SES
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Heb vandaag ook wat SES ingeslagen.
Kende ze al (via Sofina), maar de meest recente afstort was aan me voorbijgegaan. De afstraffing lijkt me wel wat overdone en daarnaast heeft het er alle schijn van dat het aandeel op dit niveau tot rust komt. Wellicht zit er vanaf hier een aardig herstel in. Op langere termijn lijkt dit me ook geen onaardig instapniveau.
Verder via een omweg CTT (Portugese postdienst) ontdekt. Is wel het een en ander aan de hand, lijkt me dat daar wel eens stevig de bezem door gehaald mag worden. Dividendrendement zou ik niet blind op varen, aangezien dat momenteel m.i. niet goed gecovered wordt. Aandeel heeft recent rake klappen gehad, maar lijkt op dit niveau te stabiliseren. Al met al niet echt een safe bet, maar een stevig (technisch) herstel valt niet uit te sluiten. Operationeel (en op dividendvlak) zijn er voorlopig evenwel geen al te opbeurende berichten te verwachten.
Ander fonds dat in de lappenmand zit is Centrica (CNA). Ook hiervoor geldt dat het dividend niet safe lijkt en er operationeel de nodige wolken over trekken. Vanuit value-oogpunt wordt het aandeel (op dit nieuwe dieptepunt) misschien wel interessant. Even afwachten waar het aandeel tot rust komt, de wond is nog (te) vers...
Kende ze al (via Sofina), maar de meest recente afstort was aan me voorbijgegaan. De afstraffing lijkt me wel wat overdone en daarnaast heeft het er alle schijn van dat het aandeel op dit niveau tot rust komt. Wellicht zit er vanaf hier een aardig herstel in. Op langere termijn lijkt dit me ook geen onaardig instapniveau.
Verder via een omweg CTT (Portugese postdienst) ontdekt. Is wel het een en ander aan de hand, lijkt me dat daar wel eens stevig de bezem door gehaald mag worden. Dividendrendement zou ik niet blind op varen, aangezien dat momenteel m.i. niet goed gecovered wordt. Aandeel heeft recent rake klappen gehad, maar lijkt op dit niveau te stabiliseren. Al met al niet echt een safe bet, maar een stevig (technisch) herstel valt niet uit te sluiten. Operationeel (en op dividendvlak) zijn er voorlopig evenwel geen al te opbeurende berichten te verwachten.
Ander fonds dat in de lappenmand zit is Centrica (CNA). Ook hiervoor geldt dat het dividend niet safe lijkt en er operationeel de nodige wolken over trekken. Vanuit value-oogpunt wordt het aandeel (op dit nieuwe dieptepunt) misschien wel interessant. Even afwachten waar het aandeel tot rust komt, de wond is nog (te) vers...
SESG ziet er inderdaad zeer interessant uit, dit weekend eens nader bekijken. Bedankt voor de tip.
Ook een mooi stijgend dividend, kan zeker een "zeezout international" kandidaat zijn.
Nadeel is wel dubbele RV, eventueel te reduceren met wat administratieve rompslomp.
Edit: hoofdzetel SES is in Luxemburg, niet Frankrijk, dus bronheffing 15%.
Volgens Keytrade zijn er turbo's te verkrijgen van Commerzbank, maar ik vind deze niet terug...
Edit 2: deze werden pas zeer recent uitgegeven, eentje zelfs vandaag pas: 655ZZ en 6S50Z
Ook een mooi stijgend dividend, kan zeker een "zeezout international" kandidaat zijn.
Nadeel is wel dubbele RV, eventueel te reduceren met wat administratieve rompslomp.
Edit: hoofdzetel SES is in Luxemburg, niet Frankrijk, dus bronheffing 15%.
Volgens Keytrade zijn er turbo's te verkrijgen van Commerzbank, maar ik vind deze niet terug...
Edit 2: deze werden pas zeer recent uitgegeven, eentje zelfs vandaag pas: 655ZZ en 6S50Z
Laatst gewijzigd door molenveld op 24 november 2017, 14:47, 3 keer totaal gewijzigd.
SES lijkt me inderdaad een bijzonder interessant aandeel, bedankt voor deze tip.
De vraag van één miljoen is voor mij echter waarom SES zo'n slaag kreeg. Is het een verhaal zoals bij retail (de sector krijgt concurrentie van nieuwere spelers en wordt daarom belachelijk hard afgestraft), of zit er echt ergens een lijk in de kast? De financiën zien er kerngezond uit, dus ik zie niet meteen wat...
De vraag van één miljoen is voor mij echter waarom SES zo'n slaag kreeg. Is het een verhaal zoals bij retail (de sector krijgt concurrentie van nieuwere spelers en wordt daarom belachelijk hard afgestraft), of zit er echt ergens een lijk in de kast? De financiën zien er kerngezond uit, dus ik zie niet meteen wat...
Ik zal ipv gpv1 antwoorden.superbosko schreef: ↑24 november 2017, 13:12 Beste,
Indien ik de berekeningen zelf probeer te maken, kom ik aan een opwaarts potentieel van "maar" 30%.
Wat doe ik fout?
Gemiddelde vks = 553,21
Multiple: x21 = 11.617,2 = faire company value
Hier trek ik de schulden vanaf (4.245) = 7.372,2 = faire equity value
Dit vergelijk ik met huidige market cap (5.720) = 28.8% upwaarts potentieel ?
Je hoeft de schulden er niet vanaf te trekken (al is te hoge leverage niet goed) omdat in de free cash flow je de rentelasten al meerekent.
Voor een EV/EBITDA multiple moet je de schulden wel bijtellen in de EV.
Aan de hand daarvan zou ik een koersdoel van circa €22 vooropstellen
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor je antwoord.reteiP schreef: ↑24 november 2017, 14:36Ik zal ipv gpv1 antwoorden.superbosko schreef: ↑24 november 2017, 13:12 Beste,
Indien ik de berekeningen zelf probeer te maken, kom ik aan een opwaarts potentieel van "maar" 30%.
Wat doe ik fout?
Gemiddelde vks = 553,21
Multiple: x21 = 11.617,2 = faire company value
Hier trek ik de schulden vanaf (4.245) = 7.372,2 = faire equity value
Dit vergelijk ik met huidige market cap (5.720) = 28.8% upwaarts potentieel ?
Je hoeft de schulden er niet vanaf te trekken (al is te hoge leverage niet goed) omdat in de free cash flow je de rentelasten al meerekent.
Ik zie waar ik fout zat.
Niet te ver zoeken, earnings miss:dw schreef: ↑24 november 2017, 14:24 SES lijkt me inderdaad een bijzonder interessant aandeel, bedankt voor deze tip.
https://www.reuters.com/article/ses-sa- ... SL8N1N055R
Ja, had ik ook gezien. Maar is dat genoeg om een daling van dergelijke magnitude te triggeren? Als het dat maar is, zien we Mr. Market op zijn meest manisch...
Een daling van de winst en een resultaat licht onder de verwachtingen, maar wel nog altijd een zeer mooie marge en uitzicht op beterschap. Heb net een (zeer kleine) positie ingenomen.
Een daling van de winst en een resultaat licht onder de verwachtingen, maar wel nog altijd een zeer mooie marge en uitzicht op beterschap. Heb net een (zeer kleine) positie ingenomen.
Als je de bedrijfslogo's op de webpagina rest van de participaties aanklikt krijg je een idee waarmee de onderliggende bedrijven bezig zijn. Ik zie daarin ook Flipkart, het bedrijf waarin ook Sofina een belang heeft. Bijgaande beeld geeft een iets beter zicht op de logische bedrijfsstructuur en het belang dat Naspers in die bedrijven heeft. Ik kan moeilijk begrijpen dat geen enkel van die bedrijven iets waard zou zijn. Bijna alle bedrijven zijn private investments. Onbekend maar kunnen potentieel veel opbrengen. Het belang in Tencent werd destijds (2001) gekocht voor $32M. Huidige waarde $128B !! Naturrlijk is het risico navenant.
Naspers is wereldwijd actief. De waardering van de meeste onderliggende bedrijven wordt in USD uitgedrukt. Als die dan schommelt dan zal de koers in ZAR zich daaraan aanpassen.Maxwell35 schreef:...Ik weet ook niet hoe de Zuidafrikaanse munt zich verhoudt tot de euro en of er dus een wisselkoersrisico aan verbonden is.
Heeft men ook niet van Amazon jaren gezegd en geschreven(en nog) dat het overgewaardeerd is? Ik vrees dat dit het lot is van alle snelle groeiers.sintorama schreef:Tencent Holdings is enorm overgewaardeerd, dat aandeel zal vroeg of laat een serieuze correctie ondergaan. ...Dan kun je even goed in aandelen als ...Amazon etc stappen ....
1. Er is een bijkomende notering van het aandeel (eigenlijk een ADS certificaat à rato van 1 aandelen voor 5 certificaten) op de beurs van London: ISIN: US6315122092, Ticker NPSN. Maar liquiditeit blijft er laag - limietkoersen zijn een must
2. Interim resultaten worden gepubliceerd op 29 November. Een voorlopig resultaat spreekt van 62 à 69% betere winsten per aandeel.
Puur technisch gezien zou ik nog wachten met aankopen, de bodem is nog niet bereikt. Ik zie ze nog zakken tot €12,10.
CTT volg ik van zeer nabij. Zelfs het gecut dividend is niet gedekt, doordat de bank nog steeds cash flow negatief is. Hopelijk bewegen ze daar naar break-even in 2018. De volledige toekomst van het bedrijf hangt af van die bank, en van het (nu eindelijk) doorvoeren van herstructureringen en kostenbesparingen.Knorpot schreef: ↑24 november 2017, 13:37
reteiP schreef: ↑24 november 2017, 14:36
Mijn probleem is dan dat de assets een finite levensduur hebben (satellieten gaan niet eeuwig mee), dus ik weet niet of het gezond is alle CF uit te betalen ipv op het gemakje voorzieningen aan te leggen om nieuwe af te schieten. Afin, ik weet niet hoelang zo'n satelliet meegaat, maar de oudste zijn al een jaar of 20 jaar. Dus hoewel het dividend gedekt wordt door de CF, voel ik me toch niet comfortabel met een 100% payout ratio, gelet op het feit dat het een kapitaalsintensieve business is. Dan heb ik liever dat ze maar 85% uitbetalen en de laatste 15% oppotten om zo de schulden niet verder te laten stijgen.
Voor de rest ben ik akkoord met de conclusies. Daling is overdone.
Ze lanceren voortdurend nieuwe satellieten, dat zit gewoon in hun CAPEX en dus niet uit FCF.
Er zijn 3 lanceringen geweest in 2017 en nog eens 3 gepland in 2018: https://www.ses.com/our-coverage/launches
Hun oudste nog operationele satelliet is van 1996 (zie Wikipedia), inderdaad zo'n 20 jaar oud. Beperkende factor voor levensduur is vooral de hoeveelheid brandstof. Wanneer deze bijna uitgeput is, wordt de satelliet naar een hogere "graveyard orbit" gebracht, waar geen risico is op collision met nog operationele satellieten. (Laten neerstorten is te riskant, en uit het gravitatieveld van de aarde laten ontsnappen kost enorm veel brandstof.)
Heb gisterenavond enkele uren zitten lezen, zeer interessante materie.
Er zijn 3 lanceringen geweest in 2017 en nog eens 3 gepland in 2018: https://www.ses.com/our-coverage/launches
Hun oudste nog operationele satelliet is van 1996 (zie Wikipedia), inderdaad zo'n 20 jaar oud. Beperkende factor voor levensduur is vooral de hoeveelheid brandstof. Wanneer deze bijna uitgeput is, wordt de satelliet naar een hogere "graveyard orbit" gebracht, waar geen risico is op collision met nog operationele satellieten. (Laten neerstorten is te riskant, en uit het gravitatieveld van de aarde laten ontsnappen kost enorm veel brandstof.)
Heb gisterenavond enkele uren zitten lezen, zeer interessante materie.
En wat is zo ongeveer de kost van de ontwikkeling + lancering van 1 satelliet? Hebt ge daar een gedacht van?
Ordegrootte 250-500M