De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Heb dat artikel ook gelezen maar wat zijn de redenen dat de volatiliteit in oktober groot is?Yaris schreef: ↑29 september 2017, 04:29 Voor omega6 is hier een artikel met statistieken over de maand oktober. De volatiliteit is in oktober gewoonlijk hoog maar dat wil niet zeggen dat er een correctie komt. Sinds het jaar 2000 is oktober zelfs de op twee na beste beursmaand met een gemiddeld rendement van 1,84%.
Wat is de waarde van geld in een maatschappij waar alles niet-schaars is? Je zal geen boterhammetje minder eten als er een dikke vette taks geheven wordt.
Ik weet ook niet zo goed hoe dat allemaal zou uitdraaien, gesteld dat het allemaal mogelijk zou zijn. Als je niets MOET doen om jezelf in leven te houden, denk ik dat er 2 mogelijke scenario's zijn. Ofwel streeft een individu naar hedonisme, ofwel naar zelfverbetering. Als je een zee van tijd hebt, kan je trachten al je lusten te bevredigen, zowel seksueel als culinair of via drank en drugs of via entertainment. Ofwel kan je trachten jezelf te verbeteren: kunst en cultuur, wetenschappelijk onderzoek, sport, ruimteverkenning,...
Bij de meeste mensen zal dat een beetje van beide zijn, maar ik denk dat op termijn iedereen zal evolueren naar vooral één van de twee, waarbij een nieuwe, hoogstaande elite zal ontstaan van Leonardo da Vinci's en een plebs dat teert op brood (tja) en spelen en feitelijk op deze wereld parasiteert. Ik weet niet goed of dit schisma in onze maatschappij zal uitdraaien, waar nu het schisma tussen de have's en de havenot's relatief stabiel is. De hedonisten zullen alleszins enorm in aantal toenemen, want seks is nu eenmaal plezant (allez, bij mijn weten toch ). Tenzij dit met een mentale gedragsverandering gepaard gaat, een beetje wat je ziet in de westerse bijna-schaarsloze economie, waar elke vrouw gemiddeld 1,7 kinderen heeft (autochtonen zelfs 1,5 kinderen), waardoor op termijn een stabilisering van onze populatie mee gegarandeerd is.
Ik vermoed dat de volatiliteit in de gemiddelde oktobermaand hoog is omdat er in de Verenigde Staten om de twee jaar verkiezingen zijn voor de president of het Congres begin november.
Er zijn altijd dingen die schaars zijn: grondoppervlak, lucht om in te ademen, bossen, goud,...
Je moet eens naar "15 Million Merits" kijken in de serie "Black Mirror". Te zien op Netflix.
Mijn beste beursdag ooit denk ik.
Met dank aan AMG en Sioen (de 2 grootste posities)
Met dank aan AMG en Sioen (de 2 grootste posities)
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Kijk, zulke berichten maken me blij.
altijd fijn om deze dagen mee te pakken hopelijk volgen er nog een paar
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
@Umi: toen heb je OMG gedacht zeker?
Indien verkiezingen in Amerika de reden zijn van volatiliteit in oktober zullen we de komende maand niet meer volatiliteit zien dan andere maanden want dit jaar zijn er geen verkiezingen.
In Catalonië stijgt de spanning rond het referendum van zondag. De Spaanse regering heeft het totaal verkeerd aangepakt. In plaats van te doen of haar neus bloedde is ze brutaal en repressief opgetreden waardoor ze het ja-kamp versterkt heeft. Wat zal er gebeuren als de Catalanen massaal 'Ja' stemmen en het Catalaanse parlement de onafhankelijkheid uitroept? Zal de Spaanse regering dan tanks sturen? Hoe zal de Europese Unie reageren? Zal ze een nationale regering blijven steunen die een deel van haar eigen bevolking onderdrukt? Zo ja dan toont ze minachting voor de democratie. Zo nee dan zet ze de deur open voor het uiteenvallen van Spanje en van andere Europese staten waar volkeren opkomen voor meer autonomie.
Dus de Catalanen gaan ons een oktober dip geven. Tja, waarom niet. Om welk uur verwacht men concrete resultaten. Is niet zo'n groot gebied.
Ik weet niet of de beurzen zullen dippen maar ik denk de euro wel.
Het is plezant in Barcelona. De politie schiet met rubberkogels, 38 gewonden.