Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Opties zijn nieuw voor mij. Kan iemand mijn idee valideren?
Stel ik wil 100 extra Ageas aandelen toevoegen aan mijn defensieve portefeuille. Momenteel koop ik gewoon de aandelen via een order. Ik zou evengoed een Put optie kunnen aankopen om deze goedkoper te kunnen krijgen (met een grote kans dat ik ze ook kan aankopen?)
volgende opties zijn mogelijk (er zijn er meer natuurlijk)
AGA 15 dec 2017 39,00 @ 0.5€
AGA 15 dec 2017 39,55 @ 0.35€
AGA 15 dec 2017 41,00 @ 0.9€
AGA 15 dec 2017 41,53 @ 1.05€
AGA 15 dec 2017 43,00 @ 2.45€
Ben ik dan beter af om de opties te kopen die onder de huidige notering staan van 41.43€?
Ik zou verwachten dat in december de prijs hoger zal zijn dan nu. De eerste 3 contracten zullen dat niet worden toegewezen en ik zal enkel de premie krijgen? (Zijnde 50, 35 of 90€)
Indien de prijs toch lager staat zullen de contracten wel worden toegewezen aan de strike prijs van mijn keuze en betaal ik de premie + transactiekosten?
Stel ik wil 100 extra Ageas aandelen toevoegen aan mijn defensieve portefeuille. Momenteel koop ik gewoon de aandelen via een order. Ik zou evengoed een Put optie kunnen aankopen om deze goedkoper te kunnen krijgen (met een grote kans dat ik ze ook kan aankopen?)
Ben ik dan beter af om de opties te kopen die onder de huidige notering staan van 41.43€?
Ik zou verwachten dat in december de prijs hoger zal zijn dan nu. De eerste 3 contracten zullen dat niet worden toegewezen en ik zal enkel de premie krijgen? (Zijnde 50, 35 of 90€)
Indien de prijs toch lager staat zullen de contracten wel worden toegewezen aan de strike prijs van mijn keuze en betaal ik de premie + transactiekosten?
klopt. Enkel aan u om te zien welke u neemt. Aan deze notering is de put @ 39.55 natuurlijk niet interessant, die valt af.bertd schreef: ↑21 november 2017, 09:54 Opties zijn nieuw voor mij. Kan iemand mijn idee valideren?
Als het uw bedoeling is ze liever niet te hebben, neem je best die aan 39 eur. Als het je om het even is best een van de 3 met hoogste strike.
KLopt NIET zao, bert moet een put SCHRIJVEN, niet kopen.
Sorry poldermol en bert, ik keek er even over. Idd, je moet de put verkopen/schrijven. Mea culpa. Uw uitleg was dus volledig op dat detail na, maar details kosten veel geld in geval van vergissing...
Call = recht om te kopen
Put = recht om te verkopen
Call optie kopen = dus recht om te kopen
Call optie verkopen= dus plicht om te verkopen
Put optie kopen = dus recht om te verkopen
Put optie verkopen = dus plicht om te kopen
Rechten kosten geld, plichten brengen geld op.
Schematisch:
GELD Call Put
Kopen - -
Verkopen + +
Schematisch:
GELD Call Put
Kopen - -
Verkopen + +
Bedankt Zao en Poldermol.zao schreef: ↑21 november 2017, 19:09 Call = recht om te kopen
Schematisch:
GELD Call Put
Kopen - -
Verkopen + +
Opties zijn geen kinderspel :-) Ik ga eerst een beetje spelen in een schaduwportefeullie
Laat u zeker niet ontmoedigen, Bert. Het is een zeer interessante en winstgevende materie, indien je alles onder de knie krijgt.
En veel studie is er nu ook niet vereist hé. Zoals Zao hierboven aangeeft zijn er slechts 4 optiemogelijkheden, waarvan slechts 2 als je premies wil ontvangen ipv betalen.
En veel studie is er nu ook niet vereist hé. Zoals Zao hierboven aangeeft zijn er slechts 4 optiemogelijkheden, waarvan slechts 2 als je premies wil ontvangen ipv betalen.
Het is zeker interessant maar eerst oefenen voordat de kenners mij uitkleden :-)Poldermol schreef: ↑21 november 2017, 20:21 Laat u zeker niet ontmoedigen, Bert. Het is een zeer interessante en winstgevende materie, indien je alles onder de knie krijgt.
Er bestaan veel ingewikkelder dingen dan dit.Poldermol schreef: ↑21 november 2017, 20:21 Laat u zeker niet ontmoedigen, Bert. Het is een zeer interessante en winstgevende materie, indien je alles onder de knie krijgt.
Hier is maar 1 onlogisch ding -> je kan starten met verkoop (open sell). (meestal een -1 positie in portefeuille)
En dat is dat 99% niet vat volgens mij...
institutionele traders hebben een naam voor particuliere optietraders
waar met aandelen de totale som van winsten en verliezen van alle spelers over een langere periode positief is, gemiddeld wordt er gewonnen, maar natuurlijk niet door iedereen.
is de totale som op de optiemarkten ZERO, rekening houden met kosten zelf negatief.
gemiddeld wordt er dus verlies geleden.
Mijn inziens is de kennis en kunde van de spelers op de optiemarkt ook hoger dan op de aandelen markt.
er is ook nog een derde markt , die net iets minder opbrengt dan de eerste, maar waar iedereen (PVDA zal blij zijn) evenveel opbrengst krijgt of ie nu veel/weinig kennis of kunde heeft.
Denk dat zonder speciale kennis of kunde mijn keuze snel gemaakt zou zijn.
is de totale som op de optiemarkten ZERO, rekening houden met kosten zelf negatief.
gemiddeld wordt er dus verlies geleden.
Mijn inziens is de kennis en kunde van de spelers op de optiemarkt ook hoger dan op de aandelen markt.
er is ook nog een derde markt , die net iets minder opbrengt dan de eerste, maar waar iedereen (PVDA zal blij zijn) evenveel opbrengst krijgt of ie nu veel/weinig kennis of kunde heeft.
Denk dat zonder speciale kennis of kunde mijn keuze snel gemaakt zou zijn.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes