Het Omega MixerFonds
TIP
Re: Het Omega MixerFonds
Omega, bedankt voor uw post.
Hebt u i.v.m. Kaldemorgen volgend artikel op MijnKapitaal al gelezen ?
https://www.mijnkapitaal.be/fondsen/dws ... ldemorgen/
Hebt u i.v.m. Kaldemorgen volgend artikel op MijnKapitaal al gelezen ?
https://www.mijnkapitaal.be/fondsen/dws ... ldemorgen/
Wat die defensieve fondsen betreft zit je volgens mij goed in de huidige marktcondities, de fondsmanagers hebben duidelijk ingespeeld op de risico's bij stijgende rente, ofwel met heel korte duration (Rouvier, DNCA en Etna) ofwel door een vrij grote short positie in obligaties (M&G). Bij het equity deel heb ik mijn bedenkingen bij Nasdaq, Nasdaq is grotendeels technologie en die sector in de VS lijkt mij vandaag het meest overgewaardeerd. Ik begrijp wel dat je Nasdaq genomen hebt, omdat die de afgelopen jaren heel sterk is gestegen krijgt het geheel van de portefeuille natuurlijk een flinke boost. Toch zou ik mij niet te veel vastklampen aan grafiekjes uit het verleden en vooral kijken waar je momenteel goed aan doet. Neem nu bv het hedgen van de dollar, een jaar geleden toen de EUR/USD op 1,05 stond was dat heel zeker een wijze beslissing. Een week geleden hebben we de 1,25 aangetikt en kan het natuurlijk nog verder stijgen maar ik denk dat het grootste risico inmiddels geleden is. Wie weet verzwakt de euro weer eenmaal het Europees schuldenprobleem door stijgende rente terug boven water komt.omega6 schreef: ↑10 februari 2018, 17:25 Hier is ie dan omdat zovelen er om vroegen: Het Omega Mixerfonds. Grote post dus als je hier iets aan hebt is bedankje welkom. Doelstelling is van een beter rendement te halen dan het MijnKapitaal Mixerfonds met een gelijkaardig beperkt neerwaarts risisco. Bedoeling is van deze maar één keer per half jaar te herzien dus je hebt er minimum werk aan. Om de omschakeling eenvoudig te houden heb ik zoveel mogelijk behouden wat nuttig is.
Mooi voorbeeld van een fondsmanager die te vroeg was met zijn timing, deze heeft duidelijk ingespeeld op dalende markten met een grote cash positie en shorts op aandelen en obligaties. Gevolg slechte prestatie in 2017 maar wie weet is het de volgende jaren een van de betere indien we in een berenmarkt terecht komen.omega6 schreef: ↑10 februari 2018, 17:25 Wat ik eruit laat:
Deutsche Invest Multi Opps doet sinds april 2015 toch vreemde dingen, zie: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... TJJC&tab=1.
Vat dit niet op als kritiek, het zijn gewoon enkele bedenkingen die gerust genegeerd mogen worden.
Interessant om dit te lezen.omega6 schreef: ↑10 februari 2018, 17:25 Hier is ie dan omdat zovelen er om vroegen: Het Omega Mixerfonds. Grote post dus als je hier iets aan hebt is bedankje welkom. Doelstelling is van een beter rendement te halen dan het MijnKapitaal Mixerfonds met een gelijkaardig beperkt neerwaarts risisco. Bedoeling is van deze maar één keer per half jaar te herzien dus je hebt er minimum werk aan. Om de omschakeling eenvoudig te houden heb ik zoveel mogelijk behouden wat nuttig is.
Equity:
10% SXRJ (of CSEMUS) iShares MSCI EMU Small Cap
05% CNDX ishares Nasdaq 100
05% NDXH Amundi Nasdaq 100 Eur Hedged
10% EMIM iShares Core MSCI Emerging Markets
10% Flossbach von Storch Multiple Opportunities
Total return (bonds):
15% M&G Optimal Income
15% Ethna Aktiv
15% DNCA Eurose
15% Rouvier Patrimoine
Mijn eigen macro strategie is nog een stuk complexer (en actiever) als dit, maar hiermee zou je onder alle omstandigheden een betere return moeten halen dan het MK mixerfonds. Men mag gerust vergelijken.
Eerste vraag: werken met fondsen houdt altijd in dat men kosten moet betalen (beheerskosten, dikwijls ook instapkosten of zelfs uitstapkosten, taksen, ...). Is het mogelijk de kosten in een overzicht te plaatsen (die van het fonds zelf)? En die kosten te vergelijken met die van het Mixerfonds van mijnkapitaal?
Tweede vraag: voor een Buy & Hold strategie voor de zgn. "luie" belegger, vind ik het merkwaardig dat er geen enkel fonds bij is dat belegt in grote bekende waarde-aandelen. Historisch gezien is dat de basis van een "Goede Huisvader" portefeuille. U beveelt specifiek small caps aan in de EU, maar zonder GB. Small Caps doen het historisch gezien gemiddeld iets beter, dat is waar. Maar ze zijn veel meer riskant. En op dit moment in de economische conjunctuur vind ik dit een merkwaardig gegeven - neemt u geen onnodig risico? Kunt u wat meer achtergrond geven (ik volg spaargids.be amper, ik weet niet of u dit vroeger reeds omstandig uiteengezet heeft). Verder, u mijdt GB omwille van de Brexit. Dat zit toch al lang in de koersen verrekend? Of niet? Winst op de beurs zit hem in het onverwachte, niet in het verwachte. Kunt u dit wat verduidelijken? Verder dekt u de USD af. Dat vind ik ook merkwaardig: de USD staat uitzonderlijk laag t.o.v. de Euro. en afdekken betekent sowieso altijd nog eens extra kosten. Het geheel van EM, NASDAQ, Small Caps en dan nog wat Flossbach is eigenlijk zeer dynamisch wat betreft het aandelen gedeelte van deze mixer. Dat betekent sowieso meer risico. Kunt u dit verduidelijken, ik begrijp dat niet? Want het is toch de bedoeling een portefeuille te hebben waar men niet van moet wakker liggen? Of zie ik dat verkeerd?
Derde vraag: het obligatie-gedeelte. U kiest voor fondsen waarbij de looptijd van de obligaties niet vastligt, maar die door de fondsbeheerder bepaald worden (duration). U vertrouwt dus in feite blindelings op de visie van de fondsbeheerders? Zou het niet beter zijn, dat u met uw visie, zelf obligatiefondsen kiest met een vaste duration, en daar zelf een afweging maakt? Zoveel % in die termijn van die korf munten? Daarenboven wordt er bij de fondsen ook short gegaan met futures, vermeldt u. Dat is sowieso een gevaarlijk gegeven. En het is weer iets dat kosten met zich meebrengt (voor de fondsbeheerders die die posities aangaan, dit zijn verborgen kosten, die kan men nergens nagaan.)
Vierde vraag: Er wordt hier met absolute zekerheid gesteld dat deze mix onder alle omstandigheden een betere return heeft dan het Mixerfonds van Mijnkapitaal. Over welke termijn spreekt u dan? Is dat dan jaarlijks? Tweejaarlijks? Vijfjaarlijks? Tienjaarlijks? Dat is dan natuurlijk met de kosten erbij? U gaat wel om de 6 maanden aanpassingen doen, dat vind ik dan merkwaardig, want dat jaagt sowieso de kosten omhoog, en het basisstandpunt van mijnkapitaal is eigenlijk dat men "geen glazen bol" heeft, men kan dus niet voorspellen. Waarin zit dan de meerwaarde van uw zesmaandelijkse bijsturing? Dat begrijp ik niet
Vijfde vraag: men mag gerust vergelijken, stelt u. Kunt u dan ook een grafiek maken met tabel erbij die hier geregeld upgedated wordt? Dan is het gemakkelijk voor iedereen om dat te volgen. Met een Excel heeft u dat zo gemaakt
Mijn excuses aan u indien ik hier dingen vraag die u reeds beantwoord heeft. Het is voor mij ook niet gemakkelijk om volgen, uw bericht is zeer uitgebreid, en het is al een aantal keren veranderd.
Laatst gewijzigd door AlbertIV op 11 februari 2018, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
Al Fonds of Al Bert
Op 3 jaar gaf die 6% per jaar, op 5 jaar 8% geannualisrd.
de rendementen staan een beetje hoger .
eerlijk is eerlijk de O-mixer doet beter dan de klassieke mixer.
@plantin het is een alternatieve mixer, geen alternatieve flexer
@al bert je mag zelf een excel hier posten hoor !
de rendementen staan een beetje hoger .
eerlijk is eerlijk de O-mixer doet beter dan de klassieke mixer.
@plantin het is een alternatieve mixer, geen alternatieve flexer
@al bert je mag zelf een excel hier posten hoor !
Ik heb geen enkele band met mijnkapitaal . Ik ben niet eens ingeschreven op hun nieuwsbrief want ik beleg al lang niet meer in fondsen. Ik wil zelf mijn portefeuille beheren en fondsen brengen dan nog een heleboel kosten mee. Ik koop en verkoop liever zelf rechtstreeks mijn aandelen en obligaties, en dit na grondig studiewerk. Er zijn natuurlijk ook nog andere instrumenten, maar in fondsen beleg ik werkelijk nooit meer. Ik ben geïnteresseerd in dit bericht en de beloftes die er gemaakt worden. En ik heb dat gewoon eens bekeken. Ik heb het zelfs niet eens door de XRay gedraaid van Morningstar
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
@piet piraat,
Dank voor de uitnodiging om zelf een Excel aan te maken om deze 2 Mixer fondsen te vergelijken
Maar zoveel is het mij ook niet waard.
Ik beleg zelf al lang niet meer in fondsen, o.a. vanwege de kosten die het rendement wegvreten
Het zou wel interessant kunnen zijn voor andere Newbies om de vergelijking te kunnen maken
De TS zal dit dan ook wel zelf doen als hij dat belangrijk vindt
Dank voor de uitnodiging om zelf een Excel aan te maken om deze 2 Mixer fondsen te vergelijken
Maar zoveel is het mij ook niet waard.
Ik beleg zelf al lang niet meer in fondsen, o.a. vanwege de kosten die het rendement wegvreten
Het zou wel interessant kunnen zijn voor andere Newbies om de vergelijking te kunnen maken
De TS zal dit dan ook wel zelf doen als hij dat belangrijk vindt
@Platin: Flossbach zit toevallig zowel in de mixer als de flexer als ik de info op mijn kapitaal goed gelezen heb.
Applaus voor dit initiatief. Zet die blazers van MK maar onder druk
PS ik hoop dat hier de focus kan liggen op de fondsen, de samenstelling en de performance, en niet op al die blablabla en hetzes tegen allerhande praktijken in de financiële sector. Als ik dat zou willen lezen, zijn er andere sites.
Graag focus op de kern van de zaak
Dus u denkt dat ik van mijnkapitaal ben?Highfield schreef: ↑11 februari 2018, 12:26Applaus voor dit initiatief. Zet die blazers van MK maar onder druk
PS ik hoop dat hier de focus kan liggen op de fondsen, de samenstelling en de performance, en niet op al die blablabla en hetzes tegen allerhande praktijken in de financiële sector. Als ik dat zou willen lezen, zijn er andere sites.
Graag focus op de kern van de zaak
Hahahahahahaha
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
De fondsen van mijn kapitaal zijn geselecteerd op basis van berekeningen in het verleden. Deze controleren opbrengst tov schommelingen. Je kan en mag kritiek uiten/een andere invalshoek/visie hebben op deze manier van selecteren; deed ik hier of op hun site ook al een paar keer....maar ik plaats er telkens bij dat ik dit niet heb uitgerekend.
Het gaat dan eerder om een aanvoelen waarop men dit dan kan weerleggen of aanvullen gebaseerd op hun systeem van berekeningen. Aan jouw om hier jouw systeem bloot te leggen
Hier gebruik je hun systeem (mijn kapitaal) parasitair als een springplank en plaats daarop andere eigen accenten. Prima maar je komt hierbij niet veel verder dan beweringen; ik kan niet direct een achterliggende berekening vinden.
Je beweert zelf te weten welke richting munt koersen zullen uitgaan....terwijl 90% van de markt een jaar geleden pariteit voor dollar /euro mogelijk achte ?
De bewering omtrent bv blackrockfondsen dat die zich zouden richten naar US klanten is inderdaad interessant om eens na te rekenen. Krijgen we een hierbij de nodige vergelijkingen ? met bv munt koersen ?
Mijn slagzin is nog altijd: in beleggen zijn er geen zekerheden. Eenmaal je denkt die te hebben (ja en dit is mssch ook een klein beetje kritiek op hoe mijn kapitaal kan overkomen ) dan is beleggen gevaarlijk voor jouw.
Het gaat dan eerder om een aanvoelen waarop men dit dan kan weerleggen of aanvullen gebaseerd op hun systeem van berekeningen. Aan jouw om hier jouw systeem bloot te leggen
Hier gebruik je hun systeem (mijn kapitaal) parasitair als een springplank en plaats daarop andere eigen accenten. Prima maar je komt hierbij niet veel verder dan beweringen; ik kan niet direct een achterliggende berekening vinden.
Je beweert zelf te weten welke richting munt koersen zullen uitgaan....terwijl 90% van de markt een jaar geleden pariteit voor dollar /euro mogelijk achte ?
De bewering omtrent bv blackrockfondsen dat die zich zouden richten naar US klanten is inderdaad interessant om eens na te rekenen. Krijgen we een hierbij de nodige vergelijkingen ? met bv munt koersen ?
Mijn slagzin is nog altijd: in beleggen zijn er geen zekerheden. Eenmaal je denkt die te hebben (ja en dit is mssch ook een klein beetje kritiek op hoe mijn kapitaal kan overkomen ) dan is beleggen gevaarlijk voor jouw.
Ik herken me volledig in de visie van JulusCesar!
Ik vindt het hoe dan ook leerrijker en plezanter om wat te puzzelen van een bestaand concept. Die te vervormen naar je eigen goesting. In plaats van blindelings hun voorgekauwd recept aan te nemen, en enkel wat te met de natte vinger aan de percentages te zitten.
Ik ben ook geen voorstander van enkel fondsen, of enkel trackers. Je kan ze toch door elkaar gebruiken?
Wat betreft hedging, ik ben dan eerder voorstander van verschillende munten te gebruiken. Dan koop je af en toe wat dollars bij, ipv continu de hedging kost te hebben, maar ik begrijp waarom je een split zou hanteren met een stuk wel en een stuk niet gehedged te hebben. Natuurlijk speelt het totale vermogen een rol, en is dat pas zinvol vanaf een port van pakweg 10k.
Om dan toch wat te discusieren... waarom geen equal weight nasdaq?
Ik ben ook geen voorstander van enkel fondsen, of enkel trackers. Je kan ze toch door elkaar gebruiken?
Wat betreft hedging, ik ben dan eerder voorstander van verschillende munten te gebruiken. Dan koop je af en toe wat dollars bij, ipv continu de hedging kost te hebben, maar ik begrijp waarom je een split zou hanteren met een stuk wel en een stuk niet gehedged te hebben. Natuurlijk speelt het totale vermogen een rol, en is dat pas zinvol vanaf een port van pakweg 10k.
Om dan toch wat te discusieren... waarom geen equal weight nasdaq?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Info van Morningstar Zray over de Omega Mixer.
Assetverdeling:
Aandelen 48,85
Obligaties 39,09
Kas/ geldmarkt 6,64
Overig 5,70
Volledig in lijn met de MK-Mixer en de M* Neutrale fondsen.
Aandelen
In de zuivere aandelenportefeuilles is er een sterke overweging naar Large-Cap Technology Growth in de US, Emerging Markets en ook EURO mid-cap.
Met de total-return mixfondsen word het evenwicht iets herstelt maar de overweging aangebracht door de aandelenfondsen blijft.
Algemeen:
- Regios: onderweging US, overweging EURO, overweging EM, onderweging Japan, UK en andere ontwikkelde markten in APAC en Europa.
- Stijl: onderweging SC, overweging MC, onderweging LC-Value en LC-Blend
- Sectoren: Overweging Technology
Grootste aandeelposities: Daimler, Tencent, Deutsche Telekom, Safran, Amazon, Microsoft, Alphabet
[Obligaties
Lijkt vooral een overweging Bedrijfsobligaties van korte duur (looptijd 3.9, duration 1.46) van lage kwaliteit (gem BB),
Jaarlijkse beheers kosten: 0.80% - de ETF brengen duidelijk het gemiddelde naar beneden.
Prestaties - Februari 2018 niet inbegrepen:
Vooral 2017 heeft ervoor gezorgd dat deze portefeuille beter presteerde dan de Categorie van Neutrale Mixfondsen.
De overweging van de Nasdaq aandelen zal zeker de prestaties veel geholpen hebben.
Tijdens de twee (bijna) correcties van 2015, presteerde deze portefeuille ook iets beter dan de categorie van de Neutrale Mixfondsen. Mijn Conclusie:
De portefeuille lijkt een gebalanceerde portefeuille met een paar tilts die de vorige jaren zeker geholpen hebben. Altijd moeilijk te zeggen hoe de toekomst zal zijn; blijven de overwogen delen van de portefeuille betere presteren dan het gemiddelde of draait de markt om naar de delen waar de portefeuille minder vertegenwoordigd is.
Assetverdeling:
Aandelen 48,85
Obligaties 39,09
Kas/ geldmarkt 6,64
Overig 5,70
Volledig in lijn met de MK-Mixer en de M* Neutrale fondsen.
Aandelen
In de zuivere aandelenportefeuilles is er een sterke overweging naar Large-Cap Technology Growth in de US, Emerging Markets en ook EURO mid-cap.
Met de total-return mixfondsen word het evenwicht iets herstelt maar de overweging aangebracht door de aandelenfondsen blijft.
Algemeen:
- Regios: onderweging US, overweging EURO, overweging EM, onderweging Japan, UK en andere ontwikkelde markten in APAC en Europa.
- Stijl: onderweging SC, overweging MC, onderweging LC-Value en LC-Blend
- Sectoren: Overweging Technology
Grootste aandeelposities: Daimler, Tencent, Deutsche Telekom, Safran, Amazon, Microsoft, Alphabet
[Obligaties
Lijkt vooral een overweging Bedrijfsobligaties van korte duur (looptijd 3.9, duration 1.46) van lage kwaliteit (gem BB),
Jaarlijkse beheers kosten: 0.80% - de ETF brengen duidelijk het gemiddelde naar beneden.
Prestaties - Februari 2018 niet inbegrepen:
Vooral 2017 heeft ervoor gezorgd dat deze portefeuille beter presteerde dan de Categorie van Neutrale Mixfondsen.
De overweging van de Nasdaq aandelen zal zeker de prestaties veel geholpen hebben.
Tijdens de twee (bijna) correcties van 2015, presteerde deze portefeuille ook iets beter dan de categorie van de Neutrale Mixfondsen. Mijn Conclusie:
De portefeuille lijkt een gebalanceerde portefeuille met een paar tilts die de vorige jaren zeker geholpen hebben. Altijd moeilijk te zeggen hoe de toekomst zal zijn; blijven de overwogen delen van de portefeuille betere presteren dan het gemiddelde of draait de markt om naar de delen waar de portefeuille minder vertegenwoordigd is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Denk dat nog niet iedereen goed de opzet van mijn Mixerfonds begrijpt waar ik wel degelijk wat meer werk in steek dan alleen wat fondsjes selecteren en dan buy&hold en we zien wel. Zoals ik reeds aangaf is het de bedoeling van in mijn MixerFonds 1 à 2 x per jaar wijzigingen door te voeren op basis van macro economische inzichten. Dit zal vooral het geval zijn in het ETF gedeelte maar dan ook alleen indien wijziging zinvol is. In 2016 bijvoorbeeld zou er zeker een low vol ETF zoals SPHD ingezeten hebben. Backtesting of screenings à la Al Fonds is dus maar beperkt zinvol zoals bij elke vorm van actief beheer, of dat nu door mij gebeurd, door fondsbeheerders of een combinatie van beide zoals in het Omega Mixerfonds.
Wie ook meer wil leren over macro beleggen kan hier beginnen:
- https://www.blackrock.com/corporate/en- ... -institute
- http://research-center.amundi.com/
- http://www.goldmansachs.com/our-thinkin ... index.html
Wie ook meer wil leren over macro beleggen kan hier beginnen:
- https://www.blackrock.com/corporate/en- ... -institute
- http://research-center.amundi.com/
- http://www.goldmansachs.com/our-thinkin ... index.html