SES
TIP
Re: SES
Jaarverslag ergens eind februari (rond de 26ste). Q4 wordt niet apart gegeven, valt samen met jaarverslag.
Eind april, samen met het dividend, volgt dan Q1. Ik denk persoonlijk dat de dividendaankondiging het moment van de waarheid zal zijn: als SES de optimisten kan gelijk geven en haar riante dividend kan behouden (of zelfs licht verhogen) zal de koers denk ik herstellen, anders...
En tot dan verwacht ik vooral meer van het huidige gekabbel.
Eind april, samen met het dividend, volgt dan Q1. Ik denk persoonlijk dat de dividendaankondiging het moment van de waarheid zal zijn: als SES de optimisten kan gelijk geven en haar riante dividend kan behouden (of zelfs licht verhogen) zal de koers denk ik herstellen, anders...
Veel hangt af van hoe concurrentieel de sector is. SES lanceert satellieten vaak op hogere hoogte en daar gaan dan ook hogere kosten mee gepaard. Veel (kleinere) spelers kunnen goedkope satellieten lanceren, die lager zweven. Satellieten in ons dagelijks leven zijn er om communicatie te bevorderen, groeiende sector hoor ik nu zeggen... Ja, groeiende sector. Maar deze vorm van communicatie bevindt zich tamelijk laag en daar kunnen meerdere (kleine) spelers zorgen voor concurrentie. Concurrentie buiten SES om, want SES bevindt zich in een ander segment in de markt.
Dus ik weet niet of SES een hele grote toegevoegde waarde heeft? Is SES er niet meer voor een nichepubliek of grote tv-stations?
Dus ik weet niet of SES een hele grote toegevoegde waarde heeft? Is SES er niet meer voor een nichepubliek of grote tv-stations?
Ze zullen een FCF van 600 miljoen nodig hebben om het dividendbeleid te coveren.dw schreef: ↑10 januari 2018, 21:56 Jaarverslag ergens eind februari (rond de 26ste). Q4 wordt niet apart gegeven, valt samen met jaarverslag.
Ik verwacht dat ze daar niet gaan komen, eerder in de buurt van 500 miljoen.
Dat wil niet zeggen dat het dividend effectief lager zal zijn, als is het uiteraard niet houdbaar wanneer het hoger dan de FCF gaat liggen.
En een daling van het dividend ligt duidelijk al in de lijn van verwachtingen van de markt.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Hoe zie je die FCF dan evolueren naar 2019-2020? Wordt het gewoon een iets 'slechter' jaar voor SES of zit de markt even tegen op dit moment?reteiP schreef: ↑11 januari 2018, 08:36Ze zullen een FCF van 600 miljoen nodig hebben om het dividendbeleid te coveren.dw schreef: ↑10 januari 2018, 21:56 Jaarverslag ergens eind februari (rond de 26ste). Q4 wordt niet apart gegeven, valt samen met jaarverslag.
Ik verwacht dat ze daar niet gaan komen, eerder in de buurt van 500 miljoen.
Dat wil niet zeggen dat het dividend effectief lager zal zijn, als is het uiteraard niet houdbaar wanneer het hoger dan de FCF gaat liggen.
En een daling van het dividend ligt duidelijk al in de lijn van verwachtingen van de markt.
Door de lagere kost van lanceringen wordt de markt misschien toegankelijker omdat het minder kapitaalintensief is.
Maar dit betekent ook dat afschrijvingen uit het verleden de winst nog drukken terwijl er wel voldoende cash voorhanden is om de aandeelhouder te plezieren omdat de capex nu lager is.
Stel dat het dividend zou zakken naar €1 per aandeel dan heb je nog een bruto rendement van 7.7%
Maar dit betekent ook dat afschrijvingen uit het verleden de winst nog drukken terwijl er wel voldoende cash voorhanden is om de aandeelhouder te plezieren omdat de capex nu lager is.
Stel dat het dividend zou zakken naar €1 per aandeel dan heb je nog een bruto rendement van 7.7%
Dividend kost zelfs €625m als ik reken met 460m aandelen. Ik denk dat het de komende 3 jaar wel net gedekt zal zijn (door lagere capex). Blijft natuurlijk geen goede zaak want zo bouw je geen schuld af en verlaag je het risicoprofiel niet. Van mij mogen ze dat dividend dus meteen verlagen naar pakweg €0,8 (= 6% aan huidige koers). Dan kan je de komende 3 jaar de schuld verlagen met zo'n €800m en zit je eind 2020 met een meer aanvaardbare leverage van circa 2,3.
Alle dalingen van het dividend bij eenzelfde FCF zijn voor ons uiteraard goed nieuws Jens.
a) minder kwijt aan (dubbele) RV
b) meer potentieel om schulden af te lossen
c) ze kunnen mogelijk eigen aandelen inkopen
d) waarschijnlijk onterecht lagere koersen
En dan liefst een beetje van alle 4
a) minder kwijt aan (dubbele) RV
b) meer potentieel om schulden af te lossen
c) ze kunnen mogelijk eigen aandelen inkopen
d) waarschijnlijk onterecht lagere koersen
En dan liefst een beetje van alle 4
Ik denk niet dat de lage koers het gevolg is van onzekerheid over het dividend, eerder het gevolg van mogelijke concurrentie van nieuwe spelers. Operationele kasstroom lag in de eerste jaarhelft van 2017 12% hoger dan jaar ervoor. Als we dat extrapoleren naar het volledige jaar en rekening houden met een reeds bevestigde capex van €630 mio en ervan uitgaande dat de intrestlasten ongeveer hetzelfde zullen zijn als vorig jaar, dan komen we uit op een vrije kasstroom van ongeveer €600 miljoen. Het huidige dividend kost €547 mio (zie kasstroomtabel interimresultaten 2017). Het is ook niet zo dat de schulden op zich te hoog zouden zijn in verhouding tot de kasstromen, dus ik verwacht niet meteen een dividendknip en schuldafbouw. Wel jammer natuurlijk dat de rentelasten op de schulden zo hoog liggen. Volgens Citi zou de overname van O3b vanaf dit jaar positief moeten bijdragen tot de cash flow.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Hier komt nog €61m roerende voorheffing bij, die nog niet betaald was eind juni (zie note 7 van H1 verslag).
Enkel en alleen door een daling van het werkkapitaal. Excl. wijzigingen in werkkapitaal daalde de OKS met 5% jaar-op-jaar. Ik reken zelf maar op een dikke €400m vks voor 2017, maar wél €600m en meer de volgende 3 jaar, voornamelijk door een lagere capex (en lichtjes stijgende OKS).
Werkkapitaal voor volledige jaar is onvoorspelbaar, dus mijn extrapolatie is een best guess. €400 mio vind ik wel heel pessimistisch. (of gewoon conservatief mbt werkkapitaal ?)
Dividend: heb je gelijk in, had de noten niet bekeken.
Dividend: heb je gelijk in, had de noten niet bekeken.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Wel, 1315m OKS - 630 capex - 190 interest expense - 90 tax expense = €405m
En werkkapitaal heb ik op 0 gezet want kan ik toch niet voorspellen. Hoe kom jij aan €600m?
En werkkapitaal heb ik op 0 gezet want kan ik toch niet voorspellen. Hoe kom jij aan €600m?
Wel, zoals al gezegd, door de oks met 12% te verhogen = €1427 mio
Minus €630 mio capex minus €190 mio rente
Minus €630 mio capex minus €190 mio rente
Bon, we zullen eind februari wel zien. Volgens mij ben je veel te optimistisch. Koers staat ook niet zomaar onder druk hé (:
Wel vreemd dat de enthousiastelingen van weleer nu pessimistisch zijn, wat heeft jullie dan tot inkeer doen komen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk