Spreadsheet intresten: controleer uw bank(en)!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spreadsheet berekening
Ben zelf ook alles behalve een krak in Visual Basic, maar mijn probleem is vooral dat ik geen jota snap van hoe al die renteberekeningen in elkaar zitten .
Ben nooit goed geweest in Economie/Wiskunde .
Maar op zich maakt het niet zoveel meer uit. Heb net even versie 5 bekeken, en ik denk dat het probleem nu grotendeels is opgelost.
(Jaarlijks) 100 mogelijke verrichteningen op een spaarboekje lijkt mij meer dan voldoende. Zelfs voor die mensen die hun spaarboekje actief gebruiken (stortingen loon, overboekingen naar zichtrekening, etc ...).
En op het einde van de rit is er altijd nog die (zeer handige, trouwens !!) "Kapitaliseer" knop...
Mooi werk Joao !!
Ben nooit goed geweest in Economie/Wiskunde .
Maar op zich maakt het niet zoveel meer uit. Heb net even versie 5 bekeken, en ik denk dat het probleem nu grotendeels is opgelost.
(Jaarlijks) 100 mogelijke verrichteningen op een spaarboekje lijkt mij meer dan voldoende. Zelfs voor die mensen die hun spaarboekje actief gebruiken (stortingen loon, overboekingen naar zichtrekening, etc ...).
En op het einde van de rit is er altijd nog die (zeer handige, trouwens !!) "Kapitaliseer" knop...
Mooi werk Joao !!
Bedankt Joao voor het vele werk dat je in complexe berekeningen hebt willen steken.
@ Vaganzza: Het grote Excel bestand van 1,8MB is prima te zippen: +- 313kB.
@ Vaganzza: Het grote Excel bestand van 1,8MB is prima te zippen: +- 313kB.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 10 december 2008, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor te melden, Nico. Omdat het gezipt veel kleiner is, kan ik het in bijlage zetten in de eerste post. Je kan vanaf nu het bestandje daar vinden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Heb vandaag het Excel bestand van Joao voor de eerste maal gebruikt. Fantastisch gewoon ! Dikke proficiat voor Joao en iedereen die z'n input heeft gegeven. Zeer mooie tool.
Heb nog een puntje misschien voor verdere ontwikkeling :
Sommige banken hebben de - onhebbelijke - gewoonte om slechts het hoogste interestpercentage toe te kennen aan een eerste schijf. Hogere schijven 'genieten' van een lager percentage.
bv : schijf 0 - 25.000 euro : 4,25 %
schijf >25.000 : 3%
Gevolg is dat de finale interestbereking van versie 5 soms een te hoog bedrag oplevert wanneer gedurende het jaar de saldi op rekening de eerste schijf (tijdelijk) overtreffen.
Kan de huidige versie op een zodanige wijze gemanipuleerd worden dat in de interestberekening rekening kan gehouden worden met de verschillende interestpercentages per schijf ? Ik denk van niet, maar ben geen expert. Verre van.
Misschien een ideetje voor een volgende versie ?
Dank voor jullie input !
grtjs, spaarvarkentje.
Sommige banken hebben de - onhebbelijke - gewoonte om slechts het hoogste interestpercentage toe te kennen aan een eerste schijf. Hogere schijven 'genieten' van een lager percentage.
Gevolg is dat de finale interestbereking van versie 5 soms een te hoog bedrag oplevert wanneer gedurende het jaar de saldi op rekening de eerste schijf (tijdelijk) overtreffen.
Kan de huidige versie op een zodanige wijze gemanipuleerd worden dat in de interestberekening rekening kan gehouden worden met de verschillende interestpercentages per schijf ? Ik denk van niet, maar ben geen expert. Verre van.
Dank voor jullie input !
grtjs, spaarvarkentje.
Het zou veel rendabeler zijn als die mensen zorgen dat ze de schijf van bv. 25 000 niet overschrijden.Het zou mij verwonderen dat er veel mensen zijn die hun voorzorgen niet nemen om te vermijden dat die schijf overschreden wordt, al is het alleen al maar uit princiepe.spaarvarkentje schreef:
Heb vandaag het Excel bestand van Joao voor de eerste maal gebruikt. Fantastisch gewoon ! Dikke proficiat voor Joao en iedereen die z'n input heeft gegeven. Zeer mooie tool.
Dank voor jullie input !
grtjs, spaarvarkentje.
Principe ?paul schreef:Het zou veel rendabeler zijn als die mensen zorgen dat ze de schijf van bv. 25 000 niet overschrijden.Het zou mij verwonderen dat er veel mensen zijn die hun voorzorgen niet nemen om te vermijden dat die schijf overschreden wordt, al is het alleen al maar uit princiepe.spaarvarkentje schreef:
Dank voor jullie input !
grtjs, spaarvarkentje.
Er is toch de bankgaratie tot 100.000€ per persoon per erkende bankinstelling in Belgie
Ik bedoelde niet de bankgarantie die voorlopig 100 000 euro is, maar het feit dat je niet nuttoloos een lagere intrest moet aanvaarden vanaf 25 000 euro kapitaal bij dezelfde bank. Gewoon een tweede bank nemen danpol schreef:Principe ?paul schreef:
Het zou veel rendabeler zijn als die mensen zorgen dat ze de schijf van bv. 25 000 niet overschrijden.Het zou mij verwonderen dat er veel mensen zijn die hun voorzorgen niet nemen om te vermijden dat die schijf overschreden wordt, al is het alleen al maar uit princiepe.
Er is toch de bankgaratie tot 100.000€ per persoon per erkende bankinstelling in Belgie
Help! Waar kan ik de uiteindelijke versie vinden?
De spreadsheet zit in bijlage van het eerste bericht van dit topic.Tope schreef: Help! Waar kan ik de uiteindelijke versie vinden?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Over welke banken gaat het dan precies??
Toch wel vele banken, ken ze niet allemaal bv. keytrade 25000 , fortis, kbc.Filip3 schreef: Sommige banken hebben de - onhebbelijke - gewoonte om slechts het hoogste interestpercentage toe te kennen aan een eerste schijf. Hogere schijven 'genieten' van een lager percentage.
Er zijn ook nog een aantal banken met een heel hoge schijf, zodat er in feite enkel theoretisch een lagere intrest wordt toegekend : rabobank.be 1 000 000,
CE en DHB een paar honderduizend euro
Bedankt. Ik moest verder kijken dan mijn neus lang is.
Ik had dit bestand gedownload: http://rapidshare.com/files/159981904/B ... ningen.xls en dat is maar 49 KB.
Had gewoon verder moeten doorscrollen.
Ik had dit bestand gedownload: http://rapidshare.com/files/159981904/B ... ningen.xls en dat is maar 49 KB.
Had gewoon verder moeten doorscrollen.
Interessant allemaal ... Heb wel nog 'n vraag: als ik met dit document wil beginnen op 1 januari 2009, waar moet ik dan het bedrag invullen dat dan al op die rekening staat? Als storting invoeren op 1 januari 2009, ook al is het eigenlijk geen storting? Of moet je eerst alle verrichtingen invullen vanaf het ontstaan van die rekening? (Zodat die simulatie kan weten wanneer op welk bedrag de aangroei voorbij is en de getrouwheid begint?) En heeft dit document nog enige correcte waarde als het spaarsysteem vanaf 1 april veranderd?
Laatst gewijzigd door Kurt op 24 december 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle rentes worden uitbetaald op 31 december en beginnen terug te tellen op 1 januari.
Maar omdat er zijn 3 soorten rentes (tot 31 maart) moet je rekening houden met het volgende:
Voor de basisrente is dat geen probleem.
De aangroeipremie kan je maar opstrijken na een bepaalde periode, bij de meeste banken is dat 6 maanden. Dat wil zeggen dat je na die periode een eenmalig premie krijgt op het bedrag dat continu op de rekening bleef staan sinds de storting. Dus haal je af dan is dat enkel op het bedrag dat bleef staan, ook al stort je dat bedrag terug.
Nadien begint de getrouwheidspremie te lopen indien je bedrag 1 j. blijft staan (dus na 1,5j. sinds de storting). Hier blijft de rente wel doorlopen na de periode en is dus niet eenmalig.
Snappie? Niet moeilijk dat ze op 1 april de aangroei afschaffen...
Maar omdat er zijn 3 soorten rentes (tot 31 maart) moet je rekening houden met het volgende:
De aangroeipremie kan je maar opstrijken na een bepaalde periode, bij de meeste banken is dat 6 maanden. Dat wil zeggen dat je na die periode een eenmalig premie krijgt op het bedrag dat continu op de rekening bleef staan sinds de storting. Dus haal je af dan is dat enkel op het bedrag dat bleef staan, ook al stort je dat bedrag terug.
Nadien begint de getrouwheidspremie te lopen indien je bedrag 1 j. blijft staan (dus na 1,5j. sinds de storting). Hier blijft de rente wel doorlopen na de periode en is dus niet eenmalig.
Weet ik wel, alleen was m'n vraag hoe je dit dan invult op die spreadsheet om tot 'n correcte interest-simulatie te komen ... Ik heb nu eens de hele geschiedenis van m'n rekening ingevuld, vanaf het ontstaan ervan in september 2007, en dan een simulatie gemaakt naar 31 december 2009. En dan valt het mij op dat deze spreadsheet de totale interest berekend (die van 2007, 2008 en 2009 samen opgeteld). (Is er een trucje voor om dan enkel die van 2009 te berekenen?)Dendirk schreef: Alle rentes worden uitbetaald op 31 december en beginnen terug te tellen op 1 januari.
Wat is dan het beste om tot 'n correcte interest-simulatie van 31 december 2009 te komen? De hele geschiedenis zo laten, en dan voor jezelf de echte interesten van 2007 en 2008 daarvan aftrekken? Of elk jaar opnieuw beginnen, en het bedrag dat dan op de rekening staat op 1 januari 2009 als storting invullen? Ik denk dus het eerste, omdat je in het andere geval fouten krijgt bij het berekenen van die premies. Er staat daar normaal wel een knop voor, alleen kan die niet gebruikt worden omdat de macro's uitgeschakeld zijn. Iemand die weet hoe je die precies weer aanzet?
Overigens, wat moet er eigenlijk ingevuld worden bij '#naam?' op lijn 29 (blauw), 30 (geel), 31 (groen) en 33 (geel)? Allicht iets belangrijk, want de aangroeipremie weigert ie tot nu toe te berekenen ... Ik dacht eerst het rekeningnummer, maar dat haalt niks uit.
Laatst gewijzigd door Kurt op 25 december 2008, 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.