Keuze omtrent GDXJ
Keuze omtrent GDXJ
Binck biedt GDXJ aan zowel op NYSE ARCA (isin: US92189F7915) genoteerd in USD als op de italiaanse beurs (isin: IE...) genoteerd in EUR.
Welke koop ik best? ik denk dat ik meer liquiditeit heb op NYSE ARCA dan op de italiaanse beurs, maar ook meer kosten door wisselkoersen? Kan er iemand advies geven? is er een verschil wat betreft belastingen (de IE... is een Ierse constructie)?
Welke koop ik best? ik denk dat ik meer liquiditeit heb op NYSE ARCA dan op de italiaanse beurs, maar ook meer kosten door wisselkoersen? Kan er iemand advies geven? is er een verschil wat betreft belastingen (de IE... is een Ierse constructie)?
Re: Keuze omtrent GDXJ
Als je de documenten van beide fondsen vergelijkt zou je inderdaad moeten zien dat er zijn serieuze verschillen tussen US en Ierse fondsen: constructie van het fonds, kosten, belastingen, erfenisrechten, ...
Zelfs als ze dezelfde aandelen zouden bevatten zal hun rendement anders zijn.
Zelfs als ze dezelfde aandelen zouden bevatten zal hun rendement anders zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heeft iemand anders advies voor mij? is het in de regel beter om de isin:IE... versie te kopen dan de isin:US... versie?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
ie versie is beter als er dividenten zijn(hier 4%) ; er is in ierland hierop geen belasting hierop. Dus enkel in BE
Anderzijds moet je nakijken of er voldoende handel is op de italiaanse beurs; zodat de spread tussen aankoop en verkoop niet te hoog oploopt.
Zo op het eerste gezicht is er zelfs op een gehele week bijna geen handel in dit effect in Milaan.
Dus op het moment dat je wilt gaan verkopen .....ga je er mogelijks voor weken mee zitten.
Verder wel ook goed weten wat je hier gaat kopen....je zit hier al in subsegment van iets dat volatiel/speculatief is. En dan moeilijk verkocht krijgen in Italy...zowel bij stijgen of dalen....
Mssch bij ishares een gelijkaardige tracker met iers pasport ? of een gemengd edelmetaal mijnersfonds die ook wat aan juniors doet ?
Anderzijds moet je nakijken of er voldoende handel is op de italiaanse beurs; zodat de spread tussen aankoop en verkoop niet te hoog oploopt.
Zo op het eerste gezicht is er zelfs op een gehele week bijna geen handel in dit effect in Milaan.
Dus op het moment dat je wilt gaan verkopen .....ga je er mogelijks voor weken mee zitten.
Verder wel ook goed weten wat je hier gaat kopen....je zit hier al in subsegment van iets dat volatiel/speculatief is. En dan moeilijk verkocht krijgen in Italy...zowel bij stijgen of dalen....
Mssch bij ishares een gelijkaardige tracker met iers pasport ? of een gemengd edelmetaal mijnersfonds die ook wat aan juniors doet ?
"IE" is Ierland, niet Italië (IT).
Het is de ISIN-code die het belastingsregime bepaalt, niet de beurs waarop het noteert...
Het is de ISIN-code die het belastingsregime bepaalt, niet de beurs waarop het noteert...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
klopt ik begin daar ook mee; maar via binck kan het(ddeze etf met iers nummer) blijkbaar enkel gekocht worden op de italiaanse beurs van Milaan.
THX. ik koop de US versie voor de liquiditeit