Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Even snel rekenen. Stel dat ik geloof in een koersstijging van Ahold Delhaize (is effectief ook zo) dan zou ik het volgende bedenken.
Ik schrijf een put optie op 17 euro. Ik ga dus de verplichting aan om 100 aandelen te kopen aan 17 euro. Ik moet dus 1700 euro op mijn rekening klaar houden. [font=]Klopt[/font]
Tevens koop ik een putoptie op 18 euro.
Waarmee ik het recht heb om mijn aandelen te verkopen aan 18 euro. [font=]klopt. Maar waarom? Als de koers naar 18 gaat heb je ook dat recht, gratis en voor niks. Als je je eht wil vastpinnen aan die 18, verkoop je hier de call (nogmaals premie)[/font]
Wat kan er nu gebeuren?
1) de koers staat hoger en ik strijk de premie op. Ong. 300 euro [font=]JE VERLIEST OP DE PUT VAN 18[/font] [font=]+ dit is maar deel e, je hebt 2 tegengestelde posities lopende.[/font]
2) ik koop 100 aandelen (koers staat op dat moment lager) aan 17 euro en houd ze [font=](Ik koop is te actief, uw zal aangewezen worden en moet dus kopen)[/font]
3) ik koop 100 aandelen (koers staat lager) aan 17 euro maar omdat de koers gezakt is onder de 17 verkoop ik ze onmiddellijk daarna aan 18 euro en heb ik alles bij mekaar een verlies van een goeie 205 euro (premie - winst bij verkoop aandelen). [font=]kan ongeveer kloppen.[/font]
Goeie strategie of zijn er zaken om het risico nog meer af te dekken?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik schrijf een put optie op 17 euro. Ik ga dus de verplichting aan om 100 aandelen te kopen aan 17 euro. Ik moet dus 1700 euro op mijn rekening klaar houden. [font=]Klopt[/font]
Tevens koop ik een putoptie op 18 euro.
Waarmee ik het recht heb om mijn aandelen te verkopen aan 18 euro. [font=]klopt. Maar waarom? Als de koers naar 18 gaat heb je ook dat recht, gratis en voor niks. Als je je eht wil vastpinnen aan die 18, verkoop je hier de call (nogmaals premie)[/font]
Wat kan er nu gebeuren?
1) de koers staat hoger en ik strijk de premie op. Ong. 300 euro [font=]JE VERLIEST OP DE PUT VAN 18[/font] [font=]+ dit is maar deel e, je hebt 2 tegengestelde posities lopende.[/font]
2) ik koop 100 aandelen (koers staat op dat moment lager) aan 17 euro en houd ze [font=](Ik koop is te actief, uw zal aangewezen worden en moet dus kopen)[/font]
3) ik koop 100 aandelen (koers staat lager) aan 17 euro maar omdat de koers gezakt is onder de 17 verkoop ik ze onmiddellijk daarna aan 18 euro en heb ik alles bij mekaar een verlies van een goeie 205 euro (premie - winst bij verkoop aandelen). [font=]kan ongeveer kloppen.[/font]
Goeie strategie of zijn er zaken om het risico nog meer af te dekken?
hierboven lukken mijn toevoegingen niet echt goed...
Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Ik weet dat je bij schrijven een verplichting aan gaat. Je moet dus die aandelen kopen en je kan maar beter dat geld al hebben klaarstaan op een rekening.
Indien de strike op expiratiedatum niet bereikt is heb je de premie op zak en wrijf je in je handen.
Bij het kopen van een call/put ga je een recht aan. Ik mag die aandelen kopen/verkopen maar ik moet dat niet doen als die nadelig zijn.
Maar ik vroeg me gewoon af of die strategie van hierboven wat klopt?
Indien de strike op expiratiedatum niet bereikt is heb je de premie op zak en wrijf je in je handen.
Bij het kopen van een call/put ga je een recht aan. Ik mag die aandelen kopen/verkopen maar ik moet dat niet doen als die nadelig zijn.
Kevva, je stelt steeds opnieuw dezelfde vragen, maar doe je wel enige moeite om de antwoorden te proberen begrijpen?
Nee, je strategie is niet zinvol, omdat de gekochte en geschreven put elkaar tegenwerken.
Als je het neerwaarts risico van een geschreven put wil beperken, moet je een protective put kopen met lagere strike. Dus omgekeerd van wat je suggereert. (dat kost je dan uiteraard een deel van je verkregen premie.)
Nee, je strategie is niet zinvol, omdat de gekochte en geschreven put elkaar tegenwerken.
Als je het neerwaarts risico van een geschreven put wil beperken, moet je een protective put kopen met lagere strike. Dus omgekeerd van wat je suggereert. (dat kost je dan uiteraard een deel van je verkregen premie.)
Lol. Omgekeerd. Als je een put schrijft (ik ga ervanuit dat dat de bedoeling was, je had het immers over 'aandelen kopen') en de strike is op expiratiedatum niet bereikt, moet je juist kopen hé. Ervan uitgaand dat je een in the money put schrijft? Indien je een out of the money put schrijft, klopt het wél wat je zegt.Kevva schreef: ↑27 november 2017, 00:30 Ik weet dat je bij schrijven een verplichting aan gaat. Je moet dus die aandelen kopen en je kan maar beter dat geld al hebben klaarstaan op een rekening.
Nee, als je koopt moet je betalen, een put optie kopen op 18 kost sowieso meer dan dat wat een geschreven put op 17 opbrengt. Het openen van je posities geeft al een negatieve cashflow.
Stel vervolgens dat de koers bij expiratie €16 is, je moet dan voor de geschreven put €1700 uitgeven om die aandelen te verwerven, de gekochte put op 18 heeft op dat moment een waarde van €200 (18 min de koers) wat ongeveer evenveel is dan je er voor betaalde. In dit scenario zal je ongeveer break-even uitkomen.
Wanneer de koers naar bv €19 gaat (waar je van uit gaat, je verwacht een stijging), zal de geschreven put niet uitgeoefend worden, je mag de premie houden. De gekochte put is echter waardeloos geworden, het geld dat je er ingestoken had ben je kwijt, vermits je al vertrokken was met een negatieve cashflow doe je verlies in dit scenario, terwijl het aandeel €2 in waarde is gestegen.
Je zoekt het veel te moeilijk, als je nul risico wil zal ook het rendement nul zijn. Ben je overtuigd dat het aandeel naar €18 of hoger gaat, schrijf dan bv een put P18 juni 2018, die brengt je €200 euro op, wanneer de koers onder de €18 eindigt koop je feitelijk 100 aandelen aan €16, koers boven de €18 levert €200 op.
'niet bereikt' -> van waar komen we , hoger of lager?? Ik ga er van uit dat je strike lager zit dan de koers, dus bij 'niet bereikt' zit die erboven, en is de premie idd verdiend.Kevva schreef: ↑27 november 2017, 00:30 Ik weet dat je bij schrijven een verplichting aan gaat. Je moet dus die aandelen kopen en je kan maar beter dat geld al hebben klaarstaan op een rekening.
Doe dat nu eens gewoon online, zit even die tijd uit, en zie wat er gebeurt.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Zonet een Electronic Arts Inc.(NASDAQ:EA) turbo gekocht, mogelijks een idee voor de optie spelers.
Fans van de star wars franchise die veel negatieve berichten/feedback en dergelijke de wereld instuurden zijn blij dat de koers omlaag ging, er stond zelfs een artikel dat EA 3 billion kwijt is in shareholder value.
EA is meer dan enkel dat ene spel natuurlijk.
Fans van de star wars franchise die veel negatieve berichten/feedback en dergelijke de wereld instuurden zijn blij dat de koers omlaag ging, er stond zelfs een artikel dat EA 3 billion kwijt is in shareholder value.
EA is meer dan enkel dat ene spel natuurlijk.
Europa dreigt wel om in-game payments aan banden te leggen.
En EA heeft ook een bijzonder slechte beurt gemaakt qua PR de voorbije weken.
Maar verder geen idee naar waardering dus kan perfect een goeie belegging zijn.
En EA heeft ook een bijzonder slechte beurt gemaakt qua PR de voorbije weken.
Maar verder geen idee naar waardering dus kan perfect een goeie belegging zijn.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
-
- Newbie
- Contacteer:
Naar welke parameters kijken jullie om een optie te kopen/schrijven?
Gebruiken jullie de optiegrieken bij het nemen van jullie beslissingen? Delta/gamma/theta,vega?
Bij Binck kan ik de optiegrieken niet terugvinden.
Sampras.
Gebruiken jullie de optiegrieken bij het nemen van jullie beslissingen? Delta/gamma/theta,vega?
Bij Binck kan ik de optiegrieken niet terugvinden.
Sampras.
Geen grieken, ik kijk alleen naar IW en tijdswaarde (bid - IW). Maar ik schrijf ook maar occasioneel opties.
De strike price kies ik door een matrix te maken met verticaal strike price en horizontaal koers, en dan de restwaarde van elke strike price bij al die koersen. Daaruit selecteer ik dan een strike met gunstige risk/reward. Als die niet te vinden zijn, ga ik naar de volgende looptijd, enz.
Dat ziet er bv. zo uit bij de huidige optie biedprijzen voor een Bekaert put 15 februari: Je ondervindt dan snel dat je de meeste tijdswaarde opstrijkt wanneer een aandeel naar beneden gaat of heel volatiel is. Dit vertaalt zich wellicht in 1 van die grieken (vega?), dus impliciet speelt dat allemaal wel mee, maar ik ga er niet mee zitten rekenen.
Ik schrijf wel alleen opties op aandelen die ik ook effectief aan die prijzen zou willen kopen, zo loop je eigenlijk geen risico, maar dit is al eerder herhaald.
De strike price kies ik door een matrix te maken met verticaal strike price en horizontaal koers, en dan de restwaarde van elke strike price bij al die koersen. Daaruit selecteer ik dan een strike met gunstige risk/reward. Als die niet te vinden zijn, ga ik naar de volgende looptijd, enz.
Dat ziet er bv. zo uit bij de huidige optie biedprijzen voor een Bekaert put 15 februari: Je ondervindt dan snel dat je de meeste tijdswaarde opstrijkt wanneer een aandeel naar beneden gaat of heel volatiel is. Dit vertaalt zich wellicht in 1 van die grieken (vega?), dus impliciet speelt dat allemaal wel mee, maar ik ga er niet mee zitten rekenen.
Ik schrijf wel alleen opties op aandelen die ik ook effectief aan die prijzen zou willen kopen, zo loop je eigenlijk geen risico, maar dit is al eerder herhaald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Molenveld,
Alvast bedankt voor je snelle reaktie.
Wat is bij jou een goede risk/reward verhouding?
In jou tabel is de koers Bekaert 33. Welke put koop jij dan?
Sampras.
Alvast bedankt voor je snelle reaktie.
Wat is bij jou een goede risk/reward verhouding?
In jou tabel is de koers Bekaert 33. Welke put koop jij dan?
Sampras.
Opgelet: ik schrijf opties – verkopen dus. Maw. ik probeer de premie op te strijken, of het aandeel met korting aan te kopen, niet om mezelf te verzekeren tegen een daling. Dan kijk je helemaal anders naar die tabel.
Ik had een optie lopen op Bekaert met strike 36 tegen volgende vrijdag, maar die is intussen in the money (Bekaert koers is onder de strike gezakt), dus ik heb deze optie vanmorgen doorgerold naar februari met strike 34. 35 had ook gekund, maar dus met iets meer risico (aangezien deze momenteel ook al at the money is). Lagere strikes, bv 30 of 32 zijn veiliger, maar geven te weinig opbrengst in verhouding tot de margin die hiervoor gereserveerd wordt.
(Initieel had ik met deze optie de bedoeling Bekaert aandeel met extra korting tov. de toenmalige koers te kopen, dwz de optie te laten uitoefenen, maar het geld dat ik daarvoor had opzij staan is intussen in een ander aandeel belegd (SES), dus moet ik wel doorrollen om niet aangewezen te worden om de aandelen te kopen.)
Als je momenteel Bekaert aandelen hebt en je tegen verdere daling wil beschermen, tja dan zijn al deze opties wel vrij duur. Precies omdat Bekaert een dalende trend volgt natuurlijk. Als je bv. die van 34 neemt, kost je dat momenteel meer dan een euro, toe te voegen aan je aankoopkoers. Een lagere strike kost minder, maar ga je hopelijk ook niet nodig hebben. Over kopen van opties kan ik eigenlijk geen advies geven, ik zou het zowiezo niet doen.
Ik had een optie lopen op Bekaert met strike 36 tegen volgende vrijdag, maar die is intussen in the money (Bekaert koers is onder de strike gezakt), dus ik heb deze optie vanmorgen doorgerold naar februari met strike 34. 35 had ook gekund, maar dus met iets meer risico (aangezien deze momenteel ook al at the money is). Lagere strikes, bv 30 of 32 zijn veiliger, maar geven te weinig opbrengst in verhouding tot de margin die hiervoor gereserveerd wordt.
(Initieel had ik met deze optie de bedoeling Bekaert aandeel met extra korting tov. de toenmalige koers te kopen, dwz de optie te laten uitoefenen, maar het geld dat ik daarvoor had opzij staan is intussen in een ander aandeel belegd (SES), dus moet ik wel doorrollen om niet aangewezen te worden om de aandelen te kopen.)
Als je momenteel Bekaert aandelen hebt en je tegen verdere daling wil beschermen, tja dan zijn al deze opties wel vrij duur. Precies omdat Bekaert een dalende trend volgt natuurlijk. Als je bv. die van 34 neemt, kost je dat momenteel meer dan een euro, toe te voegen aan je aankoopkoers. Een lagere strike kost minder, maar ga je hopelijk ook niet nodig hebben. Over kopen van opties kan ik eigenlijk geen advies geven, ik zou het zowiezo niet doen.
Doorrollen wil zeggen je neemt je verlies en waagt je kans opnieuw (door andere termijn en/of strike) voor wie dit vreemd moest klinken... Je koopt geschreven dus terug met verlies en hoopt op een trend ommekeer. Wel zien dat je geen 'goed' geld bij het slechte gooit, maakt de put alleen maar groter.