Het Omega MixerFonds
TIP
Het Omega MixerFonds
Hier is ie dan omdat zovelen er om vroegen: Het Omega Mixerfonds. Grote post dus als je hier iets aan hebt is bedankje welkom. Doelstelling is van een beter rendement te halen dan het MijnKapitaal Mixerfonds met een gelijkaardig beperkt neerwaarts risisco. Bedoeling is van deze maar één keer per half jaar te herzien dus je hebt er minimum werk aan. Om de omschakeling eenvoudig te houden heb ik zoveel mogelijk behouden wat nuttig is.
Equity:
10% SXRJ (of CSEMUS) iShares MSCI EMU Small Cap
05% CNDX ishares Nasdaq 100
05% NDXH Amundi Nasdaq 100 Eur Hedged
10% EMIM iShares Core MSCI Emerging Markets
10% Flossbach von Storch Multiple Opportunities
Total return (bonds):
15% M&G Optimal Income
15% Ethna Aktiv
15% DNCA Eurose
15% Rouvier Patrimoine
Het Equity gedeelte zorgt voor de alpha en is vooral met ETFs, het total return gedeelte moet primair dempen. Ik begon bij een 40/60 mix maar die defensieve mixfondsen hebben uiteraard ook wat equity aan boord en zo kom je eerder aan 50/50 maar dat is uiteraard variabel.
Voor het Equity gedeelte kies ik momenteel voor Eurozone small caps (betere return en lagere vol dan large caps). SXRJ is overigens 75% midcaps dus "small caps" is relatief. SXRJ geniet dus mijn voorkeur op dingen als CEMU en CSX5. UK vermijd ik vanwege Brexit. Wat VS betreft kies ik voor de Nasdaq 100 met 50% muntafdekking. Dus 5% CNDX en 5% NDXH. Als 4de neem ik EM en als laatste behoud ik Flossbach wat primair focust op equity (momenteel 70%).
Voor het total return (bond) gedeelte ga je er niet meer geraken met gewoon een long ETF zoals IEAG gezien de complexe situatie waarin bonds zich verkeren, vandaar dat ik enkele fondsen neem die total return kunnen werken door duratie aan te passen of bvb met futures short te gaan op bepaalde looptijden.
Mijn eigen macro strategie is nog een stuk complexer (en actiever) als dit, maar hiermee zou je onder alle omstandigheden een betere return moeten halen dan het MK mixerfonds. Men mag gerust vergelijken.
Wat ik eruit laat:
Blackrock Global Allocation, Franklin Global Fundamental Strategies en First Eagle Amundi laat ik eruit omdat deze "wereld" fondsen gerund worden vanuit Amerikaans perspectief. Het grootste deel blijft altijd VS belegd en die USD posities gaan zij niet afdekken. Stel dat de EUR/USD doorstijgt naar 1.3 ga je op die fondsen weer gegarandeerd verliezen. Deutsche Invest Multi Opps doet sinds april 2015 toch vreemde dingen, zie: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... TJJC&tab=1. Begrijp niet waarom mijnkapitaal ook Kaldemorgen van Deutsche in port heeft. Het fonds bestaat maar sinds 2012 dus voldoet niet eens aan hun eigen criteria. Qua prestaties is dit fonds hit 'n miss. Nordea Stable Return zag zijn historisch gladde curve doorbroken doordat low vol aandelen waarin het voornamelijk investeert minder populair werden. Wil eerst meer zien hoe flexibel hun strategie is. Carmignac Patrimoine is vergane glorie met veel intern verloop. Kan zijn dat ze zich herpakken maar dat weet je dus niet en dan moet je zo'n fonds terug vanaf nul beoordelen. Geen idee waarom MK van DNCA ook diens Evolutif fonds in port genomen heeft. -7% in 2011 en vooral een zeer grillige grafiek waar ik hoofdpijn van krijg: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 1A89&tab=1. Als laatste vind ik Invesco Balanced Risk qua opzet het meest interessante fonds omdat zij uitsluitend met futures werken en dus ook vlot short kunnen gaan. Dit fonds gebruikt echter een risk parity strategie waarbij ze leverage op bonds gaan gebruiken maar vooral de grote hoeveelheid commodities stelt mij niet echt gerust en ging al eens behoorlijk fout in 2015. Wie een buitenbeentje wil kan die behouden maar past niet in mijn strategie hierboven.
Equity:
10% SXRJ (of CSEMUS) iShares MSCI EMU Small Cap
05% CNDX ishares Nasdaq 100
05% NDXH Amundi Nasdaq 100 Eur Hedged
10% EMIM iShares Core MSCI Emerging Markets
10% Flossbach von Storch Multiple Opportunities
Total return (bonds):
15% M&G Optimal Income
15% Ethna Aktiv
15% DNCA Eurose
15% Rouvier Patrimoine
Het Equity gedeelte zorgt voor de alpha en is vooral met ETFs, het total return gedeelte moet primair dempen. Ik begon bij een 40/60 mix maar die defensieve mixfondsen hebben uiteraard ook wat equity aan boord en zo kom je eerder aan 50/50 maar dat is uiteraard variabel.
Voor het Equity gedeelte kies ik momenteel voor Eurozone small caps (betere return en lagere vol dan large caps). SXRJ is overigens 75% midcaps dus "small caps" is relatief. SXRJ geniet dus mijn voorkeur op dingen als CEMU en CSX5. UK vermijd ik vanwege Brexit. Wat VS betreft kies ik voor de Nasdaq 100 met 50% muntafdekking. Dus 5% CNDX en 5% NDXH. Als 4de neem ik EM en als laatste behoud ik Flossbach wat primair focust op equity (momenteel 70%).
Voor het total return (bond) gedeelte ga je er niet meer geraken met gewoon een long ETF zoals IEAG gezien de complexe situatie waarin bonds zich verkeren, vandaar dat ik enkele fondsen neem die total return kunnen werken door duratie aan te passen of bvb met futures short te gaan op bepaalde looptijden.
Mijn eigen macro strategie is nog een stuk complexer (en actiever) als dit, maar hiermee zou je onder alle omstandigheden een betere return moeten halen dan het MK mixerfonds. Men mag gerust vergelijken.
Wat ik eruit laat:
Blackrock Global Allocation, Franklin Global Fundamental Strategies en First Eagle Amundi laat ik eruit omdat deze "wereld" fondsen gerund worden vanuit Amerikaans perspectief. Het grootste deel blijft altijd VS belegd en die USD posities gaan zij niet afdekken. Stel dat de EUR/USD doorstijgt naar 1.3 ga je op die fondsen weer gegarandeerd verliezen. Deutsche Invest Multi Opps doet sinds april 2015 toch vreemde dingen, zie: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... TJJC&tab=1. Begrijp niet waarom mijnkapitaal ook Kaldemorgen van Deutsche in port heeft. Het fonds bestaat maar sinds 2012 dus voldoet niet eens aan hun eigen criteria. Qua prestaties is dit fonds hit 'n miss. Nordea Stable Return zag zijn historisch gladde curve doorbroken doordat low vol aandelen waarin het voornamelijk investeert minder populair werden. Wil eerst meer zien hoe flexibel hun strategie is. Carmignac Patrimoine is vergane glorie met veel intern verloop. Kan zijn dat ze zich herpakken maar dat weet je dus niet en dan moet je zo'n fonds terug vanaf nul beoordelen. Geen idee waarom MK van DNCA ook diens Evolutif fonds in port genomen heeft. -7% in 2011 en vooral een zeer grillige grafiek waar ik hoofdpijn van krijg: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 1A89&tab=1. Als laatste vind ik Invesco Balanced Risk qua opzet het meest interessante fonds omdat zij uitsluitend met futures werken en dus ook vlot short kunnen gaan. Dit fonds gebruikt echter een risk parity strategie waarbij ze leverage op bonds gaan gebruiken maar vooral de grote hoeveelheid commodities stelt mij niet echt gerust en ging al eens behoorlijk fout in 2015. Wie een buitenbeentje wil kan die behouden maar past niet in mijn strategie hierboven.
Laatst gewijzigd door omega6 op 10 februari 2018, 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Omega MixerFonds
Even gelezen maar eerlijk gezegt ken ik niks van deze dingen. Denk in het najaar nog wat meer bij te leren over individuele aandelen en fondsen. Is er ook een plek waar ik kan leren adhv werkelijke voorbeelden. Ik bedoel je kan veel technisch lezen maar waar kun je werkelijke 'fictieve' portfolio's volgen met commentaar van belegger ofzo? Daar leer je volgens mij nog het meest uit. Iemand die jaren ervaring heeft op de voet volgen.
Iig ga ik hier wat blijven lezen.
Iig ga ik hier wat blijven lezen.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een welgemeende dank u
Edit: volledig eens met uw vergane glorie standpunt.
Edit: volledig eens met uw vergane glorie standpunt.
Laatst gewijzigd door Jhn op 10 februari 2018, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt hiervoor!
Bedankt, Omega, om dit te delen !
Dit lijkt me, op het eerste zicht, inderdaad een goede buy&hold combinatie.
Als ik eens meer tijd heb, ga ik me er echt in verdiepen, en eens wat backtestings doen om te zien hoe deze combinatie 2015-2016 doorkwam, om maar 1 periode te noemen.
Dit lijkt me, op het eerste zicht, inderdaad een goede buy&hold combinatie.
Als ik eens meer tijd heb, ga ik me er echt in verdiepen, en eens wat backtestings doen om te zien hoe deze combinatie 2015-2016 doorkwam, om maar 1 periode te noemen.
Omega,
Bedankt voor dit.
Het lijkt of er goed is nagedacht over de Asset Allocatie in deze portefeuille. Lijkt evenwichtig.
Heb je hem al eens ingebracht in een tool zoals Morningstar Xray?
Hoe verhoudt hij zich tov van de "Neutrale Mixfondsen" categorie?
Wat was de evolutie in 2015 en 2017?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hoe rijm je bovenstaande eerde korte-termijn zaken met de buy&hold (of zelfs buy&forget) strategie?
Voor het Equity gedeelte kies ik momenteel voor Eurozone small caps (betere return en lagere vol dan large caps).
...
UK vermijd ik vanwege Brexit.
Of zou je (behalve rebalancen) elk jaar ook een review doen? Zo ja: doe je dat hier elk jaar voor ons? :
@B7H4Long Heb hem getest in de M* X-Ray. Op 3 jaar gaf die 6% per jaar, op 5 jaar 8% geannualiseerd.
@john32 Zoals ik schreef is het de bedoeling dat ik 1 à 2x per jaar het geheel evalueer op basis van macro inzichten en eventueel wijzigingen doorvoer. Die zal ik hier vermelden. Ik zal alleen iets wijzigen indien echt nuttig zodat jullie geen onnodige kosten moeten maken.
@john32 Zoals ik schreef is het de bedoeling dat ik 1 à 2x per jaar het geheel evalueer op basis van macro inzichten en eventueel wijzigingen doorvoer. Die zal ik hier vermelden. Ik zal alleen iets wijzigen indien echt nuttig zodat jullie geen onnodige kosten moeten maken.
Ok check! (En leuk dat je dat doet). Maar wel fundamenteel verschil let MK Mixer
Mogen we trouwens weten wie je broker is? Niet elke broker zal elke ETF die je opsomt hebben
Mogen we trouwens weten wie je broker is? Niet elke broker zal elke ETF die je opsomt hebben
Het Omega MixerFonds
Bedankt dat je dit met ons wil delen. Ik ben nog niet 100% overtuigd van je samenstelling. Zou graag eens wat backtestings zien maar ook de maximale drawdown. Kun je dit ook eens afzetten tegenover de index en het mixerfonds van MK?
Ben het wel eens met de genoemde fondsen, zoals vergane glorie, ...
Dat gevoel heb ik ook. Heb ook een beetje de indruk dat MK getrouwd is met hun fondsen en dat ze er koppig aan vasthouden i.p.v. toegeven dat sommigen serieus ondermaats presteren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ben het wel eens met de genoemde fondsen, zoals vergane glorie, ...
Dat gevoel heb ik ook. Heb ook een beetje de indruk dat MK getrouwd is met hun fondsen en dat ze er koppig aan vasthouden i.p.v. toegeven dat sommigen serieus ondermaats presteren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt Omega, interessante post!
Omega ... bedankt ! Dit is echt een toppost. Een mooie mix van etf en actief beheerde fondsen. Ook je opmerkingen over waarom je fondsen niet neemt zijn grotendeels ook wat ik ervan denk.
Heb eigenlijk nog een vraagje
Wetende dat hier lezers zijn die maandelijks bvb 100 € beleggen.( bvb keyplan )
Hoe gaan die zo een samenstelling kunnen opbouwen zonder al te veel ongelukken ( met de jaren)
Wat is volgens u het minimum start bedrag om te starten met uw portefeuille.
Wat is het minimum inleg bedrag per maand om verder op te bouwen ?
Of is het de bedoeling te starten in deze combinatie met bvb minimum 50000 € ?
Valt me wel op dat sommige mixers er in zitten.
Waarom geen flexers ?
Waarom geen flexers dynamic ?
En waarom de etf van mijn kapitaal niet ?
Vele vragen me dunkt
Dank voor reply.
Wetende dat hier lezers zijn die maandelijks bvb 100 € beleggen.( bvb keyplan )
Hoe gaan die zo een samenstelling kunnen opbouwen zonder al te veel ongelukken ( met de jaren)
Wat is volgens u het minimum start bedrag om te starten met uw portefeuille.
Wat is het minimum inleg bedrag per maand om verder op te bouwen ?
Of is het de bedoeling te starten in deze combinatie met bvb minimum 50000 € ?
Valt me wel op dat sommige mixers er in zitten.
Waarom geen flexers ?
Waarom geen flexers dynamic ?
En waarom de etf van mijn kapitaal niet ?
Vele vragen me dunkt
Dank voor reply.
Estate Guru believer.