Aankoop wagen eenmanszaak
Aankoop wagen eenmanszaak
Beste,
Sinds April 2017 ben ik volledig zelfstandig geworden (eenmanszaak).
Doordat ik eigenlijk niet veel onkosten maak in mijn zaak en mijn grootste bron van inkomsten mijn gewerkte uren (arbeid) is, lijkt het me wel interessant om me een wagen aan te schaffen.
Hebben jullie eventueel tips waar ik op moet letten?
Enkele belangrijke puntjes :
-Geen gezin (Lichte vracht ombouw)
-+-50.000 km /jaar (-> Diesel & Comfort)
-21 jaar (Niet extreem veel pk's)
Alvast bedankt
-
Sinds April 2017 ben ik volledig zelfstandig geworden (eenmanszaak).
Doordat ik eigenlijk niet veel onkosten maak in mijn zaak en mijn grootste bron van inkomsten mijn gewerkte uren (arbeid) is, lijkt het me wel interessant om me een wagen aan te schaffen.
Hebben jullie eventueel tips waar ik op moet letten?
Enkele belangrijke puntjes :
-Geen gezin (Lichte vracht ombouw)
-+-50.000 km /jaar (-> Diesel & Comfort)
-21 jaar (Niet extreem veel pk's)
Alvast bedankt
-
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Heb je een lichte vrachtwagen nodig voor je werk?
dan kan je van Citroën berlingo tot droge ram gaan en verder.
er zijn nu propos bij toyotproacs.
dan kan je van Citroën berlingo tot droge ram gaan en verder.
er zijn nu propos bij toyotproacs.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Hou er rekening mee dat je als beginnend zelfstandige het eerste jaar verminderde sociale bijdrage betaald.
Het tweede jaar iets meer, het derde jaar weer iets meer, en na het derde jaar je een herberekening krijgt van het eerste jaar, 4de jaar van het tweede jaar, enz.
En dit kan serieus tegenvallen hetgeen je dan moet bijbetalen.
Het tweede jaar iets meer, het derde jaar weer iets meer, en na het derde jaar je een herberekening krijgt van het eerste jaar, 4de jaar van het tweede jaar, enz.
En dit kan serieus tegenvallen hetgeen je dan moet bijbetalen.
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
kies een jonge tweedehands uit een merk met een hoge restwaarde. Je kan deze afschrijven op drie jaar...
Voorbeeld bij Mercedes: http://mbcc.be/nlbe/home
Voorbeeld bij Mercedes: http://mbcc.be/nlbe/home
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Welja, in 99% van de gevallen (40.000 km) per jaar moet ik de verplaatsing maken zonder dat ik opslagruimte nodig heb. Vandaar dat ik ook graag voor wat comfort ga en dus eerder een luxewagen/gezinswagen laat ombouwen tot lichte vracht.
Zelf hebben mijn ouders nog een Peugeot Partner / Mercedes Sprinter / .... die ik telkens kan gebruiken wanneer ik wel materiaal het vervoeren.
Andere (grote) kosten heb ik ook niet echt in mijn zaak.
Het lijkt me wel belangrijk een zuinige wagen te zijn en met misschien een oog op de toekomst (of omschakeling naar BVBA) een wagen met een relatief lage CO2-uitstoot.
Zelf hebben mijn ouders nog een Peugeot Partner / Mercedes Sprinter / .... die ik telkens kan gebruiken wanneer ik wel materiaal het vervoeren.
Andere (grote) kosten heb ik ook niet echt in mijn zaak.
Het lijkt me wel belangrijk een zuinige wagen te zijn en met misschien een oog op de toekomst (of omschakeling naar BVBA) een wagen met een relatief lage CO2-uitstoot.
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
CO2 is voor de eenmanszaak (nog?) niet van belang, wel bij een BVBA. Heb je een timing voor overgang naar BVBA, anders zou ik nu kiezen voor een tweedehands en afschrijven op drie jaar. Je kan bij oprichting BVBA je wagen inbrengen, of op dat moment opteren voor een andere wagen.
Vooruitlopen op de wetgeving kan je niet, minister Peeters beloofde eerder een gelijkschakeling reglementering personenwagen eenmanszaak versus vennootschap maar vandaag is die er nog niet.
Vooruitlopen op de wetgeving kan je niet, minister Peeters beloofde eerder een gelijkschakeling reglementering personenwagen eenmanszaak versus vennootschap maar vandaag is die er nog niet.
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Opletten met lichte vracht om deze dan 100% te willen inbrengen.
Je zal toch vervoer van goederen moeten kunnen aantonen.
En als je maar 1 wagen hebt is er zeker wel privaat gebruik veronderstelling. Lichte vracht of niet.
Bij personenwagen in éénmanszaak heeft de co2 wel belang hoor. En dit voor de aftrek van het % beroepsgebruik. Er is uiteraard geen VAA.
Lichte vracht in jouw geval vooral interessant voor de biv/ wegenbelasting.
Met 50k km wil je dus een fiscaal interessante luxe voiture.
Neem dan n V klasse of Caravelle lichte vracht dubbele cabine. Dan heb je nog achterzetels. En waardebehoud.
Je zal toch vervoer van goederen moeten kunnen aantonen.
En als je maar 1 wagen hebt is er zeker wel privaat gebruik veronderstelling. Lichte vracht of niet.
Bij personenwagen in éénmanszaak heeft de co2 wel belang hoor. En dit voor de aftrek van het % beroepsgebruik. Er is uiteraard geen VAA.
Lichte vracht in jouw geval vooral interessant voor de biv/ wegenbelasting.
Met 50k km wil je dus een fiscaal interessante luxe voiture.
Neem dan n V klasse of Caravelle lichte vracht dubbele cabine. Dan heb je nog achterzetels. En waardebehoud.
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Wil je dit even toelichten aub, ik ben niet mee?reppiepeppie schreef: ↑7 oktober 2017, 14:07 Bij personenwagen in éénmanszaak heeft de co2 wel belang hoor. En dit voor de aftrek van het % beroepsgebruik. Er is uiteraard geen VAA.
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Niet 100% zeker, maar bij mij (ook 1-manszaak) is mn personenwagen voor 50% beroepsgebruik. En ik dacht dat mn boekhouder dan volgens CO2 max aftrek doet. In mijn geval 75%.
Dus 75% van 50%.
Was het een elektrische wagen zou t 120% van 50% zijn.
Btw: mijn lichte vracht bestelwagen breng ik voor 85% in. Ook al heb ik dus een privé wagen.
Er is ALTIJD een zeker privé gebruik en ik heb geen zin ritten administratie te voeren
Dus 75% van 50%.
Was het een elektrische wagen zou t 120% van 50% zijn.
Btw: mijn lichte vracht bestelwagen breng ik voor 85% in. Ook al heb ik dus een privé wagen.
Er is ALTIJD een zeker privé gebruik en ik heb geen zin ritten administratie te voeren
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
volgens mij voor een personenwagen in de eenmanszaak: aftrek max 75% mogelijk, CO2 heeft hier mijn inziens niets mee te maken. De enige variabele is het privé gebruik. Bij 25% privé-gebruik wordt dit dus 75% van 75% = 56% aftrekbaar.reppiepeppie schreef: ↑7 oktober 2017, 18:12 Niet 100% zeker, maar bij mij (ook 1-manszaak) is mn personenwagen voor 50% beroepsgebruik. En ik dacht dat mn boekhouder dan volgens CO2 max aftrek doet. In mijn geval 75%.
Dus 75% van 50%.
Was het een elektrische wagen zou t 120% van 50% zijn.
Btw: mijn lichte vracht bestelwagen breng ik voor 85% in. Ook al heb ik dus een privé wagen.
Er is ALTIJD een zeker privé gebruik en ik heb geen zin ritten administratie te voeren
Uw voorbeeld van de elektrische wagen is foutief, het is oa precies dat wat minister Peeters zou gelijk willen schakelen met de vennootschappen.
Kijk ook eens hier, hier is één en ander duidelijk toegelicht. http://www.practicali.be/blog/fiscale-v ... irmawagen/
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Hmmm kan hoor. Maar ik herinner me dat mn boekhouder es co2 uitstoot vroeg v personenwagen.
Ik moet t nagaan
Ik moet t nagaan
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
no offence hé, we zijn er om te leren; regeltjes veranderen altijd maar verder....
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Ik was idd fout. Co2 speelt geen rol. D’office 75%.
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Welja...
Personenwagen zou me een 50% van de BTW kunnen laten aftrekken en voor 75% kan ik de wagen inbrengen.
Als ik echter nu een luxevoiture koop en die als lichte vracht inschrijf heb ik een lage tax, BIV, breng ik de wagen voor 100% in , is de BTW 100% aftrekbaar, kan ik mijn verzekering ook 100% inbrengen (grote kost als 21-jarige) en behoud ik mijn BMW 3 serie die ik nu bezit als privé voertuig (die ik dan deel met mijn ouders) om zo aan te tonen dat ik nooit met mijn firmawagen privéverplaatsingen ga doen.
In dit geval maak ik toch optimaal gebruik van de regeltjes?
Waarom een wagen met een zo laag mogelijke Co2-uitstoot? Ookal heeft deze nu nog totaal geen belang op mijn kosten, toch zal deze wél van toepassing zijn wanneer ik binnen X-aantal tijd beslis om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BVBA (indien ik bvb een vennoot vind, of mijn jaaromzet te hoog wordt)
Personenwagen zou me een 50% van de BTW kunnen laten aftrekken en voor 75% kan ik de wagen inbrengen.
Als ik echter nu een luxevoiture koop en die als lichte vracht inschrijf heb ik een lage tax, BIV, breng ik de wagen voor 100% in , is de BTW 100% aftrekbaar, kan ik mijn verzekering ook 100% inbrengen (grote kost als 21-jarige) en behoud ik mijn BMW 3 serie die ik nu bezit als privé voertuig (die ik dan deel met mijn ouders) om zo aan te tonen dat ik nooit met mijn firmawagen privéverplaatsingen ga doen.
In dit geval maak ik toch optimaal gebruik van de regeltjes?
Waarom een wagen met een zo laag mogelijke Co2-uitstoot? Ookal heeft deze nu nog totaal geen belang op mijn kosten, toch zal deze wél van toepassing zijn wanneer ik binnen X-aantal tijd beslis om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BVBA (indien ik bvb een vennoot vind, of mijn jaaromzet te hoog wordt)
Re: Aankoop wagen eenmanszaak
Een andere vraag : er is wat onenigheid over het ombouwen van wagens.
Een verkoper vertelde me dat als ik morgen een nieuwe wagen bestel (bijvoorbeeld Audi A6) als lichte vracht, dat ik hem daarna dan nog wel kan ombouwen en de achterzetels er dus kan inzetten om de wagen verder te verkopen, maar dat hierna geen wijziging meer kon gebeuren.
Dus klopt het dan ook dat ik nu als ik 2e hands een wagen ga zoeken, deze vanaf dag 1 al lichte vracht moest zijn wil ik hem ooit nog als personenwagen kunnen ombouwen & doorverkopen?
Een verkoper vertelde me dat als ik morgen een nieuwe wagen bestel (bijvoorbeeld Audi A6) als lichte vracht, dat ik hem daarna dan nog wel kan ombouwen en de achterzetels er dus kan inzetten om de wagen verder te verkopen, maar dat hierna geen wijziging meer kon gebeuren.
Dus klopt het dan ook dat ik nu als ik 2e hands een wagen ga zoeken, deze vanaf dag 1 al lichte vracht moest zijn wil ik hem ooit nog als personenwagen kunnen ombouwen & doorverkopen?