Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
TIP
Re: Gezocht: aandelen met lage p-to-fcf ratio
Ik hou niet van cash, dus liever een aandeel, maar als ik niks vind dan zal het wellicht bij cash blijven (na waarschijnlijke verkoop van Aryzta).
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
Effekes snel gerekend op mijne smartphone op den trein (grote kans dat er een fout in zit): ABC Arbitrage lijkt goed.
Installux: blijkbaar hebben die geen eigen Investor Relations op hun site; uiteindelijk Franstalige jaarverslagen gevonden op een andere site (en mijn Frans is niet zo goed) - fcf van €7 à €8 mio tegenover marketkap van €131 mio vind ik niet goedkoop. Ook zeer dunne handel in aandeel: vrijdag 50 stuks.
Ik zoek eerder grotere bedrijven met deftige Engelstalige financiële info.
Ik zoek eerder grotere bedrijven met deftige Engelstalige financiële info.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
10.5M op een enterprise value van minder dan 100M (meer dan 35M in nettocash op de balans). Goed genoeg voor mij.
ABC Arbitrage: ook zo'n klein bedrijfje (€53 mio omzet) - €11,5 mio fcf tegenover €380 mio marketkap vind ik ook te duur.
Ik zoek grote bedrijven met minstens €750 mio omzet en p-to-fcf van max. 11. Maar ik weet het, het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik zoek grote bedrijven met minstens €750 mio omzet en p-to-fcf van max. 11. Maar ik weet het, het is zoeken naar een speld in een hooiberg.
Vestas Wind Systems, als je nettokaspositie in rekening brengt.
Pandora komt in de buurt. FCF yield van circa 8% en stijgend.
Norcros ga je te klein vinden, maar is nog een pak goedkoper.
Agfa ken je.
Gamestop.
Pandora komt in de buurt. FCF yield van circa 8% en stijgend.
Norcros ga je te klein vinden, maar is nog een pak goedkoper.
Agfa ken je.
Gamestop.
Een 9% FCF yield hebben uw RTL, Publicis en Aryzta toch ook niet? Vanwaar plots strikter geworden?
@jens_dev
Agfa: fcf stuikt in elkaar in eerste negen maanden van 2017, dus die vermijd ik voor het moment
De rest valt buiten de € dus in principe geen interesse, maar ik zie dat de DKK wel zeer goed stand houdt tegenover de € dus ik zal die Pandora eens bekijken. Merci.
@Poldermol
Aryzta: heb ik gekocht met een yield van 9,2%.
Publicis en RTL: de maximum p-to-fcf van 11 heeft betrekking op aandelen waarvoor ik voor de faire waarde een multiple van 18 gebruik op de fcf (m.a.w. opwaarts potentieel van ong. 63%). RTL en Publicis hebben hogere marges waardoor ik een multiple van 21 gebruik. Om datzelfde opwaartse potentieel van 63% te hebben zou ik in principe een p-to-fcf moeten betalen van maximum 12,9 (= yield van 7,8%). Wel, RTL heb ik gekocht met een yield van 9,2% en Publicis met een yield van 7,6%.
Eigenlijk is TAKKT de enige uitzondering.
Agfa: fcf stuikt in elkaar in eerste negen maanden van 2017, dus die vermijd ik voor het moment
De rest valt buiten de € dus in principe geen interesse, maar ik zie dat de DKK wel zeer goed stand houdt tegenover de € dus ik zal die Pandora eens bekijken. Merci.
@Poldermol
Aryzta: heb ik gekocht met een yield van 9,2%.
Publicis en RTL: de maximum p-to-fcf van 11 heeft betrekking op aandelen waarvoor ik voor de faire waarde een multiple van 18 gebruik op de fcf (m.a.w. opwaarts potentieel van ong. 63%). RTL en Publicis hebben hogere marges waardoor ik een multiple van 21 gebruik. Om datzelfde opwaartse potentieel van 63% te hebben zou ik in principe een p-to-fcf moeten betalen van maximum 12,9 (= yield van 7,8%). Wel, RTL heb ik gekocht met een yield van 9,2% en Publicis met een yield van 7,6%.
Eigenlijk is TAKKT de enige uitzondering.
Pandora en Vestas zijn ook verkrijgbaar in € op Xetra als je dat belangrijk vindt. Vestas realiseerde in 2016 3% van zijn omzet in DKK, Pandora 0,5%. Exposure is verwaarloosbaar.
Vestas zit in de energiesector en daar ben ik afkerig van. Pandora heb ik al eens vluchtig bekeken en dat ziet er goed uit op het eerste zicht. Ze groeien fors dankzij nieuwe winkels - ze zullen er wereldwijd zo'n 2400 hebben - denk je niet dat er stilaan een einde komt aan die forse groei ? Heb je ook een verklaring voor de dalende koers ?
Wist ik niet, bedankt. Heb er net over gelezen op Wikipedia.
Pandora: koers is gedaald door vertragende groei. Maar met een k/w van 10 kan je moeilijk van een growth stock spreken. Zie hun laatste persbericht voor een guidance voor de komende jaren. Dividend moet voor een bodem zorgen. Merk op dat er ook shorters actief zijn in het aandeel. Die verwarren Pandora precies met een volledig Amerikaanse mall stock.
Huidig dividend van DKK 36 (9 + extra van 27) is volgens mij niet duurzaam tenzij ze hun aandeleninkoopprogramma naar een minimum herleiden (max. DKK 1 miljard). Dus ik vermoed dat er wel iets van zal afgaan in de toekomst. Denk ook niet dat de fcf nog zal stijgen de komende jaren. Als ik optimistisch reken en een fcf van DKK 5 miljard vermenigvuldig met 21 en deel door 109 mio aandelen dan kom ik uit op DKK 963,30 oftewel een premie van een kleine 65% tov huidige koers. Misschien de moeite om in te stappen.