Kapitaliseerbaar/niet kapitaliseerbaar ?
Kapitaliseerbaar/niet kapitaliseerbaar ?
Hallo,
Ik heb een termijn rekening voor twee jaar waarbij je een keuze moet maken om je geld kapitaliseerbaar / niet kapitaliseerbaar te maken.
Als ik nu de rente van het eerste jaar wil laten staan op die termijn rekening, moet ik dan kapitaliseerbaar nemen ?
Ik heb een termijn rekening voor twee jaar waarbij je een keuze moet maken om je geld kapitaliseerbaar / niet kapitaliseerbaar te maken.
Als ik nu de rente van het eerste jaar wil laten staan op die termijn rekening, moet ik dan kapitaliseerbaar nemen ?
Re: Kapitaliseerbaar/niet kapitaliseerbaar ?
Tuurlijk, maar waarom zou je dit willen doen ?JoBe schreef: Hallo,
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bijvoorbeeld om minder RV te moeten betalen?pol schreef:Tuurlijk, maar waarom zou je dit willen doen ?JoBe schreef: Hallo,
Bijvoorbeeld om minder RV te moeten betalen?
[/quote]
Is dit zo?
[/quote]
Is dit zo?
Omdat ik die interest niet nodig heb na het eerste jaar en hierdoor er meer interest gegenereerd wordt tijdens het tweede jaar.pol schreef:Tuurlijk, maar waarom zou je dit willen doen ?JoBe schreef: Als ik nu de rente van het eerste jaar wil laten staan op die termijn rekening, moet ik dan kapitaliseerbaar nemen ?
@ Jurgen, is dat zo ?
maar als je kapitaliseerbaar neemt, dan krijg je geen intrest meer op je reeds verworden intrest, of wel?
Laatst gewijzigd door Roeland op 23 december 2008, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Waiting for the financial meltdown...
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het is niet (meer) mogelijk om te kiezen voor een termijnrekening van langer dan één jaar die automatisch hernieuwbaar is met kapitalisatie van de intresten.
Dit komt omdat de intresten verplicht jaarlijks dienen te worden uitbetaald. Het basisbedrag van het contract kan immers gedurende de looptijd niet meer worden aangepast.
Voor contracten met een looptijd tot 1 jaar is het nog wel mogelijk om te kiezen voor automatische hernieuwing met of zonder kapitalisatie van de intresten. Op het ogenblik dat het contract afloopt wordt het dan automatisch verlengd voor dezelfde looptijd. Bij kapitalisatie worden de intresten bij het kapitaal gevoegd zodat deze ook intresten beginnen op te brengen.
Het is dus inderdaad zo dat, door voor kapitalisatie te kiezen, de uitbetaalde intresten op hun beurt intresten beginnen op te leveren op het termijncontract.
Het is echter níet zo dat het kapitaliseren van de intresten een voordeel oplevert wat de inhouding van RV betreft. De RV wordt steeds aangerekend bij uitbetaling of kapitalisatie van de intresten.
Dit komt omdat de intresten verplicht jaarlijks dienen te worden uitbetaald. Het basisbedrag van het contract kan immers gedurende de looptijd niet meer worden aangepast.
Voor contracten met een looptijd tot 1 jaar is het nog wel mogelijk om te kiezen voor automatische hernieuwing met of zonder kapitalisatie van de intresten. Op het ogenblik dat het contract afloopt wordt het dan automatisch verlengd voor dezelfde looptijd. Bij kapitalisatie worden de intresten bij het kapitaal gevoegd zodat deze ook intresten beginnen op te brengen.
Het is dus inderdaad zo dat, door voor kapitalisatie te kiezen, de uitbetaalde intresten op hun beurt intresten beginnen op te leveren op het termijncontract.
Het is echter níet zo dat het kapitaliseren van de intresten een voordeel oplevert wat de inhouding van RV betreft. De RV wordt steeds aangerekend bij uitbetaling of kapitalisatie van de intresten.
Wat is eigenlijk het voordeel van automatische hernieuwing van een termijnrekening? Ik zie niet direct enig voordeel voor de klant.Rabobank.be schreef: Het is niet (meer) mogelijk om te kiezen voor een termijnrekening van langer dan één jaar die automatisch hernieuwbaar is met kapitalisatie van de intresten.
Bent u daar zeker van ? Want ik lees dat "gerenomeerde" (?) banken KBC , in hun produktfiche schrijven dat er geen RV op de kapitalisatie van intresten moet betaald worden, enkel op het einde van de rit blijkbaar.Rabobank.be schreef: Het is niet (meer) mogelijk om te kiezen voor een termijnrekening van langer dan één jaar die automatisch hernieuwbaar is met kapitalisatie van de intresten.
DHB beweert blijkbaar ook zoiets.
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... l#msg47337
Laatst gewijzigd door paul op 6 mei 2009, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
zie mijn berichtje van een paar uur geleden :
"Productfiche en website van KBC :
#
De jaarlijkse rente wordt bij het kapitaal gevoegd. Deze rente brengt dan op haar beurt evenveel op als uw kapitaal zelf (kapitalisatie)
#
Door de kapitalisatie van de rente geniet u van een fiscaal aantrekkelijke belegging. Het is immers de brutorente (m.a.w. zonder afhouding roerende voorheffing) die jaarlijks bij het kapitaal wordt gevoegd. U geniet dus uitstel van roerende voorheffing tot op de eindvervaldag. Een flinke verhoging van uw rendement "
Dat is met al die 'duidelijke' fiscale wetten hier in Belgie, dat er niemand nog aan uit raakt zeker ?
#
De jaarlijkse rente wordt bij het kapitaal gevoegd. Deze rente brengt dan op haar beurt evenveel op als uw kapitaal zelf (kapitalisatie)
#
Door de kapitalisatie van de rente geniet u van een fiscaal aantrekkelijke belegging. Het is immers de brutorente (m.a.w. zonder afhouding roerende voorheffing) die jaarlijks bij het kapitaal wordt gevoegd. U geniet dus uitstel van roerende voorheffing tot op de eindvervaldag. Een flinke verhoging van uw rendement "
Dat is met al die 'duidelijke' fiscale wetten hier in Belgie, dat er niemand nog aan uit raakt zeker ?
Laatst gewijzigd door paul op 6 mei 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Op intresten die gekapitaliseerd worden dient inderdaad slechts RV te worden betaald op het einde van de rit. De uitbetaalde intresten kunnen dus bruto gekapitaliseerd worden. Alleen gaat het kapitaliseren van intresten op een termijnrekening bij de meeste banken niet mogelijk zijn. Bij sommige banken kan het wel, maar geldt er een speciale regeling.Bent u daar zeker van ? Want ik lees dat "gerenomeerde" (?) banken KBC , in hun produktfiche schrijven dat er geen RV op de kapitalisatie van intresten moet betaald worden, enkel op het einde van de rit blijkbaar.
DHB beweert blijkbaar ook zoiets.
Bij KBC wordt er in de productfiche voor termijnrekeningen in elk geval enkel gesproken over het 'uitbetalen' van jaarlijkse intresten. Er is ook iets terug te vinden over 'kapitalisatierekeningen' waarbij de kapitalisatie van de tussentijdse intresten wèl mogelijk zou zijn, maar het gaat hier mijns inziens om een ander product met andere voorwaarden.
Het kapitaliseren van intresten op een termijnrekening is meestal niet mogelijk. U gaat immers een contract aan voor een vast bedrag, met een vaste rentevoet en aan een vaste looptijd. Dit bedrag kan niet gewijzigd worden terwijl het contract nog lopende is. Het kapitaliseren van intresten aan dezelfde rentevoet als het originele contract is zo goed als onmogelijk. Op het ogenblik dat de intresten na een jaar worden uitbetaald is de kans immers zeer klein dat de intrestvoet op dat ogenblik nog dezelfde is als de originele intrestvoet. Bij de meeste banken gaat u bijgevolg de tussentijdse intresten van een termijnrekening niet kunnen kapitaliseren.
Er zijn enkele uitzonderingen. Zo merkte ik dat bij Dexia de kapitalisatie van intresten wel mogelijk is, maar dat de gekapitaliseerde bedragen niet dezelfde rentevoet opleveren als het originele contract. U krijgt er slechts een rente van 1% op de gekapitaliseerde intresten. Opletten hiervoor is dus de boodschap.
Bij Rabobank.be geldt de regel dat enkel de intresten kunnen worden gekapitaliseerd bij contracten met een looptijd van 1 jaar of minder. In dat geval gaat het immers niet om een tussentijdse uitbetaling van intresten maar om een volledige hernieuwing van het contract (aan een nieuwe rentevoet) waarbij zowel het originele kapitaal als de uitbetaalde intresten van het vorige contract in een nieuw contract geplaatst worden. Een kapitalistie van intresten voor contracten met een looptijd van langer dan een jaar is bij Rabobank.be niet mogelijk.
Ik heb deze informatie ook teruggevonden op de website van KBC. Het gaat hier echter steeds om de 'kapitalisatierekening' en niet om de termijnrekeningen.zie mijn berichtje van een paar uur geleden :
#
#
Een automatische hernieuwing van een termijncontract is eigenlijk enkel bedoeld om het klanten in sommige gevallen makkelijker te maken. Bij het aflopen van een termijncontract hoeft u bij automatische hernieuwing immers niet telkens zelf de opdracht voor het aanmaken van een nieuw termijncontract door te geven. Bij Rabobank.be raden we echter aan om enkel voor kortlopende termijncontracten een automatische hernieuwing te overwegen. Voor langer lopende contracten is het aan te raden altijd zelf de voorwaarden voor een eventueel nieuw contract te raadplegen vooraleer u opdracht geeft om een nieuw contract aan te maken.Wat is eigenlijk het voordeel van automatische hernieuwing van een termijnrekening? Ik zie niet direct enig voordeel voor de klant.
Als u altijd volledige controle wenst over uw geld en de toegepaste rentevoet dan kiest u zelfs best altijd voor niet-hernieuwbare contracten.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg - zoals steeds.
Het is inderdaad logisch dat de intresten op zichzelf onmogelijk tegen dezelfde intrestvoet kunnen opbrengen- o.a. de looptijd wordt steeds korter bij elke intrestdatum.
Ofwel houdt KBC op hun productfiche info achter ( dat ze de intrest tegen een andere intrestvoet intrest laten opbrengen ), ofwel indien ze wel tegen dezelfde intrestvoet zouden kapitaliseren, rekenen ze daarvoor waarschijnlijk een soort risicopremie aan, die uiteindelijk in een lagere intrestvoet resulteert.
Het is inderdaad logisch dat de intresten op zichzelf onmogelijk tegen dezelfde intrestvoet kunnen opbrengen- o.a. de looptijd wordt steeds korter bij elke intrestdatum.
Ofwel houdt KBC op hun productfiche info achter ( dat ze de intrest tegen een andere intrestvoet intrest laten opbrengen ), ofwel indien ze wel tegen dezelfde intrestvoet zouden kapitaliseren, rekenen ze daarvoor waarschijnlijk een soort risicopremie aan, die uiteindelijk in een lagere intrestvoet resulteert.
bij mij staat er nochtans op kbc-online duidelijk welk bedrag ik zal krijgen na 5 jaar, en dat is het bedrag dat je krijgt wanneer de bruto intrest jaarlijks bij het kapitaal gevoegd wordt en evenveel rente opbrengt als het kapitaal...
En op de productfiche staat duidelijk :
"Bij rentekapitalisatie tot de eindvervaldag wordt de jaarlijkse brutorente
gekapitaliseerd aan 5%."
En wat betreft :
"Het is inderdaad logisch dat de intresten op zichzelf onmogelijk tegen dezelfde intrestvoet kunnen opbrengen- o.a. de looptijd wordt steeds korter bij elke intrestdatum."
Misschien niet gebruikelijk, maar niks is onmogelijk want de banken zijn vrij om de rente op termijnrekeningen te bepalen.
Misschien dat ze intern de termijnrekening opsplitsen in telkens termijnen van 1 jaar ?
"Bij rentekapitalisatie tot de eindvervaldag wordt de jaarlijkse brutorente
gekapitaliseerd aan 5%."
En wat betreft :
"Het is inderdaad logisch dat de intresten op zichzelf onmogelijk tegen dezelfde intrestvoet kunnen opbrengen- o.a. de looptijd wordt steeds korter bij elke intrestdatum."
Misschien niet gebruikelijk, maar niks is onmogelijk want de banken zijn vrij om de rente op termijnrekeningen te bepalen.
Misschien dat ze intern de termijnrekening opsplitsen in telkens termijnen van 1 jaar ?
Laatst gewijzigd door Geldwolf op 11 mei 2009, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.