Beleggen in wijn
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Beleggen in wijn
Vandaag van mijn stoelgevallen toen ik uit nieuwsgierigheid de prijs opzocht van mijn favoriete wijn. Destijds gekocht aan €55 !
En toch zal ik hem opdrinken.
[/quote]
Goed plan - laat het u smaken maar wees voorzichtig, heb zondag een fles Chateau d'y quem van 1996 laten vallen, 3 keer pech :
- Laatste fles - dus water kunnen drinken
- Financieel verlies
- Een ramp om schoon te maken (bovenop CV ketel gevallen)
Valt niet meer onder beleggen als je hem zelf opdrink maar wel de juiste keuzeBelca2 schreef: ↑9 november 2017, 12:02 Vandaag van mijn stoelgevallen toen ik uit nieuwsgierigheid de prijs opzocht van mijn favoriete wijn. Destijds gekocht aan €55 !
En toch zal ik hem opdrinken.
Laat hem smaken!
Portefeuille: IWDA, cash
Probleem met beleggen in wijn is de "liquiditeit", Verkoopskosten en natuurlijk opslag.
Als je 300€ voor een fles wil krijgen, dan wil je wel zeker zijn dat die niet op een chauffage heeft gelegen.
Als je 300€ voor een fles wil krijgen, dan wil je wel zeker zijn dat die niet op een chauffage heeft gelegen.
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Ondertussen wijnhandelaar geworden: https://uwsommelier.be/nl/
Ik heb dus destijds tokaji eszencia gekocht als belegging. Flessen van 100 euro naar +/- 350euro gegaan.
Andere wijnen niet durven kopen jammer wel want geen enkele "bekende" investeringswijn is in waarde gezakt, integendeel.
En ooit eens een partij gekocht uit een privé wijnkelder, achteraf geleerd dat namaak niet zo eenvoudig te detecteren is.
De verkoper wist het ook niet en we hebben samen de beste uitgedronken van de niet namaak.
Ik heb dus destijds tokaji eszencia gekocht als belegging. Flessen van 100 euro naar +/- 350euro gegaan.
Andere wijnen niet durven kopen jammer wel want geen enkele "bekende" investeringswijn is in waarde gezakt, integendeel.
En ooit eens een partij gekocht uit een privé wijnkelder, achteraf geleerd dat namaak niet zo eenvoudig te detecteren is.
De verkoper wist het ook niet en we hebben samen de beste uitgedronken van de niet namaak.
Goed plan - laat het u smaken maar wees voorzichtig, heb zondag een fles Chateau d'y quem van 1996 laten vallen, 3 keer pech :
- Financieel verlies
[/quote]
Wijn boven de CV ketel bewaren is toch niet snugger toch!
- Financieel verlies
[/quote]
Wijn boven de CV ketel bewaren is toch niet snugger toch!
Ik weet uit eerste hand dat de hele goede wijnboeren al die prijsspeculatie met hun wijn niet zo aangenaam vinden.
Onrechtstreeks betalen zij daardoor meer onroerende voorheffing (of gelijkaardig in andere landen) op hun wijnvelden.
Onrechtstreeks betalen zij daardoor meer onroerende voorheffing (of gelijkaardig in andere landen) op hun wijnvelden.
Dat lijkt me sterk. Zo grootschalig is speculatie op wijn niet dat wijnboeren daar gevolgen van zouden ondervinden.
Doordat er gespeculeerd wordt met wijn stijgt de grondprijs van de wijnvelden ook enorm in waarde.
En daardoor dus ook de belastingen.
Daarbovenop wordt het voor de volgende generatie veel moeilijker om het bedrijf van de ouders over te nemen.
Waardoor die dure wijnvelden verkocht worden aan bijvoorbeeld steenrijke chinezen, hedgefondsen,...
En daardoor dus ook de belastingen.
Daarbovenop wordt het voor de volgende generatie veel moeilijker om het bedrijf van de ouders over te nemen.
Waardoor die dure wijnvelden verkocht worden aan bijvoorbeeld steenrijke chinezen, hedgefondsen,...
Boeren, en blijkbaar wijnboeren ook, zijn toch de grootste klagers. Hun grond gaat x10 in waarde in 20 jaar tijd en dan klagen dat de belasting en de erfbelasting te hoog is
De voorbije week was er oh zo veel sympathie voor de landbouwers, maar raad eens welke beroepscategorie het grootste percentage uitmaakt binnen Private Banking...
De voorbije week was er oh zo veel sympathie voor de landbouwers, maar raad eens welke beroepscategorie het grootste percentage uitmaakt binnen Private Banking...
Door de speculatie, waar de wijnboer zelf eigenlijk geen rol in speelt behalve dat ie goeie wijn wil maken, worden de kosten voor de wijnboer zelf wel steeds hoger. En die hogere kosten moet die dan ook weer doorrekenen in zijn eigen verkoopprijs.
Wat in eerste instantie geen probleem is want de vraag is groot genoeg.
Maar wat als de volgende generatie er aankomt? Ziet die het nog zitten om het bedrijf over te nemen? En op dezelfde manier kwaliteitsvol verder te werken?
Wat in eerste instantie geen probleem is want de vraag is groot genoeg.
Maar wat als de volgende generatie er aankomt? Ziet die het nog zitten om het bedrijf over te nemen? En op dezelfde manier kwaliteitsvol verder te werken?
ik vind de liv ex wel iets hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/London_In ... s_Exchange
Er is helaas wel wat speculatie op wijnbouwgronden door het grote geld (banken, verzekeringsmaatschappijen,...) Soms is het te gek voor woorden. Maar dat is natuurlijk in veel sectoren zo.
https://en.wikipedia.org/wiki/London_In ... s_Exchange
Er is helaas wel wat speculatie op wijnbouwgronden door het grote geld (banken, verzekeringsmaatschappijen,...) Soms is het te gek voor woorden. Maar dat is natuurlijk in veel sectoren zo.
Ik geniet van wijn als ie in een glas zit; rode bij voorkeur.Higherdemon schreef: ↑13 januari 2015, 08:47 Ik ben al een tijdje bezig om sommelier te worden. Nu ik ook wat geld begin op overschot te hebben denk ik aan beleggen in wijn. Ik beleg al in normale fondsen, trackers en een beperkt lijstje van aandelen.
Nu lees ik dat er ook wijnfondsen zijn. De meeste bestaan nu wel niet meer. Nobles crus uit Luxemburg is zowat de enige dit overeind blijft. Ik sta ook op een lijst om enkele grote wijnen te kopen (Conti, Latour en Pomerol). Of ik ze zelf ga uitdrinken of niet dat zal de toekomst uitwijzen.
Zijn er hier nog mensen die reeds in wijn beleggen?
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Ondertussen wat verder gegaan niet via de beurs maar op uitverkoop vintage porto flessen gekocht.
Deze blijven heel lang goed en daar is altijd wel een koper voor. Zolang de prijs +/- 30% onder de marktwaarde ligt koop ik.
Enkel het probleem van stockeren is er wel.
De hele dure chateau wijnen daar wordt er te hoog op geboden.
Deze blijven heel lang goed en daar is altijd wel een koper voor. Zolang de prijs +/- 30% onder de marktwaarde ligt koop ik.
Enkel het probleem van stockeren is er wel.
De hele dure chateau wijnen daar wordt er te hoog op geboden.
Och, het is gelijkaardig aan de postzegels vroeger. Die gingen ook altijd hun waarde behouden.
In Bordeaux zijn ze momenteel massaal wijngaarden aan het verwijderen wegens enorm overaanbod en dus heel lage prijzen.
Terwijl 20 jaar geleden een fles Bordeaux iets was waarmee je kon aankomen als cadeau. Compleet met houten kistje er rond.
Wijn en spirits zijn een mooie hobby waar veel kennis en passie voor nodig is. Maar van zodra het over ’marktwaarde’ gaat is het om zeep.
In Bordeaux zijn ze momenteel massaal wijngaarden aan het verwijderen wegens enorm overaanbod en dus heel lage prijzen.
Terwijl 20 jaar geleden een fles Bordeaux iets was waarmee je kon aankomen als cadeau. Compleet met houten kistje er rond.
Wijn en spirits zijn een mooie hobby waar veel kennis en passie voor nodig is. Maar van zodra het over ’marktwaarde’ gaat is het om zeep.