Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Is mij overkomen door aandelen te kopen van AMD was eigenlijk op een volledige verkeerde manier aangekocht. Fanboy van hun grafische kaarten, veel geluk gehad en het vergeten zijn van de aankoop omdat het klein bedrag was. Zal mij waarschijnlijk nooit meer overkomen.
Herkenbaar! Een jaar of vijf geleden stapte ik eens in een shell (Canadese beurs, lege huls met cash, op zoek naar een reverse take-over). Na 3 jaar werd handel in de shell geschorst (de maximumperiode om een activiteit te vinden). Bleef 1.5-2 jaar geschorst (ik dus al virtueel vloeken op mezelf, denkend dat ik alles kwijt was), tot er eind vorig jaar plots een Cannabis-deal in die shell gestoken werd. Meteen verkocht op dag 1.Nairo schreef: ↑28 december 2017, 18:05
Is mij overkomen door aandelen te kopen van AMD was eigenlijk op een volledige verkeerde manier aangekocht. Fanboy van hun grafische kaarten, veel geluk gehad en het vergeten zijn van de aankoop omdat het klein bedrag was. Zal mij waarschijnlijk nooit meer overkomen.
Maar opnieuw: geluk, en geen kunde. Maar ik heb wel gemerkt dat goede relaties key zijn. Moest ik me enkel richten op beursgenoteerde aandelen in België of NL zou ik ook geen superrendementen halen. Maar mijn risicokapitaal zit dan bijvoorbeeld niet in een turbo long op Tesla of Altice, maar in start-ups die ofwel IPO'en, of nog privé zijn. En in shells (de lege hulzen waar ik het over had). Dat is vaak gewoon een waiting game, en puur speculeren over wat er in komt te zitten.
En om hier niet helemaal gek over te komen; ik denk dat mijn pensioenportefeuille (defensief beleggen) dit jaar op 11-11.5% zal uitkomen. Er had iemand het hier over een tooltje op binck om in een oogopslag de YTD te zien, waar staat dat juist, kan iemand me dat aanwijzen? Dan kan ik daar ook eens zien wat het 'normalere' rendement is. Want ge moet niet denken dat gans mijn kapitaal elk jaar X 10 of X2 gaat hé, dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik wou gewoon (aan)tonen dat iemand wel degelijk 500% kan halen, maar zoals Inversor 100% terecht opmerkt zal dat hoogstwaarschijnlijk met geluk te maken hebben, en niet met kunde.
Ik kan alles bevestigen. allez toch dat laatstePoldermol schreef: ↑28 december 2017, 18:02
Als Umi meeleest, hij weet over welk bedrijf het gaat en kan de waarachtigheid van de getallen bevestigen. Het had meer kunnen zijn, want het bedrijf waarin het grootste stuk van de portefeuille in investeerde heeft in 2017 een koers behaald die (met de gratis warrant inbegrepen) 56X hoger is dan mijn initiële investeringsprijs.
edit; die tool van binck staat gewoon bij 'portefeuille-overzicht' -> 'rendementsontwikkeling'.
Helaas klopt dat niet meer (sinds begin november). Ik sta op 91% volgens hun
De binck tool is herijkt, en neemt u ook de niet gerealiseerde winsten van vorige jaren mee op. Ook houdt die geen rekening met cash in en cash out.
Ik maak zelf gewoon de foto: wat heb ik op 01/01/x en op 01/01/x+1?
Ik maak zelf gewoon de foto: wat heb ik op 01/01/x en op 01/01/x+1?
@Zao, hoe verwerk je dan bijvoorbeeld de cash in & out op uw 'foto'? Daar heb ik het altijd wat lastig mee. Mijn retirement-portefeuille staat nu wel op +11% op het totnogtoe gestort kapitaal, maar meer dan de helft van het jaar stond er slechts de helft op, pas na de zomer beginnen bijstorten.
Vandaag is mijn portefeuille onderverdeeld in:
62% Growth - voornamelijk aandelen ETFs , pensioenspaarfonds en een klein speelrekening
29% Stability - voornamelijk obligatie ETFs en lange termijnsparen
09% Cash, eigenlijk deel van Stability - bevat spaar en termijnrekeningen
YTD volgens M*; resp:
Growth +13.30% inbegrepen de dividend, want alle fondsen zijn accumulerend (speelrekening + 52% just lucky)
Stability +00.78% dividenden inbegrepen
Cash ~ +1.00%
Totale investerinsportefeuille YTD 2017: +8.50%
- het belastingsvoordeel van fiscaal voordelig sparen (pensioen en lange termijn) niet meegerekend
- noodfonds niet inbegrepen
62% Growth - voornamelijk aandelen ETFs , pensioenspaarfonds en een klein speelrekening
29% Stability - voornamelijk obligatie ETFs en lange termijnsparen
09% Cash, eigenlijk deel van Stability - bevat spaar en termijnrekeningen
YTD volgens M*; resp:
Growth +13.30% inbegrepen de dividend, want alle fondsen zijn accumulerend (speelrekening + 52% just lucky)
Stability +00.78% dividenden inbegrepen
Cash ~ +1.00%
Totale investerinsportefeuille YTD 2017: +8.50%
- het belastingsvoordeel van fiscaal voordelig sparen (pensioen en lange termijn) niet meegerekend
- noodfonds niet inbegrepen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb net eens gekeken, en inderdaad, daar kloppen een paar dingen niet. Telkens ik bijstortte nam het rendement meteen een duik Op zicht klópt dat natuurlijk wel, maar dan doet het systeem net alsof die cash er altijd al stond en niets opbracht.
Poldermol, ik doe elke maand een withdrawal van 2000 eur . Ik moet ook eten. Virtueel zou ik die er dus bij kunnen tellen. Toch doe ik dat niet. Ik verlies dus zowel die cash als dat rendement. Ik beschouw dat als opportunity loss: de tijd die ik heb om me er mee bezig te houden en het goed te laten draaien, heeft nu eenmaal een kostprijs. Net zoals de winsten, leg ik die ook ten koste van het rendement.Poldermol schreef: ↑28 december 2017, 20:12 @Zao, hoe verwerk je dan bijvoorbeeld de cash in & out op uw 'foto'? Daar heb ik het altijd wat lastig mee. Mijn retirement-portefeuille staat nu wel op +11% op het totnogtoe gestort kapitaal, maar meer dan de helft van het jaar stond er slechts de helft op, pas na de zomer beginnen bijstorten.
Dat klopt, het wordt zo alleen moeilijk om een uniforme vergelijkingsbasis te hebben.
Ik denk dat er tig manieren zijn om rendementen te bereken, zolang die niet gehaald worden in een afgesloten universum, blijft het lastig tellen. Met bestaande excelformules die dat kunnen, houd ik me niet bezig. Ik ben meer bezig met winst maken :-) Het lijkt me ook dat enkel degenen die paar procent winnen of verliezen, goed moeten nazien of dat correct gerekend is, daar is het centjes tellen. Al je bv +55 haalt en een ander zou dat als +50 beschouwen lijkt me dat zo erg niet. Een -22% die misschien -20% is, doet evengoed zeer.
XIRR functie (Internal Rate of Return) houdt rekening met alle cash in- en outflows om een correct gewogen geannualiseerd rendement te berekenen.
Volgens Keytrade is m'n YTD 5,65% (zonder dividenden?), volgens eigen XIRR berekening 10,3% (incl. dividenden en alle kosten). Recente koerszwakte van AB Inbev (grote positie) heeft er geen goed aan gedaan.
Volgens Keytrade is m'n YTD 5,65% (zonder dividenden?), volgens eigen XIRR berekening 10,3% (incl. dividenden en alle kosten). Recente koerszwakte van AB Inbev (grote positie) heeft er geen goed aan gedaan.
Ik ga me eens een cursus excel zoeken voor het nieuwe jaar. ik heb me er nooit echt mee beziggehouden hoe ik het deed op 'één specifiek jaar tijd'. Er zullen altijd wel dingen boven/onder verwachting presteren, en catalysten die vroeger/later gebeuren dan gedacht.
Dat ontbreekt in DeGiro jammer genoeg. Ik doe het eigenlijk fout door alle in- en outflows aan het begin van het jaar te zetten, net als alle aankopen. HIBB bv heb ik pas op het einde van het jaar gekocht, als ik dat zou annualiseren, zit ik boven de 10% met mijn hele effectenrekening. Toch denk ik dat het correct is te kijken naar hoeveel je portefeuille aan het begin van het jaar waard is, aan het einde en daar alle geldstromen vanaf te trekken. Uiteindelijk is dat wat telt, niet of je enkele goede sprinters hebt die in één ruk +100 of zelfs +1000% gaan...molenveld schreef: ↑28 december 2017, 23:13 XIRR functie (Internal Rate of Return) houdt rekening met alle cash in- en outflows om een correct gewogen geannualiseerd rendement te berekenen.
17,5% afgeklokt.
Dat is inclusief de cash op de brokeraccount, die momenteel redelijk stevig aangezwollen is.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Rendement van 5,13% dit jaar. Alle individuele aandelen verkocht begin van het jaar na kleine dip na grote stijging nov/dec waardoor deze ytd inverlies stonden. Alles zit nu in etfs waar de euro/usd mij meest parten heeft gespeeld. Eigenlijk te weinig rendement voor een goed beursjaar.
Portefeuille: IWDA, cash