Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Misschien nog belangrijker; wat is de waarde van de overige business? Waarde is waarschijnlijk miniem ivg met het belang in Tencent.Belca2 schreef: ↑23 november 2017, 17:28 Naspers is een Zuid Afrikaanse holding die vooral belegt in de technology en internet wereld. Naar aanleiding van "Wij zijn heel positief over Chinese Aandelen" lees ik dat Naspers 34% bezit van Tencent. En Tencent is recent meer waard geworden dan ... Facebook. Wat betekent dit voor de belegger (die tegen een stootje kan)?
Volgens Bloomberg is de marktwaarde van Napster (JSE:NPN) 1654T ZAR (T for Trillion). Die van Tencent (700:HK) is 3986T HKD.
1 HKD = 1.66 ZAR. Tencent is dus 3986T * 1.66 = 6596T ZAR waard.
Die 34% van Naspers zijn dus 0.34 * 6596 = 2440T ZAR waard.
Dit betekent dat deze ene participatie meer waard is dan de ganse portefeuille van Naspers. De rest van de participaties krijg je er gratis bij. Als dat geen koopje is?
Is de waardering van Tencent niet wat opgeklopt? Daarnaast wordt er zoals gewoonlijk een holdingkorting toegepast gok ik? (>30% weliswaar)
Ik heb hier ergens in 2014 willen instappen (als beginnend belegger met buikgevoel ipv kennis )
Kion Group werd door Morningstar naar voor geschoven als hun favoriet op de VFB dag van de Tips.
Zeer interessante analyse over Aryzta van eind september:
http://www.merrionprivate.com/2017/09/2 ... point-buy/
Heb me psychologisch maar voorbereid op een daling van 10 à 20% morgen want resultaten kunnen tegenvallen zoals in Q4.
http://www.merrionprivate.com/2017/09/2 ... point-buy/
Heb me psychologisch maar voorbereid op een daling van 10 à 20% morgen want resultaten kunnen tegenvallen zoals in Q4.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Wat die bank betreft, het idee is leuk, maar de vraag is of het in de praktijk ook zo zal uitpakken; op een gegeven moment zal de bank geld op moeten gaan leveren i.p.v. kosten. Daarnaast vraag ik me af wat de dividendverlaging en koersdreun doen met de perceptie van veiligheid van die bank, m.a.w. schrikt dit geen (potentiele) klanten af?Poldermol schreef: ↑25 november 2017, 13:13CTT volg ik van zeer nabij. Zelfs het gecut dividend is niet gedekt, doordat de bank nog steeds cash flow negatief is. Hopelijk bewegen ze daar naar break-even in 2018. De volledige toekomst van het bedrijf hangt af van die bank, en van het (nu eindelijk) doorvoeren van herstructureringen en kostenbesparingen.Knorpot schreef: ↑24 november 2017, 13:37
Verder via een omweg CTT (Portugese postdienst) ontdekt. Is wel het een en ander aan de hand, lijkt me dat daar wel eens stevig de bezem door gehaald mag worden. Dividendrendement zou ik niet blind op varen, aangezien dat momenteel m.i. niet goed gecovered wordt. Aandeel heeft recent rake klappen gehad, maar lijkt op dit niveau te stabiliseren. Al met al niet echt een safe bet, maar een stevig (technisch) herstel valt niet uit te sluiten. Operationeel (en op dividendvlak) zijn er voorlopig evenwel geen al te opbeurende berichten te verwachten.
Op het gebied van post en pakjes is er nog een hoop voor ze te leren. Het lijkt een beetje op het Postnl van 5-10 jaar geleden. Ook de pakjespoot is (net als bij Bpost) nog relatief klein. Bij Postnl wordt inmiddels meer dan de helft van het bedrijfsresultaat uit pakjes gehaald. Ook wordt/mag de postzegelprijs in NL ieder jaar zo'n beetje met hetzelfde percentage worden verhoogd als de volumes dalen (is geen directe relatie, maar stijgingen van de postzegelprijs zijn aanzienlijk).
Ik krijg de indruk dat de beursgang van CTT een "moetje" is geweest (i.v.m. destijds penibele situatie overheidsfinanciën?). Om beleggers te lokken is er een onrealistisch hoog dividend op geplakt. Nu (geheel onverwachts ) de volumes dalen op de postmarkt is dat niet langer houdbaar. Er zou stevig orde op zaken moeten worden gesteld, zowel aan de kosten- als aan de opbrengstenkant (betere bezetting Spaanse infrastructuur, toestaan flinke stijging postzegelprijs, rigoureus hakken in personeelsbestand). Van wat ik er zo snel van heb meegekregen mag er van het huidige management niet veel verwacht worden. De balanspositie lijkt nu nog vrij comfortabel. Ik denk dat een derde partij misschien wel in staat zou zijn de boel te reanimeren, ik vraag me echter af of dat wordt toegestaan (zie Bpost/Postnl) en of de bank daarbij niet juist een hindernis is.
Kortom, ik zie zeker kansen voor een turnaround, ik weet echter niet of het huidige management daar toe in staat mag worden geacht. Of "buitenstaanders" zullen worden toegelaten is nog maar zeer de vraag. Het (verlaagde) dividend is nu al onhoudbaar en ik moet nog maar zien of de "intention" om €0,38 per aandeel uit te keren ook werkelijkheid gaat worden. Omdat het aandeel in 2014 zal zijn verkocht als "dividend-koe" snap ik het dilemma van het management. Het lijkt me echter verstandig het dividend op een veel lager niveau te zetten, zodat het bedrijf daar qua inkomsten naar toe kan groeien en de balans ondertussen niet teveel wordt uitgehold.
Al met al gok je met de aankoop van deze aandelen op de kunde van het management om orde op zaken te stellen, de bereidheid van instanties om stevige verhogingen van de postzegelprijs toe te staan en de hoop dat de ontwikkeling van de bank niet ergens op niet winstgevende schaal plafonneert. Dat zijn nogal wat onzekerheden! Bij nader inzien ben ik dus niet heel erg overtuigd van mijn eerdere aankoop en denk ik er sterk over mijn positie in CTT spoedig weer te sluiten.
Wat de perceptie van veiligheid van de bank betreft zouden ze hun plannen meer in de verf moeten zetten. Als ik het me goed herinner van een 2015 capital markets day, streven ze naar een Loan-to-Deposit ratio van 50-60%. Dus van elke euro in deposits, slechts 50-60 cent terug uitlenen. Dàt is op zichzelf een enorm speerpunt voor de consument die veiligheid zoekt, maar ik heb niet de indruk dat ze dit goed uitspelen.
Voorts zijn ze ook enorm traag in het deployen van kapitaal, wat uiteraard ook bijdraagt tot die cash outflow. Desnoods steken ze het in bonds for all I care, maar werkloze cash is wel een groot probleem als je langs de andere kant wel de cash outflow hebt naar de bankklanten toe. Volgend jaar zullen ze alleszins 300-400M EUR aan het werk moeten zetten, dus dat ze hun hypotheekdivisie maar snel wat opschroeven.
Het management schiet nu (eindelijk!) in actie, en beloofde een actieplan tegen het einde van dit jaar. Maar goed, eerst zien waaruit dat actieplan bestaat... Ik denk dat CTT wel rijp is voor een activistische aandeelhouder die alles wat overhoop haalt.
PS - Kijk ook eens naar de waarde van het vastgoed op de balans. De 300 eigen kantoren werden afgeschreven van 300M EUR naar 136M EUR. Op den duur zal je met de situatie zitten van quasi-gratis vastgoed op de balans... Ook wel interessant. Maar zal niets uitmaken als het bedrijf tegen dan al kopje onder ging
Officieel heeft de staat er niets meer te zeggen, maarja dat was bij PostNL ook niet het geval en toch ketste de overname door Bpost daarop af. Ik denk ook niet dat Bpost interesse heeft in iets dat geografisch niet aansluitend is, in een markt die het niet kent. Ideale kandidaat zou ofwel de Spaanse post zijn (veel synergie), of anders gewoon een private equity groep die Johnny Thijs inhuurt
Het dividend is trouwens inderdaad niet gedekt, ik denk dat het management samen met hun 'actieplan' een nieuwe dividend policy zal lanceren. Dat mag voor mij, dan vermijd ik de 35% Portugese dividendbelasting .
Voorts zijn ze ook enorm traag in het deployen van kapitaal, wat uiteraard ook bijdraagt tot die cash outflow. Desnoods steken ze het in bonds for all I care, maar werkloze cash is wel een groot probleem als je langs de andere kant wel de cash outflow hebt naar de bankklanten toe. Volgend jaar zullen ze alleszins 300-400M EUR aan het werk moeten zetten, dus dat ze hun hypotheekdivisie maar snel wat opschroeven.
Het management schiet nu (eindelijk!) in actie, en beloofde een actieplan tegen het einde van dit jaar. Maar goed, eerst zien waaruit dat actieplan bestaat... Ik denk dat CTT wel rijp is voor een activistische aandeelhouder die alles wat overhoop haalt.
PS - Kijk ook eens naar de waarde van het vastgoed op de balans. De 300 eigen kantoren werden afgeschreven van 300M EUR naar 136M EUR. Op den duur zal je met de situatie zitten van quasi-gratis vastgoed op de balans... Ook wel interessant. Maar zal niets uitmaken als het bedrijf tegen dan al kopje onder ging
Officieel heeft de staat er niets meer te zeggen, maarja dat was bij PostNL ook niet het geval en toch ketste de overname door Bpost daarop af. Ik denk ook niet dat Bpost interesse heeft in iets dat geografisch niet aansluitend is, in een markt die het niet kent. Ideale kandidaat zou ofwel de Spaanse post zijn (veel synergie), of anders gewoon een private equity groep die Johnny Thijs inhuurt
Het dividend is trouwens inderdaad niet gedekt, ik denk dat het management samen met hun 'actieplan' een nieuwe dividend policy zal lanceren. Dat mag voor mij, dan vermijd ik de 35% Portugese dividendbelasting .
Aryzta gaat in Zwitserland 5% hoger (in Ierland 3,6%) na omzetcijfers eerste kwartaal. Zoals verwacht blijft de business in Noord-Amerika moeilijk gaan, met een organische omzetdaling van 7%.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
@Poldermol
Wat dat actieplan betreft, daar was mij niets van bekend. Ik weet niet of het verder knutselen aan het dividend door beleggers zal worden gewaardeerd, maar is wel erg noodzakelijk.
Mijn punt is dat ik best geloof dat er de nodige verborgen waarde in de balans zit en er een gedegen business kan worden gevoerd met het bezorgen van post (run off business, dat wel) en pakjes (markt met goede perspectieven). Als het niet goedschiks kan (eigen management), dan maar kwaadschiks (externe partij). Dat laatste kan sowieso al een brug te ver zijn voor de overheid, de bank(vergunning) is dan iets dan de boel extra compliceert. Daarnaast valt het nog maar te bezien of die bank ooit een gedegen groeimotor gaat worden. Kan me overigens herinneren dat Deutsche Post haar belang in Deutsche Postbank al vele jaren geleden juist heeft afgestoten.
Kortom, in theorie potentie genoeg, het is echter de vraag of dat met Zuid-Europees amateuristisch aanmodderen er uit zal komen. Komt nog eens bij dat ik me afvraag hoe het met de Zuid-Europese landen (en hun rente) zal vergaan als het ECB-opkoopprogramma ooit eens wordt beeindigd; ik weet ook niet of je dan zo blij wordt van een bank vol met "verse" hypotheken?
Wat dat actieplan betreft, daar was mij niets van bekend. Ik weet niet of het verder knutselen aan het dividend door beleggers zal worden gewaardeerd, maar is wel erg noodzakelijk.
Mijn punt is dat ik best geloof dat er de nodige verborgen waarde in de balans zit en er een gedegen business kan worden gevoerd met het bezorgen van post (run off business, dat wel) en pakjes (markt met goede perspectieven). Als het niet goedschiks kan (eigen management), dan maar kwaadschiks (externe partij). Dat laatste kan sowieso al een brug te ver zijn voor de overheid, de bank(vergunning) is dan iets dan de boel extra compliceert. Daarnaast valt het nog maar te bezien of die bank ooit een gedegen groeimotor gaat worden. Kan me overigens herinneren dat Deutsche Post haar belang in Deutsche Postbank al vele jaren geleden juist heeft afgestoten.
Kortom, in theorie potentie genoeg, het is echter de vraag of dat met Zuid-Europees amateuristisch aanmodderen er uit zal komen. Komt nog eens bij dat ik me afvraag hoe het met de Zuid-Europese landen (en hun rente) zal vergaan als het ECB-opkoopprogramma ooit eens wordt beeindigd; ik weet ook niet of je dan zo blij wordt van een bank vol met "verse" hypotheken?
Pagina 17 van het Q3 persbericht:
A new plan to optimise integrated operations is under analysis, which will profit from the experience acquired
throughout the two last years of network integration, and from the overall vision of the mail, the express &
parcels and the cargo business, as well as the perspectives for the future evolution of these business asreas.
en pagina 19:
Measures adjusting the installed capacity to the actual operational needs are being prepared to enable a relevant cost reduction and will be presented before
the end of the year.
A new plan to optimise integrated operations is under analysis, which will profit from the experience acquired
throughout the two last years of network integration, and from the overall vision of the mail, the express &
parcels and the cargo business, as well as the perspectives for the future evolution of these business asreas.
en pagina 19:
Measures adjusting the installed capacity to the actual operational needs are being prepared to enable a relevant cost reduction and will be presented before
the end of the year.
Oke bedankt, dat was me dan ontgaan.
Plannen om de boel te stroomlijnen, liefst met een stip op de horizon (lange termijn (rendements)doelen) zouden het wel goed moeten doen. Zolang ze tenminste niet opnieuw aan het dividend gaan morrelen. Hoewel noodzakelijk zou dat waarschijnlijk (zo kort volgend op de vorige "surprise") niet goed vallen.
Ik zal de site van CTT in de gaten houden. Voorlopig lig ik er in voor een break-even exit aan €3.15. Een dergelijke koers raakt overigens ook steeds verder uit zicht...
Plannen om de boel te stroomlijnen, liefst met een stip op de horizon (lange termijn (rendements)doelen) zouden het wel goed moeten doen. Zolang ze tenminste niet opnieuw aan het dividend gaan morrelen. Hoewel noodzakelijk zou dat waarschijnlijk (zo kort volgend op de vorige "surprise") niet goed vallen.
Ik zal de site van CTT in de gaten houden. Voorlopig lig ik er in voor een break-even exit aan €3.15. Een dergelijke koers raakt overigens ook steeds verder uit zicht...
Zojuist een eerste schijf gekocht aan €51,6. Waardering ziet er interessant uit. Langetermijnverhaal ook. Management is zeer competent. Nettokaspositie van €3 miljard. Er loopt een agressief inkoopprogramma. Koers is recent onderuit gegaan door onzekerheid over belastingkrediet in VS, waar Vestas bijna 40% van zijn omzet draait, en door zwakke Q3 resultaten, waarin het bedrijf gewag maakte van concurrentiedruk (impact marges). Outlook vrije kasstroom 2017 werd ook verlaagd naar €450-900m, maar hierin speelt volgens mij vooral een hoger werkkapitaal. Na 9m in 2017 bedroeg de vrije kasstroom excl. veranderingen in het werkkapitaal namelijk al €835m (incl. werkkapitaal was dit €366m).
jens_dev schreef: ↑29 november 2017, 11:10Zojuist een eerste schijf gekocht aan €51,6. Waardering ziet er interessant uit. Langetermijnverhaal ook. Management is zeer competent. Nettokaspositie van €3 miljard. Er loopt een agressief inkoopprogramma. Koers is recent onderuit gegaan door onzekerheid over belastingkrediet in VS, waar Vestas bijna 40% van zijn omzet draait, en door zwakke Q3 resultaten, waarin het bedrijf gewag maakte van concurrentiedruk (impact marges). Outlook vrije kasstroom 2017 werd ook verlaagd naar €450-900m, maar hierin speelt volgens mij vooral een hoger werkkapitaal. Na 9m in 2017 bedroeg de vrije kasstroom excl. veranderingen in het werkkapitaal namelijk al €835m (incl. werkkapitaal was dit €366m).
ze willen een fabriek in vlissingen bouwen heb ik gisteren vernomen. voor de afzet in nederland en belgie. ik ben hier ook ingestapt
i
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Ik heb niet onmiddellijk een idee welke firma's er beursgenoteerd en interessant zijn, maar serialisatiemachines voor de pharma dat loopt als een tierelier tegenwoordig.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag ook Vestas Wind Systems gekocht op de US markt aan 20,70$. Mooie aanvulling naast mijn ecopower aandelen.jens_dev schreef: ↑29 november 2017, 11:10Zojuist een eerste schijf gekocht aan €51,6. Waardering ziet er interessant uit. Langetermijnverhaal ook. Management is zeer competent. Nettokaspositie van €3 miljard. Er loopt een agressief inkoopprogramma. Koers is recent onderuit gegaan door onzekerheid over belastingkrediet in VS, waar Vestas bijna 40% van zijn omzet draait, en door zwakke Q3 resultaten, waarin het bedrijf gewag maakte van concurrentiedruk (impact marges). Outlook vrije kasstroom 2017 werd ook verlaagd naar €450-900m, maar hierin speelt volgens mij vooral een hoger werkkapitaal. Na 9m in 2017 bedroeg de vrije kasstroom excl. veranderingen in het werkkapitaal namelijk al €835m (incl. werkkapitaal was dit €366m).
Vestas vind ik op zich ook wel interessant, alleen de vergelijking 'ASML van de wind' die je soms leest, gaat toch niet helemaal op imo:
Er is nu sprake van concurrentiedruk op de marges, terwijl ASML zowat een monopolie heeft & helemaal niet moet inzitten met druk op de marges.
Voorts heb je de factor Trump & de VS is een wél heel belangrijke markt voor Vestas (40% van hun omzet), wat me dus toch niet helemaal overtuigt om daadwerkelijk in te stappen.
Moest hun procentuele omzet in de VS een stuk lager liggen (bijv. 25 à 30%), dan allicht wel.
Vestas lijkt me alleszins wel een stuk interessanter dan de kleine Nederlandse speler SIF Holding.
Er is nu sprake van concurrentiedruk op de marges, terwijl ASML zowat een monopolie heeft & helemaal niet moet inzitten met druk op de marges.
Voorts heb je de factor Trump & de VS is een wél heel belangrijke markt voor Vestas (40% van hun omzet), wat me dus toch niet helemaal overtuigt om daadwerkelijk in te stappen.
Moest hun procentuele omzet in de VS een stuk lager liggen (bijv. 25 à 30%), dan allicht wel.
Vestas lijkt me alleszins wel een stuk interessanter dan de kleine Nederlandse speler SIF Holding.
Ga je nu echt ASML met Vestas vergelijken omdat een journalist wat creatief dacht te zijn? Die bedrijven hebben toch niets met elkaar te maken.
Je zal altijd redenen vinden om niet in te stappen.
Voor - op dit moment - perfecte bedrijven betaal je een prijs die eeuwige perfectie vereist. ASML kopen aan een EV/EBITDA van 23 of Vestas, door meer onzekerheid, aan 5.
Je zal altijd redenen vinden om niet in te stappen.
Voor - op dit moment - perfecte bedrijven betaal je een prijs die eeuwige perfectie vereist. ASML kopen aan een EV/EBITDA van 23 of Vestas, door meer onzekerheid, aan 5.