Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Waarom de puts?WhenDoYouRetire schreef: ↑18 november 2017, 20:33 En Kevva, ge moet kijken naar de PUTS he, niet de calls. Anders gaat ge nog onaangename verrassingen krijgen.
Ik denk dat een aandeel als AB Inbev hoger moet kunnen dan 97 euro (100 euro zie ik, ik zie zelfs 110 gebeuren). Ahold Delhaize ook, noteert nu 17 euro. Maar kan volgend jaar perfect aan 18 euro staan.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
1) uit uw initiële reacties maakte ik uit dat je voornamelijk geïnteresseerd was in put opties. Belangrijk verschil tussen C en P in uw order.
2) bij het schrijven van uw call optie moet je al zeer overtuigd zijn van uw gelijk binnen een bepaalde termijn. De tijd kost u geld en ja Ahold kan over een jaar perfect aan 18 of hoger staan maar dat bekoop je door uw betaalde premie. Naar mijn inzien verkoop je dan beter een put met strike > huidige marktprijs. Dan kun je nog doorrollen wat bij gekochte calls moeilijk is zonder verlies.
2) bij het schrijven van uw call optie moet je al zeer overtuigd zijn van uw gelijk binnen een bepaalde termijn. De tijd kost u geld en ja Ahold kan over een jaar perfect aan 18 of hoger staan maar dat bekoop je door uw betaalde premie. Naar mijn inzien verkoop je dan beter een put met strike > huidige marktprijs. Dan kun je nog doorrollen wat bij gekochte calls moeilijk is zonder verlies.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Voor wie ervaring heeft met puts kopen ter afdekking:
1- hoeveel % rendement verlies moet je ongeveer incalculeren met puts kopen als je aandeel toch blijft stijgen en je ze dus niet moet uitoefenen?
2- ik heb al gelezen dat je puts best koopt op rustige momenten en lang voor vervaldag als je die puts aan beste prijs wil kopen? Hoelang is dat dan best in de praktijk? Wat is je strategie hiermee?
3- als laatste, kan je ook puts op ETF's kopen?
1- hoeveel % rendement verlies moet je ongeveer incalculeren met puts kopen als je aandeel toch blijft stijgen en je ze dus niet moet uitoefenen?
2- ik heb al gelezen dat je puts best koopt op rustige momenten en lang voor vervaldag als je die puts aan beste prijs wil kopen? Hoelang is dat dan best in de praktijk? Wat is je strategie hiermee?
3- als laatste, kan je ook puts op ETF's kopen?
Kevva,
laat U niet ontmoedigen, zie meer en meer gelijkenissen tussen jou en omega, je komt er wel.
Als je nadat je je huiswerk hebt gemaakt en bijvoorbeeld dodo kaarsen ziet waardoor je weet dat de beurs als een raket omhoog zal gaan, zijn call's wel degelijk een heel goed idee om te kopen.
PS. Ging je niet zo snel mogelijk weg bij keytrade bank, wordt beetje moeilijk als ze ze zomaar uwe account blokkeren als je opties lopende hebt.
laat U niet ontmoedigen, zie meer en meer gelijkenissen tussen jou en omega, je komt er wel.
Als je nadat je je huiswerk hebt gemaakt en bijvoorbeeld dodo kaarsen ziet waardoor je weet dat de beurs als een raket omhoog zal gaan, zijn call's wel degelijk een heel goed idee om te kopen.
PS. Ging je niet zo snel mogelijk weg bij keytrade bank, wordt beetje moeilijk als ze ze zomaar uwe account blokkeren als je opties lopende hebt.
https://www.iexprofs.nl/Nieuws/150026/o ... -ETFs.aspx
speciaal voor omega zelf op hedged etf's voor de backbone van je portefeuille bestaat dat.
had je in begin van jaar al niet een paar shorts afgevuurd op de USA markten ? met een optie ? of heb je een ander wapen gebruikt ?
speciaal voor omega zelf op hedged etf's voor de backbone van je portefeuille bestaat dat.
had je in begin van jaar al niet een paar shorts afgevuurd op de USA markten ? met een optie ? of heb je een ander wapen gebruikt ?
Omega6, de prijs van een put optie is in eerste plaats afhankelijk van de strike price. Zo is een put optie op Inbev aan 95€ evident duurder dan een optie aan 80€. Het aandeel Inbev moet immers 15€ verder zakken voordat de tweede optie "in the money" is, en dus kan uitgeoefend worden. Net zoals bij een verzekering hangt het er dus vanaf tegen welke schade je je wil verzekeren, en is de ene duurder dan de andere. Daarnaast zal inderdaad ook volatiliteit de prijs van je verzekering opdrijven, wegens meer toewijzingsrisico voor de verzekeraar (optieschrijver), dit vertaalt zich in de "time value" van opties, die afneemt naarmate de expiratiedatum nadert.
Ivm ETF's, er bestaan opties op indexen (bv AEX, S&P 500, ...), deze zijn relevant om je in te dekken tegen systematisch risico. Als je optie in the money is bij expiratie (dwz, de index is onder je "verzekerde koers", de strike price, gezakt), volgt er voor indexopties normaal een cash settlement. Dwz je krijgt het koersverschil (de intrinsieke waarde van de optie) cash uitbetaald, ter compensatie van je verlies op papier. Merk op dat je dus niet eens in die index hoeft belegd te zijn.
Ivm ETF's, er bestaan opties op indexen (bv AEX, S&P 500, ...), deze zijn relevant om je in te dekken tegen systematisch risico. Als je optie in the money is bij expiratie (dwz, de index is onder je "verzekerde koers", de strike price, gezakt), volgt er voor indexopties normaal een cash settlement. Dwz je krijgt het koersverschil (de intrinsieke waarde van de optie) cash uitbetaald, ter compensatie van je verlies op papier. Merk op dat je dus niet eens in die index hoeft belegd te zijn.
@molenveld
Dat weet omega6 allemaal al na 20 jaar succesvol (en veilig) beleggen hoor.
Er zit zeker en vast een complexe strategie achter om geen opties op indexen , maar op ETF's te gebruiken.
3 stappen vooruit denken, zoals Facebook/Netflix jaren geleden kopen wetende dat de ETF gekte gaat losbarsten.
Denk dat OTC options de perfecte grabbelton is voor Omega, maak je eigen opties op jou maat, speel mee met de echte pro's.
https://www.investopedia.com/terms/o/otcoptions.asp
PS zelf zit ik sinds ik op kot zit met een nijpend cash flow probleem, geen tijd om te grinden en veel uitgaven. voorlopig nog niks moeten verkopen maar nieuwe aankopen zitten er niet meer in. Moet zeggen dat veel wat B.long hier aanhaalt goed overeenkomt met wat ik in mijn cursussen zie staan. Denk dat 90+ % van de gidsers objectief best af is met IDWA kopen en gewoon bijhouden en subjectief best af is met de mixer. Hoop ooit spaargids te betrekken bij mijn thesis maar daar eerst maar eens geraken. of beurs en poker strategieën vergelijken, zit in beide met onvolledige en wijzigende info, enz...
Dat weet omega6 allemaal al na 20 jaar succesvol (en veilig) beleggen hoor.
Er zit zeker en vast een complexe strategie achter om geen opties op indexen , maar op ETF's te gebruiken.
3 stappen vooruit denken, zoals Facebook/Netflix jaren geleden kopen wetende dat de ETF gekte gaat losbarsten.
Denk dat OTC options de perfecte grabbelton is voor Omega, maak je eigen opties op jou maat, speel mee met de echte pro's.
https://www.investopedia.com/terms/o/otcoptions.asp
PS zelf zit ik sinds ik op kot zit met een nijpend cash flow probleem, geen tijd om te grinden en veel uitgaven. voorlopig nog niks moeten verkopen maar nieuwe aankopen zitten er niet meer in. Moet zeggen dat veel wat B.long hier aanhaalt goed overeenkomt met wat ik in mijn cursussen zie staan. Denk dat 90+ % van de gidsers objectief best af is met IDWA kopen en gewoon bijhouden en subjectief best af is met de mixer. Hoop ooit spaargids te betrekken bij mijn thesis maar daar eerst maar eens geraken. of beurs en poker strategieën vergelijken, zit in beide met onvolledige en wijzigende info, enz...
Ik heb nu calls gekocht voor amg tot 06/18. Strike price 40e en heb 4,5e premie betaald. Aandeel staat goedkoop en geen geld om bij te kopen dus denk hier mee wat extra te verdienen.
als ze op een half jaartje meer dan 20 % stijgen doe je een zaakje
succes
succes
Qua looptijd heb je de perfecte keuze gemaakt,de strike van 40 echter is een ramp.Die optie bestaat volledig uit lucht,als de koers niet snel gaat stijgen zal de lucht beginnen ontsnappen en zal je moeten doorrollen naar een langere looptijd ,zodra die beschikbaar is uiteraard.
Waarom is de strike van 40 een ramp?Carnaygee schreef: ↑19 november 2017, 14:23Qua looptijd heb je de perfecte keuze gemaakt,de strike van 40 echter is een ramp.Die optie bestaat volledig uit lucht,als de koers niet snel gaat stijgen zal de lucht beginnen ontsnappen en zal je moeten doorrollen naar een langere looptijd ,zodra die beschikbaar is uiteraard.
Omdat die volledig uit verwachtingswaarde bestaat en bij een zijwaarstse koers zal die verwachtingswaarde snel beginnen verdampen,al zit je met deze optie nog wel enkele weken goed.Idealiter koop je ITM opties met zo weinig mogelijk of zelfs geen verwachtingswaarde.Maar ik begrijp dat je kort bij casch zit en dat je naar best vermogen hebt gekocht.Snel tussentijdse winst nemen-als die er komt-is de boodschap hier.Nairo schreef: ↑19 november 2017, 14:50Waarom is de strike van 40 een ramp?Carnaygee schreef: ↑19 november 2017, 14:23
Qua looptijd heb je de perfecte keuze gemaakt,de strike van 40 echter is een ramp.Die optie bestaat volledig uit lucht,als de koers niet snel gaat stijgen zal de lucht beginnen ontsnappen en zal je moeten doorrollen naar een langere looptijd ,zodra die beschikbaar is uiteraard.
Dat zei Car net. Je betaalt 100% tijdspremie en 0% intrinsieke waarde. Grote leverage, maar niet altijd verstandig op korte termijn (zo leg je jezelf tijdsdruk op voor AMG om er te raken. Niet onmogelijk hé, maar als ik opties koop (zeer, zeer zelden), heb ik liever zo min mogelijk tijdspremie te betalen. Het tegenovergestelde dus van schrijven.
Carnaygee schreef: ↑19 november 2017, 15:05Omdat die volledig uit verwachtingswaarde bestaat en bij een zijwaarstse koers zal die verwachtingswaarde snel beginnen verdampen,al zit je met deze optie nog wel enkele weken goed.Idealiter koop je ITM opties met zo weinig mogelijk of zelfs geen verwachtingswaarde.Maar ik begrijp dat je kort bij casch zit en dat je naar best vermogen hebt gekocht.Snel tussentijdse winst nemen-als die er komt-is de boodschap hier.
Het aandeel heeft nu een dipje maar koersdoelen zijn altijd rond de 50e denk wel dat het goedkomt, daarbij gaat om een klein bedrag
Nog een vraagje, is het dan interessanter om bv een call te kopen met strike van 38 en premie van 6e? Zoja wrm?