Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Sr. Member
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
De spaarders van DB die rond de zomer zijn ingestapt met db max en een db Intensiv Plus rekening hebben genomen zijn natuurlijk wel de pineut want als ze weggaan zijn ze hun getrouwheidspremie van de voorbije maanden kwijt.
Ter info: db Intensiv Plus bood vorige zomer 4,25% + 1% getrouwheidspremie (maar om die te krijgen moet je geld 12 maanden blijven staan).
Ter info: db Intensiv Plus bood vorige zomer 4,25% + 1% getrouwheidspremie (maar om die te krijgen moet je geld 12 maanden blijven staan).
Dat wordt weer rekenwerk om uit te maken of we beter uitstappen of de rit toch moeten uitzitten om maximaal rendement te krijgen. Klote...
Daarom ben ik daar geen klant. Ik heb liever een bank die transparant is in zijn tarieven en geen onderscheid maakt tussen oud en vers geld. Nuja als zij een garantie gesteld hebben voor 1 jaar, maar dit wettelijk totaal niet geregeld is en de wetgeving veranderd... Ja dan kunnen ze niet anders dan hun naar de wet schikken.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Inderdaad. Maar het probleem is dat we op dit moment niet eens zeker zijn of DB 3+1,5 (het maximum) gaat geven om zo dicht mogelijk bij die 4,25+1 te geraken.peter schreef: Dat wordt weer rekenwerk om uit te maken of we beter uitstappen of de rit toch moeten uitzitten om maximaal rendement te krijgen. Klote...
Ik ben bang dat het 3+1 gaat worden:
redenering:
"we moeten de basisrente verlagen. het KB verplicht ons dat"
(de aanbgroeipremie zie ik ze nog niet direct optrekken)
In elk geval. Mij zullen ze er met mn spaargeld ook niet snel terugzien. Hoop dat DB snel genoeg werkt om mn overschrijvingen uit te voeren zodat nog voor nieuwsjaar mn geld op een CE-termijnrekening staat.
Waiting for the financial meltdown...
DB heeft me aan de telefoon gezegd dat ze 3% + 1,5% zullen geven.
In mijn ogen maakt dat allemaal weinig uit. Als je 100.000 Euro (max gegarandeerd bedrag) minstens een jaar laat staan, dan maakt die ,5% amper 500 Euro uit. De meesten hebben waarschijnlijk veel minder staan dan 100.000 Euro en zullen al eens een aankoop moeten doen waardoor het geen 12 maand blijft staan. Dus die ,5% meer of minder aan getrouwheidspremie komt op enkele tientjes per jaar verschil.
Ik spreid mijn geld over meerdere 'betrouwbare' banken en ga geen tijd/moeite verspillen om een paar Euro meer te krijgen.
In mijn ogen maakt dat allemaal weinig uit. Als je 100.000 Euro (max gegarandeerd bedrag) minstens een jaar laat staan, dan maakt die ,5% amper 500 Euro uit. De meesten hebben waarschijnlijk veel minder staan dan 100.000 Euro en zullen al eens een aankoop moeten doen waardoor het geen 12 maand blijft staan. Dus die ,5% meer of minder aan getrouwheidspremie komt op enkele tientjes per jaar verschil.
Ik spreid mijn geld over meerdere 'betrouwbare' banken en ga geen tijd/moeite verspillen om een paar Euro meer te krijgen.
-
- Sr. Member
Akkoord dat het bankshoppen niet de moeite meer zal lonen, maar wat DB betreft:
- vanaf 1/1/2009 geven ze 2,25% + 0,75% (= 3%) en dat is toch serieus lager dan dan 3% +1,5 % (=4,5%) die wettelijk nog mag (en die je elders WEL zal kunnen krijgen denk ik). Een verschil van 1,5% en dit op jaarbasis (en niet op 6 maanden) is wél de moeite om mijn centjes te verplaatsen!!!
- de achterliggende strategie van DB stoort me: eerst klanten verblinden met hoge intrestvoeten en dan de tarieven fors lager maken (zelfs een stuk lager dan wettelijk kan en mag). En dit wetende dat de klanten toch voor één jaar vastzitten (wegens de getrouwheidspremie). Goed bezig, DB!!
- vanaf 1/1/2009 geven ze 2,25% + 0,75% (= 3%) en dat is toch serieus lager dan dan 3% +1,5 % (=4,5%) die wettelijk nog mag (en die je elders WEL zal kunnen krijgen denk ik). Een verschil van 1,5% en dit op jaarbasis (en niet op 6 maanden) is wél de moeite om mijn centjes te verplaatsen!!!
- de achterliggende strategie van DB stoort me: eerst klanten verblinden met hoge intrestvoeten en dan de tarieven fors lager maken (zelfs een stuk lager dan wettelijk kan en mag). En dit wetende dat de klanten toch voor één jaar vastzitten (wegens de getrouwheidspremie). Goed bezig, DB!!
ozzy schreef: DB heeft me aan de telefoon gezegd dat ze 3% + 1,5% zullen geven.
Maar het verschil zal waarschijnlijk meer dan 0,5 % zijn. Trouwens, ik denk dat de meeste mensen 500 Euro wel veel geld vinden. Ik in ieder geval wel.
Het verschil zal volgens mij idd groter zijn dan 0,5%frank schreef:ozzy schreef: DB heeft me aan de telefoon gezegd dat ze 3% + 1,5% zullen geven.
Maar het verschil zal waarschijnlijk meer dan 0,5 % zijn. Trouwens, ik denk dat de meeste mensen 500 Euro wel veel geld vinden. Ik in ieder geval wel.
Ik vermod 1,25%
Ze zullen onder het voorwendel "wij moeten de basisrente laten zakken naar 3%" de mensen die hun geld hebben gestort aan 4,25+1 in het zak zetten.
Ik denk niet dat DB (in de huidige marktomstandigheden met een dalende trend) van plan is 3+1,5 te geven.
Bij mij gaat het zelfs over véél minder dan 500 euro. Tis gewoon uit het principe. De communicatiepolitiek van DB stak me al een tijdje tegen.
En aangezien ik nog student ben is er een makkelijke uitweg: de termijnrekening. Bij CE 5,75. Oké, ik zal anderhalf jaar moeten wachten op de terugbetaling van mn RV, maar dat heb ik er voor over.
edit: 5,75 BRUTO = 4,89 NETTO ( > 3+1,5)
Waiting for the financial meltdown...
Hallo allemaal,
Het is toch zo dat de nieuwe spaarregeling niets te maken heeft met de tak21 producten zoals Ethias First en ook niet met termijnrekeningen (die een vaste looptijd en rente hebben)?
Mvg.hedemo
Het is toch zo dat de nieuwe spaarregeling niets te maken heeft met de tak21 producten zoals Ethias First en ook niet met termijnrekeningen (die een vaste looptijd en rente hebben)?
Mvg.hedemo
De nieuwe spaarregeling heeft inderdaad niets te maken met de tak21 produkten bij Ethias. Ik heb daar naar gebeld gehad.
Je blijft de rente krijgen waartegen je hebt ingetekend.
Je blijft de rente krijgen waartegen je hebt ingetekend.
-
- VIP member
- Contacteer:
waarom spreekt hier niemand van"spaar"rekeningen (zichtrekening) in vreemde valuta? TRY, ZAR en HUF zijn allemaal munten waar je netto tussen 5,5% en 10% krijgt ![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
En dan heb ik nog niets gezegd over beleggingsfondsen, koop dat toch. Die zijn Spotgoedkoop op dit moment en als die terug gaan naar hun gemiddelde koers over de laatste jaren dan heb je een verdubbeling!!!
Ok dat is misschien op lange termijn maar stel dat dat 5 jaar duurt, heb je nog ongeveer 18% netto (ik hou rekening met 2% kosten per jaar).
Maar ik zie duidelijk dat hier niemand een "berekend" risico wil nemen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
En dan heb ik nog niets gezegd over beleggingsfondsen, koop dat toch. Die zijn Spotgoedkoop op dit moment en als die terug gaan naar hun gemiddelde koers over de laatste jaren dan heb je een verdubbeling!!!
Ok dat is misschien op lange termijn maar stel dat dat 5 jaar duurt, heb je nog ongeveer 18% netto (ik hou rekening met 2% kosten per jaar).
En dan nog iets:
Een internetrekening is eigenlijk een beetje te vergelijken met een lopende rekening met hogere intrest.Geld steeds beschikbaar.Ingeval een bank daaraan ook,om eventueel de klanten langer te binden,een belangrijke aangroei-of getrouwheidspremie heeft toegevoegd is het te vergelijken met
een gewoon spaarboekje(basisrente + premie).Alleen is op de rente van een lopende rekening 15% voorheffing te betalen terwijl een spaarboekje vrij is van voorheffing tot 1660 euro( in 2009 blijkt 1790 euro te zijn).
Een aantal mensen gebruiken internetrekeningen als wachtzaal voor geld dat ze in de nabije toekomst eventueel zouden nodig hebben of in afwachting van herinvestering in een interessante belegging op langere termijn(bvb kasbons).
Voor hen is de nieuwe spaarregeling een streep door de rekening.
Maar wat belet een intelligente(kleine) bank om een soort lopende rekening uit te brengen met hoge (basis)intrest,rente belastbaar(15%) maar geld beschikbaar van dag tot dag en daarnaast interessante termijnrekeningen
(zie Nederlandse banken) uit te geven die eveneens RV opbrengen voor de staat.De klant kan dan kiezen zijn geld op lopende rekening te laten aan goede voorwaarden of zich via een termijnrekening(bvb 1 jaar) langer te binden aan een absolute vaste intrest.
Ik dacht mij te herinneren dat er reeds banken waren die 3%(-15%) rente op lopende rekeningen aanboden?Bijkomend voordeel is dat de som groter kan zijn dan op een spaarrekening gezien de RV-vrijstelling er niet meer is.Sowieso dient men eventueel nog rekening te houden met de garantie van 100000euro per persoon/bank.
OF ZIJN ER SPECIALE RICHTLIJNEN VOOR DE RENTE OP LOPENDE REKENINGEN?
Mvg.hedemo
Een internetrekening is eigenlijk een beetje te vergelijken met een lopende rekening met hogere intrest.Geld steeds beschikbaar.Ingeval een bank daaraan ook,om eventueel de klanten langer te binden,een belangrijke aangroei-of getrouwheidspremie heeft toegevoegd is het te vergelijken met
een gewoon spaarboekje(basisrente + premie).Alleen is op de rente van een lopende rekening 15% voorheffing te betalen terwijl een spaarboekje vrij is van voorheffing tot 1660 euro( in 2009 blijkt 1790 euro te zijn).
Een aantal mensen gebruiken internetrekeningen als wachtzaal voor geld dat ze in de nabije toekomst eventueel zouden nodig hebben of in afwachting van herinvestering in een interessante belegging op langere termijn(bvb kasbons).
Voor hen is de nieuwe spaarregeling een streep door de rekening.
Maar wat belet een intelligente(kleine) bank om een soort lopende rekening uit te brengen met hoge (basis)intrest,rente belastbaar(15%) maar geld beschikbaar van dag tot dag en daarnaast interessante termijnrekeningen
(zie Nederlandse banken) uit te geven die eveneens RV opbrengen voor de staat.De klant kan dan kiezen zijn geld op lopende rekening te laten aan goede voorwaarden of zich via een termijnrekening(bvb 1 jaar) langer te binden aan een absolute vaste intrest.
Ik dacht mij te herinneren dat er reeds banken waren die 3%(-15%) rente op lopende rekeningen aanboden?Bijkomend voordeel is dat de som groter kan zijn dan op een spaarrekening gezien de RV-vrijstelling er niet meer is.Sowieso dient men eventueel nog rekening te houden met de garantie van 100000euro per persoon/bank.
OF ZIJN ER SPECIALE RICHTLIJNEN VOOR DE RENTE OP LOPENDE REKENINGEN?
Mvg.hedemo
Qua beleggingsfondsen kan ik je volgen, maar ZAR en TRY vind ik niet een 'berekend risico' maar een hoger dan gemiddeld risico.Sebastiaan1985 schreef: waarom spreekt hier niemand van"spaar"rekeningen (zichtrekening) in vreemde valuta? TRY, ZAR en HUF zijn allemaal munten waar je netto tussen 5,5% en 10% krijgt
HUF zal enkel versterken tot ze bij de EUR horen denk ik.
ik heb één gedachte : geef al je geld aan de financiele markten, de economie moet draaien... KOOP zoveel mogelijk ( wel Europese ) producten ! wanneer er meer gekocht kan worden zal er ook meer geproduceerd worden... dus meer werkgelegenheid enz... geloof nu eens onze onvolprezen politiekers ! grapje !!!
Wat een gedoe met die "premie". Je krijgt die bij 11m in eenzelfde jaar, OF bij 12m. Kiest de bank wat ze doen, of is het OK als je aan één vd twee voldoet? Want zuiver het eerste systeem (11m) zou betekenen dat je enkel geld kan transfereren in dec & jan, en dat geld gestort het jaar sowieso premieloos is... ![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Die overgangsperiode is ook wel een toppertje. Nemen we bv Argenta, das 4.25% basis en 0% premie nu. Op 1 april moeten ze overschakelen, laten we zeggen naar 3% basis en 1.5% premie. De basis is niet vastgeklikt, je premie wel... dus je zit op 3% in 2009
We zitten nu in een systeem met hoge basis en lage premie, we gaan naar een omgekeerd systeem (lage basis & hoge premie), en ze klikken het lage vast, en het hoge niet... knap gezien van die mannen ![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
Dit gaat van "bankshoppen" naar "volledig immobilisme"... worden harde tijden voor kleine bankjes om nog nieuwe klanten aan te trekken. Want met dit KB kan je nog amper het verschil maken in de rente, en zijn klanten vrij gebonden.
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Die overgangsperiode is ook wel een toppertje. Nemen we bv Argenta, das 4.25% basis en 0% premie nu. Op 1 april moeten ze overschakelen, laten we zeggen naar 3% basis en 1.5% premie. De basis is niet vastgeklikt, je premie wel... dus je zit op 3% in 2009
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
Dit gaat van "bankshoppen" naar "volledig immobilisme"... worden harde tijden voor kleine bankjes om nog nieuwe klanten aan te trekken. Want met dit KB kan je nog amper het verschil maken in de rente, en zijn klanten vrij gebonden.