Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Da's nu net wat ik schrijf: dat Vestas helemaal niet 'het ASML van de wind' is & dat geïnteresseerde kopers zich daar niet op mogen verkijken.jens_dev schreef: ↑30 november 2017, 12:26 Ga je nu echt ASML met Vestas vergelijken omdat een journalist wat creatief dacht te zijn? Die bedrijven hebben toch niets met elkaar te maken.
Je zal altijd redenen vinden om niet in te stappen.
Voor - op dit moment - perfecte bedrijven betaal je een prijs die eeuwige perfectie vereist. ASML kopen aan een EV/EBITDA van 23 of Vestas, door meer onzekerheid, aan 5.
Wat Vestas betreft:
kan jij de margedruk door oplopende concurrentie ietwat toelichten?
Verwachten ze dat dit aanhoudt of zien ze verbetering op dit vlak?
Meer concurrentie hè.
Q3:
"Order intake in the quarter came with an average selling price of EUR 0.80m per MW. Price per MW in Q3 is negatively impacted by highly competitive markets leading to price pressure."
Lagere prijzen dus, en die konden niet gecompenseerd worden met hogere volumes, een hogere productiviteit of kostenbesparingen, wat voordien wel lukte. Dit zal in de komende jaren ook spelen. Dat steeds meer windprojecten geveild worden, zal ook niet helpen op korte termijn. Op iets langere termijn zal de markt volgens mij consolideren rond enkele grote spelers. En Vestas is uitstekend geplaatst om bij die grote spelers te zitten.
Of een daling van 30% op een maandje tijd in het licht van dit nieuws terecht is, moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Q3:
"Order intake in the quarter came with an average selling price of EUR 0.80m per MW. Price per MW in Q3 is negatively impacted by highly competitive markets leading to price pressure."
Lagere prijzen dus, en die konden niet gecompenseerd worden met hogere volumes, een hogere productiviteit of kostenbesparingen, wat voordien wel lukte. Dit zal in de komende jaren ook spelen. Dat steeds meer windprojecten geveild worden, zal ook niet helpen op korte termijn. Op iets langere termijn zal de markt volgens mij consolideren rond enkele grote spelers. En Vestas is uitstekend geplaatst om bij die grote spelers te zitten.
Of een daling van 30% op een maandje tijd in het licht van dit nieuws terecht is, moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Misschien een simpel vraagje, maar hoe slaag jij erin om dat in euro te kopen, ik zie enkel een notering in Deense Kroon of ben ik fout?jens_dev schreef: ↑29 november 2017, 11:10Zojuist een eerste schijf gekocht aan €51,6. Waardering ziet er interessant uit. Langetermijnverhaal ook. Management is zeer competent. Nettokaspositie van €3 miljard. Er loopt een agressief inkoopprogramma. Koers is recent onderuit gegaan door onzekerheid over belastingkrediet in VS, waar Vestas bijna 40% van zijn omzet draait, en door zwakke Q3 resultaten, waarin het bedrijf gewag maakte van concurrentiedruk (impact marges). Outlook vrije kasstroom 2017 werd ook verlaagd naar €450-900m, maar hierin speelt volgens mij vooral een hoger werkkapitaal. Na 9m in 2017 bedroeg de vrije kasstroom excl. veranderingen in het werkkapitaal namelijk al €835m (incl. werkkapitaal was dit €366m).
Kan ook worden gekocht op beurs van Frankfurt (Duitsland):Maxwell35 schreef: ↑30 november 2017, 21:26Misschien een simpel vraagje, maar hoe slaag jij erin om dat in euro te kopen, ik zie enkel een notering in Deense Kroon of ben ik fout?jens_dev schreef: ↑29 november 2017, 11:10
Zojuist een eerste schijf gekocht aan €51,6. Waardering ziet er interessant uit. Langetermijnverhaal ook. Management is zeer competent. Nettokaspositie van €3 miljard. Er loopt een agressief inkoopprogramma. Koers is recent onderuit gegaan door onzekerheid over belastingkrediet in VS, waar Vestas bijna 40% van zijn omzet draait, en door zwakke Q3 resultaten, waarin het bedrijf gewag maakte van concurrentiedruk (impact marges). Outlook vrije kasstroom 2017 werd ook verlaagd naar €450-900m, maar hierin speelt volgens mij vooral een hoger werkkapitaal. Na 9m in 2017 bedroeg de vrije kasstroom excl. veranderingen in het werkkapitaal namelijk al €835m (incl. werkkapitaal was dit €366m).
https://www.tijd.be/beurzen/Vestas-Wind ... .480172633
Ticker: VWS:Xetra
Iemand deze al gezien?
PACKAGING CORP OF AMERICA (PKG)
PACKAGING CORP OF AMERICA (PKG)
Vestas vandaag in de aanbieding.
Ik heb mijn huiswerk gemaakt en vind het aandeel wel aantrekkelijk geprijsd, hoewel de grafiek niet heel overtuigend is; in feite is de zaagtand naar beneden nog intact, een hogere bodem of een test van het vorige dieptepunt rond DKK 360 lijkt op het programma te staan.
Er zijn overigens ook enkele turbo-producten beschikbaar. Ik heb er voor gekozen een initiële positie in te nemen in zo'n turbo en tegelijkertijd een (wat grotere) kooporder voor de aandelen in te leggen (net boven stop-loss niveau van de turbo). Mocht het aandeel de DKK 360 niet opnieuw opzoeken zit ik er "licht" in met een flinke hefboom, bij een nieuwe daling naar DKK 360 vergroot ik op deze manier mijn positie, hetgeen overeen komt met wat bijkopen op een lager niveau.
Ik heb mijn huiswerk gemaakt en vind het aandeel wel aantrekkelijk geprijsd, hoewel de grafiek niet heel overtuigend is; in feite is de zaagtand naar beneden nog intact, een hogere bodem of een test van het vorige dieptepunt rond DKK 360 lijkt op het programma te staan.
Er zijn overigens ook enkele turbo-producten beschikbaar. Ik heb er voor gekozen een initiële positie in te nemen in zo'n turbo en tegelijkertijd een (wat grotere) kooporder voor de aandelen in te leggen (net boven stop-loss niveau van de turbo). Mocht het aandeel de DKK 360 niet opnieuw opzoeken zit ik er "licht" in met een flinke hefboom, bij een nieuwe daling naar DKK 360 vergroot ik op deze manier mijn positie, hetgeen overeen komt met wat bijkopen op een lager niveau.
Allé, en ik had nog zo'n goeie eerste indruk van je, Knorpot. Begin je hier te TA'en
Nee, in alle ernst, er wordt in de markten nogal nerveus gereageerd op de tax reform discussions die nu gaande zijn in de VS. Ik merk dat niet alleen bij Vestas. Ook alles wat met retail heeft te maken, springt de laatste dagen alle kanten op.
Een turbo kan handig zijn om bronbelasting te vermijden wanneer het dividend hoog is. Bij Vestas lijkt me dat niet de moeite, maar bij Pandora, een ander Deens aandeel op mijn radar (de moeite om ook eens te bekijken!), wel. Alleen heb ik er zelf weinig kaas van gegeten.
https://www.beurs.commerzbank.com/retai ... 000CE6FK73
Nee, in alle ernst, er wordt in de markten nogal nerveus gereageerd op de tax reform discussions die nu gaande zijn in de VS. Ik merk dat niet alleen bij Vestas. Ook alles wat met retail heeft te maken, springt de laatste dagen alle kanten op.
Een turbo kan handig zijn om bronbelasting te vermijden wanneer het dividend hoog is. Bij Vestas lijkt me dat niet de moeite, maar bij Pandora, een ander Deens aandeel op mijn radar (de moeite om ook eens te bekijken!), wel. Alleen heb ik er zelf weinig kaas van gegeten.
https://www.beurs.commerzbank.com/retai ... 000CE6FK73
@jens
Ik ben ook geen wichelroedeloper, maar probeer TA toch te gebruiken voor timing van aan- of verkoop.
Turbo's e.d. gebruik ik ook niet veel. In dit geval kwam het even prima van pas.
Pandora zet ik op de "to do list" voor van het weekend. Eerste indruk: Waardering (P/E, dividend) oogt aantrekkelijk. Hoge P/S en P/B duiden op (erg) hoge marges en weinig "substantie" (qua balans) en daar heb ik dan weer minder mee. Hoe dan ook, interessant voor nader onderzoek, bedankt voor het noemen!
Ik ben ook geen wichelroedeloper, maar probeer TA toch te gebruiken voor timing van aan- of verkoop.
Turbo's e.d. gebruik ik ook niet veel. In dit geval kwam het even prima van pas.
Pandora zet ik op de "to do list" voor van het weekend. Eerste indruk: Waardering (P/E, dividend) oogt aantrekkelijk. Hoge P/S en P/B duiden op (erg) hoge marges en weinig "substantie" (qua balans) en daar heb ik dan weer minder mee. Hoe dan ook, interessant voor nader onderzoek, bedankt voor het noemen!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vestas Wind al 5% gedaald sinds mijn aankoop vorige week... Ses doet het wel heel goed!:)
Denk dat er iets negatiefs voor Vestas in die US tax reforms zit.
https://www.greentechmedia.com/articles ... renewables
https://www.greentechmedia.com/articles ... renewables
ik ben ingestapt in vestas met een turbo (stoploss 277)
en om eens zot te doen ook in de TRY (staat historisch laag) en hoop hier op een beslissing van hun central bank op korte termijn.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Vorige week getwijfeld tussen SES en Vestas.
Ben voor Vestas gegaan...Niet de juiste keuze gemaakt op KT.
Hopelijk komt het goed met Vestas op LT.
Ben voor Vestas gegaan...Niet de juiste keuze gemaakt op KT.
Hopelijk komt het goed met Vestas op LT.
Ik heb al een tijdje Galapagos in het vizier. Vraag me af hoever ze nog gaan zakken.
Hierboven aangegeven vermelde iemand 72 euro ongeveer om in te stappen... Daar zijn we ondertussen ;-)
Hierboven aangegeven vermelde iemand 72 euro ongeveer om in te stappen... Daar zijn we ondertussen ;-)