GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Zopas ook ontdekt dat er een apart item op dit forum over Vastned handelt. Niettemin bedankt voor je tip!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wereldhave (NLD) -10% op verlaging van dividend
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Zou wel in Wereldhave (NL) willen stappen, maar geen idee waarom het 11% gedaald is. :S
Ascencio is mooi gedaald vanwege kapitaalverhoging. Mogelijks een goed instapmoment voor diegenen die er nog geen bezitten.
QRF is ook sterk gedaald, lijkt mij toch wel heel koopwaardig nu. Over Wereldhave (NL) en Ascensio twijfel ik toch nog een beetje.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat aandelen HOMI en VGP uit de markt geplukt ...
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Ook niet vergeten, als de rente stijgt dat er mogelijk andere, vastrentende, producten op de markt zullen zijn die interessanter kunnen zijn dan GVV’s.
Ik heb het al even geleden aangehaald. GVV’s kunnen een tijdje zijdelings evolueren. Dan maak je uiteraard geen winst en moet je voor jezelf de afweging maken of je tevreden bent met enkel en alleen het dividend.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb het al even geleden aangehaald. GVV’s kunnen een tijdje zijdelings evolueren. Dan maak je uiteraard geen winst en moet je voor jezelf de afweging maken of je tevreden bent met enkel en alleen het dividend.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Iedereen z’n mening over de begrippen discount/premium tov de NAV van de GVV’s. Persoonlijk ben ik de discussie daarover gestopt, en ben ik het eens met Gert De Mesure’s stelling: de NAV is de liquidatiewaarde, maw: het minimum dat men bij vereffening zou kunnen verwachten. Het houdt echter geen rekening met belangrijke parameters als:
• rentabiliteit op eigen vermogen
• winst- en dividendgroei
• rentabiliteit van de huurinkomsten (een logistiek pand haalt een hoger rendement dan een appartement)
• groeiplannen en –vooruitzichten van het bedrijf
• vastgoedsegment waarin de GVV actief is (logistiek en zorgvastgoed zijn groeiers en dus “in”; winkelvastgoed en kantoren liggen NIET in de bovenste schuif, al dan niet terecht) en de risico’s op leegstand en kansen op groei/huurindexatie/waardeappreciatie van de panden die dat segment met zich meebrengt.
• …
Merk trouwens op dat dit ook van land tot land kan verschillen. De Belg met de gekende “Baksteen In De Maag” is bereid meer te betalen voor groei van GVV’s dan beleggers in sommige andere landen voor hun lokale tegenhangers (REITs).
Als een GVV in een normaal beursklimaat met een discount noteert zegt “de markt” in feite dat er geen waarde zal gecreëerd worden en mogelijk zelfs waarde vernietigd. Of de markt daarmee gelijk heeft is nog iets anders. Commercieel vastgoed noteert momenteel tegen een lage premie of zelfs met een discount. Toch slagen verscheidene GVVs in het commercieel vastgoedsegment er in jaar na jaar te groeien. En er zijn ook verschillen: Retail Estates die een ambitieus groeiprogramma heeft noteert wél men een
Mijn standpunt over de premie/discount is: het is een parameter die je kan bekijken, naast de zovele andere parameters die even/ook belangrijk zijn. Een GVV die aan een discount noteert is niet noodzakelijk een koopje, en een GVV die met een premie noteert is niet noodzakelijk duur en kan een betere belegging zijn dan het “optische koopje”. In het algemeen moet voor groei/goede vooruitzichten/goede rendabiliteit meer betaald worden. Ik denk niet dat veel WDP-beleggers zich hun belegging al zullen beklaagd hebben, ook al noteert het aandeel al vele jaren met een hoge premie…

Is een hoge premium niet eerder functie van hoge groei, bijvoorbeeld te meten via dividend CAGR 5Y, en een discount functie van lage/negatieve groei (of vooruitzichten) ? Niet in 100% van de gevallen, maar zeker in een aantal.

Voor de liefhebbers, hier nog wat extra nieuwe plaatjes:
• rentabiliteit op eigen vermogen
• winst- en dividendgroei
• rentabiliteit van de huurinkomsten (een logistiek pand haalt een hoger rendement dan een appartement)
• groeiplannen en –vooruitzichten van het bedrijf
• vastgoedsegment waarin de GVV actief is (logistiek en zorgvastgoed zijn groeiers en dus “in”; winkelvastgoed en kantoren liggen NIET in de bovenste schuif, al dan niet terecht) en de risico’s op leegstand en kansen op groei/huurindexatie/waardeappreciatie van de panden die dat segment met zich meebrengt.
• …
Merk trouwens op dat dit ook van land tot land kan verschillen. De Belg met de gekende “Baksteen In De Maag” is bereid meer te betalen voor groei van GVV’s dan beleggers in sommige andere landen voor hun lokale tegenhangers (REITs).
Als een GVV in een normaal beursklimaat met een discount noteert zegt “de markt” in feite dat er geen waarde zal gecreëerd worden en mogelijk zelfs waarde vernietigd. Of de markt daarmee gelijk heeft is nog iets anders. Commercieel vastgoed noteert momenteel tegen een lage premie of zelfs met een discount. Toch slagen verscheidene GVVs in het commercieel vastgoedsegment er in jaar na jaar te groeien. En er zijn ook verschillen: Retail Estates die een ambitieus groeiprogramma heeft noteert wél men een
Mijn standpunt over de premie/discount is: het is een parameter die je kan bekijken, naast de zovele andere parameters die even/ook belangrijk zijn. Een GVV die aan een discount noteert is niet noodzakelijk een koopje, en een GVV die met een premie noteert is niet noodzakelijk duur en kan een betere belegging zijn dan het “optische koopje”. In het algemeen moet voor groei/goede vooruitzichten/goede rendabiliteit meer betaald worden. Ik denk niet dat veel WDP-beleggers zich hun belegging al zullen beklaagd hebben, ook al noteert het aandeel al vele jaren met een hoge premie…

Is een hoge premium niet eerder functie van hoge groei, bijvoorbeeld te meten via dividend CAGR 5Y, en een discount functie van lage/negatieve groei (of vooruitzichten) ? Niet in 100% van de gevallen, maar zeker in een aantal.

Voor de liefhebbers, hier nog wat extra nieuwe plaatjes:
Beurscorrectie haalt premies van GVV omlaag
Beurscorrectie haalt premies van GVV omlaag
... titelt een nieuw artikel op de blog 'Beursgenoteerd Vastgoed'

... titelt een nieuw artikel op de blog 'Beursgenoteerd Vastgoed'
... en in de spreadsheet staan warempel links naar de Spaargids conversatiedraadjesDe meeste gereglementeerde vastgoedvennootschappen (GVV'n, vroeger vastgoedbevaks genoemd) noteren behoorlijk lager dan hun maximumkoers van het afgelopen jaar. Daarbij komt dat de recente beurscorrectie ook behoorlijk heeft ingehakt op de koerspremies boven de nettowaarde per aandeel.

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Welke vastgoedbevaks zijn actueel koopwaardig?
Befimmo
Immo Moury ?
Qrf
Wereldhave Belgium
Immo Moury ?
Qrf
Wereldhave Belgium
Ik heb een paar dagen geleden cofinimmo aangekocht.
Met focus op zorg en LT gedachte
Met focus op zorg en LT gedachte