De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Yaris, ik begrijp dat je kijkt naar wat je in de markt hebt zitten. Mijn bemerking was eerder of je nu op een moment dat de beurs bijna stilstaat nog geld bijsteekt of toch afwacht tot er wat volatiliteit komt. In het verleden heb ik altijd alleen maar geld in de beurs gestoken bij minstens een dip.
Ik kijk niet naar de beurs in het algemeen. Wanneer ik een fonds op het oog heb kijk ik naar het gemiddeld rendement van dat fonds over tien jaar en het rendement in de laatste drie, zes of twaalf maanden. Als ik zie dat het rendement achterloopt acht ik een inhaalbeweging waarschijnlijk en is het voor mij koopwaardig.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraagje: Welk gewicht ken je toe aan het rendement op 10 jaar (2008)? Is de algemene beurstrend geen waardemeter voor de wat ruimere fondsen?Yaris schreef: ↑17 oktober 2017, 09:53 Ik kijk niet naar de beurs in het algemeen. Wanneer ik een fonds op het oog heb kijk ik naar het gemiddeld rendement van dat fonds over tien jaar en het rendement in de laatste drie, zes of twaalf maanden. Als ik zie dat het rendement achterloopt acht ik een inhaalbeweging waarschijnlijk en is het voor mij koopwaardig.
Ik ben zelf aan het rondkijken voor een fonds of ETF maar heb heel wat moeilijkheden om een keuze te maken, ik neig zelfs om me het leven niet te moeilijk te maken een gewoon een 2 -tal ETF's van een benchmarkt te kopen en hierin periodiek te investeren. Het resultaat zou dan in principe gemiddeld moeten zijn
Tien jaar is voor mij lang genoeg om het gemiddeld rendement van een fonds te kennen. Ik beleg op lange termijn (buy and hold) dus zelfs als ik vlak voor een crash aankoop is het voor mij geen ramp. Ik kan er in komen dat mijn strategie minder nut heeft voor wie op korte termijn maximale winsten wil halen maar daar kan ik geen advies over geven.
prima tactiek, doen zou ik zeggenIk ben zelf aan het rondkijken voor een fonds of ETF maar heb heel wat moeilijkheden om een keuze te maken, ik neig zelfs om me het leven niet te moeilijk te maken een gewoon een 2 -tal ETF's van een benchmarkt te kopen en hierin periodiek te investeren. Het resultaat zou dan in principe gemiddeld moeten zijn
je moet het niet moeilijker maken dan het is.
had vroeger meer als 10 fondsen, nu nog 6
straks nog 5 en vroeg of laat een 3 tal aangevuld met een 3 tal ETF
@Jhn Wat zijn die 6 fondsen als ik mag vragen. Indien het goede flexibele mixfondsen zijn - niet persé wat mijnkapitaal aanraadt - kan je die mss best houden. Als het eerder pure equity fondsen zijn kan je die meestal vervangen door een betere ETF.
allemaal 100% aandelen, die 6 zijn voor mij diegene die het best presteerden.
als ik ze afweeg tov een aantal ETFs doen ze het zelfs beter, daarom ga ik ze houden.
als ik ze afweeg tov een aantal ETFs doen ze het zelfs beter, daarom ga ik ze houden.
Ik heb 42 fondsen waaronder veel sector-, thema- en landenfondsen. Toen ik mijn portefeuille aan het opbouwen was wilde ik van alles wat hebben. Maar ik geef toe dat 42 te veel is. In de toekomst ga ik geleidelijk afbouwen en me meer concentreren op algemene fondsen.
Hallo Omega,
Enkele vraagjes:
- Hoeveel hou je zo opzij om te investeren tijdens een Dip? Waar bewaar je deze ondertussen? Wat is je huidige split?
- Wat zijn je criteria om "bij te steken"? ; Hoeveel (%?) heb je in Augustus "bijgesloten"?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo Jhn,
Een eenvoudige portfolio lijkt me best.
Hoe beslis je of een fonds goed presteerde?
Welke fondsen heb je behouden? Met welke ETF vergelijk je ze?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
eenvoudig, in mijn bestaande morningstar port, heb ik IWDA en CSPX bijgevoegd.
x-ray en andere m-star tonen dan de evoluties.
@jhn,
OK hieruit versus ik dat je dus belegger in large caps van de ontwikkelde markten, met misschien een specifieke aandacht naar de US.
Ik ben curieus; welke fondsen in deze categorien doen beter dan de MSCI world en de S&P500? Dit zijn redelijk standaard en efficiënte categorieën en dus denk ik dat het moeilijk is om op een regelmatige manier beter te doen dan de index.
OK hieruit versus ik dat je dus belegger in large caps van de ontwikkelde markten, met misschien een specifieke aandacht naar de US.
Ik ben curieus; welke fondsen in deze categorien doen beter dan de MSCI world en de S&P500? Dit zijn redelijk standaard en efficiënte categorieën en dus denk ik dat het moeilijk is om op een regelmatige manier beter te doen dan de index.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Met het risico dat ik iets heel dom ga zeggen:
De Chinese en Indische economie zijn reeds een aantal jaar sterke groeiers, de kans dat dit zo blijft de komende jaren is heel groot.
Mag ik dan stellen dat een fonds of tracker, gericht op deze 2 landen, gericht op grote bedrijven een goede keuze zou zijn - uiteraard voor de lange termijn 10-20 jaar.
Waarom grote landen: Door hun omvang en bevolkingsgraad kunnen beiden niet anders dan de ambitie koesteren een absolute wereldmacht (voor zover ze dat al niet zijn) te worden, ook voor de eigen bevolking. Beiden beschikken over een aantal wereldsteden en havens - geschiedenis leert dat dit 1 van de grootste drijfveren is naar economische ontwikkeling. Ook op vlak van onderwijs wordt vooruitgang geboekt. De economische (en andere) interne verschillen zijn gigantisch, op termijn moet dit doorsijpelen naar het volledige continent.
Waarom grote bedrijven: Hebben de kennis, de middelen en de ervaring om de kar te trekken. Anderen zullen wellicht grotere successen kunnen boeken maar er zullen er ook een aantal zijn die de boot/trein missen.
De Chinese en Indische economie zijn reeds een aantal jaar sterke groeiers, de kans dat dit zo blijft de komende jaren is heel groot.
Mag ik dan stellen dat een fonds of tracker, gericht op deze 2 landen, gericht op grote bedrijven een goede keuze zou zijn - uiteraard voor de lange termijn 10-20 jaar.
Waarom grote landen: Door hun omvang en bevolkingsgraad kunnen beiden niet anders dan de ambitie koesteren een absolute wereldmacht (voor zover ze dat al niet zijn) te worden, ook voor de eigen bevolking. Beiden beschikken over een aantal wereldsteden en havens - geschiedenis leert dat dit 1 van de grootste drijfveren is naar economische ontwikkeling. Ook op vlak van onderwijs wordt vooruitgang geboekt. De economische (en andere) interne verschillen zijn gigantisch, op termijn moet dit doorsijpelen naar het volledige continent.
Waarom grote bedrijven: Hebben de kennis, de middelen en de ervaring om de kar te trekken. Anderen zullen wellicht grotere successen kunnen boeken maar er zullen er ook een aantal zijn die de boot/trein missen.
Vergeet het politieke risico niet. Het kan altijd verkeerd lopen in India of China. Voor China denk ik bijvoorbeeld aan een mislukte oogst, gevolgd door hongersnood en sociale onrust of een volksopstand tegen het communistische regime. Ik zou eerder opteren voor een fonds met een ruime spreiding aan groeilanden dan me te beperken tot één enkel land.