Pensioenspaarverzekering /Pensioenspaarfonds ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenspaarverzekering /Pensioenspaarfonds ?
"Wat is het verschil tussen een pensioenspaarverzekering en een pensioenspaarfonds " ?
Welke brengt het meeste op, als men op pensioen is ?
Kan men bv sparen voor het pensioen bij een bank bv Keytrade en tevens ook bv bij Ethias spaarverzekering?
Kan men ook belastingsvermindering van de 2 hebben ?
Zijn ze beiden gewaarborgd tot aan het pensioen ?
Kan men bv sparen voor het pensioen bij een bank bv Keytrade en tevens ook bv bij Ethias spaarverzekering?
Re: Pensioenspaarverzekering /Pensioenspaarfonds ?
Wat is het verschil tussen een pensioenspaarverzekering (PSV) en een pensioenspaarfonds (PSF)
PSF = een aandelenfonds, dit kan onbeperkt stijgen of dalen
PSV = een tak21 spaarverzekering, dit heeft een kapitaalsgarantie
Dit weet je nooit met zekerheid, anders zouden beide producten niet blijven bestaan. Een fonds heeft meer risico maar ook een potentieel hogere opbrengst.
ja, maar niet in hetzelfde jaar (als je de Ethias PSV bedoelt)
ja, maar opnieuw niet in hetzelfde jaar
Wat bedoel je met gewaarborgd ?
PSF = een aandelenfonds, dit kan onbeperkt stijgen of dalen
PSV = een tak21 spaarverzekering, dit heeft een kapitaalsgarantie
Dit weet je nooit met zekerheid, anders zouden beide producten niet blijven bestaan. Een fonds heeft meer risico maar ook een potentieel hogere opbrengst.
ja, maar niet in hetzelfde jaar (als je de Ethias PSV bedoelt)
ja, maar opnieuw niet in hetzelfde jaar
Wat bedoel je met gewaarborgd ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@robokat
wie zou je durven aan te raden voor PSV?
Zou dit nog voor 2008 willen doen. Ethias zou bij de betere qua kosten zijn,
zijn er ergens vergelijkende tabellen te raadplegen? Argenta wordt met Arpe aanbevolen voor pensioenspaarfonds maar mijn voorkeur gaat meer uit naar tak 21 omwille van de kapitaalsgarantie.
Gelden bij PSV gelijkaardige belastingsvoordelen?
Badankt voor de moeite om te reageren.
zijn er ergens vergelijkende tabellen te raadplegen? Argenta wordt met Arpe aanbevolen voor pensioenspaarfonds maar mijn voorkeur gaat meer uit naar tak 21 omwille van de kapitaalsgarantie.
De pensioenspaarfondsen kan je vergelijken op http://www.tijd.be/beleggingsfondsen€uros schreef: @robokat
kies bij "Categorie" voor 'pensioensparen'. Dit zijn rendementen uit het verleden natuurlijk en dit is nooit een waarborg, maar kan je wel een indicatie geven.
Belastingsvoordeel is voor beide identiek en als PSV zou ik Ethias voorstellen. Minste kosten in vergelijking met de andere instellingen.
Bart,
bedankt voor je antwoord. Zal hoogst waarschijnlijk uw advies volgen en een PSV afsluiten bij Ethias.
bedankt voor je antwoord. Zal hoogst waarschijnlijk uw advies volgen en een PSV afsluiten bij Ethias.
Ethias is inderdaad zowat de enige PSV die een ietswat deftig rendement geeft.€uros schreef: @robokat
Ik zou je toch aanraden om eens doorheen de topics te neuzen onder "andere beleggingen' op dit forum. Voor kapitaalsgarantie betaal je, en als je <50 bent kan een Argentafonds een behoorlijke meerwaarde opleveren.zijn er ergens vergelijkende tabellen te raadplegen? Argenta wordt met Arpe aanbevolen voor pensioenspaarfonds maar mijn voorkeur gaat meer uit naar tak 21 omwille van de kapitaalsgarantie.
zie bvb https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg31391
Qua pensioenspaarverzekering is Generali de beste van de markt dacht ik. Hun formule Dynamico geeft gegarandeerd 0,5%, globaal rendement 2007 = 6,60%
Dit is een levensverzekering, geen pensioenspaarverzekering.nuyttie schreef: Qua pensioenspaarverzekering is Generali de beste van de markt dacht ik. Hun formule Dynamico geeft gegarandeerd 0,5%, globaal rendement 2007 = 6,60%