Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Nee, de 3€ (€2,95) transactiekost is het enige bedrag dat je niet x100 moet doen. Dus €500-€2,95 = €497,05.
Je moet wel nog je betaalde optiepremie hiervan aftrekken om je winst te bepalen.
Als ik inlog op Keytrade, dan krijg ik het volgende:
Huidige koers: €97
Ik wil mezelf een positie bijkopen aan €95 omdat ik ook verwacht dat de koers terug naar boven gaat!
Heb ik de aandelen niet (koers gestegen), dan ontvang ik netjes de premie
Maar als ik dat overzicht op Keytrade zie, ben ik weer de kluts kwijt. Ik heb keuze uit:
1) INT C 15/12/2017 95.00
2) INT C 15/12/2017 94.00
Ik neem aan dat 'value' de optieprijs is?
1) 5,35 x 100 = 535 euro
2) 5,96 x 100 = 596 euro
Ik hou vervolgens die optie tot 15 december en dan weten we meer.
Stel dat de koers dan op 100 euro staat
1) €5 (winst) x 100 = €500 - €2,95 (kosten) - 535 euro (premie) = VERLIES van €37,95
2) €6 (winst) x 100 = €600 - €2,95 (kosten) - 596 euro (premie) = WINST van €1,05
In beide gevallen is het dus totaal niet de moeite om de optie te tekenen maar hoeveel die aandelen rechtstreeks aan te kopen? Of vergis ik mij?
Wanneer handel je nu het best in opties?
Aangezien we een calloptie willen kopen (of voor degenen die een put optie schrijven), dan doe je toch vooral in onzekere en volatiele tijden? Aangezien je eigenlijk 'gokt' op een stijging van de koers. Nu de beurzen al 2 weken wat kwakkelen worden callopties dus interessanter?
Klopt het dat je eigenlijk met call en putopties kopen amper winst genereert? Ik heb de indruk dat het enkel bij het schrijven is dat je iet of wat winst kunt maken.
Ik wil mezelf een positie bijkopen aan €95 omdat ik ook verwacht dat de koers terug naar boven gaat!
Maar als ik dat overzicht op Keytrade zie, ben ik weer de kluts kwijt. Ik heb keuze uit:
Ik neem aan dat 'value' de optieprijs is?
1) 5,35 x 100 = 535 euro
2) 5,96 x 100 = 596 euro
Ik hou vervolgens die optie tot 15 december en dan weten we meer.
Stel dat de koers dan op 100 euro staat
1) €5 (winst) x 100 = €500 - €2,95 (kosten) - 535 euro (premie) = VERLIES van €37,95
2) €6 (winst) x 100 = €600 - €2,95 (kosten) - 596 euro (premie) = WINST van €1,05
In beide gevallen is het dus totaal niet de moeite om de optie te tekenen maar hoeveel die aandelen rechtstreeks aan te kopen? Of vergis ik mij?
Wanneer handel je nu het best in opties?
Aangezien we een calloptie willen kopen (of voor degenen die een put optie schrijven), dan doe je toch vooral in onzekere en volatiele tijden? Aangezien je eigenlijk 'gokt' op een stijging van de koers. Nu de beurzen al 2 weken wat kwakkelen worden callopties dus interessanter?
Klopt het dat je eigenlijk met call en putopties kopen amper winst genereert? Ik heb de indruk dat het enkel bij het schrijven is dat je iet of wat winst kunt maken.
In het algemeen is het zo dat hoe hoger de volatiliteit hoe duurder opties zijn,
je kan de theoretische prijs van een optie berekenen zoals deze twee heren die er de nobelprijs economie mee gewonnen hebben.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes ... press.html
denk niet dat je veel winst gaat maken met het kopen van ultra kort lopende call opties, zeker niet meer dan met de mixer
je kan de theoretische prijs van een optie berekenen zoals deze twee heren die er de nobelprijs economie mee gewonnen hebben.
https://www.nobelprize.org/nobel_prizes ... press.html
denk niet dat je veel winst gaat maken met het kopen van ultra kort lopende call opties, zeker niet meer dan met de mixer
Laatst gewijzigd door pietpiraat op 18 november 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Een call optie 16/03/2018 95.00 kopen zal dat in het voorbeeld hier onder €615 (zie Ask) plus €3 (contract) kosten. Die €6,15 bestaat deels uit intrinsieke waarde (€97,39 - €95 = €2,39) en deels uit tijd waarde (en nog wat complexere waarden). Belangrijk om te weten is dat die tijdwaarde afneemt naarmate de expiratie datum dichterbij komt, op 16/03/2018 zal die nul zijn en blijft enkel de intrinsieke waarde over. Met andere woorden in de veronderstelling dat ABinbev op dat moment €100 waard is, dan is je optie €500 waard, je doet dus een verlies van €115 (zonder kosten). Je ziet dat dit niet meteen een goeie strategie is om van een kleine koersstijging te profiteren.Kevva schreef: ↑18 november 2017, 00:37 Verder dan maar zitten kijken op Keytrade, maar die informatie is niet simpel.
Ik zat bv. naar ABinbev te kijken, ik wil een call optie nemen met een strike van €95 tegen februari/maart 2018.
M.a.w. Ik vind 95 de minimumloners en verwacht dat we over een half jaar hoger zullen staan.
Met dezelfde veronderstelling, de koers gaat boven €95 eindigen, kan je beter een put optie schrijven (put optie verkopen, positie openen). In het voorbeeld hier onder schrijven (verkopen) we een put 16/03/2018 95.00, die zal je €369 (zie Bid) -€3 opbrengen. Hiermee ga je de verplichting aan om 100 aandelen te kopen indien de prijs onder €95 duikt. In het slechtste geval koop je dus de aandelen aan €91,31 (€95 - premie), eindigt de koers boven €95 op 16/03/2017 dan heb je de premie zuiver in de pocket.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Die 'Value' is een theoretische waarde. Om te kopen en verkopen, geldt echter de marktprijs, dus als je deze opties zou willen kopen, betaal je de 'Ask'.
In je voorbeeld, waarbij de prijs stijgt naar 100 € geeft dit dan:
1) €5 (winst) x 100 = €500 - €2,95 (kosten) - 360 € (premie) = 137,05 € winst
2) €6 (winst) x 100 = €600 - €2,95 (kosten) - 437 € (premie) = 160,05 € winst
Alles hangt af van de prijsevolutie van het onderliggende aandeel, hé. Als die sterk stijgt, zal je bvb. meer voordeel gehaald hebben uit het kopen van een call optie. Vooraf is dat natuurlijk moeilijk te voorspellen.Klopt het dat je eigenlijk met call en putopties kopen amper winst genereert? Ik heb de indruk dat het enkel bij het schrijven is dat je iet of wat winst kunt maken.
Lees je zeker nog goed in vooraleer je ermee begint.
En misschien nog even een stukje van het openingsbericht herhalen:
pisa schreef: ↑17 januari 2017, 11:23 Edit: even benadrukken dat dit bij verkeerd gebruik zeer gevaarlijke producten kunnen zijn, waarmee men zelfs in bepaalde gevallen meer dan 100% verlies kan hebben. Dat verlies kan dan oneindig hoog oplopen.
je scherm staat fout, want je staat gesorteerd op de calls. Als je een premie wil opstrijken, moet je sowieso verkopen, en als je die wil hebben als de koers stijgt, moet je put verkopen.Kevva schreef: ↑18 november 2017, 10:19 Als ik inlog op Keytrade, dan krijg ik het volgende:
Als je call verkoopt moet je leveren bij stijging.
Call = recht om te kopen
Put = recht om te verkopen
Call optie kopen = dus recht om te kopen
Call optie verkopen= dus plicht om te verkopen
Put optie kopen = dus recht om te verkopen
Put optie verkopen = dus plicht om te kopen
Rechten kosten geld, plichten brengen geld op.
Schematisch:
GELD Call Put
Kopen - -
Verkopen + +
aanvulling
ik dacht dat men bij keytrade geen put-opties kon schrijven
bij Binckbank wel
bij een combinatie-order bij binckbank wordt het "leuk" dan moet je dikwijls maar één margin betalen
en als je gelijktijdig een put en een call schrijft van hetzelfde aandeel, met zelfde looptijd dan heb je normaal maar met 1 van de 2 de kans dat het misloopt
ik dacht dat men bij keytrade geen put-opties kon schrijven
bij Binckbank wel
bij een combinatie-order bij binckbank wordt het "leuk" dan moet je dikwijls maar één margin betalen
en als je gelijktijdig een put en een call schrijft van hetzelfde aandeel, met zelfde looptijd dan heb je normaal maar met 1 van de 2 de kans dat het misloopt
inderdaad blijkbaar nu wel, maar enkele jaren geleden kon het niet dacht ik
Vroeger kon je niet schrijven op margin, alleen fully (cash) covered, ik denk dat je dat bedoelt? Dat is inderdaad vorig jaar veranderd.
klopt dat bedoelde ik eigenlijk
ongedekt puts schrijven kon blijkbaar niet, onder druk van de concurrentie van binck waarschijnlijk nu wel
Mogelijk zag keytrade het als een te groot risico in, ongedekt puts schrijven
ongedekt puts schrijven kon blijkbaar niet, onder druk van de concurrentie van binck waarschijnlijk nu wel
Mogelijk zag keytrade het als een te groot risico in, ongedekt puts schrijven
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Correct Ik ben niet graag veel margin kwijt voor een kleine premie.molenveld schreef: ↑16 november 2017, 21:27 WDYR, dat in-the-money puts schrijven, zoals jij en zao suggereerden in het Inbev topic, is eigenlijk een goed idee ivm margin die dan gedekt wordt door de premie zelf. Zo had ik het nog niet bekeken; ik schreef tot nu toe steeds OTM puts, dus voor veel kleinere premies.
Vandaag een put op ABI geschreven tegen maart 2018, strike 105. De premie van €920 covert bijna volledig m'n margin verplichting, dus ik moet nauwelijks "eigen" cash reserveren hiervoor. De put is zelfbedruipend zeg maar. Wat voor een hoger rendement op eigen vermogen zorgt.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
En Kevva, ge moet kijken naar de PUTS he, niet de calls. Anders gaat ge nog onaangename verrassingen krijgen.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
De strategie zou dus zijn dat je in volatiele tijden (tijden waarin de beurzen in een correctie of crash vertoeven) om dan calls te schrijven op de lange termijn? Want je weet dat na regen zonneschijn komt? Of is dat een strategie dat niet werkt?phob schreef: ↑18 november 2017, 14:12 Alles hangt af van de prijsevolutie van het onderliggende aandeel, hé. Als die sterk stijgt, zal je bvb. meer voordeel gehaald hebben uit het kopen van een call optie. Vooraf is dat natuurlijk moeilijk te voorspellen.
Lees je zeker nog goed in vooraleer je ermee begint.
En misschien nog even een stukje van het openingsbericht herhalen:
pisa schreef: ↑17 januari 2017, 11:23 Edit: even benadrukken dat dit bij verkeerd gebruik zeer gevaarlijke producten kunnen zijn, waarmee men zelfs in bepaalde gevallen meer dan 100% verlies kan hebben. Dat verlies kan dan oneindig hoog oplopen.
Ik heb wel de indruk dat de markt timen bij opties veel meer van toepassing is! Want wie een put koopt verwacht een daling van de koers, dus dan doe je toch aan market timing?