Afkopen studiejaren voor pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Afkopen studiejaren voor pensioen
Je verwijst naar oude wetgeving, de periode van 10j is nu precies één van de grote veranderingen. Hier staat één en ander toegelicht: http://www.onprvp.fgov.be/RVPONPPublica ... PPT_nl.pdfYaris schreef: ↑2 december 2017, 06:57 @silvester: voor al uw vragen zie http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/cal ... fault.aspx
Bijvoorbeeld:
Wanneer en waar de aanvraag indienen?
Om een studieperiode, een periode tot voorbereiding van een doctoraatsthesis of een stageperiode te regulariseren, moet de aanvrager, binnen een termijn van tien jaar na het beëindigen van de studies, een aangetekende brief sturen naar:
Federale Pensioendienst
Dienst Regularisaties
Zuidertoren
1060 Brussel
@ Yaris : Dank u wel voor je nuttig antwoord !
@veje: je hebt gelijk. Sinds 1 december 2017 (gisteren) is er een nieuwe regeling maar die nieuwe regels zijn blijkbaar nog niet in het Staatsblad gepubliceerd, dus ik denk dat momenteel nog de oude regels gelden. Na de publicatie zal de site bijgewerkt worden.
Hoe oud ben je? Wanneer ben je als vastbenoemd ambtenaar beginnen werken?
Misschien kan je nog even wachten tot de overheid of de vakbonden wat concrete berekeningsformules ter beschikking stellen.
Maar zelfs in het slechtste geval (jonge ambtenaar met een lagere rang/graad) denk ik dat het nog interessant is in deze goedkope overgangsperiode. Een jaar dat meetelt voor een ambtenarenpensioen brengt nu eenmaal meer op dan een jaar werknemerspensioen.
Tenzij de hele overheidspensioenen in de toekomst op de schop zouden gaan. Maar de ervaring van de laatste decennia leert dat ze nooit aan "verworven rechten" raken.
trap er niet in,
je bent sowieso in de zak gezet, want tot nu toe kreeg je die jaren gratis (en daarenboven telden ze niet alleen mee voor pensioenbedrag, maar ook voor loopbaanduur),
en dan durft men zeggen dat het de PS is die steeds in de zakken van de vlaamse werkmens zit, deze vlaams gedomineerde centrumrechtse regering is nog erger
je bent sowieso in de zak gezet, want tot nu toe kreeg je die jaren gratis (en daarenboven telden ze niet alleen mee voor pensioenbedrag, maar ook voor loopbaanduur),
en dan durft men zeggen dat het de PS is die steeds in de zakken van de vlaamse werkmens zit, deze vlaams gedomineerde centrumrechtse regering is nog erger
het komt erop neer dat je eigenlijk zelf betaald voor uw (misschien) beetje hoger pensioen,
daarnaast zijn er teveel onzekerheden (hoelang ga je leven; latere politieke beslissingen...)
daarnaast zijn er teveel onzekerheden (hoelang ga je leven; latere politieke beslissingen...)
Wie weet zullen er wel ongeruste ouders die van hun oogappel opkopen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
1- Home pagina van my pension.be heeft een sectie Mijn studiejaren kopen; eenvoudig elektronisch formulier in te vullen.
2- Aanvraag moet gebeuren voordat je op pensioen bent.Mijn studiejaren kopen: Hier vindt u alle informatie over de mogelijkheden om uw studiejaren te kopen in het kader van de berekening van uw pensioenbedrag.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 2 december 2017, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, die afkoop van studiejaren ! Hoe onrechtvaardig en discriminerend en asociaal kan die maatregel niet zijn. Altijd weer diegenen die het minst nodig hebben die hierdoor in de watten gelegd worden. Als de Raad van State daar niets over te zeggen heeft, dan versta ik er niks meer van. Bij vorige regelingen konden mensen elke periode waarvoor geen bijdragen betaald werden, gaan regulariseren, wat de enige rechtvaardige bedoeling kan zijn om alle mensen die ongewild tekorten hebben zelf te doen betalen. Nu kunnen bisjaren en jaren waarin men afhaakte niet eens afgekocht worden. Dit kan zware gevolgen hebben voor studenten die geen diploma haalden en wel jaren gestudeerd hebben. Zij moeten toch niet noodzakelijk gestraft worden. Niet iedereen mislukte omwille van boemelgedrag. Er kunnen vele andere oorzaken zijn (van medische tot sociale tot slechte keuze enz.) en zij kunnen dat studiejaar dikwijls met veel meer inzet en ijver aangepakt hebben dan wie wel geslaagd was. Zij hebben toch ook studiegeld betaald. Nu gaat deze onrechtvaardige maatregel hen dan ook meermaals aangerekend worden :
1. verloren studiejaren = verloren pensioenjaren en vooral geen extra pensioen in vergelijking met zij die wel konden afkopen
2. lagere inkomsten bij de start van hun carrière
3. als eerste dreigen in de pensioenval terecht te komen die zich situeert rond de 15 500 euro, waardoor elke euro extra pensioen van de wel afgekochte studiejaren volledig worden wegbelast
4. de aftrekbaarheid tegen marginaal tarief zal ook in hun nadeel zijn tegenover de gediplomeerden (lager loon)
5. de bedragen die ze moeten ophoesten zijn voor hen nog eens extra zwaarder omdat deze personen juist minder kunnen
sparen
Over die 500 euro gratis bijklussen, daar gaan we helemaal over zwijgen. Daar zijn mensen onderaan de samenleving al helemaal van uitgesloten.
1. verloren studiejaren = verloren pensioenjaren en vooral geen extra pensioen in vergelijking met zij die wel konden afkopen
2. lagere inkomsten bij de start van hun carrière
3. als eerste dreigen in de pensioenval terecht te komen die zich situeert rond de 15 500 euro, waardoor elke euro extra pensioen van de wel afgekochte studiejaren volledig worden wegbelast
4. de aftrekbaarheid tegen marginaal tarief zal ook in hun nadeel zijn tegenover de gediplomeerden (lager loon)
5. de bedragen die ze moeten ophoesten zijn voor hen nog eens extra zwaarder omdat deze personen juist minder kunnen
sparen
Over die 500 euro gratis bijklussen, daar gaan we helemaal over zwijgen. Daar zijn mensen onderaan de samenleving al helemaal van uitgesloten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vele vrienden van onze leeftijd zeggen dat dit voor de toekomstige jeugd de meest asociale maatregel is die er maar kan zijn.
Dit is al een maatregel die de beter gegoeden, zoals U en ik bevoordeligen. De armere medemens heeft ofwel geen geld om dit te bekostigen, ofwel heeft het geen zin omdat hij door de pensioenval er netto niets van over zal houden. Het brutopensioen moet immers hoger zijn dan 17.000 euro per jaar om er netto iets aan over te houden. Beter gegoeden, zoals U en ik, die jarenlang 'boven het plafond' hebben bijgedragen kunnen er wel van genieten en hebben meestal nog geld over om er een mooi extra pensioen tweede of derde pijler bovenop te sparen.
Dit is al een maatregel die de beter gegoeden, zoals U en ik bevoordeligen. De armere medemens heeft ofwel geen geld om dit te bekostigen, ofwel heeft het geen zin omdat hij door de pensioenval er netto niets van over zal houden. Het brutopensioen moet immers hoger zijn dan 17.000 euro per jaar om er netto iets aan over te houden. Beter gegoeden, zoals U en ik, die jarenlang 'boven het plafond' hebben bijgedragen kunnen er wel van genieten en hebben meestal nog geld over om er een mooi extra pensioen tweede of derde pijler bovenop te sparen.
Voor mij is dit in elk geval een heel goede investering.
Begonnen aan overheid in 2008 en benoemd in 2016. Ben in de dertig. Gezien de korting die we krijgen en de fiscale aftrek en het feit dat dit wel degelijk een surplus kan zijn in pensioen, overweeg ik het wel hoewel ik het een asociale maatregel van deze klote regering vind. Risico van overlijden voor pensioen is er bij derde pijler pensioensparen ook, geld dat je nu ook goed had kunnen gebruiken... Dus ja even over nadenken.centiem schreef: ↑2 december 2017, 12:35Hoe oud ben je? Wanneer ben je als vastbenoemd ambtenaar beginnen werken?
Misschien kan je nog even wachten tot de overheid of de vakbonden wat concrete berekeningsformules ter beschikking stellen.
Maar zelfs in het slechtste geval (jonge ambtenaar met een lagere rang/graad) denk ik dat het nog interessant is in deze goedkope overgangsperiode. Een jaar dat meetelt voor een ambtenarenpensioen brengt nu eenmaal meer op dan een jaar werknemerspensioen.
Tenzij de hele overheidspensioenen in de toekomst op de schop zouden gaan. Maar de ervaring van de laatste decennia leert dat ze nooit aan "verworven rechten" raken.
Ik denk als u nog vele jaren van je pensioen af bent als statutaire ambtenaar dat je aan beter het bedrag dat je zou moeten betalen beter zelf kan beleggen. Het blijft jou geld dan en je vermijdt het risico dat je ten onrechte bedrag betaald hebt wegens overschrijding van de breuk 45/60 .
Sta je dicht bij jou pensioen en weet je wanneer je op pensioen (al dan niet vervroegd) dan is het wel interessant, zeker als je een meer als gemiddeld salaris hebt.
Sta je dicht bij jou pensioen en weet je wanneer je op pensioen (al dan niet vervroegd) dan is het wel interessant, zeker als je een meer als gemiddeld salaris hebt.
Je bent dus eerst contractueel ambtenaar geweest? Tellen je afgekochte studiejaren dan mee als werknemerspensioen of als ambtenarenpensioen?