisch veranderd waardoor bedrijven nu opeens meer of minder winst zouden maken. Laat daar je slaap maar niet voor.
Wat heeft er nog impact op de beurs? Zelfs de biggest meeting of the Fed eergisteren heeft de koersen van de effecten en de valuta slechts enkele uren kunnen beïnvloeden.
Wat heeft er nog impact op de beurs? Zelfs de biggest meeting of the Fed eergisteren heeft de koersen van de effecten en de valuta slechts enkele uren kunnen beïnvloeden.
Denk ik ook. Verder zal ook die (verwachte) aankomende recessie geen goede invloed gaan hebben.
Het is juist om een onverwachte schok te kunnen opvangen dat ze nu moeten verstrakken. Dan kunnen ze opnieuw versoepelen als het nodig is. Want als ze soepel blijven en er komt een schok, wat kunnen ze dan nog doen?
Je bent misschien geen Catalaan, maar je klinkt wél als een Catanuflo.Inversor schreef: ↑21 september 2017, 16:04 Dat het referendum een dikke "Sí" wordt, staat nu al vast. Of dat daarmee het zeker wordt dat Catalonië onafhankelijk wordt, durf ik betwijfelen, aangezien Spanje de legitimiteit van het referendum betwist. Wat ze met haar hardvochtige houding hoopt te bereiken, begrijp ik niet zo goed, mijn Catalaanse vrienden zijn allemaal pissed like hell (ik ben géén Catalaan) en heel wat mensen die het niet kon schelen, laten nu van zich horen. Bovendien is dit niet het eerste referendum, voorheen ook allemaal "sí".
Ga eens op vakantie naar daar. In elk dorp wappert de Estelada, dansen ze de Sardana en hebben ze een schijthekel aan alles wat Spaans is, ze spreken het enkel uit beleefdheid voor wie geen Catalaans spreekt.
Als dat referendum een dikke "si" wordt, zal dat alleen maar zijn omdat het referendum illegaal is en omdat daardoor vooral de fervente voorstanders van onafhankelijkheid zullen gaan stemmen. Hetzelfde geldt voor de voorgaande referenda.
Bij mijn weten houden voor- en tegenstanders elkaar redelijk in evenwicht volgens onafhankelijke peilingen. Het is waar dat je in veel dorpen in het binnenland die vlag van jou ziet wapperen, maar ook daar is er een zwijgende minderheid die niet voor onafhankelijkheid is. In Barcelona is de situatie minder duidelijk en de provincie Tarragona lijkt duidelijk tegen onafhankelijkheid te zijn. Moet die provincie zich straks dan gaan afscheiden van Catalonië om zich weer bij Spanje aan te sluiten?
Dat dit referendum illegaal is, valt overigens moeilijk te betwisten want het grondwettelijk hof heeft bevestigd dat het in strijd is met de Spaanse grondwet. Volgens de Spaanse wet dient dit een beslissing te zijn van de gehele Spaanse bevolking, niet alleen van de Catalanen.
Het probleem met nu al verstrakken is dat er eigenlijk weinig goede argumenten zijn om het te doen, behalve dan zoals je zegt een zekere veiligheidsmarge creëren. De inflatie is en blijft problematisch laag (Eurozone en VS zitten al jaren systematisch onder het doel van 2 %, geen gezonde situatie) en de werkloosheidscijfers lijken enkel gunstig omdat - vooral in de VS - steeds meer mensen niet meer als werkloos worden beschouwd. De participatiegraad blijft laag.
De economie heeft een periode van gezonde inflatie nodig en een strakker monetair beleid zal dat alleen nog moeilijker maken.
Wat die veiligheidsmarge betreft: Krugman en een resem andere economen stellen dat dit (nog) geen probleem is. In principe is een interestvoet niet begrensd op 0 %, maar kan ze variëren in het interval ]-oneindig, +oneindig[
Uiteraard is er in de praktijk wel een ondergrens, namelijk een interestvoet die zo negatief wordt dat ze de kosten, risico's en ongemakken van het bewaren van enorme bergen cash of goudstaven begint te verantwoorden. Daar zijn we echter nog niet; centrale banken hebben nog marge.
Ik volg dreamy hier. Ik spendeer toch een drietal maanden per jaar in Catalonië, en de algemene opvatting is toch echt wel 50/50 hoor. Indien er verplichte stemming zou zijn zou ik denken dat het op 52/48 of iets dergelijks uitmondt (en je nog lelijk zou verschieten over de einduitslag). Maar aangezien vooral de separatisten zullen gaan stemmen op dit referendum (dat is uiteraard typisch, vooral mensen met een uitgesproken mening zullen deelnemen aan een referendum, en de 'bwoh, eigenlijk liever niet maar het zal wel loslopen'-inwoners zullen er zich niet veel van aantrekken) zal het wellicht beter meevallen voor de sterrendragers, en zit 60-65% er wel in.
Indien men het slimmer had gespeeld zouden er twee vragen op het stembiljet staan. Een over onafhankelijkheid, en een over 'meer bevoegdheden'. Voor dat laatste is er wél een zeer groot draagvlak, en met zo'n vraag zou je veel sterker staan tegenover Madrid dan met een onafhankelijkheidsvraag waar je nauwelijks draagvlak voor hebt (ja, 50%+1 is genoeg, maar dat betekent nog altijd dat 50 - 1 er nog altijd niet voor te vinden is).
Jammer genoeg waagden Mas en Puigdemont zich zo ver dat een dergelijke tweede vraag als 'slappigheid' zou aanzien worden. Maar neem nu dat je met een 75%-80% 'JA' op 'meer bevoegdheden?' naar Madrid trekt, dan ga je volgens mij méér kunnen bewerkstelligen dan via de huidige strategie.
Indien men het slimmer had gespeeld zouden er twee vragen op het stembiljet staan. Een over onafhankelijkheid, en een over 'meer bevoegdheden'. Voor dat laatste is er wél een zeer groot draagvlak, en met zo'n vraag zou je veel sterker staan tegenover Madrid dan met een onafhankelijkheidsvraag waar je nauwelijks draagvlak voor hebt (ja, 50%+1 is genoeg, maar dat betekent nog altijd dat 50 - 1 er nog altijd niet voor te vinden is).
Jammer genoeg waagden Mas en Puigdemont zich zo ver dat een dergelijke tweede vraag als 'slappigheid' zou aanzien worden. Maar neem nu dat je met een 75%-80% 'JA' op 'meer bevoegdheden?' naar Madrid trekt, dan ga je volgens mij méér kunnen bewerkstelligen dan via de huidige strategie.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar het probleem is dat Catalonië al zoveel bevoegdheden heeft. Het enige wat nog voor de hand ligt - en wat ze ook al hebben gevraagd - is meer fiscale autonomie.Poldermol schreef: ↑22 september 2017, 17:46 Indien men het slimmer had gespeeld zouden er twee vragen op het stembiljet staan. Een over onafhankelijkheid, en een over 'meer bevoegdheden'. Voor dat laatste is er wél een zeer groot draagvlak, en met zo'n vraag zou je veel sterker staan tegenover Madrid dan met een onafhankelijkheidsvraag waar je nauwelijks draagvlak voor hebt (ja, 50%+1 is genoeg, maar dat betekent nog altijd dat 50 - 1 er nog altijd niet voor te vinden is).
Wat de Catalanen graag zouden willen is een regime zoals dat van Baskenland en Navarra, d.w.z. een zeer verregaande vorm van fiscale autonomie. Het probleem is dat dit de Spaanse centrale staat (te)veel geld zou kosten en dat dit met de inmiddels hoge staatsschuld niet haalbaar lijkt.
Hoe dan ook ben ik benieuwd hoe dit verder gaat. Ik ga ervan uit dat die onafhankelijkheid er voorlopig nog niet in zit, maar als het er toch van zou komen, ligt Catalonië wel in één klap buiten de EU. Met een veto voor Spanje bij eventuele toetredingsonderhandelingen zou dat niet snel worden opgelost, dus ik vraag me af hoe ze het helemaal alleen denken te gaan redden daar in Catalunya.