Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
in welke landen mogen ze nog materieel leverbare effecten afleveren ?
België was een van de laatste landen om anonieme, papieren aandelen, obligaties en deelbewijzen van beleggingsfondsen af te schaffen.
http://trends.knack.be/economie/finance ... 31093.html
Vraag eens aan je vriend uit Thailand hoe het daar zit.
Edit.
Held van de rijken" Macron schaft belasting op grote vermogens af. Je weet waar naartoe.
Zie de krant.
https://www.demorgen.be/buitenland/-hel ... -b17e767d/
http://trends.knack.be/economie/finance ... 31093.html
Vraag eens aan je vriend uit Thailand hoe het daar zit.
Edit.
Held van de rijken" Macron schaft belasting op grote vermogens af. Je weet waar naartoe.
Zie de krant.
https://www.demorgen.be/buitenland/-hel ... -b17e767d/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170927_03099547
juist op vtm-journaal
de Ministers en co kwamen allemaal maar met een heel zuur bakkes buiten na het "akkoord"
Op de vraag van een vtm -journalist of het geen discriminatie was dat iemand met 499 999 euro op een effectenrekening geen bal moest betalen, en iemand met 500 000 ineens 750 euro aan Kris Peeters moest betalen, kwam geen antwoord van
Jeanne Konfituurbon. Maggy liep met haar gewicht de journalist bijna ondersteboven
Blijkbaar zouden de aandelen van de "bakker" dan toch niet meetellen voor de effectentaks
juist op vtm-journaal
de Ministers en co kwamen allemaal maar met een heel zuur bakkes buiten na het "akkoord"
Op de vraag van een vtm -journalist of het geen discriminatie was dat iemand met 499 999 euro op een effectenrekening geen bal moest betalen, en iemand met 500 000 ineens 750 euro aan Kris Peeters moest betalen, kwam geen antwoord van
Jeanne Konfituurbon. Maggy liep met haar gewicht de journalist bijna ondersteboven
Blijkbaar zouden de aandelen van de "bakker" dan toch niet meetellen voor de effectentaks
Ik denk dat de huidige journalisten (of wat daarvoor tegenwoordig moet doorgaan) nogal een hoog koorknaapgehalte hebben.
De eerste vraag die dan bij mij zou opborrelen is "Wat zijn dan ministers die ieder gefundeerd juridisch bezwaar doodleuk negeren en niet ter zake doend achten?"Vlaams viceminister-president Hilde Crevits in Villa Politica schreef:Ministers zijn toch geen koorknapen? De minister van Financiën heeft zich achter het akkoord geschaard. Het is dan heel vreemd dat hij later zegt dat het niet zal lukken.
Kristel Peeters reageert daar zo op dat hij/zij de Raad van State of het Grondwettelijk Hof niet is, en dat hij/ zij volgens zijne Koninklijke Hoogheid Kris denk dat hij/zij gelijk heeft
Denk wel dat ze allemaal met een ei zitten want ze weten maar al te goed dat er iets niet klopt.
Hun enige vrees is dat ze anders die 254 miljoen niet gaan kunnen stelen
Denk wel dat ze allemaal met een ei zitten want ze weten maar al te goed dat er iets niet klopt.
Hun enige vrees is dat ze anders die 254 miljoen niet gaan kunnen stelen
Doelstellingen gaan ze uiteraard niet kunnen halen. Hun projectie is echt reken je rijk. Ik las dit in de Tijd:
"De belasting moet de begroting volgend jaar 254 miljoen euro opleveren. De vraag is evenwel of dat bedrag gehaald wordt. Want bij de raming van de 254 miljoen euro ging men er vanuit dat niet-genoteerde aandelen onder de taks zouden vallen.
Maar dat wordt volgens regeringskringen gecompenseerd omdat ook niet-rijksinwoners onder de taks zullen vallen. Dat betekent dat een buitenlander die hier niet woont maar wel een effectenrekening heeft de taks zal moeten betalen."
Alsof een buitenlander vrijwillig die taks gaat betalen, die mensen leven echt in een andere wereld.
Buitenlanders met een half miljoen op een Belgische effectenrekening hebben wel de intelligentie om deze over te dragen naar een andere, buitenlandse, broker. Weer een mooie manier om (in België belastbare) inkomsten van brokers weg te jagen.
Soms vraag ik mij af of er wel politiekers zijn met een basis financiële en fiscale kennis. Want je kan van op een kilometer afstand zien dat ze weer wat aan het kl*ten geweest zijn.
"De belasting moet de begroting volgend jaar 254 miljoen euro opleveren. De vraag is evenwel of dat bedrag gehaald wordt. Want bij de raming van de 254 miljoen euro ging men er vanuit dat niet-genoteerde aandelen onder de taks zouden vallen.
Maar dat wordt volgens regeringskringen gecompenseerd omdat ook niet-rijksinwoners onder de taks zullen vallen. Dat betekent dat een buitenlander die hier niet woont maar wel een effectenrekening heeft de taks zal moeten betalen."
Alsof een buitenlander vrijwillig die taks gaat betalen, die mensen leven echt in een andere wereld.

Soms vraag ik mij af of er wel politiekers zijn met een basis financiële en fiscale kennis. Want je kan van op een kilometer afstand zien dat ze weer wat aan het kl*ten geweest zijn.
Laatst gewijzigd door Roo op 28 september 2017, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
De aandelen van de beursgenoteerde slager of bakker worden getroffen, die van de niet beursgenoteerdeslager of bakker niet. Is dit geen discriminatie RVS? 

Enkel de aandelen aangehouden op een effectenrekening. Niet beursgenoteerde aandelen worden aangehouden in een aandelenregister. Beursgenoteerde aandelen op naam die niet op een effectenrekening staan zijn ook niet belastbaar.
Maak je er een probleem van dat men niet genoeg int?
Stel dat ik aandelen van bv Barco, Ablyncx etc heb, hoe kan ik die op naam zetten?
En wat zou het kosten om dat op naam te krijgen?
En wat zou het kosten om dat op naam te krijgen?
Denk dat het allemaal niet zo simpel is, het gaat m.i. voornamelijk om aandelen die NIET waardeerbaar zijn of NIET beursgenoteerd ( de bakkersaandelen )
barco is wel beursgenoteerd
bv Solvac ( niet solvay, is wel de moeder van solvay) is een aandeel op naam, maar dat zal je geen stap vooruit helpen.
Enkel naar Nederland of zo verhuizen dat wel
barco is wel beursgenoteerd
bv Solvac ( niet solvay, is wel de moeder van solvay) is een aandeel op naam, maar dat zal je geen stap vooruit helpen.
Enkel naar Nederland of zo verhuizen dat wel
De bank kan dit doen, in samenspraak met het bedrijf. Zijn wel niet makkelijk verhandelbaar dan. Bij een drop kan je dus niet snel verkopen. Zie o.a. https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... ten-zetten
Sommige banken zullen sowieso kosten aanrekenen. Sowieso een nadeel als je de aandelen geen jaren wil bijhouden denk ik.
Heerschap van Overtvelt heeft om 16 uur op de radio gezegd dat de
bakkersaandelen en de NIET beursgenoteerde aandelen er er NIet ondervallen
hij heeft niks over de aandelen op naam gezegd, een aandeel op naam , kan wel een beurswaarde hebben - van de aandelen die wel beursgenoteerd zijn
Dus het is wel effen opletten denk ik voor sommigen daar mogelijk gaan intrappen
Van iets dat niet beursgenoteerd is, is het veel moeilijker om een waarde te bepalen
bakkersaandelen en de NIET beursgenoteerde aandelen er er NIet ondervallen
hij heeft niks over de aandelen op naam gezegd, een aandeel op naam , kan wel een beurswaarde hebben - van de aandelen die wel beursgenoteerd zijn
Dus het is wel effen opletten denk ik voor sommigen daar mogelijk gaan intrappen
Van iets dat niet beursgenoteerd is, is het veel moeilijker om een waarde te bepalen
Iemand die deels eigenaar is van een bedrijf dat beursgenoteerd is betaald wel de belasting en iemand die evenveel eigenaar is van een zelfde soortgelijke bedrijf dat niet beursgenoteerd is betaald geen belasting. Dit kan toch helemaal niet? Dan is de discriminatie vanaf 500.001€ de volle belasting nog maar peanuts. T'is precies dat ze zoveel mogelijk discriminatie willen veroorzaken?
klopt, de "discriminatieregering" zou vakbondsman Rudy de Tijger zeggen
Hopelijk raakt de Regering in Zak en As als de Raad van State ( of later het Grondwettelijk Hof) met hun advies klaar is
Hopelijk raakt de Regering in Zak en As als de Raad van State ( of later het Grondwettelijk Hof) met hun advies klaar is
Het is geen discriminatie, want enkel van toepassing op effecten aangehouden via een (gedematerialiseerde) effectenrekening. Het gaat dus niet enkel over aandelen, maar ook over kasbons, fondsen, obligaties, e.d.grogro schreef: ↑28 september 2017, 16:17 Iemand die deels eigenaar is van een bedrijf dat beursgenoteerd is betaald wel de belasting en iemand die evenveel eigenaar is van een zelfde soortgelijke bedrijf dat niet beursgenoteerd is betaald geen belasting. Dit kan toch helemaal niet? Dan is de discriminatie vanaf 500.001€ de volle belasting nog maar peanuts. T'is precies dat ze zoveel mogelijk discriminatie willen veroorzaken?
Niet beursgenoteerde aandelen worden niet aangehouden via een effectenrekening en zijn bijgevolg dus ook niet onderhevig aan de taks. JVO gaat nu ook niet op de radio zeggen hoe de taks te moeten ontwijken hé.
Daarnaast veronderstel ik ook dat men een vrijstelling voor deze effecten voorziet, omdat men anders met een dubbele belasting zit. De vennootschap met effectenrekening zou de taks dan moeten betalen, en de private aandeelhouder ook.
Dat men op de eerste €500,000 niets moet betalen, maar daarna op het gehele bedrag indien >€500,000 lijkt mij echter wel niet correct.