De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
Ik zei altijd dat 2018 en 2019 crisisjaren zullen zijn. Eerst en vooral al de rente die stijgt. Trump die een jaar op de troon zit en meer eigen belangen kan gaan inlijven (of toch proberen). Maar een derde vrees is de vrees voor veel meer cyberaanvallen, terroristen gaan in mindere mate fysiek toeslaan maar meer onder de gordel (lees: virtueel)
Ik zou niet schrikken mocht plots overal ter wereld het hele internet platliggen en dus ook de beurzen laten kelderen.
Ik zou zeggen internet security is booming business.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik zou niet schrikken mocht plots overal ter wereld het hele internet platliggen en dus ook de beurzen laten kelderen.
Ik zou zeggen internet security is booming business.
Voorbeeld van zulke bedrijven internationaal? Hier in belgie is Vanroey een grote naam.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Zie de portefeuille van het fonds Pictet Security.
Palo Alto Networks, Fortinet, Symantec, FireEye, Cisco Systems, Sophos Group, ...
Palo Alto heb ik ooit tijdens een slapeloze nacht bekeken. Ondertussen staan ze 30% hoger & zitten ze nog steeds niet in mn port
koopwaardige-aandelen-t15086-885.html
Waar wacht je dan nog op?Umi schreef: ↑28 november 2017, 22:10Palo Alto heb ik ooit tijdens een slapeloze nacht bekeken. Ondertussen staan ze 30% hoger & zitten ze nog steeds niet in mn port
Instapmoment is niet meer interessant & ik lig s'nachts niet meer wakkerWimpie85 schreef: ↑29 november 2017, 10:43Waar wacht je dan nog op?Umi schreef: ↑28 november 2017, 22:10
Palo Alto heb ik ooit tijdens een slapeloze nacht bekeken. Ondertussen staan ze 30% hoger & zitten ze nog steeds niet in mn port
Uit Harriman Stock Market's Almanac:
1. Sinds 1800 is het 8ste jaar in een decade altijd relatief sterk geweest. Vooral sinds 1958 kenden deze Jaren een jaarlijkse return van 11% ( en dat sluit 2008 in, jaar dat de markt 33% daalde). Als we 2008 niet meetellen dan was de jaarlijkse return (sinds 1958) 19.3%
2. De honderjarige returns voor 1718, 1818 en 1918 waren respectievelijk 0.6%, 5,5% en 11%. Als we deze lijn doortrekken voor 2018 dan mogen we een return van 16% verwachten!.
3. 2018 is volgens de Chinese kalender het jaar van de hond. Sinds 1950 zijn dat de beste beleggingsjaren met een jaarlijkse return (voor S&P 500) van 16.8%
Alles samen geeft dit voor 2018 een return van respectievelijk 19%, 16% en 17% !!
Wie spreekt daar van een crash??
1. Sinds 1800 is het 8ste jaar in een decade altijd relatief sterk geweest. Vooral sinds 1958 kenden deze Jaren een jaarlijkse return van 11% ( en dat sluit 2008 in, jaar dat de markt 33% daalde). Als we 2008 niet meetellen dan was de jaarlijkse return (sinds 1958) 19.3%
2. De honderjarige returns voor 1718, 1818 en 1918 waren respectievelijk 0.6%, 5,5% en 11%. Als we deze lijn doortrekken voor 2018 dan mogen we een return van 16% verwachten!.
3. 2018 is volgens de Chinese kalender het jaar van de hond. Sinds 1950 zijn dat de beste beleggingsjaren met een jaarlijkse return (voor S&P 500) van 16.8%
Alles samen geeft dit voor 2018 een return van respectievelijk 19%, 16% en 17% !!
Wie spreekt daar van een crash??
Punten 1 en 3 zijn nog aannemelijk, hoewel vergezocht en rendementen uit het verleden niets zeggen over de toekomst. Punt 2 daarentegen is compleet ridicuul. Maar met historische gegevens kun je alles bewijzen. Ik ben er zeker van dat iemand die 2018 als een slecht beursjaar wil voorspellen, ook zo een overzichtje kan maken. We moeten het gewoon afwachten. Wie het leven neemt zoals het komt en geen te grote verwachtingen stelt, zal niet hard teleurgesteld geraken.
Ik denk dat het nog wel even kan duren voor er een crash komt.. er is nog geen euforie op de beurs. Daarnaast zie ik wel een paar dingen wat ertoe kunnen leiden:
Global debt (household en corporate alsook overheidsschulden, een nieuw Griekenland scenario)
Brexit
Stijging van vastgoedprijzen
Geo-politieke spanningen
Bitcoin of crypto adoptatie (niet de munt zelf want die crashed om de haverklap)
Cyberthreats
..
Waar zien jullie nog risico's?
Global debt (household en corporate alsook overheidsschulden, een nieuw Griekenland scenario)
Brexit
Stijging van vastgoedprijzen
Geo-politieke spanningen
Bitcoin of crypto adoptatie (niet de munt zelf want die crashed om de haverklap)
Cyberthreats
..
Waar zien jullie nog risico's?
Het schuldenprobleem boezemt me het meest angst in. Alle schulden blijven maar stijgen. Dat kan toch niet blijven duren? Ooit barst de bom en wat zal er dan gebeuren? Een nieuwe wereldorde? Het einde van het kapitalisme en van onze welvaart? Zullen we anders gaan leven, niet meer op consumptie en het verwerven van materiële rijkdom gericht maar eenvoudiger en socialer, met meer gemeenschapsgevoel in plaats van voorrang te geven aan de bevrediging van individuele behoeften?
Debt: The First 5000 Years van David Graeber is heel leuke lectuur om die denkoefening te maken. Geen boek dat concrete beleidsvoorstellen oplevert, maar wel eentje dat me volledig nieuwe inzichten over schulden gaf (en ook heel veel plezante anekdotes bood).
Ergens is het boek ook geruststellend. Je merkt eerst en vooral al snel dat de huidige mate van schuldaccumulatie naar historische normen geenszins uitzonderlijk is. Misschien nog wel belangrijker is dat de auteur toont dat er in het verleden heel diverse uitwegen uit schuldencrises zijn bedacht, vaak uitwegen waar moderne economen noch zelden aan denken. De meeste vereisen wel een zekere mate van gemeenschapszin, de laatste jaren steeds meer een verloren waarde.
Ergens is het boek ook geruststellend. Je merkt eerst en vooral al snel dat de huidige mate van schuldaccumulatie naar historische normen geenszins uitzonderlijk is. Misschien nog wel belangrijker is dat de auteur toont dat er in het verleden heel diverse uitwegen uit schuldencrises zijn bedacht, vaak uitwegen waar moderne economen noch zelden aan denken. De meeste vereisen wel een zekere mate van gemeenschapszin, de laatste jaren steeds meer een verloren waarde.
Als ik lees dat Griekenland overheidsobligatie uitgeeft aan een rentevoet van 4,75% met een overheidsschuld van maar liefst 190% van het bbp denk ik bij mezelf: het einde is nabij.
https://m.tijd.be/markten-live/nieuws-a ... rd/9959790
Als ik moet raden naar de volgende crisis vermoed ik overheidsschulden. De afbouw van de aankopen door de ECB of eventueel zelfs de afbouw van de portefeuille van de ECB gaat tot zware problemen leiden voor sommige overheden. Als die vervolgens hun uitgaven moeten terugschroeven, kan je wel eens in een stevige recessie komen.
https://m.tijd.be/markten-live/nieuws-a ... rd/9959790
Als ik moet raden naar de volgende crisis vermoed ik overheidsschulden. De afbouw van de aankopen door de ECB of eventueel zelfs de afbouw van de portefeuille van de ECB gaat tot zware problemen leiden voor sommige overheden. Als die vervolgens hun uitgaven moeten terugschroeven, kan je wel eens in een stevige recessie komen.
De crash van 2018
Ik verwacht net hetzelfde, de rekker kan niet blijven strak staan, ooit moet die knappen.
In alle landen zie ik hetzelfde gebeuren. Snoeien in premies/subsidies maar ook in pensioenen/uitkeringen en een aanwervingsstop bij overheidsdiensten.
In alle landen zie ik hetzelfde gebeuren. Snoeien in premies/subsidies maar ook in pensioenen/uitkeringen en een aanwervingsstop bij overheidsdiensten.
2018, de laatste luide hoera van een beursrally op leeftijd
Volgens PvdHoutte (ING): Zeker de eerste helft van 2018 wordt goed. Daarna zal een moeilijker 2019 zijn schaduw vooruitwerpen.
Misschien tijd om een nieuwe draad te starten: De crash van 2019
Volgens PvdHoutte (ING): Zeker de eerste helft van 2018 wordt goed. Daarna zal een moeilijker 2019 zijn schaduw vooruitwerpen.
Misschien tijd om een nieuwe draad te starten: De crash van 2019