Lotus Bakeries
TIP
Re: Lotus Bakeries
Ik ben beginnen beleggen met 3.500 euro. In principe kan je met 1000 euro ook starten.
Zolang je met weinig kapitaal niet teveel posities koopt is het de moeite. Als je nu €10,000 hebt moet je m.i. daar geen 5 verschillende aandelen met kopen (anderen zullen wel een andere mening hebben) door de kosten.
Om te beginnen en te leren zeker geen slecht idee, maar van 10% op €2,000 gaat niemand happy worden, zeker als je daar vervolgens nog eens €25 of 50 kosten en taksen moet van aftrekken.
Wanneer ik investeer in individuele aandelen neem ik liefst binnen mijn portfolio een 4 tot 5 grotere posities. Meer risico, meestal een hoger rendement. Omgekeerd steek je anders dat geld beter in een index fonds met lage kosten.
Ben persoonlijk begonnen met €10,000, omdat ik van mezelf wist dat ik het met een kleiner bedrag waarschijnlijk niet voldoende serieus zou nemen. Maar iedereen is anders.
Om te beginnen en te leren zeker geen slecht idee, maar van 10% op €2,000 gaat niemand happy worden, zeker als je daar vervolgens nog eens €25 of 50 kosten en taksen moet van aftrekken.
Wanneer ik investeer in individuele aandelen neem ik liefst binnen mijn portfolio een 4 tot 5 grotere posities. Meer risico, meestal een hoger rendement. Omgekeerd steek je anders dat geld beter in een index fonds met lage kosten.
Ben persoonlijk begonnen met €10,000, omdat ik van mezelf wist dat ik het met een kleiner bedrag waarschijnlijk niet voldoende serieus zou nemen. Maar iedereen is anders.
aan+verkoopkosten bij binck op euronext brussel;Roo schreef: ↑24 oktober 2017, 22:41 Zolang je met weinig kapitaal niet teveel posities koopt is het de moeite. Als je nu €10,000 hebt moet je m.i. daar geen 5 verschillende aandelen met kopen (anderen zullen wel een andere mening hebben) door de kosten.
op 1000 euro
15 euro transactiekosten, 6 euro beurstaks = 21 euro op 1000 of 2,1%
op 2000 euro
15 +12 = 27 => 1,35%.
op 5000 euro
19,5 + 30 = 49,5 => 0,99%
op 25000
49,5 + 150 = 199,5 => 0,8%
Toch niet onoverkomelijk? Bij deGiro liggen die kosten nog lager...
Onder de € 1000 is geen optie.
Ik beleg een deel via keyprivate, dan spaar ik tot ik ongeveer 5000e heb en kijk ik of interessante aandelen zijn of versterk ik een positie, momenteel enkel mohawk en amg in port
Ik ben begonnen met €1000.
Belangrijk is om een broker te hebben met lage kosten. Dankzij Binck kon ik indertijd een portefeuille aanhouden van 2-3 aandelen, nu die portefeuille al wat groter is en ik overgelopen ben naar Degiro, is het aantal posities serieus opgeblazen, met zelfs riskante posities in. Zo heb ik voor -hou je vast- €50 belegd in een Chinees aandeel dat handelt in ecologische bouwmaterialen (wel nog niet veel plezier aan gehad). Transactiekosten bij Degiro: €0,5. Ik zou nu langzaam willen terugkeren naar een positie van +/- 5 aandelen die ik echt goed ken en vertrouw.
Dus nogmaals: élk startkapitaal is prima, als je maar start. Zelfs de timing is niet van belang, je mag zelfs op de top instappen, op de lange termijn zijn die beleggingen ook rendabel als het goede bedrijven zijn. Het enige waar ik schrik voor heb, omdat ik er zelf gevoelig voor ben, is dat beginners beginnen te freaken als hun aandelen dalen en ze dan alles in de put de deur uit gooien.
Dat is €2000 per positie. Bij Degiro is dat voor Belgische en Nederlandse aandelen €2,4 en voor de meeste andere Europese aandelen €4,8. In de States koop je voor pakweg €0,6 daarmee een €2000 aan aandelen. Dat is minder dan 0,3%. Voor mijn vennootschap kocht ik destijds bij Rabobank af en toe een DBI-bevek met 1% instapkost. Als we 1% als norm nemen van wat billijk is (less is better) vind ik transacties in B/NL aandelen tot €205 en Europese tot €410 niet onnozel. Als je natuurlijk €100.000 te beleggen hebt wel uiteraard...
Als ik ook mag zeggen dat ik het niet erg aardig vindt om kleine beleggers gek te maken door te stellen dat €2000 toch wel echt het minimum is voor een transactie en dat ze er beter niet aan beginnen als ze geen €10.000 hebben... Ik zou daar indertijd echt wel depri van geworden zijn. Misschien zijn dat de normen die u hanteert, maar we zijn niet allemaal even kapitaalkrachtig.
Begonnen met €1000 eind 2012. Delhaize aan €25, waar is de tijd
Ik probeer mijn aankoopkosten altijd onder 1% te houden, al is dat op sommige beurzen niet mogelijk (Londen, Dublin). Als je werkt en goed spaart kan je je portefeuille blijven opbouwen. Ik vind die constante toestroom van cash wel belangrijk. Ik zou er niet mee kunnen leven om 100% (of > 100% zoals enkelen op het forum) invested te zijn. Nu streef ik naar 80/20. En qua broker vind ik Binckbank de beste all-round. Als DeGiro mij niet had 'opgesloten' met buitensporige overdrachtkosten had ik alles al naar Binckbank verplaatst.

Ik probeer mijn aankoopkosten altijd onder 1% te houden, al is dat op sommige beurzen niet mogelijk (Londen, Dublin). Als je werkt en goed spaart kan je je portefeuille blijven opbouwen. Ik vind die constante toestroom van cash wel belangrijk. Ik zou er niet mee kunnen leven om 100% (of > 100% zoals enkelen op het forum) invested te zijn. Nu streef ik naar 80/20. En qua broker vind ik Binckbank de beste all-round. Als DeGiro mij niet had 'opgesloten' met buitensporige overdrachtkosten had ik alles al naar Binckbank verplaatst.
Ook ik ga nog even iets toevoegen.
Bij bolero verdubbelen de transactiekosten op Euronext van €7,5 naar €15 als je over de lat van de €2500 gaat. Dus als je als beginner €10.000 te beleggen hebt, kan je beter 5 posities nemen van circa €2000, dat zal je minder kosten dan 3 posities van circa €3333.
71% aandelen, 17% obligaties, 12% cash
Ik hanteer voor mezelf een simpele vuistregel: ik wil niet meer dan 1 % aankoopkosten betalen. In mijn geval moet ik dan minimaal voor € 600 per positie kopen (Keytrade, ex-Fortuneoklant dus € 5.95 per transactie in Brussel, Amsterdam en Parijs). Toevallig is dat ook het bedrag dat ik elke maand over heb om in de beurs te steken na kosten allerhande en het spijzen van mijn spaarboekje en pensioensparen.
Momenteel heb ik ik een (te) brede portefeuille van 22 aandelen in individuele bedrijven, 3 holdings en 3 ETFS. Vier jaar geleden ben ik begonnen met € 6000 gespreid over 10 aandelen.
Was het voor mij dan niet de moeite om te beleggen? Goh ja, ik heb nu toch al elk jaar een rendement gehaald dat me tevreden stelt. Die spreiding gaf me als beginner ook een zekere gemoedsrust: het helpt om vertrouwen in de beurs te houden tijdens dipjes/crises als je ziet dat er op gelijk welk moment toch nog een paar aandelen in je portefeuille degelijk presteren en dat volatiliteit enigszins wordt uitgemiddeld.
Een substantieel deel van je belegbaar vermogen in een of twee aandelen steken is goed als je genoeg kennis en zelfvertrouwen (arrogantie?) hebt om te geloven dat je meteen de 'goede' bedrijven zal kunnen selecteren en koelbloedig genoeg zal zijn om bij die aandelen te blijven als ze het even bijzonder slecht doen.
Ik ben nog altijd niet zo'n belegger, laat staan toen ik vier jaar geleden actief begon te beleggen. Toen heb ik gewoon een tiental Belgische bedrijven geselecteerd op louter kwalitatieve criteria (ken ik ze, hebben ze sterke producten/technologie, betalen ze een redelijk dividend). Netto is dat heel goed meegevallen, maar achteraf gezien waren de best presterende van die 10 (o.a. Umicore, GIMV) wel diegene die toen maar nipt de selectie gehaald hebben. Als ik me beperkt had tot enkele duizenden euro per aandeel had ik die toppers pas veel later, of misschien nooit, gekocht.
Momenteel heb ik ik een (te) brede portefeuille van 22 aandelen in individuele bedrijven, 3 holdings en 3 ETFS. Vier jaar geleden ben ik begonnen met € 6000 gespreid over 10 aandelen.
Was het voor mij dan niet de moeite om te beleggen? Goh ja, ik heb nu toch al elk jaar een rendement gehaald dat me tevreden stelt. Die spreiding gaf me als beginner ook een zekere gemoedsrust: het helpt om vertrouwen in de beurs te houden tijdens dipjes/crises als je ziet dat er op gelijk welk moment toch nog een paar aandelen in je portefeuille degelijk presteren en dat volatiliteit enigszins wordt uitgemiddeld.
Een substantieel deel van je belegbaar vermogen in een of twee aandelen steken is goed als je genoeg kennis en zelfvertrouwen (arrogantie?) hebt om te geloven dat je meteen de 'goede' bedrijven zal kunnen selecteren en koelbloedig genoeg zal zijn om bij die aandelen te blijven als ze het even bijzonder slecht doen.
Ik ben nog altijd niet zo'n belegger, laat staan toen ik vier jaar geleden actief begon te beleggen. Toen heb ik gewoon een tiental Belgische bedrijven geselecteerd op louter kwalitatieve criteria (ken ik ze, hebben ze sterke producten/technologie, betalen ze een redelijk dividend). Netto is dat heel goed meegevallen, maar achteraf gezien waren de best presterende van die 10 (o.a. Umicore, GIMV) wel diegene die toen maar nipt de selectie gehaald hebben. Als ik me beperkt had tot enkele duizenden euro per aandeel had ik die toppers pas veel later, of misschien nooit, gekocht.
Lotus:
Gisteren + 6 %
Vandaag weer in goede doen +2,35 %
Komt er terug wat swung in de koers ? ... eindelijk.
Zo een mooi Belgisch bedrijf !!
Misschien weer een "media" reden:
Zijn de eieren terug goedkoper geworden na de "schaarste" van de uitvergrootte "fibronil -crisis" ?
Ik koop altijd dezelfde, en al een jaar of 2 kosten deze steeds 0,99 Euro/bakje, en ik heb nooit een leeg rek gezien.
De media zit altijd met overacted scoops op zulke feiten, die dan worden gevolgd door de "massa".
(dat verkoop altijd beter dan positief opbouwend nieuws ....)
Voorbeeld: Zie Renault Vilvoorde:
Niemand ging nog een Renault kopen na de sluiting Vilvoorde, ik heb er sindsdien nog nooit zoveel zien rondrijden.
Gisteren + 6 %
Vandaag weer in goede doen +2,35 %
Komt er terug wat swung in de koers ? ... eindelijk.
Zo een mooi Belgisch bedrijf !!
Misschien weer een "media" reden:
Zijn de eieren terug goedkoper geworden na de "schaarste" van de uitvergrootte "fibronil -crisis" ?
Ik koop altijd dezelfde, en al een jaar of 2 kosten deze steeds 0,99 Euro/bakje, en ik heb nooit een leeg rek gezien.
De media zit altijd met overacted scoops op zulke feiten, die dan worden gevolgd door de "massa".
(dat verkoop altijd beter dan positief opbouwend nieuws ....)
Voorbeeld: Zie Renault Vilvoorde:
Niemand ging nog een Renault kopen na de sluiting Vilvoorde, ik heb er sindsdien nog nooit zoveel zien rondrijden.
Even ernstig blijven: het eierverbruik van een bedrijf als Lotus is van een heel andere orde dan de doosjes retailers verkopen. Als ik me niet vergis koopt Lotus ook niet de gewone eieren aan, maar bevoorraden ze zich bij eierbrekers en daar heerst wel degelijk schaarste.
Normaal betalen ze €6 voor 100 eieren, nu €10.
In speculaas zitten geen eieren, en dat (denk ik) is toch wel hun hoofdproduct.
De kippen die besmet waren zijn geslacht.
Maar die eierboeren blijven ook niet bij de pakken zitten.
Ondertussen groeien de nieuwe kippen, en die zullen terug de eierproductie aanzwengelen.
Dus heel dat ei-gezever is op termijn van de baan.
De kippen die besmet waren zijn geslacht.
Maar die eierboeren blijven ook niet bij de pakken zitten.
Ondertussen groeien de nieuwe kippen, en die zullen terug de eierproductie aanzwengelen.
Dus heel dat ei-gezever is op termijn van de baan.
Een aandeel van 2.000,00 EUR kan goedkoop zijn en een aandeel van 50,00 EUR kan duur zijn. Natuurlijk ik kan verstaan dat veel mensen zich nog altijd wat blindstaren op de prijs in plaats van het onderliggende bedrijf.
Zelf ben ik in 2008 begonnen met beleggen( was toen 20 jaar). Eerste aandeel was Fortis, en ik heb het me zeker niet beklaagd. Ik ben er dus vroeg aan begonnen.
Mvg,
Geblin
Zelf ben ik in 2008 begonnen met beleggen( was toen 20 jaar). Eerste aandeel was Fortis, en ik heb het me zeker niet beklaagd. Ik ben er dus vroeg aan begonnen.
Mvg,
Geblin
ben net voor de toen, grote , nu vergeten crash van 87 begonnen net geen 20 toen
gene fortis maar meteen 3 : prominter, lac minerals en vaal reefs , resultaat daarvan totaal irrelevant voor mijn vermogensopbouw nu, met de bril 30 jaar later op. Maar toen was ik er fanatiek mee bezig, achter iedere beweging iets zoeken, verbanden zoeken, niet begrijpen waarom de beurs niet reageert op nieuws zoals de theorie voorschrijft, moesten er toen al fora bestaan hebben zou 1001 vragen gesteld hebben,
vroeg begonnen is half gewonnen en zo leer je of het iets voor je is
als hobby die eerder iets opbrengt dan iets kost, of om op termijn een vermogen op te bouwen.
succes
gene fortis maar meteen 3 : prominter, lac minerals en vaal reefs , resultaat daarvan totaal irrelevant voor mijn vermogensopbouw nu, met de bril 30 jaar later op. Maar toen was ik er fanatiek mee bezig, achter iedere beweging iets zoeken, verbanden zoeken, niet begrijpen waarom de beurs niet reageert op nieuws zoals de theorie voorschrijft, moesten er toen al fora bestaan hebben zou 1001 vragen gesteld hebben,
vroeg begonnen is half gewonnen en zo leer je of het iets voor je is
als hobby die eerder iets opbrengt dan iets kost, of om op termijn een vermogen op te bouwen.
succes
Laatst gewijzigd door zeezout op 26 oktober 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes