Onderhoud auto
Re: Onderhoud auto
Ja, ik doe zelf het onderhoud en koop de stukken online. Het is echt niet zo moeilijk om olie te verversen, filters te vervangen, enz... Zelfs de moeilijkere zaken zoals remblokken, uitlaat, distributieriem, waterpomp, thermostaat, enz heb ik zelf vervangen. Laat je niet bang maken van de boordcomputer, met een goedkope ODB2 kan je gemakkelijk een foutcode uitlezen om vervolgens op internet de oplossing te zoeken. Heb zelfs zo geen tester nodig, sommige merken tonen je mits een of andere truck ook de foutcode, laten uitlezen in de dealer garage zou mij 37 euro kosten.
Re: Onderhoud auto
Je hebt gelijk daarover : zelf olie en filter vervangen is maar even moeilijk als koffie maken.
Ik heb wel niet echt plaats ervoor. Daar zou het idee van een huurgarage (hefbrug en eventueel wat materiaal) goed van pas komen.
Zo deed ik het vroeger : De enige plaats waar ik het kan doen ligt in de kiezelstenen. Dan moet je met je rug op kiezel onder de auto gaan liggen die op oprijschansen rust, de vuile olie opvangen en later in een kan te doen die kan afgesloten worden om morsen te vermijden en daarmee naar een afvalcontainer (aanschuiven aan containerpark ?) rijden.
Ik laat zelf deze beker aan mij voorbijgaan maar ik kan me inbeelden dat het in andere omstandigheden makkelijker zou zijn.
Foutcodes : mensen laten zich daar ook wel iets teveel door afschrikken. Als je auto goed rijdt en er brandt geen storingslampje op het dashboard zal het allemaal wel meevallen. Het is niet levensnoodzakelijk voor je auto om een uitlezing te doen die niets oplevert, noch om kleine foutcodes te vinden die niets meer te betekenen hebben en na het wissen niet meer terugkeren.
Wat je met een simpele OBD2 reader niet altijd kan is de waarschuwing resetten dat je op onderhoud moet gaan en dat vind ik dan wel weer vervelend. Afhankelijk van de ene auto tegen de andere is dat soms nog erg simpel te doen, door een bewerking met een paar knoppen in de auto.
Cronos : ik denk dat je met velen aan de tafel van onthouding zou zitten als we eens een onderzoek zouden doen hoe vaak mensen op onderhoud gaan. Zelf heb ik ook al onderhoudsbeurten overgeslagen ooit. Redenen genoeg voor te vinden om dat soms te doen.
Ik ken verschillende mensen die een auto kopen en gewoon rijden tot hij kapot gaat, bijna zonder enig onderhoud.
Bij bepaalde recente modellen is dat nefast gebleken. Bv bij Peugeot motoren die in veel andere merken ingebouwd zitten. Als de olie de dik wordt en vervuild is, blokkeren de kleine openingen rond bv de nokkenas of drijfstangen en krijg je slechte smering en na verloop van tijd een defecte auto met heel veel kosten eraan.
Ergens na een paar jaren moeten ze dan eens naar de garage en omdat die garagist dan zo hard zaagt dat er al heel lang geen onderhoud meer gedaan is, laten ze eens de olie verversen, na bv 40.000 km. Nog erger : er zijn veel mensen die nooit olie verversen en nooit hun oliepeil nakijken. Dat laatste toch maar doen, Cronos, als je lang met je auto wil rijden. En toch nog af en toe een beurt laten doen als je er 1 overslaat.
Ik heb wel niet echt plaats ervoor. Daar zou het idee van een huurgarage (hefbrug en eventueel wat materiaal) goed van pas komen.
Zo deed ik het vroeger : De enige plaats waar ik het kan doen ligt in de kiezelstenen. Dan moet je met je rug op kiezel onder de auto gaan liggen die op oprijschansen rust, de vuile olie opvangen en later in een kan te doen die kan afgesloten worden om morsen te vermijden en daarmee naar een afvalcontainer (aanschuiven aan containerpark ?) rijden.
Ik laat zelf deze beker aan mij voorbijgaan maar ik kan me inbeelden dat het in andere omstandigheden makkelijker zou zijn.
Foutcodes : mensen laten zich daar ook wel iets teveel door afschrikken. Als je auto goed rijdt en er brandt geen storingslampje op het dashboard zal het allemaal wel meevallen. Het is niet levensnoodzakelijk voor je auto om een uitlezing te doen die niets oplevert, noch om kleine foutcodes te vinden die niets meer te betekenen hebben en na het wissen niet meer terugkeren.
Wat je met een simpele OBD2 reader niet altijd kan is de waarschuwing resetten dat je op onderhoud moet gaan en dat vind ik dan wel weer vervelend. Afhankelijk van de ene auto tegen de andere is dat soms nog erg simpel te doen, door een bewerking met een paar knoppen in de auto.
Cronos : ik denk dat je met velen aan de tafel van onthouding zou zitten als we eens een onderzoek zouden doen hoe vaak mensen op onderhoud gaan. Zelf heb ik ook al onderhoudsbeurten overgeslagen ooit. Redenen genoeg voor te vinden om dat soms te doen.
Ik ken verschillende mensen die een auto kopen en gewoon rijden tot hij kapot gaat, bijna zonder enig onderhoud.
Bij bepaalde recente modellen is dat nefast gebleken. Bv bij Peugeot motoren die in veel andere merken ingebouwd zitten. Als de olie de dik wordt en vervuild is, blokkeren de kleine openingen rond bv de nokkenas of drijfstangen en krijg je slechte smering en na verloop van tijd een defecte auto met heel veel kosten eraan.
Ergens na een paar jaren moeten ze dan eens naar de garage en omdat die garagist dan zo hard zaagt dat er al heel lang geen onderhoud meer gedaan is, laten ze eens de olie verversen, na bv 40.000 km. Nog erger : er zijn veel mensen die nooit olie verversen en nooit hun oliepeil nakijken. Dat laatste toch maar doen, Cronos, als je lang met je auto wil rijden. En toch nog af en toe een beurt laten doen als je er 1 overslaat.
Re: Onderhoud auto
Dan zou ik toch niet graag zien hoe jij je koffie zet hoor. Dat duurt hier exact 80 seconden.Je hebt gelijk daarover : zelf olie en filter vervangen is maar even moeilijk als koffie maken.
Het is niet omdat je een onderhoudsbeurtje overslaat dat je je oliepeil en andere vloeistoffen niet moet nakijken.Nog erger : er zijn veel mensen die nooit olie verversen en nooit hun oliepeil nakijken. Dat laatste toch maar doen, Cronos, als je lang met je auto wil rijden. En toch nog af en toe een beurt laten doen als je er 1 overslaat.
En mij maken ze echt niet meer wijs dat synthetische olie bij normaal gebruik er na een jaar de brui aan geeft. Dat is nog een bangmakertje uit de tijd van de minderwaardige minerale oliën.
Het doen verdwijnen van de onderhoudswaarschuwing is na het starten gewoon op één knopje duwen. Kan je daar niet tegen vind je voor de meeste auto's de combinaties gewoon terug op internet als je garagist ze zelf niet wil geven.
Dat zal nog één keer gebeuren als hij verkocht wordt aan een particulier of nooit meer als het via een opkoper is.En toch nog af en toe een beurt laten doen
Voor de rest is hij trouw ieder jaar op zijn jaarlijks onderhoud geweest. Nu is hij, voor mij, afgeschreven. Iedere km dat ik er nog mee rij is er één gewonnen (hij ziet er trouwens vanop twee meter afstand nog als nieuw uit en het interieur is showroomfertig).
Re: Onderhoud auto
In de strijd om de grootste te worden, worden er altijd concessies gedaan. Minstens een aantal Toyota-modellen voor de Europese markt worden in Frankrijk gemaakt.haelewyn schreef: ↑14 juli 2017, 16:28 Toyota bv zet minder in op kwaliteit dan vroeger en meer op de grootste fabrikant van de wereld zijn / worden.
Ik heb verschillende Toyota's gehad en de laatste is uit 2015. Die is minder goed in elkaar gezet en met goedkopere onderdelen plus grotere marges dan vroeger.
Re: Onderhoud auto
We waren met 40 collega's die ook een firmawagen hadden. Ik was nog bij de bravere chauffeurs. Elke maandag was het tegen mekaar op om het straftste verhaal op de openbare weg. Ik moest elke week mijn meerdere erkennen.
Niet alleen is de wegcode niet van toepassing op firmawagens, sommigen waren in staat aan te tonen dat zelfs de natuurwetten niet van toepasing waren op hun auto.
Zie de link die ik hierboven geboven heb. Dat zijn objectieve cijfers. Leasinngauto's zijn oververtegenwoordigd in ongevallen- en boete-statistieken.
Re: Onderhoud auto
Eerlijk gezegd lees ik in dat artikel niet hetgeen jij verkondigt!
In het artikel staat inderdaad wel dat leasingwagens meer schade declareren dan gewone wagens.
Echter staat er wel de verklaring bij dat:
* Leasingwagens meer kilometers doen, wat ook logisch is. En meer kilometers = meer risico op ongevallen.
* Bij leasingwagens moet de kleinste kras, blutsje, steentje in de voorruit aangegeven worden. Als er iemand op een parking zijn deur tegen jouw privé wagen heeft opengedaan en je hebt daardoor schade, ga jij die waarschijnlijk niet aangeven/herstellen. Bij een leasingwagen wel.
En het staat ook in jouw geciteerd artikel:
"Als je het zou uitrekenen in verhouding met het aantal kilometers dat met een leasingwagen en met een andere wagen gereden wordt, krijg je een evenwichtiger cijfer.''
Dit is toch iets heel anders dan:
In het artikel staat inderdaad wel dat leasingwagens meer schade declareren dan gewone wagens.
Echter staat er wel de verklaring bij dat:
* Leasingwagens meer kilometers doen, wat ook logisch is. En meer kilometers = meer risico op ongevallen.
* Bij leasingwagens moet de kleinste kras, blutsje, steentje in de voorruit aangegeven worden. Als er iemand op een parking zijn deur tegen jouw privé wagen heeft opengedaan en je hebt daardoor schade, ga jij die waarschijnlijk niet aangeven/herstellen. Bij een leasingwagen wel.
En het staat ook in jouw geciteerd artikel:
"Als je het zou uitrekenen in verhouding met het aantal kilometers dat met een leasingwagen en met een andere wagen gereden wordt, krijg je een evenwichtiger cijfer.''
Dit is toch iets heel anders dan:
Re: Onderhoud auto
Allee als jij het zegt. Lijkt eerder het personeel van een transportfirma uit het Oostblok die hier onder de prijs kwam rijden met onderbetaalde macho chauffeurs.Niet alleen is de wegcode niet van toepassing op firmawagens, sommigen waren in staat aan te tonen dat zelfs de natuurwetten niet van toepasing waren op hun auto.
En met de tweede stelling nuanceer je je eigen verhaal.
Laatst gewijzigd door Cronos op 17 juli 2017, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderhoud auto
Zie de verhelderende uitleg onder jouw zinZie de link die ik hierboven geboven heb. Dat zijn objectieve cijfers. Leasinngauto's zijn oververtegenwoordigd in ongevallen- en boete-statistieken.
Met een firma met 4000 operationele leasewagens (waarvan een groot deel salariswagens) op de baan weten wij heus wel hoe het werkt hoor.
Kleine nuance: echte brokkenrijders in fout geven daar ook niet elk schadegeval aan (de meeste brave chauffeurs wel) maar wachten even tot ze meer schade hebben aan een gelijkwaardige zijde of een totaal verlies (dan is er spijtig genoeg maar één forfait). Nadeel van een bedrijfswagen is ook dat hij door meerdere bestuurders (kinderen zonder ervaring!) binnen een gezin gebruikt wordt. De ongevalsstatistiek wordt dan ook niet verdeeld over verschillende bestuurders maar over één voertuig wat ook al een verkeerd beeld geeft.
Laatst gewijzigd door Cronos op 17 juli 2017, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderhoud auto
Moeilijkheidsgraad zegt niets over de tijd hé. Een liter water opdrinken is ook niet moeilijk, maar de ene zal er langer over doen dan de andere. Met bier daarentegen...
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Onderhoud auto
Verder is 'de pakkeman' ook wel gefixeerd om de Mercedessen, Audi's en BMW's te controleren, dat resulteert dan ook vaak in meer boetes.sintorama schreef: ↑17 juli 2017, 08:48Zie de link die ik hierboven geboven heb. Dat zijn objectieve cijfers. Leasinngauto's zijn oververtegenwoordigd in ongevallen- en boete-statistieken.anonymous schreef: ↑17 juli 2017, 09:39 Eerlijk gezegd lees ik in dat artikel niet hetgeen jij verkondigt!
In het artikel staat inderdaad wel dat leasingwagens meer schade declareren dan gewone wagens.
Echter staat er wel de verklaring bij dat:
* Leasingwagens meer kilometers doen, wat ook logisch is. En meer kilometers = meer risico op ongevallen.
* Bij leasingwagens moet de kleinste kras, blutsje, steentje in de voorruit aangegeven worden. Als er iemand op een parking zijn deur tegen jouw privé wagen heeft opengedaan en je hebt daardoor schade, ga jij die waarschijnlijk niet aangeven/herstellen. Bij een leasingwagen wel.
En het staat ook in jouw geciteerd artikel:
"Als je het zou uitrekenen in verhouding met het aantal kilometers dat met een leasingwagen en met een andere wagen gereden wordt, krijg je een evenwichtiger cijfer.''
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Onderhoud auto
Heb mijn Citroen Berlingo laten nakijken bij Midas .Ik kreeg daarnet telefoon en het zou me ongeveer 560 euro gaan kosten .Ga de auto straks halen .
Daarin zit :
-Groot onderhoud 120.000 km. ( wat dat ook moge zijn ?)
-Remblokjes vervangen
-Nakijken voor de keuring
-lampje vervangen voor achter stoplicht
Normale prijzen of duur ?Heb daar geen gedacht van..
Daarin zit :
-Groot onderhoud 120.000 km. ( wat dat ook moge zijn ?)
-Remblokjes vervangen
-Nakijken voor de keuring
-lampje vervangen voor achter stoplicht
Normale prijzen of duur ?Heb daar geen gedacht van..
Re: Onderhoud auto
Coiken 560 eur is ongeveer de helft van wat ik jaarlijks aan kosten (all inclusive km, gebruik, extra vezekering, etc) heb voor, mijn Cambiowagen.
Ik vind een auto echt duur.
Ik vind een auto echt duur.
Re: Onderhoud auto
Valt te zien wat in het groot onderhoud zit. Met bestek bij kleine garage gaan en prijs vragen voor hetzelfde. Nakijken voor controle zou ik niet betalen, want dan betaal je 2 keer voor hetzefde.
Re: Onderhoud auto
Gezien de kilometerstand : distributieriem vervangen inbegrepen ? Dat op zich is een dure zaak wegens veel uren werk. Vraag eens in detail wat ze voor dat geld gaan doen.
Is die berlingo een benzine of dieselauto ?
Nakijken schouwing : houdt niet zoveel in. De meeste controles worden in een onderhoud toch al gedaan. Ze kunnen misschien nog een reiniger toevoegen voor de uitstoot.. lichten nakijken ..
James : hoeveel kilometers per jaar ?
Is die berlingo een benzine of dieselauto ?
Nakijken schouwing : houdt niet zoveel in. De meeste controles worden in een onderhoud toch al gedaan. Ze kunnen misschien nog een reiniger toevoegen voor de uitstoot.. lichten nakijken ..
James : hoeveel kilometers per jaar ?
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Onderhoud auto
Ik vermoed dat ze distributieriem vervangen zullen hebben en -als ze slim zijn- ook de waterpomp.
Als het incl. distributieriem is dat héél goedkoop, als het beiden is ... 'een prikje'.
Als het incl. distributieriem is dat héél goedkoop, als het beiden is ... 'een prikje'.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!