Langetermijnsparen interessant als starter?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen interessant als starter?
Hallo iedereen
Eerst wat info over mezelf: 23 jaar en dit jaar afgestudeerd en beginnen werken (omgerekend 5,4 maanden voltijds gewerkt - want in het begin deeltijds). Ik woon alleen in een studio die ik huur, maar waar ik de facto geen huur voor betaal (ik kan daar maximum zo tot en met juni 2021 wonen). Ik heb dan ook geen hypotheek op dit moment.
Ik was bij mijn bank (Argenta) om pensioensparen (Arpe pensioenspaarfonds) op te starten. De bankier vertelde me toen ook over langetermijnsparen. Daar had ik voordien nog niet van gehoord, en heb daarom de boot wat afgehouden. Ben nadien o.a. hier wat beginnen lezen, maar ik lees vooral over mensen die na de aflossing van hun hypotheek hiermee beginnen - een scenario waar ik nog ver van afsta.
Is langetermijnsparen in mijn geval een interessant iets om te doen?
Ik zou dit jaar nog zo'n €1000 kunnen sparen in deze formule (bij Argenta weet ik dat het nog lukt dit jaar, bij andere verzekeraars weet ik niet). Het geld staat dan wel vast tot 65 jaar - wat nog een hele tijd is - en dat aan een gegarandeerde rente (1,1% bij Argenta) die nu ook niet om achterover te vallen is (+ een onzekere winstdeelname). Grote incentive is natuurlijk het belastingsvoordeel van 30%, maar er zijn ook instapkosten (1% bij Argenta), 2% taks en bij Argenta nog elk jaar 0,270% beheerskost op het gespaarde kapitaal tot €7500. En uiteraard 10% anticipatieve heffing.
(Federale Verzekeringen lijkt met Vita Pensioen Lange Termijn eigenlijk interessanter want geen jaarlijkse beheerskost, maar wel 2,5% instapkost - maar op lange termijn haal je dat eruit denk ik - maar niet zeker dat dat nog lukt dit jaar).
Als ik niet aan langetermijnsparen doe zal het geld hoogstwaarschijnlijk op een spaarrekening belanden.
Kunnen jullie me helpen een beetje meer licht in de duisternis te krijgen? Bedankt!
Eerst wat info over mezelf: 23 jaar en dit jaar afgestudeerd en beginnen werken (omgerekend 5,4 maanden voltijds gewerkt - want in het begin deeltijds). Ik woon alleen in een studio die ik huur, maar waar ik de facto geen huur voor betaal (ik kan daar maximum zo tot en met juni 2021 wonen). Ik heb dan ook geen hypotheek op dit moment.
Ik was bij mijn bank (Argenta) om pensioensparen (Arpe pensioenspaarfonds) op te starten. De bankier vertelde me toen ook over langetermijnsparen. Daar had ik voordien nog niet van gehoord, en heb daarom de boot wat afgehouden. Ben nadien o.a. hier wat beginnen lezen, maar ik lees vooral over mensen die na de aflossing van hun hypotheek hiermee beginnen - een scenario waar ik nog ver van afsta.
Is langetermijnsparen in mijn geval een interessant iets om te doen?
Ik zou dit jaar nog zo'n €1000 kunnen sparen in deze formule (bij Argenta weet ik dat het nog lukt dit jaar, bij andere verzekeraars weet ik niet). Het geld staat dan wel vast tot 65 jaar - wat nog een hele tijd is - en dat aan een gegarandeerde rente (1,1% bij Argenta) die nu ook niet om achterover te vallen is (+ een onzekere winstdeelname). Grote incentive is natuurlijk het belastingsvoordeel van 30%, maar er zijn ook instapkosten (1% bij Argenta), 2% taks en bij Argenta nog elk jaar 0,270% beheerskost op het gespaarde kapitaal tot €7500. En uiteraard 10% anticipatieve heffing.
(Federale Verzekeringen lijkt met Vita Pensioen Lange Termijn eigenlijk interessanter want geen jaarlijkse beheerskost, maar wel 2,5% instapkost - maar op lange termijn haal je dat eruit denk ik - maar niet zeker dat dat nog lukt dit jaar).
Als ik niet aan langetermijnsparen doe zal het geld hoogstwaarschijnlijk op een spaarrekening belanden.
Kunnen jullie me helpen een beetje meer licht in de duisternis te krijgen? Bedankt!
Re: Langetermijnsparen interessant als starter?
Ik zou mijn geld niet meteen voor +30 jaar vastzetten aan zo een laag rentetarief. Je kan dan beter is kijken naar een keyplan of iets in die stijl. Je gaat dan wel beleggen, wat een hoger risico geeft maar je haalt er hopelijk, en wellicht ook, meer dan 1,1% mee en kan sneller over je geld beschikken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou dit zeker niet doen. Uw geld zolang vastzetten aan zo een laag tarief is het totaal niet waard. Ik heb al spijt dat ik pensioensparen gestart ben in der tijd.
Probeer wat te beleggen of laat het gewoon staan op je spaarrekening voor als je een woning koopt.
Probeer wat te beleggen of laat het gewoon staan op je spaarrekening voor als je een woning koopt.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Ik zou bij MeDirect een Me12-rekening openen. Je moet dan wel een jaar op voorhand aangeven dat je je geld nodig hebt (hetzelfde bestaat ook in Me3 aan 0,4%), maar je krijgt hier wel 1% rente op.
Zo kan je veilig sparen tot wanneer je aan bouwen/kopen denkt en een eigen inbreng nodig hebt.
Zo kan je veilig sparen tot wanneer je aan bouwen/kopen denkt en een eigen inbreng nodig hebt.
Mijn nonkel die boekhouder en accountant is zei dat pensioensparen nog ok is maar dat de regering met langetermijnsparen echt veel te veel kan morrelen...
Ik ben zelf 22 en werk sinds september 2016.
Ik ben zelf 22 en werk sinds september 2016.
Ik ben enkele jaren geleden met langetermijnsparen gestart, maar omwille van een veranderende persoonlijke situatie spaar ik hier niet meer in verder. Op het vlak van rendement brengt het me meer op dan een spaarrekening. Ik ben gestart met een contract AG Insurance Top Rendement 2%.
In principe kan de regering evenveel morrelen met langetermijnsparen, pensioensparen, vastgoed, ... alles wat er in België gebeurt. En de realiteit is dat de fiscale behandeling rond pensioensparen de laatste jaren vaker verandert is geweest dan die van langetermijnsparen.
Maar, ik vrees echter dat we te kort op het einde van het jaar zijn om dergelijke contracten nog rond te krijgen. Bepaalde bankverzekeraars bieden ook een formule waarmee je fiscaal voordelig kan sparen in een langetermijnspaarcontract en dat geld later voor een schuldsaldoverzekering kan gebruiken. Het nadeel is dat je dan meer gebonden bent aan deze bank.
Ook ben je pas begonnen met werken en moet je goed narekenen hoeveel je maximaal fiscaal kan inbrengen.
In principe kan de regering evenveel morrelen met langetermijnsparen, pensioensparen, vastgoed, ... alles wat er in België gebeurt. En de realiteit is dat de fiscale behandeling rond pensioensparen de laatste jaren vaker verandert is geweest dan die van langetermijnsparen.
Maar, ik vrees echter dat we te kort op het einde van het jaar zijn om dergelijke contracten nog rond te krijgen. Bepaalde bankverzekeraars bieden ook een formule waarmee je fiscaal voordelig kan sparen in een langetermijnspaarcontract en dat geld later voor een schuldsaldoverzekering kan gebruiken. Het nadeel is dat je dan meer gebonden bent aan deze bank.
Ook ben je pas begonnen met werken en moet je goed narekenen hoeveel je maximaal fiscaal kan inbrengen.
als je zo jong bent heeft dat geen zin, want als je binnen enkele jaren een huis wil kopen ga je dat geld goed kunnen gebruiken
Zo een groot bedrag is LT sparen nu ook weer niet, maximaal €2260 per jaar waarvan je telkens €678 terug krijgt. Bovendien kan het gespaarde bedrag dienst doen als schuldsaldoverzekering die hij hoogstwaarschijnlijk toch eens moet aangaan om een hypotheek te openen. Dus ja, in geval van topic starter zou ik het zeker doen, het is een belegging zonder risico, 30% belastingvoordeel en een voorfinanciering van een schuldsaldoverzekering. Dat de gewaarborgde rente momenteel weinig voorstelt wil niet zeggen dat je de ganse looptijd aan die rente blijft hangen, mocht de marktrente terug stijgen ga je via winstdeelname daar ook van genieten.
Ik zou toch eerst werk maken van een financiële buffer als je die nog niet zou hebben.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dat bedrag kun je alleen terug krijgen als je inkomen voldoende hoog was in het voorbije jaar.
Het bedrag dat in aanmerking komt voor de fiscale aftrek wordt door de fiscus berekend volgens je inkomen.
Zelfs als je ieder jaar het volledige bedrag stort, kan dat dus op een veel lagere fiscale aftrek komen:
-Als je (nog) geen hoog loon hebt.
-Of als je tijdens het belastbare jaar (nog) geen vol jaar gewerkt hebt.
-En dat kan ook helemaal niets zijn: bijvoorbeeld bij werklozen.
Op de leeftijd van 23 jaar is de kans groot dat je af en toe dergelijke periodes nog kan meemaken.
Niemand kan tegenwoordig met zekerheid zeggen dat hij nooit zal ontslagen worden en (eventueel na een werkloosheidsperiode) terug moet herbeginnen aan een laag loon.