De crash van 2018
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De crash van 2018
Beste beleggers,
Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
Stel we spreken niet over dipjes (10%) maar over situaties als in 2001 en 2008.
Hoe reageren/anticiperen jullie op een crash?
Wanneer kopen jullie bij of verkopen jullie grote aantalen?
Zijn er aandelen die jullie nooit verkopen?
Wat is jullie strategie bij een crash?
Sampras.
Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
Sampras.
Bij een daling van de ene assetklasse moet de andere assetklasse bijspringen om de balans te herstellen.
Ik heb een direct aanspreekbare cashreserve die ongeveer even groot is dan 60% van mijn aandelenposities.
Afhankelijk van welke aandelen het meeste zouden dalen zal ik bij een plotse crash wellicht mijn eigen posities die ik onterecht afgestraft vindt bijkopen. Dat kunt je op voorhand niet voorspellen.
Ik heb een direct aanspreekbare cashreserve die ongeveer even groot is dan 60% van mijn aandelenposities.
Afhankelijk van welke aandelen het meeste zouden dalen zal ik bij een plotse crash wellicht mijn eigen posities die ik onterecht afgestraft vindt bijkopen. Dat kunt je op voorhand niet voorspellen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik vind dit een uiterst interessante vraag. Kan/wil iemand zijn methodiek weergeven?sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Beste beleggers,
Sampras.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Niet zolang geleden stelde ik een gelijkaardige vraag in deze thread.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Behalve je portefeuille te diversifieren is anticiperen is onmogelijk. Reageren is wel mogelijk, maar niet wenselijk. Uitzieken is het enige dat je kunt doen, verkopen heeft geen zin: je weet immers niet of de daling zich gaat voortzetten en riskeert dus dat je nadien je aandelen terug moet kopen voor een hogere prijs.
Ik verkoop enkel op basis van iets fundamenteels, bijvoorbeeld geen vertrouwen meer in het management/strategie/portfolio, een ethisch schandaal, veranderende marktomstandigheden, nieuwe concurrenten,... Nooit op basis van de koers alleen.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Wanneer kopen jullie bij of verkopen jullie grote aantalen?
Ik probeer enkel aandelen te kopen die ik nooit hoef te verkopen.
Geen. Blijven zitten, uitzieken en ondertussen dividenden opstrijken en herinvesteren. Na de crash trackers beginnen kopen.
Klinkt natuurlijk allemaal gemakkelijk, maar is aartsmoeilijk in de praktijk te brengen.
Wie zei ook alweer: "er gaat meer geld verloren in de anticipatie op een crash dan in de crash zelf"?
Een crash is natuurlijk een enorme opportuniteit omdat je dan kwaliteitsaandelen kunt kopen aan soldenprijzen. De vraag is dus: wanneer is de crash voorbij en kun je tegen bodemprijzen inkopen?
Disclaimer: het grootste deel van mijn portefeuille bestaat uit mixfondsen, en in mindere mate uit individuele aandelen (en dan vooral dividend-aandelen en holdings).
vind van mezelf dat ik geen ervaren beleger ben, maar hoe ik ga reageren zal ik u daarna kunnen vertellen.B7H4long schreef: ↑8 december 2017, 13:20Niet zolang geleden stelde ik een gelijkaardige vraag in deze thread.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
want de 2008-2009 dip heb ik niet meegemaakt als niet ervaren belegger.
wait and see.
PS: heb wel een strategie en die is: blijven zitten (zien of dat gaat lukken)
De echte winsten kan je als belegger maar maken door op het einde van een crash en in het begin van het herstel serieus te investeren en het dan laten aangroeien.
we zien wel
Zolang het globaal inkomen (loon of pensioen + rentes/huurinkomsten + dividenden) groter blijft dan de uitgaven is er niets aan de hand. Er wordt ivm aandelen te veel gefocussed op de koers en te weinig op de dividenden. Het is niet omdat de koers ineen stuikt dat er geen dividenden meer uitbetaald worden. Getuige de Dividend Aristocraten.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
Dus ik doe niets of toch: ik ga wel na in welke mate de koersdaling bij een algemene beurscrash iets fundamenteel veranderd aan de bedrijven waarin ik geïnvesteerd heb. En meestal is het antwoord: weinig of niets (grote uitzondering: financiële instellingen in 2008-2009)
Gelijkblijvende dividenden verdienen een gele kaart, dalende een rode (zeezout indachtig)
Ik hoor vaak mensen over dividenduitkerende aandelen praten. Wat heb je nu bv. van zo'n aandeel in zo'n bedrijf, welke kosten betaal je hierop bij de fiscus en wat hou je dan zoal over? Kun je aub enkele voorbeelden uitpennen zodat ik een duidelijker beeld krijg over hoeveel je nu overhoud?Belca2 schreef: ↑8 december 2017, 15:38Zolang het globaal inkomen (loon of pensioen + rentes/huurinkomsten + dividenden) groter blijft dan de uitgaven is er niets aan de hand. Er wordt ivm aandelen te veel gefocussed op de koers en te weinig op de dividenden. Het is niet omdat de koers ineen stuikt dat er geen dividenden meer uitbetaald worden. Getuige de Dividend Aristocraten.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Graag zou ik eens willen weten hoe de ervaren beleggers hier te werk gaan bij een crash.
Dus ik doe niets of toch: ik ga wel na in welke mate de koersdaling bij een algemene beurscrash iets fundamenteel veranderd aan de bedrijven waarin ik geïnvesteerd heb. En meestal is het antwoord: weinig of niets (grote uitzondering: financiële instellingen in 2008-2009)
Gelijkblijvende dividenden verdienen een gele kaart, dalende een rode (zeezout indachtig)
Misschien is div. indiv aandelen wel iets voor mij binnen 2 jaar. Voorlopig etf's. Vandaag daarom maar ff wat grafieken gepost op mijn blog. Zal eens een eigen post openen.
1. Gelieve niet telkens het volledige bericht te quoten. Ik weet heus wel wat ik daarnet nog geschreven heb.
2. Eenvoudig: op Belgische dividenden betaal je 30% roerende voorheffing. Bij buitenlandse aandelen betaal je meestal nog buitenlandse RV die schommelt tussen 15 en 30%. Uitzondering zijn o.a. UK (0% buitenlandse RV)
Dus als bv SMDS een interim dividend aankondigt van 4.9GBX, dan ontvang je effectief 0.70 * 4.9 = 3.43 GBX op je rekening.
Dit bedrag kan in EUR omgezet worden als je dat wenst.
2.a. Grootbanken durven wel eens kosten aanrekenen om je dividenden uit te betalen. Meestal in de grootte orde van €5.00 + 21% BTW = €6.05 per uitbetaald dividend (ongeacht het aantal aandelen). Kleinbanken (of Internetbanken à la Keytrade, Binck, ... ) doen dat niet.
1. Ik weet het ondertussen wel, soms vergeet ik echter wat info weg te halen. Mijn excuses.
2. Dus het kan soms zijn dat je 50% kwijt bent door RV? Lol... ook fijntjes.
2a. Degiro hier dus cavaatjes.
De kunst zit hem dus in die dividend reuzen in je port op te nemen die gunstig zijn en een deftige spreiding in sectoren en regio?
2. Dus het kan soms zijn dat je 50% kwijt bent door RV? Lol... ook fijntjes.
2a. Degiro hier dus cavaatjes.
De kunst zit hem dus in die dividend reuzen in je port op te nemen die gunstig zijn en een deftige spreiding in sectoren en regio?
idd. Voor België zie bv. Zoete Brusselse Dividend Aristocraten
Voor USA: US Dividend Kings (Situatie einde 2016 - wordt wellicht bij leven en welzijn bijgewerkt voor 2017)
Hartelijk dank ga ik zeker een keertje doornemen. Uiteraard ga ik nu eerst een tijdje met de ETF's aan de slag. Ik zie het nog niet zitten om aan dat verhaal op mijn eentje te beginnen.
Eens ik wat gewend ben geraakt aan waar ik nu mee gestart ben zit het er mss in om daarmee te starten. Dan doek ik mss later de ETF's op, pak ik de winst en ga ik door met div. indivi aandelen. Echter is dit een beetje een grotere wereld dan passief op ETF's spelen.
Is er nog in mensentaal informatie te vinden hoe je aan zoiets begint, waarop je best let en wat de strategieën zijn voor lange termijn?
Eens ik wat gewend ben geraakt aan waar ik nu mee gestart ben zit het er mss in om daarmee te starten. Dan doek ik mss later de ETF's op, pak ik de winst en ga ik door met div. indivi aandelen. Echter is dit een beetje een grotere wereld dan passief op ETF's spelen.
Is er nog in mensentaal informatie te vinden hoe je aan zoiets begint, waarop je best let en wat de strategieën zijn voor lange termijn?
Op het hoogste punt verkopen net voor de crash en dan op het laagste punt net voor het herstel terug inkopen.sampras107 schreef: ↑8 december 2017, 11:33 Beste beleggers,
Sampras.
Veel mensen doen net het omgekeerde: die kopen op het hoogste punt om alsnog van de hausse te profiteren en verkopen op het laagste punt om te redden wat er nog te redden valt.
Puts verkopen als het al serieus omlaag is gegaan, zal wel een mooie premie opstaan als het kot in brand staat.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor