Nieuwe brandverzekeringspremie
Nieuwe brandverzekeringspremie
Beste forum leden,
ik heb via home bank kennisgenomen mijn nieuwe brandverzekeringsbedrag: Nieuwe premie is 414,38 euro toegekend. (Vorig jaar betaalde ik 392,73 euro). Er zijn nog twee andere kosten die ik nog niet goed kan begrepen. Acquisitiekosten : 0,72 euro en Administratiekosten : 17,36 euro.
Mijn vraag is : Wat zijn de kosten? administratie en acquisitiekosten? Vorige jaren had ik de kosten nergens gehoord. en is de premieverhoging normaal? Over 2 weken loopt mijn contract af. Wat kan ik nu best doen?
ik heb via home bank kennisgenomen mijn nieuwe brandverzekeringsbedrag: Nieuwe premie is 414,38 euro toegekend. (Vorig jaar betaalde ik 392,73 euro). Er zijn nog twee andere kosten die ik nog niet goed kan begrepen. Acquisitiekosten : 0,72 euro en Administratiekosten : 17,36 euro.
Mijn vraag is : Wat zijn de kosten? administratie en acquisitiekosten? Vorige jaren had ik de kosten nergens gehoord. en is de premieverhoging normaal? Over 2 weken loopt mijn contract af. Wat kan ik nu best doen?
Re: Nieuwe brandverzekeringspremie
De betekenis van acquisitiekosten is:
Alle kosten die voortvloeien uit het sluiten van een verzekeringsovereenkomst. Zij omvatten direct toe te rekenen kosten, zoals provisies, dossierkosten of kosten voor het opnemen van verzekeringsovereenkomsten in de portefeuille.
Administratiekosten spreekt voor zichzelf.
Alle kosten die voortvloeien uit het sluiten van een verzekeringsovereenkomst. Zij omvatten direct toe te rekenen kosten, zoals provisies, dossierkosten of kosten voor het opnemen van verzekeringsovereenkomsten in de portefeuille.
Administratiekosten spreekt voor zichzelf.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zeer vreemd die aquisitiekosten, als bem zegt dat hij het jaar er voor al die verzekering had, dan neem ik aan dat hij dit niet opnieuw moet betalen?
Is een omschrijving waardoor er niet echt sprake is van een prijsverhoging , en er dus geen opzegmogelijkheid is volgens mij.
Althans dat proberen ze zo te doen om het te beletten.Maar de prijs is wel gestegen met 4,43%
Althans dat proberen ze zo te doen om het te beletten.Maar de prijs is wel gestegen met 4,43%
ik zit nu sinds 2012 zelfde verzekering. het is zeker geen nieuwe aangetekende contract. elk jaar wordt het stilaan verlengd. ik heb vroeger nergens gezien die administratie kosten en aquisitiekosten. betaal er iemand ook zo'n administratie kosten? zo ja, voor wat? er is niks gebeurd, heb nooit beroep gedaan aan mijn verzekering.
Dat is idd vreemd. Als je het vorig jaar niet moest betalen en nu wel. Je bent al jaren klant, ... administratiekosten (ja Ok) maar waarom nog eens aquisitiekosten?bem schreef: ↑30 december 2017, 13:47ik zit nu sinds 2012 zelfde verzekering. het is zeker geen nieuwe aangetekende contract. elk jaar wordt het stilaan verlengd. ik heb vroeger nergens gezien die administratie kosten en aquisitiekosten. betaal er iemand ook zo'n administratie kosten? zo ja, voor wat? er is niks gebeurd, heb nooit beroep gedaan aan mijn verzekering.
Ik zou navraag doen bij de verzekeraar. Ik zou ook het idee hebben dat er iets fout gelopen is.
Er is wel een stijging meer dan 10% want de acquisitiekosten en administratiekosten komt bovenop de premie. ik snap daarom niet helemaal. ik werk niet met een makelaar, het is mijn bank dus direct verzekeraar. en ze hebben eerder ooit zoiets gedaan. hoe kan een bank een extra kosten aanrekenen buiten de contract onder de naam administratiekosten? wat is juist veranderd? betaalt u ook zo'n kosten elk jaar erbij? is de stijging 4,43% normaal? hoe kan ik het checken? is dat voor iedereen zo?
Mogen we weten welke bank het is? Misschien vind je op de website meer informatie?bem schreef: ↑30 december 2017, 15:14Er is wel een stijging meer dan 10% want de acquisitiekosten en administratiekosten komt bovenop de premie. ik snap daarom niet helemaal. ik werk niet met een makelaar, het is mijn bank dus direct verzekeraar. en ze hebben eerder ooit zoiets gedaan. hoe kan een bank een extra kosten aanrekenen buiten de contract onder de naam administratiekosten? wat is juist veranderd? betaalt u ook zo'n kosten elk jaar erbij? is de stijging 4,43% normaal? hoe kan ik het checken? is dat voor iedereen zo?
er zijn geen extra kosten. Ze moeten gewoon een opdeling geven vanwaaruit de premie bestaat.
Een brandverzekering wordt geindexeerd met de ABEX index. Deze wordt tweemaal per jaar gepubliceerd. Als er bovenop die indexering nog een tariefverhoging is, dan kan je opzeggen. En als dat het geval is, staat dat ook vermeld op het vervaldagbericht.
Een brandverzekering wordt geindexeerd met de ABEX index. Deze wordt tweemaal per jaar gepubliceerd. Als er bovenop die indexering nog een tariefverhoging is, dan kan je opzeggen. En als dat het geval is, staat dat ook vermeld op het vervaldagbericht.
Consument krijgt gedetailleerde info over premies voor autopolis en brandverzekering
zaterdag 30 december 2017 Johan Van Geyte
Consument krijgt gedetailleerde info over premies voor autopolis en brandverzekering
Consumenten moeten voortaan meer informatie krijgen over de samenstelling van de premie die ze moeten betalen voor hun verzekeringen. Verzekeringsmaatschappijen en verzekeringsmakelaars zijn vanaf 2018 immers verplicht om die gedetailleerd te geven telkens ze hun klanten een voorstel doen. Hetzelfde geldt op elke vervaldag van de polis.
Voor het sluiten van de verplichte autoverzekering moet de consument voortaan geïnformeerd worden over de handelspremie en de index waaraan de premie is gekoppeld. Voorts ook over het samengevoegde bedrag van het commissieloon, de acquisitiekosten en van alle andere kosten die in deze handelspremie begrepen zijn. Ten slotte moet ook apart melding worden gemaakt van de toeslag die wordt gemaakt voor een eventuele gespreide betaling van de premie, alsook van de taksen.
Deze informatie moet bovendien afzonderlijk worden vermeld voor elk risico dat door de overeenkomst wordt gedekt.
Dit alles heeft tot doel een beter inzicht te geven in het deel van de premie dat effectief dient om de risico’s te waarborgen en dus niet gaat naar een vergoeding van andere kosten.
Voor andere verzekeringen zoals brandverzekeringen moet de handelspremie worden bekendgemaakt, alsook alle taksen en bijdragen en een raming van de acquisitie- en administratiekosten.
Voor spaar- en beleggingsverzekeringen werd een uitzondering gemaakt. Hiervoor moeten namelijk Europese regels worden omgezet in Belgische wetgeving.
zaterdag 30 december 2017 Johan Van Geyte
Consumenten moeten voortaan meer informatie krijgen over de samenstelling van de premie die ze moeten betalen voor hun verzekeringen. Verzekeringsmaatschappijen en verzekeringsmakelaars zijn vanaf 2018 immers verplicht om die gedetailleerd te geven telkens ze hun klanten een voorstel doen. Hetzelfde geldt op elke vervaldag van de polis.
Voor het sluiten van de verplichte autoverzekering moet de consument voortaan geïnformeerd worden over de handelspremie en de index waaraan de premie is gekoppeld. Voorts ook over het samengevoegde bedrag van het commissieloon, de acquisitiekosten en van alle andere kosten die in deze handelspremie begrepen zijn. Ten slotte moet ook apart melding worden gemaakt van de toeslag die wordt gemaakt voor een eventuele gespreide betaling van de premie, alsook van de taksen.
Deze informatie moet bovendien afzonderlijk worden vermeld voor elk risico dat door de overeenkomst wordt gedekt.
Dit alles heeft tot doel een beter inzicht te geven in het deel van de premie dat effectief dient om de risico’s te waarborgen en dus niet gaat naar een vergoeding van andere kosten.
Voor andere verzekeringen zoals brandverzekeringen moet de handelspremie worden bekendgemaakt, alsook alle taksen en bijdragen en een raming van de acquisitie- en administratiekosten.
Voor spaar- en beleggingsverzekeringen werd een uitzondering gemaakt. Hiervoor moeten namelijk Europese regels worden omgezet in Belgische wetgeving.
Ook een vraag hieromtrent. We hebben een verzekering gebouw, inhoud en familie afgesloten bij de Belfius. Een paar zaken die ik vreemd vind:
- We moeten verplicht een Home Assistance verwerking met Rechtsbijstand erbij nemen.
- Voor elke verzekering wordt er apart een acquisitiekost (22 euro per verzekering) + administratieve kost (rond de 10 euro per verzekering) gerekend.
Is dit niet een beetje belachelijk veel? Belangrijkste vraag: kan wij er iets tegen inbrengen?
Alvast bedankt voor de tips.
- We moeten verplicht een Home Assistance verwerking met Rechtsbijstand erbij nemen.
- Voor elke verzekering wordt er apart een acquisitiekost (22 euro per verzekering) + administratieve kost (rond de 10 euro per verzekering) gerekend.
Is dit niet een beetje belachelijk veel? Belangrijkste vraag: kan wij er iets tegen inbrengen?
Alvast bedankt voor de tips.
dat zijn bedragen die vanuit de boekhouding van de maatschappij worden berekend. Ik zou daar niet veel aandacht aan besteden, alleen naar het totaal dat u moet betalen in vergelijking met andere (rekening houdend met de waarborgen en dergelijke)
... gebruikmakend van dit oude draadje ...
Op de factuur van onze brand/eenvoudige risico's-verzekering van het huis (gebouw+inhoud) zie ik een acquisitiekost van (afgerond) 250 EUR + een administratiekost van 75 EUR. (Totaal te betalen: 900 EUR.)
Is de grootte van die acquisitiekost normaal? Ik zie hierboven heel andere bedragen. 't Is moeilijk om te vergelijken met andere verzekeringen omdat ze alle iets anders dekken, maar eigenlijk betaal ik
575 EUR premie + 250 EUR acquisitie + 75 EUR administratie = 900 EUR
(Inbegrepen 15.75% "taksen en kosten")
Zijn dit (vooral dan die acquisitiekost) gebruikelijke bedragen of ga ik beter op zoek naar een andere makelaar? Ik moet er niet aan denken dat ik binnen x aantal jaar op pensioen ga.
Op de factuur van onze brand/eenvoudige risico's-verzekering van het huis (gebouw+inhoud) zie ik een acquisitiekost van (afgerond) 250 EUR + een administratiekost van 75 EUR. (Totaal te betalen: 900 EUR.)
Is de grootte van die acquisitiekost normaal? Ik zie hierboven heel andere bedragen. 't Is moeilijk om te vergelijken met andere verzekeringen omdat ze alle iets anders dekken, maar eigenlijk betaal ik
575 EUR premie + 250 EUR acquisitie + 75 EUR administratie = 900 EUR
(Inbegrepen 15.75% "taksen en kosten")
Zijn dit (vooral dan die acquisitiekost) gebruikelijke bedragen of ga ik beter op zoek naar een andere makelaar? Ik moet er niet aan denken dat ik binnen x aantal jaar op pensioen ga.
dat ligt niet aan de makelaar. Dat is per maatschappij. In acquisitie zit bvb ook de publiciteitskosten die de maatschappij maakt (bvb de spandoeken van AG insurance op de brug tijdens het veldrijden )