Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
En in wat belegt u dan momenteel.
Hopelijk niet bij een grootbank met instap kosten.
Estate Guru believer.
Maar dan moet je wel alle fondsen manueel aankopen, de ene maand x, de andere maand y enz.
Het voordeel van een voorbeeldportefeuille of keyplan is net dat alles automatisch gaat.
Het voordeel van een voorbeeldportefeuille of keyplan is net dat alles automatisch gaat.
En de kwaliteit volgens mijn k....... is niet fameus bij keytrade.
Automatisch is makkelijk maar ten koste van rendement.
Estate Guru believer.
Dat klopt voor de voorbeeldportefeuilles.
Maar wat ik niet correct vind van MK is dat ze in hun artikel spreken over 20 fondsen. Ondertussen, en dat is al meer dan 2,5 jaar het geval (wellicht langer, maar dat is de duur dat ik zelf van het bestaan van keyplan af weet) , is het aantal fondsen verdubbeld. Een dik jaar geleden heb ik gevraagd om het artikel aan te passen aan de huidige realiteit. Maar dat is nooit gebeurd.
Dus zomaar een zinnetje dat daar staat klakkeloos overnemen, terwijl je appelen met peren vergelijkt, is op een goedkope manier een goed product de grond inboren.
Er zitten nu wel fondsen tussen die het heel goed doen, en die bovendien zeer goed uit de screenings van MK komen. Maar je moet wat moeite doen om ze te willen vinden.
Maar wat ik niet correct vind van MK is dat ze in hun artikel spreken over 20 fondsen. Ondertussen, en dat is al meer dan 2,5 jaar het geval (wellicht langer, maar dat is de duur dat ik zelf van het bestaan van keyplan af weet) , is het aantal fondsen verdubbeld. Een dik jaar geleden heb ik gevraagd om het artikel aan te passen aan de huidige realiteit. Maar dat is nooit gebeurd.
Dus zomaar een zinnetje dat daar staat klakkeloos overnemen, terwijl je appelen met peren vergelijkt, is op een goedkope manier een goed product de grond inboren.
Er zitten nu wel fondsen tussen die het heel goed doen, en die bovendien zeer goed uit de screenings van MK komen. Maar je moet wat moeite doen om ze te willen vinden.
Zou erg zijn in een stijgende markt geen opbrengst.annetje schreef: ↑22 oktober 2017, 16:39 Dat klopt voor de voorbeeldportefeuilles.
Estate Guru believer.
Als de fondsen het het laatste jaar goed doen (want langer kan ik niet vergelijken), en ze komen in de screenings van MK bovendrijven, dan zijn het goede fondsen. Punt.
Het heeft geen zin om mensen die hierin willen beleggen, met foute en niet accurate info te blijven bestoken, omwille van dat ene zinnetje in dat bewuste en achterhaalde artikel.
Zelf je huiswerk maken blijft nog altijd de belangrijkste les ! En dan komen de goede fondsen, die er nu in zitten, vanzelf naar boven.
Het heeft geen zin om mensen die hierin willen beleggen, met foute en niet accurate info te blijven bestoken, omwille van dat ene zinnetje in dat bewuste en achterhaalde artikel.
Zelf je huiswerk maken blijft nog altijd de belangrijkste les ! En dan komen de goede fondsen, die er nu in zitten, vanzelf naar boven.
Mijn vader is 60 geworden dit jaar en ontving zijn pensioenspaar opbrengsten.
Hij sprak toch van een bedrag van circa 300k.
Geen chemiesector, wel kaderlid in bouwsector.
Hij sprak toch van een bedrag van circa 300k.
Geen chemiesector, wel kaderlid in bouwsector.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
ik heb aandelen van o.a:
qorvo
3d systems
amg
philips lighting
koninklijke philips
en nog een aantal kleine beleggingen
fondsen
meewind. ( windmolens / duurzame energie )
old liquors
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Dus over moeite doen gesproken
Van die 40 fondsen 20 aandeel fondsen , 7 mix fondsen ,9 obligatie fondsen,1 hedge fonds ,1 energy , 1 grondstof , 1 Monetair fonds. risico klasse van 1 tot 6 voor de fondsen.
Vraag me dan ook af of die mijn kapitaal vb fondsen dit allemaal niet zouden dekken.
Als men specifiek in een bepaalde regio fondsen wil , kans op stijging is dan groter.
Maar het risico zal ook groter zijn.
Hen niet meer toegepaste selectie van kern fondsen doet het ook niet slecht hoor.
als vb Emerging Markts aberdeen Isin LU0132412106
Waarom niet in de flexer dynamic stappen, te simpel och ja moet men manueel doen.
Estate Guru believer.
Daar heeft het nu echt niets mee te maken !
Bij een serieuze correctie of crash koop ik de fondsen van de flexer dynamic aan, op 1 of 2 fondsen na. Maar als je GOGI volt, dan zal je zien dat het merendeel nog een STOP heeft, en het nu dus niet de moment is.
Ik neem dat je het hier o.a. hebt over de tweede pijler. Want zelfs met een rendement van 7% gedurende 45 jaar met telkens €940 (wat niet kan, want vroeger was het lager) zit je, zonder aftrek van belastingen, aan een kleine 270k.
In de tweede pijler lijkt het mij wel mogelijk om aan dit bedrag te raken.
Ja ging over een groepsverzekering, niet het wettelijk pensioensparen.Inversor schreef: ↑23 oktober 2017, 13:55
Ik neem dat je het hier o.a. hebt over de tweede pijler. Want zelfs met een rendement van 7% gedurende 45 jaar met telkens €940 (wat niet kan, want vroeger was het lager) zit je, zonder aftrek van belastingen, aan een kleine 270k.
In de tweede pijler lijkt het mij wel mogelijk om aan dit bedrag te raken.
Sorry voor het misverstand.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Probleem met die tweede pijler is dat hij ofwel quasi onbelast en van een slechte beleggingsintelling getuigt, ofwel zwaar belast is en een goede instelling vertoont.
VAPZ is superinteressant belastingtechnisch voorzien (geen premietaks, gunstige eindbelasting), maar belegt in tak21 en moet kapitaalgarantie bieden. IPT/groepsverzekering kan ook tak21 zijn, maar je kan ook kiezen voor tak23. Dat is véél interessanter, want per definitie is je pensioen als je ervoor begint erg ver ver, alleen betaal je je blauw aan belastingen: 4,4% premietaks, 10-20% eindbelasting nà afhouding 3,55% RIZIV-bijdrage en 2% solidariteitsbijdrage...
Maar schone bedragjes zal je, zoals reteiP's vadert aantoont, vooral met de tweede pijler bijeensparen...
VAPZ is superinteressant belastingtechnisch voorzien (geen premietaks, gunstige eindbelasting), maar belegt in tak21 en moet kapitaalgarantie bieden. IPT/groepsverzekering kan ook tak21 zijn, maar je kan ook kiezen voor tak23. Dat is véél interessanter, want per definitie is je pensioen als je ervoor begint erg ver ver, alleen betaal je je blauw aan belastingen: 4,4% premietaks, 10-20% eindbelasting nà afhouding 3,55% RIZIV-bijdrage en 2% solidariteitsbijdrage...
Maar schone bedragjes zal je, zoals reteiP's vadert aantoont, vooral met de tweede pijler bijeensparen...
En ja, niet iedereen heeft daar toegang toe. Willen de jaloerse bokken op het forum hun pijlen daarbij richten op de verantwoordelijken daarvoor (de politici) ipv de mensen die er wél gebruik van maken (en daarbij doen wat ze moeten doen).
Tweede pijler is vooral interessant omdat de bijdragen geheel of deels van de werkgever komen, maw je spaart in feite met bruto loon. Onze politici zouden misschien beter die tweede pijler verplicht maken voor alle werkgevers, zo kunnen we op de lange termijn geleidelijk evolueren naar een pensioenstelsel zoals in Nederland.