Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
WDYR, dat in-the-money puts schrijven, zoals jij en zao suggereerden in het Inbev topic, is eigenlijk een goed idee ivm margin die dan gedekt wordt door de premie zelf. Zo had ik het nog niet bekeken; ik schreef tot nu toe steeds OTM puts, dus voor veel kleinere premies.
Vandaag een put op ABI geschreven tegen maart 2018, strike 105. De premie van €920 covert bijna volledig m'n margin verplichting, dus ik moet nauwelijks "eigen" cash reserveren hiervoor. De put is zelfbedruipend zeg maar. Wat voor een hoger rendement op eigen vermogen zorgt.
Vandaag een put op ABI geschreven tegen maart 2018, strike 105. De premie van €920 covert bijna volledig m'n margin verplichting, dus ik moet nauwelijks "eigen" cash reserveren hiervoor. De put is zelfbedruipend zeg maar. Wat voor een hoger rendement op eigen vermogen zorgt.
dat is bij mij idd ook ongeveer zo. Let op dit is een momentopname, moest die onderliggende waarde nu sterk gaan dalen gaat die margin wel sterker fluctueren.molenveld schreef: ↑16 november 2017, 21:27 WDYR, dat in-the-money puts schrijven, zoals jij en zao suggereerden in het Inbev topic, is eigenlijk een goed idee ivm margin die dan gedekt wordt door de premie zelf. Zo had ik het nog niet bekeken; ik schreef tot nu toe steeds OTM puts, dus voor veel kleinere premies.
Maar sowieso is de tijd normaalgezien je vriend hier, die tijdswaarde loopt er vlot uit.
Loop je met geschreven opties in-the-money niet het risico dat je moet uitoefenen voor expiratie? De opties die ik tot nu toe heb gezien bij Keytrade zijn immers allemaal van het Amerikaans type.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Het risico is inderdaad aanwezig, maar in de praktijk gebeurt het vervroegd uitoefenen van opties niet vaak.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
bij het afknippen van het dividend heb ik het toch al eens aan mijn rekker gehad dat ze vervroegd werden uitgeoefend
en één keer zelfs dat men was vergeten uit te oefenen, zelfs na aftrek van de kosten zouden ze er nog winst aan gedaan hebben. Misschien was de tegenpartij wel overleden he
en één keer zelfs dat men was vergeten uit te oefenen, zelfs na aftrek van de kosten zouden ze er nog winst aan gedaan hebben. Misschien was de tegenpartij wel overleden he
Neem aan dat het risico op vervroegd uitoefenen toeneemt wanneer een optie dieper in-the-money evolueert en of de expiratie datum dichterbij is? Met andere woorden hoe schat je dat risico in en wanneer neem je de beslissing om bv door te rollen of verlies te nemen (er van uitgaande dat uitoefening niet de bedoeling is).
voor zover ik weet zijn er enkel nog opties van amerikaanse type. vervroegd aangewezen worden is hier bij mij een tiental keer gebeurd op pakweg 2500 trades.
Ik wacht wel niet tot laatste moment met doorrollen, maar doe dit de week voor expiratie ten laatste.
heb ik ook al voorgehad (beide dingen). Tegenpartij overleden, volgt zaken niet op, vergeten... ??paul schreef: ↑17 november 2017, 09:08 bij het afknippen van het dividend heb ik het toch al eens aan mijn rekker gehad dat ze vervroegd werden uitgeoefend
als ik bij een aandeel zie dat het quasi continu onder de strike noteert, hou ik de optieseries int oog. Week of 2 weken voor expiratie zoek ik dan serie waarbij mijn cashflow psitief blijft: langere serie met meer premie, bij voorkeur aan lagere strike, of soms verdubbelen of vertrippelen van positie.vortex schreef: ↑17 november 2017, 10:24 Neem aan dat het risico op vervroegd uitoefenen toeneemt wanneer een optie dieper in-the-money evolueert en of de expiratie datum dichterbij is? Met andere woorden hoe schat je dat risico in en wanneer neem je de beslissing om bv door te rollen of verlies te nemen (er van uitgaande dat uitoefening niet de bedoeling is).
Tot op heden nog maar 2 posities gehad waarbij ik niet kon of dierf doorrollen met positieve cashflow omdat het aandeel te sterk gedaald was, en ik geen megapositie daarin wou opbouwen.
Tijdsaspect speelt bij mij geen rol, wel hoeveel margin het opslorpt.
eigenlijk ongeloofelijk dat zoiets vergeten wordt :zao schreef: ↑17 november 2017, 11:49heb ik ook al voorgehad (beide dingen). Tegenpartij overleden, volgt zaken niet op, vergeten... ??paul schreef: ↑17 november 2017, 09:08 bij het afknippen van het dividend heb ik het toch al eens aan mijn rekker gehad dat ze vervroegd werden uitgeoefend
een opa van 85 jaar die bv zich met opties bezig houdt. Hij zit plots zijn jonge buurvrouw in haar blootje, krijgt een hartaanval en overlijdt.
De opties vervallen bv een aantal dagen na het overlijden waardoor de kinderen nog niet de kans gehad hebben om het beheer van de opties over te nemen, of ze kennen er geen botten van, net zoals de notaris
en kassa kassa, het ging nu wel maar over een kleine 100 euro dat ik zo eens heb "gewonnen"
Via welke broker kopen jullie opties? Ik zat eens te kijken naar DeGiro, Binck en Keytrade.
Heb gemerkt dat Keytrade wel vrij duur is.
Binck valt mee, iets goedkoper dan KT. Degiro lijkt me de beste keuze, maar daar kan het niet omdat ik met een custody account zit.
Verder dan maar zitten kijken op Keytrade, maar die informatie is niet simpel.
Ik zat bv. naar ABinbev te kijken, ik wil een call optie nemen met een strike van €95 tegen februari/maart 2018.
M.a.w. Ik vind 95 de minimumloners en verwacht dat we over een half jaar hoger zullen staan.
Waarop moet ik nu eigenlijk nog letten?
Stel dat de koers naar 100 euro gaat, dan heb ik €5 per contract (omzet) -€3 (kosten) is €2 (winst). Één optie slaat op 100 aandelen.
Klopt het dat ik in dat geval €200 verdien?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Heb gemerkt dat Keytrade wel vrij duur is.
Binck valt mee, iets goedkoper dan KT. Degiro lijkt me de beste keuze, maar daar kan het niet omdat ik met een custody account zit.
Verder dan maar zitten kijken op Keytrade, maar die informatie is niet simpel.
Ik zat bv. naar ABinbev te kijken, ik wil een call optie nemen met een strike van €95 tegen februari/maart 2018.
M.a.w. Ik vind 95 de minimumloners en verwacht dat we over een half jaar hoger zullen staan.
Waarop moet ik nu eigenlijk nog letten?
Stel dat de koers naar 100 euro gaat, dan heb ik €5 per contract (omzet) -€3 (kosten) is €2 (winst). Één optie slaat op 100 aandelen.
zou het bij de mixer houden kevva
[/quote]
Dat klopt helemaal, de intrinsieke waarde is dan idd 5 op vervaldatum tenminste.Eventueel je transactiekosten van die 200€ aftrekken .
[/quote]
Dat klopt helemaal, de intrinsieke waarde is dan idd 5 op vervaldatum tenminste.Eventueel je transactiekosten van die 200€ aftrekken .
Indexopties zijn altijd Europese type, cash settlement .zao schreef: ↑17 november 2017, 11:48 [quote=vortex post_id=325646 time=1510901326 user_id
voor zover ik weet zijn er enkel nog opties van amerikaanse type. vervroegd aangewezen worden is hier bij mij een tiental keer gebeurd op pakweg 2500 trades.
Ik wacht wel niet tot laatste moment met doorrollen, maar doe dit de week voor expiratie ten laatste.