rekening 2 namen
Re: rekening 2 namen
Ik vraag me ook af wat het voordeel is van een gemeenschappelijke rekening tegenover een rekening op naam van één persoon waar beide partners toegang toe hebben.
Voordeel heeft het niet. Een gemeenschappelijke rekening kan je niet blokkeren of stopzetten zonder akkoord van de andere partij.Het geld is ook eigendom van alle twee. Wie eerst is om het eraf te halen, is eerst.
Een rekening met beperkte volmacht voor de andere party, kan je gewoon de volmacht intrekken op ieder moment, of er kan niet meer afgehaald worden dan dat je hebt toegestaan.En zo zijn er nog wel enkele voordelen.
-
- Jr. Member
Ik denk trouwens ook wel dat een gemeenschappelijke rekening alleen nuttig is als je er 2 bankkaarten bijkrijgt, zoals bij argenta, recordbank, keutrade enz.
Uiteraard, maar dat zal bij geen enkele bank een probleem zijn om meerdere kaarten voor dezelfde rekening te krijgenEloadaintavi schreef: ↑4 november 2017, 03:48 Ik denk trouwens ook wel dat een gemeenschappelijke rekening alleen nuttig is als je er 2 bankkaarten bijkrijgt, zoals bij argenta, recordbank, keutrade enz.
Om de gemeenschappelijke kosten van een huishouden te betalen en op te volgen kun je evengoed een rekening op naam van één persoon hebben die je enkel daarvoor gebruikt. Een gemeenschappelijke rekening heeft vooral een symbolische waarde, zo van “we delen lief en leed”. Maar voor de rest zijn er alleen maar nadelen. Zoals ludo hierboven al vermeldde: als een van de twee partners het huwelijk niet meer ziet zitten is het goed mogelijk dat hij of zij op een dag met al het geld weg is.
-
- Jr. Member
Op een gemeenschappelijke rekening worden nooit fortuinen gezet. Hoogstens enkele tientallen of honderden euros om de nabije boodschappen te betalen in den aldi
Er is hier eens een draadje geweest van een jongeman die voor hem en zijn lief een gemeenschappelijke rekening wilde openen om op te sparen voor een huis. Dan gaat het om meer dan honderden euro’s.
-
- Jr. Member
domme jongeman, heeft opvoeding nodig
Liefde maakt blind. Die wilden samen een spaarpotje aanleggen, dus op een gemeenschappelijke rekening, terwijl je evengoed elk apart op je eigen rekening kunt sparen en dan samenleggen bij de aankoop van het huis.
Bij elke bank (behalve bij ME Direct) kan je als gehuwd koppel of wettelijk samenwonend koppel een beleggingsrekening op naam van dhr en mevr openen. Een rekening apart op naam van dhr of mevr heeft toch andere fiscale implicaties bij overlijden. Of zie ik dit zo verkeerd?
Een gemeenschappelijke rekening behoort in principe toe aan beiden en de langstlevende zal op datum van overlijden van zijn partner eventueel (afhankelijk van het testament) op de helft van het creditsaldo successierechten moeten betalen.varia schreef: ↑4 november 2017, 18:30 Bij elke bank (behalve bij ME Direct) kan je als gehuwd koppel of wettelijk samenwonend koppel een beleggingsrekening op naam van dhr en mevr openen. Een rekening apart op naam van dhr of mevr heeft toch andere fiscale implicaties bij overlijden. Of zie ik dit zo verkeerd?
Wettelijk samenwonenden hebben slechts een beperkt wettelijk erfrecht bestaande uit vruchtgebruik op de gezinswoning plus de huisraad, zodat er voor méér een testament in het voordeel van de langstlevende partner opgemaakt moet worden.
Dit en andere updates stonden in principe nog gepland voor het einde van het jaar, maar de lancering van het nieuwe platform hebben we spijtig genoeg moeten uitstellen naar volgend jaar. We kiezen er voor om iets meer tijd te nemen opdat alle nieuwigheden grondig getest kunnen worden alvorens deze belangrijke update te kunnen doen. Gemeenschappelijke rekeningen komen er zeker aan, maar we vragen jullie hiervoor nog even geduld te hebben.
-
- Jr. Member
Zoals ik reeds vroeger opmerkte : een gezamelijke rekening heeft alleen zin als je er 2 kaarten bijkrijgt!
-
- Newbie
- Contacteer:
een gemeenschappelijke rekening heeft ook belang als 1 iemand zich ontfermt over het gemeenschappelijke spaargeld terwijl de ander daar geen fluit van af kent...af en toe wat teamwerk in een relatie kan toch geen kwaad zeker. wat voor onzin ik hier al gelezen heb over de onzin van een gemeenschappelijke spaarrekening (wat hebben bankkaarten daar nu in godsnaam mee te maken , het gaat over SPAARGELDEN), sjongesjonge. ja wij zijn een "naief" koppel en ik ken meer over fondsen, beleggingen, etc dan mijn even hard werkende (!) vriendin, die het verschil nog niet kent tussen een zicht- en spaarrekening. wij hebben 2 kinderen die later onze zuurverdiende centjes gaan krijgen en ondertussen wil ik ons bescheiden vermogen beheren, maar ik wil zelf dat dit op ons beider namen staat, en niet enkel op mijn naam (zoals nu) omdat dit niet anders kan...volgend jaar in orde dus!
- Oli4ke1977
- Newbie
- Contacteer:
Is er ondertussen al wat meer nieuws over de update?MeDirect schreef: ↑6 november 2017, 17:29Dit en andere updates stonden in principe nog gepland voor het einde van het jaar, maar de lancering van het nieuwe platform hebben we spijtig genoeg moeten uitstellen naar volgend jaar. We kiezen er voor om iets meer tijd te nemen opdat alle nieuwigheden grondig getest kunnen worden alvorens deze belangrijke update te kunnen doen. Gemeenschappelijke rekeningen komen er zeker aan, maar we vragen jullie hiervoor nog even geduld te hebben.