Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
Je mag al blij zijn dat je een 2e pensioenpijler hebt.
Er zijn heel wat mensen, zoals ik bv., die dat niet hebben.
Er zijn heel wat mensen, zoals ik bv., die dat niet hebben.
Ik herinner mij vaag dat deze is bekomen door een sectoraal akkoord.
Latere akkoorden hebben ons oa eco cheques opgeleverd. Iedereen heeft daar steen en been om geklaagd. Niet iedereen heeft een tuin om deze cheques ten volle mee te benutten...
Wat mij betreft mag men met een volgend akkoord terug de groepsverzekering laten stijgen.
Latere akkoorden hebben ons oa eco cheques opgeleverd. Iedereen heeft daar steen en been om geklaagd. Niet iedereen heeft een tuin om deze cheques ten volle mee te benutten...
Wat mij betreft mag men met een volgend akkoord terug de groepsverzekering laten stijgen.
Laat me dit even verder verduidelijken: Met een echte lijfrente geef je aan de andere partij een som geld in ruil voor een maandelijks bedrag. De hoogte van het bedrag hangt af van de markrente en van je leeftijd. Deze laatste bepaald je levensverwachting. Hoe ouder je bent, hoe meer rente je ontvangt. Alle personen van dezelfde leeftijd ontvangen dezelfde rente. Als je dus vroeg sterft dan krijg je minder, als je lager leeft dan krijg je meer maanden de rente. Zij die vroeger sterven subsidiëren dan zij die langer level. Rente is dus interessant als je lang gaat leven. Een mogelijke indicatie is de leeftijd van je ouders en grootouders.B7H4long schreef: ↑29 juli 2017, 18:30Ook, rente is voordelig voor mensen die lang gaan leven. Kijk naar je ouders of grootouders en vergelijk met de Belgische sterftetabel. Als je korter dan het gemiddelde gaat leven is het beter de volledige som te ontvangen.Yaris schreef: ↑29 juli 2017, 14:41 Zelfs als ze de groepsverzekering in rente uitbetalen is het nog voordelig en een welkome aanvulling op het wettelijk pensioen. Wellicht beter voor mensen die niet met geld kunnen omgaan. Ik heb eens een collega gehad die bij zijn pensionering 7 miljoen frank kreeg en zich afvroeg wat hij ermee moest doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn persoonlijk geannualiseerd rendement van mijn pensioensparen (eerst Pricos dan overgezet naar ARPE) is vandaag 6,6%
Dat is zonder rekening te houden met belastingsvoordelen of (toekomstige) kosten. Aangezien het rendement hoger is dan het fictief rendement waarop belast wordt van 4,75% ga ik ervan uit dat mijn 6,6% dus een onderschatting is en het werkelijk profijt hoger zal liggen.
Ondanks de vele argwaan die al vele jaren rond dit type belegging hangt, is dit toch wel een heel leuk rendement voor een spaarpot. En ik denk dat het feit dat je dit varkentje niet zomaar kunt slachten voor vele Belgen eerder een zegen dan een vloek is.
Dat is zonder rekening te houden met belastingsvoordelen of (toekomstige) kosten. Aangezien het rendement hoger is dan het fictief rendement waarop belast wordt van 4,75% ga ik ervan uit dat mijn 6,6% dus een onderschatting is en het werkelijk profijt hoger zal liggen.
Ondanks de vele argwaan die al vele jaren rond dit type belegging hangt, is dit toch wel een heel leuk rendement voor een spaarpot. En ik denk dat het feit dat je dit varkentje niet zomaar kunt slachten voor vele Belgen eerder een zegen dan een vloek is.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Stap gewoon over van een dynamisch naar een meer defensief fonds.vortex schreef: ↑26 juli 2017, 11:22Ten eerste is dat niet van te moeten en ten tweede kan je niet overstappen van een fonds naar een verzekering, zonder dat fonds te verkopen, wat gewoon dom zou zijn wegens 33% taks. Wat wel kan is niet meer storten in het fonds en een verzekering starten voor de laatste tien jaar maar of dat onder de streep meer gaat opbrengen is nog maar de vraag. Verzekeringen brengen momenteel tussen de 1 en 2% op, fondsen meer dan 6% op de verzekering betaal je op het eind 8% op het kapitaal gevormd door door de gewaarborgde intrest, op de fondsen 8% op de fictief kapitaal aan 4,75%. Met andere woorden, je betaalt inderdaad minder taks op een verzekering maar die brengt onder de streep ook een pak minder op.
Dan heb je die kosten niet en speel je ook meer op veilig.
Dat is toch hoe ik het zie te doen: +- 5 a 10 jaar voor men pensioen mijn dynamisch naar een defensief overzetten bij dezelfde bank (rekenen daar ook geen kosten voor aan).
Ik weet niet wat jij verdient, maar wat jij hier allemaal neerpent is toch onhaalbaar voor 80-90% van de werkende belgen hoor.jonash schreef: ↑27 juli 2017, 15:53 Mag je zelfs niet op rekenen. Reken je wettelijk pensioen dat je van de overheid (al dan niet krijgt) als een bonus.
Je moet rekenen 1500 EUR per maand de dag van vandaag en daar 3% inflatie bijrekenen tot het jaar dat je op pensioen wilt gaan. Reken dan dat je 20-30 jaar zou leven en dat bedrag moet je toch opzij gezet kunnen hebben.
In de V.S. rekende ik op 2-3 miljoen USD.
Jij zit dan wel in een sector die gekend is voor hoge lonen dus verbaast me niet dat je dan een relatief hoog bedrag kan bijeen sparen.
Maar jij zit al vrij hoog, de meesten halen dat niet. Die 500.000 is ook serieus van de pot gerukt.
Check dit eens bv.bertVW schreef: ↑29 juli 2017, 09:13 Een groepsverzekering is toch een serieuze troef, bij pensioenleeftijd beschik je toch over 200k-500k. Dit is toch een mooi opgebouwd kapitaal. Is dit dan niet best te vergelijken met een goeie TAK21 verzekering? Want uiteindelijk heb je bij een groepsverzekering ook kapitaalgarantie.
https://www.pv.be/web/private-individua ... -pensioen-
of dit: https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... ring-waard
Die 200.000 is dus al een vrij hoog getal.
Jij mag mij is uitleggen hoe je aan 200.000 tot 500.000!
Volgens mij schiet jij serieus met spek.
Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.
Heel wat mensen hebben ook een hoger wettelijk pensioen. Mijn vrouw is ambtenaar en zal met haar pensioensparen haar levensstandaard kunnen verder zetten... Geen nood aan een tweede pijler want die overleeft de 80% regel niet.
Daar gaan we weer...
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Hetzelfde hier : geen maaltijdcheques, geen ecocheques, geen hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, bedrijfswagen, enz....
Drako schreef.
Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.Jij mag mij is uitleggen hoe je aan 200.000 tot 500.000!
Zoals Yaris vertelde petrol - chemie sector.
Of 500 spek schieten is hogere kaders 30 j dienst of langer gaan daar heel vlot over.
Maar dat zijn zo van die geheimpjes die goede vrienden elkaar niet vertellen.
En uwe frank zal nu wel beginnen vallen waarom sommige( politici )dromen dit in rente om te zetten.
Of het nu 100 - 200 - 300 - 400 - 500 of meer is. ( en is helaas geen spek schieten hoor)
Dat dit niet in alle sectoren zo is dat is een feit.
Maar voor iets , staat wel iets in de plaats bvb 40 jaar ploegen arbeid.
Dus kom uit jullie comfortzone , men smeekt heden en de komende jaren om goede werk krachten in die sectoren.
Natuurlijks het zondags drankje of feestje zal af en toe zonder uw aanwezigheid plaats hebben, het grote voordeel van weekend + nacht werk.
En al die andere voordelen er zo maar boven op.
Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.Jij mag mij is uitleggen hoe je aan 200.000 tot 500.000!
Zoals Yaris vertelde petrol - chemie sector.
Of 500 spek schieten is hogere kaders 30 j dienst of langer gaan daar heel vlot over.
Maar dat zijn zo van die geheimpjes die goede vrienden elkaar niet vertellen.
En uwe frank zal nu wel beginnen vallen waarom sommige( politici )dromen dit in rente om te zetten.
Of het nu 100 - 200 - 300 - 400 - 500 of meer is. ( en is helaas geen spek schieten hoor)
Dat dit niet in alle sectoren zo is dat is een feit.
Maar voor iets , staat wel iets in de plaats bvb 40 jaar ploegen arbeid.
Dus kom uit jullie comfortzone , men smeekt heden en de komende jaren om goede werk krachten in die sectoren.
Natuurlijks het zondags drankje of feestje zal af en toe zonder uw aanwezigheid plaats hebben, het grote voordeel van weekend + nacht werk.
En al die andere voordelen er zo maar boven op.
Estate Guru believer.
ik ben pas 24 jaar. en sta op het punt om een huis te kopen.
als ik mijn huisje heb, en alles loopt lekker. dan wil ik ook gaan voor een pensioenspaarfonds of beleggen via mijn bank in een beleggingsfonds. iemand die mij hier in kan adviseren?
denk persoonlijk aan een 1000 euro aan start kapitaal en dan met een maandelijkse inleg van 50 euro ongeveer
als ik mijn huisje heb, en alles loopt lekker. dan wil ik ook gaan voor een pensioenspaarfonds of beleggen via mijn bank in een beleggingsfonds. iemand die mij hier in kan adviseren?
denk persoonlijk aan een 1000 euro aan start kapitaal en dan met een maandelijkse inleg van 50 euro ongeveer
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Een bank en fondsen, dat staat garant voor hoge kosten. Niet alleen de kosten eigen aan het fonds, maar ook hoge instapkosten.
Als je voor dergelijke kleine bedragen wilt kopen, zijn de mogelijkheden beperkt. Bij MeDirect heb je verschillende modelportefeuilles, maar daar is het startbedrag 2500 euro en minimaal 100 euro per maand.
Je kan ook voor Keyplan van Keytrade kiezen. Geen startbedrag verplicht, en dit kan al vanaf 25 euro per maand. Hier heb je keuze uit 40 fondsen. Heel flexibel en vol-automatisch systeem. Zoek eens op Keyplan, en je komt in de verschillende topics de plannen van de spaargidsers tegen.
Je kan best eens een kijkje nemen op de site van Mijnkapitaal.be. Daar staat een cursus op voor beginners. Zo krijg je wat meer inzicht in alles wat daarbij komt kijken.
Als je voor dergelijke kleine bedragen wilt kopen, zijn de mogelijkheden beperkt. Bij MeDirect heb je verschillende modelportefeuilles, maar daar is het startbedrag 2500 euro en minimaal 100 euro per maand.
Je kan ook voor Keyplan van Keytrade kiezen. Geen startbedrag verplicht, en dit kan al vanaf 25 euro per maand. Hier heb je keuze uit 40 fondsen. Heel flexibel en vol-automatisch systeem. Zoek eens op Keyplan, en je komt in de verschillende topics de plannen van de spaargidsers tegen.
Je kan best eens een kijkje nemen op de site van Mijnkapitaal.be. Daar staat een cursus op voor beginners. Zo krijg je wat meer inzicht in alles wat daarbij komt kijken.
bedankt voor de info, bedankt voor de tips. ik beleg al een kleine 2 jaar. maar ik wil mijn geld een beetje opzij zetten voor later iets naar waar ik niet om hoef te kijken maar wel met een ( klein ) rendement
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
De mixer is manueel op te starten aan 100 € per maand.annetje schreef: ↑22 oktober 2017, 15:00 Een bank en fondsen, dat staat garant voor hoge kosten. Niet alleen de kosten eigen aan het fonds, maar ook hoge instapkosten.
Wel zelf aankoop order in te geven elke maand.
Een exell tabel is hierbij heel handig om verhouding aan te houden.
Is van belang bij start met 100 € per maand.
Estate Guru believer.