Effectentaks
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Effectentaks
Ik heb er me vannacht eens mee bezig gehouden :-)
Normaal moeten ze de effectenrekening na transfer of verkoop afsluiten, zoals u zegt. Schijnbaar heeft KBC en AXA dat wel degelijk gedaan, want ik zie er niets meer van in de online banking. Voor de zekerheid heb ik hen wel om bevestiging gevraagd.
MAAR:
1) Bij Rabobank.be staat mijn voormalige effectenrekening on line toch maar nog altijd mooi open -sinds nov 2017-

2) Ook bij MeDirect is mijn Beleggingrek/Effectenrek schijnbaar nog 'actief'. Hoewel ik in de schriftelijke transfer naar Keytradebank (op mijn verzoek, begin nov 2017), duidelijk aangestipt heb dat de rekening bij MeDirect moest afgesloten worden!
Tot vorige maand kon mij dat niet schelen natuurlijk maar dankzij Peeters is alles veranderd he. Echte belasting-heksenjacht ja!
Ik begrijp echt niet dat die geen betere profiler heeft. Iedereen is ofwel kwaad op hem of vindt hem een zieligaard. Niet direct de manier om Burgemeester van Antwerpen te willen worden hé :-) ;-) ;-)
een lege effectenrekening is ook een effectenrekening he, wie weet hebben sommigen wel 6 lege effectenrekeningen en worden die opgejaagd wild voor de fiscus
( valt perfect te verantwoorden die lege effectenrekeningen, maar als de fiscus ziet dat men wat veel transacties doet bv met futures of opties of zelfs met aandelen, zou men wel eens als divers inkomen ( 33% + gemeentetaks ) daarop belast kunnen worden. )
iK merk dat sommigen hier al aan het wakker worden zijn wat betreft het aantal effectenrekeningen
( valt perfect te verantwoorden die lege effectenrekeningen, maar als de fiscus ziet dat men wat veel transacties doet bv met futures of opties of zelfs met aandelen, zou men wel eens als divers inkomen ( 33% + gemeentetaks ) daarop belast kunnen worden. )
iK merk dat sommigen hier al aan het wakker worden zijn wat betreft het aantal effectenrekeningen
Beter beperken tot 1 of 2 effectenrekeningen dus? Kwestie van de fiscus niet op ideeën te brengen?
uiteraard
indien er geen gegronde redenen zijn, beperken tot één effectenrekening
indien er geen gegronde redenen zijn, beperken tot één effectenrekening
Bij het openen van een Keyplan wordt onvermijdelijk een zogenaamde 'beursrekening' aangemaakt. Als je je aandelen of fondsen dan ook nog elders koopt, dan zit je al meteen met min. 2 effectenrekeningen.
Waar staat ergens in de wetgeving dat je "verdacht" bent met x-aantal lege effectenrekeningen ?
Ik zie dat zinnetje hier al maanden langskomen, maar heb het zelf nog nergens gevonden. Of kijk ik ergens over ?
Dat zinnetje zal nergens staan, maar de fiscus kan redeneren als die méér dan 1 effectenrekening hebben, dan doen ze het misschien om beneden de 500 K te blijven
net zoals iemand die in de goede oude tijd dat de spaarboekjes nog 6% netto gaven, 100 spaarboekjes had,om de roerende voorheffing te ontduiken
net zoals iemand die in de goede oude tijd dat de spaarboekjes nog 6% netto gaven, 100 spaarboekjes had,om de roerende voorheffing te ontduiken
Allez Paul, ik begrijp je redenering en je vergelijking met de spaarboekjes, maar men kan toch ook klant geworden zijn bij meerdere banken (en daar een effectenrekening hebben) bijv door
- het erven van iemand die bij die bank klant was
- het ingaan op een promotie (bijv 1 % bonus bij transfer van een andere bank)
- het bonnetje voor een gratis effect naar keuze ter waarde van 20 euro bij raboban.be dat ooit bij humo zat !
- trouwen of samenwonen met iemand die al klant was elders
- ...
- het erven van iemand die bij die bank klant was
- het ingaan op een promotie (bijv 1 % bonus bij transfer van een andere bank)
- het bonnetje voor een gratis effect naar keuze ter waarde van 20 euro bij raboban.be dat ooit bij humo zat !
- trouwen of samenwonen met iemand die al klant was elders
- ...
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Effectentaks
Je kunt ook de omgekeerde strategie toepassen: letterlijk overal een effectenrekening aanhouden. Dan vinden de controlediensten het te ingewikkeld en laten ze het zo. Want daar zouden ze moe van worden.
Het zou kunnen dat bij een nakende correctie vele beleggers opgelucht gaan zijn dat ze onder de 500.000€ vallen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Meerdere effectenrekeningen is geen probleem als het maar bij dezelfde bank is, die moet ze samentellen.
Eigenlijk heeft de Effectentaks een negatieve invloed op de vrije concurrentie. Terug naar af dus. De sector zou daar moeten tegen reageren.
Sommige fondsen zijn niet bij elke bank te koop enz.
optellen van meerdere spaarboekjes bij een bank deden ze ook niet
het zou mij verwonderen dat de bank dat optelt
het zou mij verwonderen dat de bank dat optelt
Al heb je tien effectenrekeningen, je moet toch maar pas betalen vanaf 500.000 euro. Als de fiscus verdacht vindt dat je er tien hebt dan kun je laten zien hoeveel er (niet) op staat.
tuurlijk
maar als ze dan zien dat er opties, futures,of ze zien dat je naar hun goesting wat te snel in aandelen handelt kunnen ze de fameuze art 90 inroepen, en dan slagen ze je aan tegen 33% plus gemeente taks, ook al heb je bv maar 10 K op je rekening staan
maar als ze dan zien dat er opties, futures,of ze zien dat je naar hun goesting wat te snel in aandelen handelt kunnen ze de fameuze art 90 inroepen, en dan slagen ze je aan tegen 33% plus gemeente taks, ook al heb je bv maar 10 K op je rekening staan
-
- Hero Member
- Contacteer:
“Art. 155. De Belgische tussenpersonen maken op
elk referentietijdstip de in artikel 154 bedoelde staat op
voor iedere titularis die de volgende gegevens vermeldt:
1° de naam en het adres van de titularis;
2° het rekeningnummer van de titularis;
3° het aandeel in de op dat referentietijdstip opgetekende
waarde van de belastbare financiële instrumenten
die op één of meerdere effectenrekeningen zoals
bedoeld in artikel 152, 1°, a) worden gehouden;
4° de periode waarover het aandeel in de waarde
zoals bedoeld in het 3° werd berekend.
Met inachtneming van de vormvereisten van het eerste
lid, maken de Belgische tussenpersonen, behalve in
geval van overdracht zoals bedoeld in artikel 154, § 2,
derde lid, op het einde van elke referentieperiode een
overzicht op met daarin vermelding van de in artikel
154 bedoelde gemiddelde waarde, de uiteindelijk verschuldigde
taks, het tarief en in voorkomend geval de
reeds ingehouden taks. Dit overzicht wordt medegedeeld
aan de titularis uiterlijk op de laatste dag van de
maand die volgt op het einde van de referentieperiode.
De Belgische tussenpersoon stelt in het overzicht
zoals bedoeld in het tweede lid de mogelijkheid tot inhouding
voor aan de titularis indien zijn aandeel in de
effectenrekeningen zoals bedoeld in artikel 152, 1°, a) bij
die Belgische tussenpersoon het in artikel 151 bedoelde
bedrag niet overschrijdt.”
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 3 februari 2018, 02:33, 2 keer totaal gewijzigd.