De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ondertussen al 337 (!) gewonden. De EU zal morgen waarschijnlijk een nietszeggende verklaring uitgeven in de aard van: “We betreuren het geweld tijdens het referendum en roepen alle partijen op tot kalmte en het opstarten van een vreedzame dialoog.”
Ik denk dat een referendum dat op deze manier georganizeerd wordt - zonder wettelijke basis, zonder evenwichtige campagnes voor én tegen, zonder transparantie - geen credibel resultaat kán opleveren, de stabiliteit van Spanje én Catalonië ondergraaft en dus niet op deze wijze zou moeten plaatsvinden.
Ik denk ook dat dit referendum niet erg democratisch is, want tegen de grondwet, tegen de wens van de Spaanse regering en het Spaanse parlement, en zonder de mogelijkheid om een geloofwaardig, representatief resultaat op te leveren.
Ik denk ook dat de Catalaanse nationalisten met vuur spelen door op dergelijke wijze een referendum door te drukken en dat er in een land met een geschiedenis als die van Spanje beter een minimum aan voorzichtigheid aan de dag zou worden gelegd. Dit geldt uiteraard ook voor de Spaanse autoriteiten.
Ik denk ook dat zo'n referendum niet goed voor de EU is, niet alleen omdat Catalonië hierdoor uit de EU zou kunnen treden, maar ook omdat dit ingaat tegen het project van de voortschrijdende eenwording van Europa.
Tot slot denk ik ook dit referendum slecht is voor Catalonië, niet alleen omdat de verdeeldheid daar alleen maar verder dreigt toe te nemen, maar ook omdat een eventuele afscheiding door Catalonië van Spanje uittreding uit de EU zou betekenen en daarmee hoogstwaarschijnlijk nefaste gevolgen zou hebben voor de Catalaanse economie.
Ik wil zeker niet alle schuld bij de Catalaanse nationalisten leggen, maar ik ben er wel van overtuigd dat de gang van zaken omtrent dit referendum slecht is voor Catalonië, voor Spanje en voor de EU.
Ik denk ook dat dit referendum niet erg democratisch is, want tegen de grondwet, tegen de wens van de Spaanse regering en het Spaanse parlement, en zonder de mogelijkheid om een geloofwaardig, representatief resultaat op te leveren.
Ik denk ook dat de Catalaanse nationalisten met vuur spelen door op dergelijke wijze een referendum door te drukken en dat er in een land met een geschiedenis als die van Spanje beter een minimum aan voorzichtigheid aan de dag zou worden gelegd. Dit geldt uiteraard ook voor de Spaanse autoriteiten.
Ik denk ook dat zo'n referendum niet goed voor de EU is, niet alleen omdat Catalonië hierdoor uit de EU zou kunnen treden, maar ook omdat dit ingaat tegen het project van de voortschrijdende eenwording van Europa.
Tot slot denk ik ook dit referendum slecht is voor Catalonië, niet alleen omdat de verdeeldheid daar alleen maar verder dreigt toe te nemen, maar ook omdat een eventuele afscheiding door Catalonië van Spanje uittreding uit de EU zou betekenen en daarmee hoogstwaarschijnlijk nefaste gevolgen zou hebben voor de Catalaanse economie.
Ik wil zeker niet alle schuld bij de Catalaanse nationalisten leggen, maar ik ben er wel van overtuigd dat de gang van zaken omtrent dit referendum slecht is voor Catalonië, voor Spanje en voor de EU.
Laatst gewijzigd door dreamy op 1 oktober 2017, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar zit ergens wel wat in, maar ik denk dat de belangrijkste reden eigenlijk is - zoals je zelf ook al aangeeft - dat het gewoon lekker is.Inversor schreef: ↑29 september 2017, 09:30 Dat is feitelijk wel opvallend: hoe lager het aantal bruikbare resources, hoe meer er gepoept wordt en dus hoe minder er beschikbaar zijn door verdunning. Misschien zit het hem er in dat je alzo een leger "kweekt" die de resources voor je kunnen verzamelen, een soortement piramidesysteem: alle zonen onderhouden hun vader.
Ik denk dat de situatie zoals ze uitgedraaid is exàct hetgeen is waarop ze hoopten: extra polarisering.
Het enige extra waarop ze nog hoopten was wellicht dat de Guardia Civil Puigdemont een nachtje in de bak zou steken.
Het enige extra waarop ze nog hoopten was wellicht dat de Guardia Civil Puigdemont een nachtje in de bak zou steken.
Ik denk dat je gelijk hebt, althans wat de feitelijke uitwerking betreft. Je zou met het inschatten van de intenties beter oppassen.Poldermol schreef:Ik denk dat de situatie zoals ze uitgedraaid is exàct hetgeen is waarop ze hoopten: extra polarisering.
Je zou even goed kunnen zeggen dat Rajoy gekregen heeft waarop hij hoopte: de mogelijkheid om eens goed huis te houden bij al die akelige nationaliste.
dreamy schreef:
Rajoy en het Constitutionele hof doen hun werk door de wet toe te passen, dus dat kun je wat mij betreft geen repressie noemen. .
Al 500 gewonden bij deze niet-repressieve actie tegen burgers.
Rajoy doet goed zijn werk. Misschien nog wat Spaanscistische interpretaties posten?
Wat mij betreft doet Rajoy niet goed zijn werk als hij de situatie zo uit de hand laat lopen, voor een belangrijk deel door jarenlang te weigeren de dialoog met de Catalaanse nationalisten aan te gaan.
Zoals ik al zei, ook de Spaanse autoriteiten zouden best een minimum aan voorzichtigheid aan de dag leggen, niet alleen vandaag, maar ook (en vooral) in de algehele omgang met deze kwestie.
Het handhaven en toepassen van de wet is en blijft voor mij wél een goed uitgangspunt voor het optreden van de autoriteiten. Zoals ik ook vind dat een referendum op ordentelijke wijze binnen een wettelijk kader zou moeten plaatsvinden. Want wat is het alternatief? Anarchie, revolutie, een nieuwe burgeroorlog, straatgevechten?
Gelezen op Beursduivel in de vooruitblik op komende week:
Dus zoals ik al zei: laat daar je slaap maar niet voor.Het derde kwartaal is inmiddels achter de rug, maar op de grote stroom van bedrijfscijfers is het nog even wachten.
Het belang van die resultaten over het derde kwartaal is volgens Tom Simonts, senior financial economist bij KBC, echter relatief klein. Simonts wees erop dat de meeste bedrijven hun outlook niet aanpassen bij deze ronde van cijfers.
Mijn slaap zal ik er niet voor laten. Hoop wel beetje dat we eindelijk eens een dip gaan zien in oktober. Zie wel geen directe aanleiding maar het is zoals je overal leest al héél lang geleden dat we eens een -5% gehad hebben. Er zijn in november geen verkiezingen in de vs dus daar zal die volatiliteit niet van komen.
Ik denk dat we een rustige oktobermaand krijgen. Ik zie evenmin aanleiding voor een correctie. Het is niet omdat iets lang geleden is dat het binnenkort opnieuw gaat gebeuren.
Waarom hoop je op een dip?omega6 schreef: ↑1 oktober 2017, 19:53 Mijn slaap zal ik er niet voor laten. Hoop wel beetje dat we eindelijk eens een dip gaan zien in oktober. Zie wel geen directe aanleiding maar het is zoals je overal leest al héél lang geleden dat we eens een -5% gehad hebben. Er zijn in november geen verkiezingen in de vs dus daar zal die volatiliteit niet van komen.
Ter info: Tussen 1 maart en 29 augustus zakte de MSCI World voor EUROpeanen met meer dan 6%, sinds dan wel al terug meer dan 5% omhoog.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Oktober is traditioneel blijkbaar één van de meest volatiele maanden en het is juist als je het niet verwacht dat een correctie het meest venijnig kan zijn.
Die langverwachte crash kan best nog wel een tijdje op zich laten wachten, maar een correctie valt zeker niet uit te sluiten.
October is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks. Others are July, January, April, September, November, May, March, June, December, August and February.
(Mark Twain)
(Mark Twain)
Ik denk niet dat al die mensen één schot gelost hebben. Als er gevechten waren, werden die veroorzaakt door de schietgrage policia nacional en de beruchte guardia civil. 877 gewonden. Een puike prestatie. Voor een "ongeldig" referendum. Als het ongeldig was, volstond toch die kwalificatie? De realiteit is dat Spanje het gezag in Catalonië aan het verliezen is en dat dit nu blijkbaar manu militari moet worden opgelegd. Of denken de spaanscista's dat dit optreden de hearts en minds van de Catalanen zal terug winnen?dreamy schreef:Wat mij betreft doet Rajoy niet goed zijn werk als hij de situatie zo uit de hand laat lopen, voor een belangrijk deel door jarenlang te weigeren de dialoog met de Catalaanse nationalisten aan te gaan.
Zoals ik al zei, ook de Spaanse autoriteiten zouden best een minimum aan voorzichtigheid aan de dag leggen, niet alleen vandaag, maar ook (en vooral) in de algehele omgang met deze kwestie.
Het handhaven en toepassen van de wet is en blijft voor mij wél een goed uitgangspunt voor het optreden van de autoriteiten. Zoals ik ook vind dat een referendum op ordentelijke wijze binnen een wettelijk kader zou moeten plaatsvinden. Want wat is het alternatief? Anarchie, revolutie, een nieuwe burgeroorlog, straatgevechten?
De internationale afkeer van het geweld is algemeen. Vanavond hebben de Catalaanse secessionisten gewonnen. Niet het referendum, dat is te verstoord geweest om representatief te zijn, maar de Spaanse staat is definitief zijn legitimiteit kwijt gespeeld in de Catalaanse regio.
Blijkbaar is Franco toch nog niet zo dood? Of regeerde hij in een traditie die niet als geïsoleerd valt te omschrijven.
Je lijkt wel Frank Deboosere...Yaris schreef:Ik denk dat we een rustige oktobermaand krijgen. Ik zie evenmin aanleiding voor een correctie. Het is niet omdat iets lang geleden is dat het binnenkort opnieuw gaat gebeuren.