Contactloos betalen
-
- Jr. Member
Re: Contactloos betalen
Ik denk dat er geen enkele misdadiger al die moeite gaat doen, om dan met veel moeite maximum 50 euro gaat stelen.
Nee, dat contactloos betalen is perfekt veilig, ik hoop dat ik vlug zo'n kaart krijg van keutrade, in 2018.
Nee, dat contactloos betalen is perfekt veilig, ik hoop dat ik vlug zo'n kaart krijg van keutrade, in 2018.
De encryptie van de chip op bankkaarten houdt nog altijd stand, anders zouden die chips óók gewoon worden gekopieerd. Een kopie kunnen maken wil nog niet zeggen dat die als authentiek zal worden herkend door de terminals. Wat je in dit scenario ook wel vergeet is dat de dief telkens hij een transactie uitvoert door meerdere bewakingscamera's zal worden gefilmd.vortex schreef: ↑4 november 2017, 08:55Tot men er in slaagt om het NFC ID te kopiëren (Google maar eens op NFC card emulation of copy NFC ID) en het op een eigen kaart of GSM te zetten en daarmee tot 50 euro gaat uitgeven. Geen officiële scanner met bijhorende registratie meer nodig en de dief blijft lekker anoniem. Eer je de rekening controleert en er achter komt dat er onterecht met de kaart betaalt is kan fluiten naar je geld, bewijs maar eens dat niet jij de betaler was. Voor de banken is het risico nul, de klant moet maar zien dat hij niet opgelicht wordt. Destijds was de magneetstrip op bankkaarten volgens de banken en uitgevers van bankkaarten ook perfect veilig...
Het risico voor de dief is groot en de opbrengst is in vergelijking met andere methodes zeer laag.
-
- Jr. Member
Ik denk trouwens dat het niet lang zal duren eer je contactloos zal kunnen betalen over grotere afstanden (enkele meters), zodat je in de toekomst een winkel kan buitenwandelen zonder ook maar enige actie te ondernemen. Je gaat door een soort 'sluis' (zoals er nu al vele zijn anti-diefstal), er klinkt een biepje en je hebt betaald. Dat noem ik nu eens écht contactloos betalen.
Kan best zijn dat de NFC chips in de huidige bankkaarten actieve chips zijn die na een challenge een code terug sturen. Of dat ze onkraakbaar of niet te kopiëren maakt zal wel blijken. In elk geval vind ik "Het risico voor de dief is groot en de opbrengst is in vergelijking met andere methodes zeer laag" geen geldig argument om iets veilig te noemen. Het risico voor een zakkenroller is ook groot en de opbrengt eerder klein, hetzelfde geldt voor skimming aan bank automaten, riskant, kost veel moeite en dure apparatuur en toch zijn er dieven die zich ermee bezig houden. Voor sommigen is het kraken van een systeem een uitdaging, anderen maken er vervolgens handig gebruik van. Het feit dat de dief geen fysieke toegang meer nodig heeft tot een kaart met NFC is alweer een moeilijkheid minder en een extra opportuniteit, al gaat het maar om 50 euro zonder code per slachtoffer.Didymus schreef: ↑4 november 2017, 09:19
De encryptie van de chip op bankkaarten houdt nog altijd stand, anders zouden die chips óók gewoon worden gekopieerd. Een kopie kunnen maken wil nog niet zeggen dat die als authentiek zal worden herkend door de terminals. Wat je in dit scenario ook wel vergeet is dat de dief telkens hij een transactie uitvoert door meerdere bewakingscamera's zal worden gefilmd.
Het risico voor de dief is groot en de opbrengst is in vergelijking met andere methodes zeer laag.
-
- Jr. Member
Als je een zilverpapiertje van een chocoladereep om je kaart wikkelt, is het probleem al opgelost.
Er zijn al van die plastiek-etuis met kooi-van-faraday functie, maw, metaal in het plastiek gegoten.
Er zijn al van die plastiek-etuis met kooi-van-faraday functie, maw, metaal in het plastiek gegoten.
Maar dan gaat het alweer langer dan 3 seconden duren aan de kassaEloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 10:10 Als je een zilverpapiertje van een chocoladereep om je kaart wikkelt, is het probleem al opgelost. . . .
-
- Jr. Member
Bij Colruyt kan je voor élke kar voor jou, minstens 5 minuten wachten, dus die 5 seconden kunnen daar nog bij.
Bij Lidl duurt elke kar hooguit 30 seconden.
Bij Lidl duurt elke kar hooguit 30 seconden.
Wat een klucht. Je creëert zelf een probleem van veiligheid door contactloos te willen betalen in de hoop dat je een paar seconden in je o zo drukke bestaan zal kunnen winnen en dan moet je zilverpapier om je kaart wikkelen of een speciaal etui kopen waar je dan je kaart weer moet uithalen om te betalen. Hoe belachelijk kan het worden.
-
- Jr. Member
Dat is exact wat mijn moeder vroeger uitriep toen de wasmachines op de markt kwamen, en afstandsbedieningen voor tv's enzo...'da's allemaal voor luie wijven!'
Inderdaad: de onveiligheid ervan kan ook in verband gebracht worden met verhoogde straatcriminaliteit.vortex schreef: ↑4 november 2017, 10:07 . . . In elk geval vind ik "Het risico voor de dief is groot en de opbrengst is in vergelijking met andere methodes zeer laag" geen geldig argument om iets veilig te noemen. Het risico voor een zakkenroller is ook groot en de opbrengt eerder klein, . . / . . .. Het feit dat de dief geen fysieke toegang meer nodig heeft tot een kaart met NFC is alweer een moeilijkheid minder en een extra opportuniteit, al gaat het maar om 50 euro zonder code per slachtoffer.
Behalve dat dit meer mogelijkheden biedt voor professionele zakkenrollers:
wordt dit ook makkelijker voor straatbendes (tegenwoordig ook meisjes) en/of drugverslaafden die 25 à 50 euro per slachtoffer wél de moeite waard vinden.
-
- Jr. Member
In Nederland is contactloos betalen al ingeburgerd. 40% van alle betalingen gebeurt daar al contactloos.
De Chef van de politie heeft gisteren nog in het nieuws verklaard, dat er nog NOOIT fraude werd gepleegd met die betalingswijze.
De Chef van de politie heeft gisteren nog in het nieuws verklaard, dat er nog NOOIT fraude werd gepleegd met die betalingswijze.
Je doet maar wat je niet laten kunt. Dan niet komen huilen als ze u 50 eurokes contactloos afhandig hebben gemaakt. Hoe meer mensen contactloos betalen hoe meer kans dat ze het systeem gaan misbruiken. Ik blijf lekker mijn pincode intikken en ga dan wel de volle 5 seconden langer aan de kassa staan. Op het eind van de dag gaan die seconden zo'n groot verschil wel niet maken zeker.
Hiermee bevestig je gewoon mijn stelling in plaats van ze te ontkrachten. Het risico om betrapt te worden is voor een zakkenroller lager en de potentiële opbrengst is hoger. Het is geen toeval dat ze meestal opereren op heel drukke plaatsen of roekeloze toeristen als slachtoffer kiezen. Op cash geld staat to nader order geen naam, dus ze kunnen het geld ongestoord uitgeven en als ze geluk hebben zit er een pincode bij de ontvreemde bankkaarten.
Het skimmen bij bankautomaten geeft dan weer een veel hogere potentiële opbrengst, afhankelijk van de daglimiet van de kaart.
Fraude met NFC heeft wat dat betreft hetzelfde risiconiveau als Proton vroeger had.
-
- Jr. Member
Vanaf volgend jaar beginnen àlle banken hier nfc-kaarten te verdelen. Een andere zal niet meer bestaan later. Je kan wel zélf die functie uitschakelen, of de limiet héél laag zetten. Maar volgend jaar loopt iedereen hier met zo'n kaarten rond, ik zal bij de éérsten zijn, hoop ik.