Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Is al niet veel beter, die premie bestaat nog steeds volledig uit verwachtingswaarde €38 + €6 - €37,77 = €6,23. Bij opties dieper in the money ligt de verhouding intrinsieke waarde / verwachtingswaarde gunstiger, bv C 32 maart/2018 is te koop voor €7,4. De verwachtingswaarde is hier maar €32 + €7,4 - €37,77 = €1,63. Bij een geleidelijk stijgende koers levert de eerste bij expiratie pas iets op boven €44, de tweede al vanaf €39,4 en heeft als voordeel dat er hooguit €1,63 verwachtingswaarde te verliezen is, nadeel is een iets kleinere hefboom.
Stel dat ik een call optie koop, wie staat dan tegenover mij? Een schrijver van een call optie?
ja, maar in de meeste gevallen is dat een bedrijf ( een soort market-maker) omdat er anders te weinig handel in zou zijn
in uw vraag wou je premie ontvangen -> put schrijvenKevva schreef: ↑18 november 2017, 23:59Waarom de puts?WhenDoYouRetire schreef: ↑18 november 2017, 20:33 En Kevva, ge moet kijken naar de PUTS he, niet de calls. Anders gaat ge nog onaangename verrassingen krijgen.
Ik denk dat een aandeel als AB Inbev hoger moet kunnen dan 97 euro (100 euro zie ik, ik zie zelfs 110 gebeuren). Ahold Delhaize ook, noteert nu 17 euro. Maar kan volgend jaar perfect aan 18 euro staan.
Als je premie wil betalen -> call kopen dan
A nu snap ik het, dus het is soms beter om hogere premie te betalen voor een lagere strike?vortex schreef: ↑19 november 2017, 16:33 Is al niet veel beter, die premie bestaat nog steeds volledig uit verwachtingswaarde €38 + €6 - €37,77 = €6,23. Bij opties dieper in the money ligt de verhouding intrinsieke waarde / verwachtingswaarde gunstiger, bv C 32 maart/2018 is te koop voor €7,4. De verwachtingswaarde is hier maar €32 + €7,4 - €37,77 = €1,63. Bij een geleidelijk stijgende koers levert de eerste bij expiratie pas iets op boven €44, de tweede al vanaf €39,4 en heeft als voordeel dat er hooguit €1,63 verwachtingswaarde te verliezen is, nadeel is een iets kleinere hefboom.
Het is altijd beter diep itm te kopen .Zonder 1 seconde te twijfelen zou ik de 24 kopen.Ik ben er zeker van dat de marktmaker de optie laat voor 13.85.Ik betaal dus 0.07 verwachtingswaarde,dat is niets.Ik hoef niet meer wakker te liggen want doorrollen is niet meer aan de orde.Ik kan gerust wachten tot expiratiedatum.Stel dat de koers van amg naar 50 gaat dan zal deze optie bijna dubbel zoveel waard zijn =100% winst.Nairo schreef: ↑19 november 2017, 20:01A nu snap ik het, dus het is soms beter om hogere premie te betalen voor een lagere strike?vortex schreef: ↑19 november 2017, 16:33 Is al niet veel beter, die premie bestaat nog steeds volledig uit verwachtingswaarde €38 + €6 - €37,77 = €6,23. Bij opties dieper in the money ligt de verhouding intrinsieke waarde / verwachtingswaarde gunstiger, bv C 32 maart/2018 is te koop voor €7,4. De verwachtingswaarde is hier maar €32 + €7,4 - €37,77 = €1,63. Bij een geleidelijk stijgende koers levert de eerste bij expiratie pas iets op boven €44, de tweede al vanaf €39,4 en heeft als voordeel dat er hooguit €1,63 verwachtingswaarde te verliezen is, nadeel is een iets kleinere hefboom.
Hoe minder tijdswaarde je BETAALT hoe beter. Hoe meer tijdswaarde je KRIJGT hoe beter.
Weer iets bijgeleerd vandaag wel jammer van call die ik nu heb maar al doende leert men
Je kan de optie ook gewoon sluiten morgen.Zolang de koers niet stijgt werkt die optie tégen u en zal ze enkel op uw zenuwen werken.Mocht ik u zijn ik verving ze door de 6/18strike 24(bied 5 pips boven de I.w.) en leg meteen een verkoopoder in op bvb +25%(350€ ) winst.Dat komt overeen met een koers amg van 41,25€.
Nog steeds ideaal beursweer om opties te schrijven. Vandaag een ITM put op Bekaert geschreven en OTM put op KBC.
Carnaygee schreef: ↑19 november 2017, 22:35Je kan de optie ook gewoon sluiten morgen.Zolang de koers niet stijgt werkt die optie tégen u en zal ze enkel op uw zenuwen werken.Mocht ik u zijn ik verving ze door de 6/18strike 24(bied 5 pips boven de I.w.) en leg meteen een verkoopoder in op bvb +25%(350€ ) winst.Dat komt overeen met een koers amg van 41,25€.
Heb geluk met mijn miskoop tikt ondertussen bijna de 40 aan
Ik had deze morgen naar die 24 gekeken en was te koop voor 14.10 ,vanavond deed ze15.40 .De optie(de 40) van jou staat in de bid nu 5.05 ,55€ hoger dan jij betaald hebt.De 24 doet het dus stukken beter gewoon omdat ze intrinsieke waarde genereert.Nairo schreef: ↑20 november 2017, 18:35Carnaygee schreef: ↑19 november 2017, 22:35
Je kan de optie ook gewoon sluiten morgen.Zolang de koers niet stijgt werkt die optie tégen u en zal ze enkel op uw zenuwen werken.Mocht ik u zijn ik verving ze door de 6/18strike 24(bied 5 pips boven de I.w.) en leg meteen een verkoopoder in op bvb +25%(350€ ) winst.Dat komt overeen met een koers amg van 41,25€.
Heb geluk met mijn miskoop tikt ondertussen bijna de 40 aan
De call gaat de deur uit hoor want is gewoon een miskoop geweest maar heb er geen verlies op geleden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vandaag ook Bekaert put verkocht.
Heb me zoals altijd wel beperkt tot OTM puts.
Vraag:
* Redenering waarom ITM schrijven op BEKB en OTM op KBC?
* Waarop zet je voornamelijk in bij schrijven van ITM put?
=>Verliezen van IW bij koersstijging?
=>Verlopen van TW? (sowieso bij schrijven van puts)
* In theorie loop je toch voortdurend risico geassigned to worden bij schrijven ITM put, alhoewel in de praktijk uitoefenen vaak pas bij expiratie gebeurt. Kan je hierover wat meer van je ervaringen delen?
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
BEK P 15/12/2017 €36 geschreven (2x) met oog op assignatie; rekening houdend met de premie koop ik dan onder de €35.
In the money geschreven om de kans op assignatie te vergroten, maar niet te ver itm om nog voldoende tijdswaarde op te strijken (hogere strikes hebben minder tot geen time value). Puur aankoop met korting dus. En als Bekaert koers toch plots omhoog schiet, heb ik meer premie opgestreken dan bij otm.
KBC P 15/12/2017 €65 is met oog op de premie, maar ik zou het niet erg vinden om ze toch te moeten kopen (aankoopprijs is dan 64,49 ipv koers van ca. 67).
Bij ITM kan je inderdaad vroegtijdig assigned worden, maar dan gooit de koper wel zijn time value –waarvoor hij betaald heeft– in de vuilbak. En als ik het niet erg vind om in december assigned te worden, dan ook niet vroegtijdig (tenzij ik wou kopen met geld dat ik pas in december heb).
In the money geschreven om de kans op assignatie te vergroten, maar niet te ver itm om nog voldoende tijdswaarde op te strijken (hogere strikes hebben minder tot geen time value). Puur aankoop met korting dus. En als Bekaert koers toch plots omhoog schiet, heb ik meer premie opgestreken dan bij otm.
KBC P 15/12/2017 €65 is met oog op de premie, maar ik zou het niet erg vinden om ze toch te moeten kopen (aankoopprijs is dan 64,49 ipv koers van ca. 67).
Bij ITM kan je inderdaad vroegtijdig assigned worden, maar dan gooit de koper wel zijn time value –waarvoor hij betaald heeft– in de vuilbak. En als ik het niet erg vind om in december assigned te worden, dan ook niet vroegtijdig (tenzij ik wou kopen met geld dat ik pas in december heb).