Koopwaardige aandelen
TIP
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Ik vraag mij wel af waarom iemand een aandeel koopt zonder achter het businessmodel van het bedrijf te staan. Hoe kan je dan rationeel blijven als het de verkeerde kant opgaat?
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Sinds de verkiezing van Trump is hij CEO van Apple en beschikt dus over heel wat inside infoWhenDoYouRetire schreef: ↑14 november 2017, 20:14 Ik vraag mij wel af waarom iemand een aandeel koopt zonder achter het businessmodel van het bedrijf te staan. Hoe kan je dan rationeel blijven als het de verkeerde kant opgaat?
(sorry, is er over, ik weet het)
Door de uitspraak van de rechtbank dat bepaalde dat Hewlett Packard geen inbreuk pleegde op een patent van Network-1 (NTIP), zakte het aandeel op één dag 32%. Gelukkig had ik reeds verkocht aan 4,3$, niet omdat ik niet geloof in het bedrijf dat een slimme aasgier is, maar omdat het aandeel zeer kwetsbaar is voor zo'n uitspraken, QED... Het was een klein deel van de portefeuille, een soort lotto-aandeel, maar nu denk ik er aan om toch weer in te stappen voor een klein bedragje, een paar honderd € of zo...
DFS net bekeken, maar vind ik niet interessant. Waarde volgens mij zo'n £2,2 - nog minder als je er ook rekening mee houdt dat de trade payables ettelijke malen groter zijn dan de trade receivables. Ziet er een beetje uit als verdoken schuld. Marges idd wel een tweetal procentpunt hoger dan bij SCS, dat volgens mij zo'n £3 waard is, of 70% opwaarts potentieel. Blijft wel minder interessant dan mijn NXRkoe_lio schreef: ↑27 oktober 2017, 20:16 SCS group plc heb ik even in portefeuille gehad, maar beschouw ik als miskoop, dus al even geleden van de hand gedaan (13% verlies). Ze staan misschien visueel goedkoop, maar leasen quasi al hun gebouwen, en hebben lage marges. Hun klanten zijn ook iets minder gemiddeld welgesteld. Het zijn ook typische producten (zetels) waarvan je aankoop uitstelt bij economisch moeilijke momenten. Bovendien ook recent (terug) naar de beurs gebracht door private equity. Kortom, ik vond aankoop achteraf een foute beslissing. Sectorgenoot DFS furniture vind ik nu sterker. Die doen ook zelf productie dacht ik, SCS niet. Heb geen van beide op dit moment.
Vandaag opnieuw ingestapt in RTL, Publicis en TAKKT (100% van port). Voortaan richt ik mij enkel nog op aandelen uit de Eurozone.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Geen vreemde valuta meer. Tot gisteren zat mijn hele port in 1 Amerikaans aandeel. Heb ze verkocht en vandaag vervangen door €-aandelen. Door de crash van de USDEUR heb ik een pak geld verloren. Wil ik niet meer opnieuw meemaken. (neemt niet weg dat ik indirect nog exposure heb tot de $ via Publicis en TAKKT die ginds omzet genereren).
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Ik ging het net zeggen.
Takkt genereert 50% van zijn omzet in de VS, Publicis zelfs 54% en RTL 13%. Het is niet omdat een aandeel in euro noteert dat je niet bent blootgesteld aan andere munten
Takkt genereert 50% van zijn omzet in de VS, Publicis zelfs 54% en RTL 13%. Het is niet omdat een aandeel in euro noteert dat je niet bent blootgesteld aan andere munten
Ik vind het juist extreem riskant om alleen maar EUR aan te houden. Stel je voor dat er eens een serieuze euro crisis uitbreekt.
De sterke EUR biedt juist de opportuniteit dat je bvb nog US aandelen kunt kopen die al sterk gestegen zijn en dit toch aan relatief goedkope prijzen. Heel veel US aandelen hebben bovendien gewoon geen enkel niet-USD alternatief.
Ieder doet wat ie wil...
Ziet er best interessant uit. Faire waarde volgens mij toch al snel 750 DKK zonder groei, die er hoogstwaarschijnlijk wel zal zijn. Zeer hoge marges, gezonde balans, goede communicatie. FCF yield 8,5%. Wel spijtig dat ze het dividend dit jaar zo verhoogd hebben ten koste van de inkoop van eigen aandelen (dat was ervoor net omgekeerd) want daar hou je netto slechts 51% van over. Misschien nieuwe thread maken?WhenDoYouRetire schreef: ↑3 november 2017, 22:02 Voor de geïnteresseerden: ik ben eens aan het kijken naar Pandora A/S, juwelenmaker. Op het eerste zicht staan die wel aantrekkelijk gewaardeerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Ik kwam ook in de buurt van die faire waarde. De markt heeft ze wat afgestraft omdat hun groei wat vertraagt. Ze hebben al een enorm groeipad achter de rug en op een gegeven moment moet het er eens van komen. De groei is er echter nog steeds.
Ik ben ook geen voorstander van het verhoogde dividend ten koste van het inkoopprogramma, maar vind ze nog steeds interessant genoeg. Heb er een kleine positie in opgebouwd, om eens te zien hoe het verloopt.
Ik ben ook geen voorstander van het verhoogde dividend ten koste van het inkoopprogramma, maar vind ze nog steeds interessant genoeg. Heb er een kleine positie in opgebouwd, om eens te zien hoe het verloopt.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
Ben aan het kijken naar AU Optronics. Ze maken beeldschermen en zonnepanelen, een P/E van ongeveer 3.5 Terwijl ze toch stabiel tot groeiend zijn, en de schuldgraad lijkt aanvaardbaar.
http://www.4-traders.com/AU-OPTRONICS-C ... inancials/
http://quote.morningstar.ca/Quicktakes/ ... &ops=clear
Stabiel tot groeiend? De omzet loopt zeer sterk achteruit de laatste jaren?! (als ik 4traders & morningstar moet geloven)
Gezien het een om een productie-bedrijf gaat, die meestal hoge vaste kosten hebben... Dan kunt ge de rekening voor de toekomst ook wel maken denk ik.
Daarnaast denk ik ook dat het een zeer competitieve sector is... marktaandeel, schaalgrootte, kwaliteit vd producten, lage productiekosten, R&D... Als daar geen voordeel/waarde inzit dan zou ik er vanaf blijven.
soit, dat is mijn gedacht na een 2 minuten-check (met cijfers van 'derden'). Dit vergt uiteraard véél meer onderzoek, maar dat laat ik verder aan u over