Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
Het zal dus 1.25 + 0.625 worden, en wellicht zullen ze er dus 1.25+0.5 van maken of een schamele 1.75...Vaganzza schreef: Dus m.a.w. de aanpassing van de grootbanken op de klassieke spaarboekjes van december (1,25 + 1) valt ook niet onder de nieuwe spaarregeling! Een louche truk om gewoon de getrouwheidspremie te laten zakken, terwijl dit reeds gebeurd is voor de basisrente???
Ja idd
Ik ben in ieder geval ook zeer benieuwd hoe de rentes op de internetrekeningen zullen evolueren. Zullen die sowiezo 3% basisrente + 0,75% getrouwheid opleveren? Wie doet meer getrouw? Het worden nog "boeiende" tijden om die rentes op te volgen!
Ik ben in ieder geval ook zeer benieuwd hoe de rentes op de internetrekeningen zullen evolueren. Zullen die sowiezo 3% basisrente + 0,75% getrouwheid opleveren? Wie doet meer getrouw? Het worden nog "boeiende" tijden om die rentes op te volgen!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
- VIP member
- Contacteer:
lol geloof je nu echt dat de "vrije" markt bestaat?? Noem eens 1 markt die niet gereglementeerd wordt? Juist de vrije markt bestaat gewoon niet in zuivere vormKoenBB schreef: Aangroeipremie niet meer toegelaten
Getrouwheidspremie moet minimum 1/4 en maximum 1/2 van de basisrente zijn.
Na het ovetreden van de elementaire scheiding der machten gaat men nu weer sterk zondigen tegen een andere basisregel,
namelijk deze van de vrije marktwerking.
Moet ik nu blij zijn dat ik mijn First-Rekening bij Ethias gehouden heb aan 3.35% zonder bonus? Of kunnen ze deze rente ook naar beneden herzien?
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
--
Dus dat is heel goed nieuws voor de DB max en BKCP klanten dan als ik Vaganzza goed begrijp?
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
Als sommige banken van goede wil zijn, kunnen ze er nog vlug voor zorgen, dat wij nog
tot 31-03-2010 van het huidige systeem kunnen genieten. Ik denk hier vooral aan Rabobank.be en Keytrade.
tot 31-03-2010 van het huidige systeem kunnen genieten. Ik denk hier vooral aan Rabobank.be en Keytrade.
Peewee schreef: Moet ik nu blij zijn dat ik mijn First-Rekening bij Ethias gehouden heb aan 3.35% zonder bonus? Of kunnen ze deze rente ook naar beneden herzien?
'De basisrentevoet die geldt op het ogenblik van de storting wordt gewaarborgd tot 31/12 van het 8ste jaar na ontvangst van de storting. De gewaarborgde minimum rentevoet kan naar boven of beneden herzien worden conform de wettelijke bepalingen. De nieuwe rentevoet geldt echter enkel voor de stortingen die gedaan worden na de datum van de herziening van de rentevoet.'
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR011/Par ... Detail.htm
Oh ..oh ..oh... (neen, niet de Kerstman...)
Is deze nieuwe regel ook van toepassing op de INTERNETspaarrekening of alleen maar op de gewone spaarrekening ...?
Is deze nieuwe regel ook van toepassing op de INTERNETspaarrekening of alleen maar op de gewone spaarrekening ...?
Op alle spaarrekeningen.OO_MPE schreef: Is deze nieuwe regel ook van toepassing op de INTERNETspaarrekening of alleen maar op de gewone spaarrekening ...?
Reactie van Deutsche Bank op de nieuwe spaarregeling:
Nieuw spaar-KB bevat goede elementen.
Deutsche Bank vindt dat spaarder nog steeds niet centraal staat.
Brussel, maandag 22 december 2008
Deutsche Bank voert al bijna 20 jaar een onafgebroken strijd voor meer transparantie en hogere spaarrentes. De fusie van de aangroei- en getrouwheidspremie vindt de bank alvast een belangrijke stap vooruit op het gebied van vereenvoudiging.
Deutsche Bank vindt de verlaging van de maximale basisrente echter een belangrijke vermindering van het fiscale voordeel voor de spaarder en een belangrijke inperking van de concurrentie, beiden ten nadele van de spaarder.
Deutsche Bank vindt daarom dat met het nieuwe KB de spaarder in België nog steeds niet de hervorming van de spaar-en beleggingsmarkt krijgt waarop hij recht heeft. De bank herhaalt daarom haar oproep voor een publiek debat in het parlement om de problematiek inzake de fiscaliteit van de spaar- en beleggingsproducten ten gronde te regelen, alsook het probleem met betrekking tot de communicatie er rond (misleidende reclame, gezamenlijk aanbod, enz…).
Deutsche Bank NV België beschouwt zich als de leider van de uitdagers. De Belgische bank, die in begin van de jaren 1990 haar retail activiteiten startte, groeide de afgelopen 18 maanden fors door van de 9de tot intussen al de 6de grootste bank van België gemeten naar spaarinlagen. De bank telt nu meer dan 280.000 cliënten, tegen 150.000 18 maanden geleden.
heb zojuist DB gebeldwrpint schreef: Weet er iemand wat er dan gebeurt met de getrouwheidspremie die ondertussen loopt? Concreet voorbeeld: heb ingetekend op DB Max in augustus. Basisrente en getrouwheidspremie gegarandeerd voor 1 jaar (als het wettelijk kader dit toelaat). Duidelijk niet meer dus vanaf april, maar is die 1% getrouwheid dan gegarandeerd van aug-april of niet?
Ik ben echt niet te spreken hierover.
Het komt erop neer dat de nieuwe rente's onmiddelijk ingaan vanaf april.
en de premie blijft lopen.
Man aan telefoon zei dat de basisrente dus ging zakken naar 3%
De premie blijft behouden
=> 4%, als je je geld niet afhaalt
(terwijl ze 5,25 gegaranderd hadden)
SCHANDALIG gewoon !!
Waiting for the financial meltdown...
Dat is dan in contrast met hetgeen ik in de krant De Standaard gevonden heb een paar berichten hierboven.Roeland schreef:heb zojuist DB gebeldwrpint schreef: Weet er iemand wat er dan gebeurt met de getrouwheidspremie die ondertussen loopt? Concreet voorbeeld: heb ingetekend op DB Max in augustus. Basisrente en getrouwheidspremie gegarandeerd voor 1 jaar (als het wettelijk kader dit toelaat). Duidelijk niet meer dus vanaf april, maar is die 1% getrouwheid dan gegarandeerd van aug-april of niet?
SCHANDALIG gewoon !!
Ze hebben zelfs TOT IN DE KLEINSTE DETAILS voordelen gegeven aan de grootbanken
In het KB staat dat de begrenzing van de getrouwheidspremie wordt afgerond op de lagere 10de procent.
Concreet betekent dit het volgende.
Stel dat de ECB-rente ZOU stijgen (kans is zeer klein) naar 3,75%
Dan is bedraagt de maximale premie niet 1,875%, maar 1,80%
Door deze bepaling in het KB zijn de grootbanken ook in staat op hun gewone spaarboekjes de nieuwe regeling deels te ontduiken:
Voorbeeld: Basisrente 1,50%
=> premie 0,375% 0,30%
In het KB staat dat de begrenzing van de getrouwheidspremie wordt afgerond op de lagere 10de procent.
Concreet betekent dit het volgende.
Stel dat de ECB-rente ZOU stijgen (kans is zeer klein) naar 3,75%
Dan is bedraagt de maximale premie niet 1,875%, maar 1,80%
Door deze bepaling in het KB zijn de grootbanken ook in staat op hun gewone spaarboekjes de nieuwe regeling deels te ontduiken:
Voorbeeld: Basisrente 1,50%
=> premie 0,375% 0,30%
Laatst gewijzigd door Roeland op 22 december 2008, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Waiting for the financial meltdown...
Dit is niet in tegenstelling met het bericht in de Standaard. "De periodes die dan gelden voor het verkrijgen van de aangroei- of getrouwheidspremie blijven dan gewoon verder lopen." Over de basisrente zegt men niets.Vaganzza schreef:Dat is dan in contrast met hetgeen ik in de krant De Standaard gevonden heb een paar berichten hierboven.Roeland schreef:
heb zojuist DB gebeld
SCHANDALIG gewoon !!