ETF fysiek goud
TIP
ETF fysiek goud
Welke ETF's in fysiek goud raden jullie aan? Klopt het dat er geen ETF's zijn die in edelmetalen beleggen op MeDirect? Of het moet zijn dat ik erover kijk...
PS: Welke 'veilige' ETF's kopen jullie geregeld aan? Ik las al een aantal keren dat de VANGUARD S&P 500 ETF een goede start kan zijn.
PS: Welke 'veilige' ETF's kopen jullie geregeld aan? Ik las al een aantal keren dat de VANGUARD S&P 500 ETF een goede start kan zijn.
Re: ETF fysiek goud
1- Er zijn verschillende threads op dit forum over beleggen in Goud via (Exchange Traded) Fondsen. Vandaag is er nog gepost in een daarvan.
2- ivm VANGUARD S&P 500 ETF
Dit is een goed fonds als je alleen zou wil beleggen in aandelen van de US.
Waarschijnlijk is iShares Core MSCI world (IWDA) een beter fonds voor het aandelen portie van je portefeuille.
- gespreid over 1600 aandelen; ipv 500
- gespreid over heel de wereld; ipv enkel USA
- gedomicieerd in Ierland; ipv de USA - > dus 15% US witholding tax ipv 30% + geen hoge erfenisrechten
- accumulerend ipv distribuered ivm de dividendend vanhet fonds; - > geen 30% Belgische RV
- MIFID compliant - dus vrij verhandelbaar door Belgen
- niet geregistreerd in Belgie - > dus transactietax zoals individuele aandelen.
Waarschijnlijk is iShares Core MSCI world (IWDA) een beter fonds voor het aandelen portie van je portefeuille.
- gedomicieerd in Ierland; ipv de USA - > dus 15% US witholding tax ipv 30% + geen hoge erfenisrechten
- accumulerend ipv distribuered ivm de dividendend vanhet fonds; - > geen 30% Belgische RV
- niet geregistreerd in Belgie - > dus transactietax zoals individuele aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Referenties:In absence of a suitable estate tax treaty, US estate tax would be due.
In case the account holder (US non-resident alien) passes away, the US will levy up to 40% estate tax on US assets over the value of $60,000 USD. This includes US-domiciled holdings such as ETFs, as well as cash sums in a US-based brokerage account.
[]
Worth mentioning that local estate taxes may apply as well in absence of an estate tax treaty, causing double taxation.
- Boglehead: US estate taxes
- US Estate and Gift Taxes for Nonresident Aliens
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja, erfbelasting is verschuldigd op alle activa van het vermogen van de decujus, ongeacht land van herkomst.
Thx! Ik lees dat bij MeDirect minimum instapkost voor dergelijke tracker 7,5 EUR bedraagt. Dan kan je er dus niet omheen en moet je meteen grotere bedragen investeren. Stapsgewijs instappen à 100,- EUR zou een vergissing zijn...B7H4long schreef: ↑15 januari 2018, 09:05 1- Er zijn verschillende threads op dit forum over beleggen in Goud via (Exchange Traded) Fondsen. Vandaag is er nog gepost in een daarvan.
Nog één vraagje: zijn er specifieke nadelen verbonden om een ETF aan te kopen in een deelsegment van de markt? Bijv. tracker in vastgoed in Japan (om nu bijv. maar iets te noemen). Uiteraard is er 'meer risico' in de zin dat er minder gespreid wordt over de ganse aandelenmarkt, maar zijn er ook andere nadelen? Kiezen de meesten resoluut voor een 'algemene ETF' zoals de S&P 500, iShares Core MSCI World, etc.?
Dit is waarschijnlijk het geval als je de aandelen in een US account bewaart. Maar waarom zou je dat doen?
Uit ervaring weet ik dat als je US aandelen in een Belgische effectenrekening hebt, je geen US taksen betaalt bij overlijden.
Het is niet omdat de US de vorige keer geen taksen geheven hebben dat het de volgende keer ook zo zal zijn....
Aan ieder om te beslissen hoeveel risico hij wil lopen (voor zijn erfgenamen).
Men kan veronderstellen dat er meer en meer informatie-uitwisselingen gebeuren tussen de verschillende landen.
En hoe gaan de VS taksen heffen op een Belgische portefeuille? Is het nu zo moeilijk om de huidige feitelijke toestand onder ogen te zien? Ik stel voor dat u gewoon het vermeende belastngsvoordeel schrapt in de lijst.
De VS taksen zie ik ook vergaand. Hieromtrent is volgens mij geen informatieuitwisseling, huidige wetgevingen gaan enkel over informatie uitwisseling over utiwisseling naar de woonstaat van een belastingplichtige, maar geen uitwisseling met heel de wereld over een belastingsplichtige.
Trouwens, de VS is de slechtse uitwisselaar van fiscale informatie in heel de wereld, ze doen namelijk niet meet met de CRS.
Verder blijft er het punt van het minimum van $60,000 USD aan US assets.
Trouwens, de VS is de slechtse uitwisselaar van fiscale informatie in heel de wereld, ze doen namelijk niet meet met de CRS.
Verder blijft er het punt van het minimum van $60,000 USD aan US assets.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Als beginner mssch gewoon een gemengd fonds kopen waar een goudtracker in zit .
Dan heb je in één aankoopbedrag een gemengde portfolio.
Dan heb je in één aankoopbedrag een gemengde portfolio.
Iemand ervaring met of een mening over iShares Gold Trust (IAU)? Ik zoek voor alle duidelijkheid geen goudmijnaandeel of -fonds, maar een tracker van fysiek goud als alternatief voor het aankopen van staven of munten. Deze tracht zo goed mogelijk de goudprijs te weerspiegelen door de aankoop en bewaring van fysiek goud in diverse warehouses, wereldwijd gespreid. Kostenpercentage van 0,25%.
Is fysiek goud niet een beter idee?
IAU is een US fonds, ik twijfel of je die via een EUropese broker kan kopen.
Ik overweeg PHAU, maar voorlopig nog aan het zoeken naar evt betere alternatieven