Contactloos betalen
Re: Contactloos betalen
Ik denk dat je een klein beetje appelen met peren vergelijkt. Je kan de was doen moeilijk vergelijken met een pincode intikken. Gezien je het maar kan gebruiken tot 25 euro is het ook erg beperkt. Bij de bakker en de slager kun je het gebruiken. Een volle kar bij de Colruyt of de Lidl zal net ietsje meer kosten en dan moet je toch je pincode intikken en dan nog eens uw zilverpapiertje verwijderen en er opnieuw rond doen. Oei zeg, tijdsverlies. 5 seconden van uw leven kwijt.Eloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 10:59 Dat is exact wat mijn moeder vroeger uitriep toen de wasmachines op de markt kwamen, en afstandsbedieningen voor tv's enzo...'da's allemaal voor luie wijven!'
Nee, daarvoor heb je een terminal nodig, een abonnement bij een betalingsverwerker en een rekening waar de betalingen op terecht komen. In tegenstelling tot fraude met een fysieke kaart stelen gaat een crimineel die deze hordes toch neemt enorm veel sporen achterlaten.
Dit is de essentie denk ik. Dit is bij uitstek bedoeld om kleine bedragen te betalen, niet voor de wekelijkse grote boodschappen. Ik kom net van bij de bakker en heb met Android Pay betaald. Enig idee hoeveel personeel mijn bakker heeft in zijn winkel om te vermijden dat de wachtrij tot een straat verder reikt? Voor dit soort kleine transacties is de tijdswinst wél significant.anonymous schreef: ↑4 november 2017, 12:10Ik denk dat je een klein beetje appelen met peren vergelijkt. Je kan de was doen moeilijk vergelijken met een pincode intikken. Gezien je het maar kan gebruiken tot 25 euro is het ook erg beperkt. Bij de bakker en de slager kun je het gebruiken. Een volle kar bij de Colruyt of de Lidl zal net ietsje meer kosten en dan moet je toch je pincode intikken en dan nog eens uw zilverpapiertje verwijderen en er opnieuw rond doen.
Mijn 2cents:
1/ Er zijn er hier een heel aantal die blijven vasthouden aan oude waarden, en een afwachtende houding aannemen. Waar op zich niks verkeerd mee is. Al die nieuwe zaken lijken .. te nieuw. Maar binnen een paar jaar zijn ze gewoon mainstream en zullen deze mensen dat ook gebruiken. In het verleden was dat inderdaad ook zo als de tv uitkwam, de gsm, de smartphone etc.
Hoeveel mensen ik niet gehoord heb die NOOIT een gsm moesten hebben... r zullen er nu ook nog enkelingen zijn, maar er zijn er vele malen meer die er geen meer kunnen missen :-D
2/ Er wordt hier ook verward tussen contactloos en authenticatieloos:
* Contactloos wil enkel zeggen dat je je kaart niet fysiek in die terminal moet steken.
=> KBC heeft nu ook een functie dat je naar de bancontact kan gaan ZONDER je kaart erin te steken. Maar je moet wel je opdracht en pincode ingeven op je smartphone, waar je je authenticeert in je banking app.
=> Ik meende iets gehoord te hebben (maar kan mis zijn) dat je bij transacties van meer dan x € aan die terminals in de winkel wel contactloos kan betalen (dus even je kaart) langs die terminal "swipen" en dat je dan je pincode moet ingeven.
Wat is het voordeel hiervan? Je moet de kaart er niet fysiek insteken, minder slijtage aan de kaart, ...?
=> In ieder geval zie ik dit eerder als een tussenstap naar een contactloos en bankkaart-loos betalen.
Ik zie die bankkaarten vervangen worden door:
of 1 kaart die voor alles kan gebruikt worden (Identiteitskaart, betaalkaarten, klantenkaarten, etc)
of Smartphone: Die heb je toch ook bijna altijd bij. Je swipet met je gsm voorbij die terminal, je bevestigt met je code/vingerafdruk/irisscan/whatever
* Authenticasieloos wil zeggen dat je kan betalen zonder je te identificeren.
Bekendste voorbeelden zijn cash-geld, ex-proton
Maar contactloos is dus niet per definitie zonder identificatie.
Iedereen panikeert nu omdat er in de media een balon is opgelaten.
Maar wist je dat je standaard bij (voor zover ik weet) alle banken al kan betalen met je bankkaart zonder een pin code in te geven? Dit reeds sinds 2014 !!
https://www.bancontact.com/nl/veelgeste ... tact-kaart
Hoeveel van jullie weten dit? Hoeveel van jullie hebben deze functionaliteit al uitgeschakeld?
1/ Er zijn er hier een heel aantal die blijven vasthouden aan oude waarden, en een afwachtende houding aannemen. Waar op zich niks verkeerd mee is. Al die nieuwe zaken lijken .. te nieuw. Maar binnen een paar jaar zijn ze gewoon mainstream en zullen deze mensen dat ook gebruiken. In het verleden was dat inderdaad ook zo als de tv uitkwam, de gsm, de smartphone etc.
Hoeveel mensen ik niet gehoord heb die NOOIT een gsm moesten hebben... r zullen er nu ook nog enkelingen zijn, maar er zijn er vele malen meer die er geen meer kunnen missen :-D
2/ Er wordt hier ook verward tussen contactloos en authenticatieloos:
* Contactloos wil enkel zeggen dat je je kaart niet fysiek in die terminal moet steken.
=> KBC heeft nu ook een functie dat je naar de bancontact kan gaan ZONDER je kaart erin te steken. Maar je moet wel je opdracht en pincode ingeven op je smartphone, waar je je authenticeert in je banking app.
=> Ik meende iets gehoord te hebben (maar kan mis zijn) dat je bij transacties van meer dan x € aan die terminals in de winkel wel contactloos kan betalen (dus even je kaart) langs die terminal "swipen" en dat je dan je pincode moet ingeven.
Wat is het voordeel hiervan? Je moet de kaart er niet fysiek insteken, minder slijtage aan de kaart, ...?
=> In ieder geval zie ik dit eerder als een tussenstap naar een contactloos en bankkaart-loos betalen.
Ik zie die bankkaarten vervangen worden door:
of 1 kaart die voor alles kan gebruikt worden (Identiteitskaart, betaalkaarten, klantenkaarten, etc)
of Smartphone: Die heb je toch ook bijna altijd bij. Je swipet met je gsm voorbij die terminal, je bevestigt met je code/vingerafdruk/irisscan/whatever
* Authenticasieloos wil zeggen dat je kan betalen zonder je te identificeren.
Bekendste voorbeelden zijn cash-geld, ex-proton
Maar contactloos is dus niet per definitie zonder identificatie.
Iedereen panikeert nu omdat er in de media een balon is opgelaten.
Maar wist je dat je standaard bij (voor zover ik weet) alle banken al kan betalen met je bankkaart zonder een pin code in te geven? Dit reeds sinds 2014 !!
Hoeveel van jullie weten dit? Hoeveel van jullie hebben deze functionaliteit al uitgeschakeld?
Ja, want het aantal werknemers dat een kleine zelfstandige zich kan veroorloven is virtueel onbeperkt. Wat voor een redenering is dat nu?
Dat filmpje was om aan te tonen dat de potentiële opbrengst hoger ligt dan 25 euro en dus niet vergelijkbaar is met proton qua maximaal verlies. Dat je er (voorlopig) een terminal voor nodig hebt heb ik nergens ontkent, ook voor die 25 euro moet je trouwens een terminal hebben. Dieven die sporen nalaten zorgen er wel voor dat die sporen naar iemand anders leiden. Als iedere handelaar zo een terminal kan aanschaffen en registreren kunnen dieven dat ook. Al eens van identiteitsfraude gehoord? Te veel moeite, onmogelijk? Echt niet, tegenwoordig gaat dat allemaal van achter een PC. Dit gaat gewoon een kwestie van tijd zijn voor er misbruik van gemaakt wordt, binnen afzienbare tijd loopt iedereen met minstens één contactloze kaart rond, genoeg potentiële slachtoffers creëert opportuniteit.Didymus schreef: ↑4 november 2017, 12:25Nee, daarvoor heb je een terminal nodig, een abonnement bij een betalingsverwerker en een rekening waar de betalingen op terecht komen. In tegenstelling tot fraude met een fysieke kaart stelen gaat een crimineel die deze hordes toch neemt enorm veel sporen achterlaten.
Als je vroeger de fysieke kaart van iemand kon bemachtigen, dan kon je zijn Protonsaldo opgebruiken. Proton kon opgeladen worden tot 250 EUR. Geen terminal nodig voor de dief.vortex schreef: ↑4 november 2017, 13:28Dat filmpje was om aan te tonen dat de potentiële opbrengst hoger ligt dan 25 euro en dus niet vergelijkbaar is met proton qua maximaal verlies. Dat je er (voorlopig) een terminal voor nodig hebt heb ik nergens ontkent, ook voor die 25 euro moet je trouwens een terminal hebben. Dieven die sporen nalaten zorgen er wel voor dat die sporen naar iemand anders leiden. Als iedere handelaar zo een terminal kan aanschaffen en registreren kunnen dieven dat ook. Al eens van identiteitsfraude gehoord? Te veel moeite, onmogelijk? Echt niet, tegenwoordig gaat dat allemaal van achter een PC. Dit gaat gewoon een kwestie van tijd zijn voor er misbruik van gemaakt wordt, binnen afzienbare tijd loopt iedereen met minstens één contactloze kaart rond, genoeg potentiële slachtoffers creëert opportuniteit.
Zelfs als dieven de moeite doen om een terminal te bemachtigen, dan nog zal er, sneller dan je kunt vermoeden, worden gedetecteerd dat er een terminal in omloop is waarmee fraude wordt gepleegd. Frauduleuze transactie wordt pas onomkeerbaar wanneer het bedrag op een buitenlandse (bij voorkeur niet-Europese) rekening staat. Daar gaan al snel een paar bankwerkdagen over.
De meesten hier?anonymous schreef: ↑4 november 2017, 12:34Maar wist je dat je standaard bij (voor zover ik weet) alle banken al kan betalen met je bankkaart zonder een pin code in te geven? Dit reeds sinds 2014 !!
Hoeveel van jullie weten dit?
proton-einde-t15616.html
Ikke.Hoeveel van jullie hebben deze functionaliteit al uitgeschakeld?
Denk dat je het allemaal nogal naïef ziet, bankkaarten kan je zowat in elk buitenland gebruiken, waarom zou een dief dan een Europese rekening nemen en een mobile terminal in België registreren?
Het zou al veel helpen mocht men z'n bankkaart al klaarhebben terwijl men staat te wachten...
Gisteren in de colruyt ook, ze staan daar zo'n 5 min aan te schuiven aan de kassa, op het moment dat moet betaald worden, moeten ze hun bankkaart nog zoeken in hun chacoche/portefeuille/...
Omdat Bancontact/Maestrotransacties buiten geografisch Europa standaard geblokkeerd zijn bijvoorbeeld?
Vandaar ook dat ik Android Pay gebruik. Mijn smartphone heb ik in no time in de hand en ontgrendeld.
Het is allemaal zeer knap die IT technologie en veel zullen het " cool " en een nieuwigheidje vinden dat ze contactloos kunnen betalen.En je moet maar met de moderne tijd mee gaan, en t'is allemaal veilig ,,,wordt gezegd. Nou moe, wat wil je dat een verkoper zegt over een tv - auto of gelijke wat, die je wil kopen, " dat het een slechte is " dan zal hij weinig toestellen verkopen natuurlijk.
Het wordt allemaal eigenlijk in ons strot geduwd. En heb er geen probleem mee,als ik als klant nog altijd kan kiezen op welke manier ik wil betalen : kontant - via kaart met pincode - via smartphone - of contactloos.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van en is mijn dada niet, en zal wel betalen, kontant of met bankkaart met pincode zolang het nog kan.Proton is bij mij ook nooit actief geweest en die chip voor contactloos betalen zal snel uitgeschakeld worden bij mij.
Maar ieder zal er zijn ding wel in vinden.
Het wordt allemaal eigenlijk in ons strot geduwd. En heb er geen probleem mee,als ik als klant nog altijd kan kiezen op welke manier ik wil betalen : kontant - via kaart met pincode - via smartphone - of contactloos.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van en is mijn dada niet, en zal wel betalen, kontant of met bankkaart met pincode zolang het nog kan.Proton is bij mij ook nooit actief geweest en die chip voor contactloos betalen zal snel uitgeschakeld worden bij mij.
Maar ieder zal er zijn ding wel in vinden.
't Is van alle tijden.
Vroeger had je die 'veilige' (euro)cheques... tot er op tv een consumentenprog kwam (wikken & wegen ?) waar het vol zat met slachtoffers die tot honderdduizenden franken kwijt waren ...
Het 1e wat ik toen gedaan heb, is m'n eurocheques in de fik gestoken ...
En waarom zou dat nu weeral zijn? Vast niet omdat er massaal fraude gepleegd wordt of werd. Maar je hebt gelijk hoor, zolang er geen honderden slachtoffers aangifte gaan doen en het volop in de media verschijnt is het allemaal perfect veilig. En als er later toch misbruik zou gepleegd worden (kan je van op aan) ligt het aan de domme consument die niet de nodige maatregelen trof (in dit geval kaart verpakken in zilverpapier of in een metalen omhulsel steken).
Denk dat je niet veel keuze gaat hebben, de nieuwe kaarten zijn uitgerust met NFC.