Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
AB InBev moet de eerstvolgende jaren geen grote herfinancieringen doen (zie http://www.ab-inbev.com/investors/fixed ... ation.html). Een hogere rente zal slechts geleidelijk voelbaar worden en geen acute problemen veroorzaken. AB InBev kan ook gewoon op de Europese markt geld ophalen, waar de rente op dit moment 3x lager ligt dan in de VS. Wat we nu zien, is gewoon een algemene uitverkoop van stevig geleveragede consumer staples, niet voor niets "bond proxies", waarbij alle individuele kwaliteiten van AB InBev over het hoofd worden gezien. Beslis dus vooral voor jezelf. Ik heb zelf besloten om bij te kopen. I know panic when I see it (:
Schuld afbouwen met winst is inderdaad mogelijk (waarschijnlijk zelfs) maar hoe meer winst er naar schuldafbouw gaat hoe minder aandeelhouders uitgekeerd krijgen, vrees voor dividend daling is genoeg om een aandeel lager te waarderen. Voor een bedrijf met veel schuld is een rente stijging ook niet te onderschatten. Klopt natuurlijk dat de impact niet onmiddellijk gevoeld wordt maar telkens zo een obligatie op vervaldag komt zal er een herfinanciering aan hogere rente noodzakelijk zijn, de rentelast wordt met andere woorden geleidelijk hoger en dat vreet aan het rendement. Hoe dan ook, of men nu aan schuld afbouw doet of de hogere rentelast op termijn betaalt of een combinatie van de twee, een stijgende rente gaat sowieso een impact hebben op de kasstroom. Een troost, de markt heeft altijd de neiging om overdreven te reageren op fundamentele veranderingen, ergens onderweg zal ABI (en anderen) eens stevig ondergewaardeerd zijn.BenjaminBuffett schreef: ↑8 februari 2018, 23:14 AB Inbev opbouwen aan de huidige koers lijkt mij op middellange termijn een goede zaak te zijn. De hoge kasstomen maken het mogelijk de schulden af te bouwen en desinvesteringen zijn ook niet uitgesloten om de schuldenlast te reduceren. De stijging van de rente heeft een impact, maar die mag ook niet overschat worden. Een groot deel van de obligatieschulden kent een vaste rentevoet met een lange looptijd.
Allemaal geen goei reclame voor Spirit (maar kan iedereen overkomen natuurlijk):Inversor schreef: ↑5 september 2017, 20:06 Ik ben (weer) eens aan het kijken naar een airliner (niet mijn gewoonte), nl. Spirit Airlines (SAVE), het toekomstige Ryanair van de US. Die hebben er een paar jaar geleden een oorlog op zitten met American Airlines en zitten nu met een sociaal conflict omdat ze even lief zijn voor hun piloten als Ryanair.
Eenmaal die achter de rug zijn, zie ik ze verdubbelen en meer. Sociale conflicten eindigen altijd.
First medical findings indicate seriously increased levels of carbon monoxide with all members of the cabin crew, several flight attendants reached levels near lethal values.
One flight attendant suffered a heart condition, which currently can not be ruled out to become chronic.
Another flight attendant suffered from disorientation, migraine and loss of memory, a nerve ending inflammation was diagnosed.
Ben vandaag gestoten op een interessante kleine Engelse (vastgoed)projectontwikkelaar: Conygar (CIC:LSE ISIN:GB0033698720)
Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie vn ~£102M. Hun activiteiten zijn investeringen en ontwikkeling in vastgoed of andere vastgoedbedrijven. Zo heeft het ~8.75% van Regional REIT. Het recent beschikbare jaarrapport (december 2017) toont enkele interessante cijfers:
Zo zien we dat de NAV per aandeel 203GBX bedraagt (waarvan ongeveer de helft cash en cash convertibles (participatie in REIT) - en dat de koers 'slechts' 153GBX is. Een korting van ~25%
Het bedrijf is schuldenvrij en kan dus eventueel gemakkelijk kredieten bekomen voor verdere opportunistische expansie.
Het bedrijf keert (voorlopig ?) geen dividend uit - maar het is wel zeer actief in het terugkopen van Eigen aandelen. Vorig boekjaar tot ~13% van het kapitaal. Dit jaar zijn er terug reeds 1.2M aandelen ingekocht.
Niet alles is evenwel rozengeur: het bedrijf heeft midden vorig jaar een belanrijk ontwikkelingsplan teruggetrokken, wat de neerwaartse koerbeweging verklaart. Doet een beetje denken aan onze Uplace Saga. Maar het heeft wel nog steeds de mogelijkheid om (naargelang de bron) 700 à 900 woningen op die site op te trekken. Als je weet dat het project voor £22M in de boeken staat, dan betekent dat ~£24500 à £31500 per plot. Als daarop geen winst kan gemaakt worden!!
Ik denk dat het bedrijf te sterk afgestraft is en dat zich een koopgelegenheid aanbied. Wel in GBP.
Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie vn ~£102M. Hun activiteiten zijn investeringen en ontwikkeling in vastgoed of andere vastgoedbedrijven. Zo heeft het ~8.75% van Regional REIT. Het recent beschikbare jaarrapport (december 2017) toont enkele interessante cijfers:
Zo zien we dat de NAV per aandeel 203GBX bedraagt (waarvan ongeveer de helft cash en cash convertibles (participatie in REIT) - en dat de koers 'slechts' 153GBX is. Een korting van ~25%
Het bedrijf is schuldenvrij en kan dus eventueel gemakkelijk kredieten bekomen voor verdere opportunistische expansie.
Het bedrijf keert (voorlopig ?) geen dividend uit - maar het is wel zeer actief in het terugkopen van Eigen aandelen. Vorig boekjaar tot ~13% van het kapitaal. Dit jaar zijn er terug reeds 1.2M aandelen ingekocht.
Niet alles is evenwel rozengeur: het bedrijf heeft midden vorig jaar een belanrijk ontwikkelingsplan teruggetrokken, wat de neerwaartse koerbeweging verklaart. Doet een beetje denken aan onze Uplace Saga. Maar het heeft wel nog steeds de mogelijkheid om (naargelang de bron) 700 à 900 woningen op die site op te trekken. Als je weet dat het project voor £22M in de boeken staat, dan betekent dat ~£24500 à £31500 per plot. Als daarop geen winst kan gemaakt worden!!
Ik denk dat het bedrijf te sterk afgestraft is en dat zich een koopgelegenheid aanbied. Wel in GBP.
Zeer interessant Belca2, ik ga dat eens verder uitspitten.
En recent nog eentje:
http://www.morningstar.co.uk/uk/news/A ... lapse.aspx
"Conygar will have to write-off GBP2.0 million of incurred costs for the six months ending March. This is equivalent to a 3.0 pence per share drag on its net asset value."
Samen werken met overheden is in de UK blijkbaar even onvoorspelbaar als bij ons
Iemand die Atos opvolgt? Operationeel/de markt dan vooral. Groeit al jaren vrij stabiel (zowel omzet als marges)
Tijdje terug de overname van Gemalto afgesprongen door hoger bod van Thales, sindien is de koers enkel nog (lichtjes) gezakt.
Vandaag geen slechte resultaten zover ik kan zien, maar aandeel zakt wel 3%.
https://atos.net/wp-content/uploads/201 ... tation.pdf
operating profit; 1,365B à 1,43B
FCF(e) 2018; 819 à 858M
marktcap; 12,8B
nettokas; 0,3B
Gezien de nettokas, hogere marges dit & volgend jaar, stabiele outlook (75% LT contracts) neig ik naar een multiple van 21.
Nog niet goedkoop genoeg voor een aankoop, maar lijkt me wel eentje voor een LT port?
De FCF is de laaste jaren wel explosief gestegen, ik ga het eens door het model gooien.
edit; voor 2019 willen ze een FCF conversion van 65%
https://atos.net/en/2016/press-release_ ... 9-ambition
Revenue zou dan +- € 13,3B uitkomen (zonder FX)
operating profit; 1,397B à 1,463B
FCF(e) 2019; 908 à 951M
Tijdje terug de overname van Gemalto afgesprongen door hoger bod van Thales, sindien is de koers enkel nog (lichtjes) gezakt.
Vandaag geen slechte resultaten zover ik kan zien, maar aandeel zakt wel 3%.
https://atos.net/wp-content/uploads/201 ... tation.pdf
Outlook;Free cash flow reached € 714 million in 2017, +25.4% compared to € 569 million in 2016, materializing the continuous improvement of operating margin conversion rate to free cash flow, reaching 55.3% in 2017, 56.5% excluding pension one-offs. Net cash position was € 307 million at the end of 2017, broadly stable compared to € 329 million at the end of 2016, reflecting the amount paid for acquisitions and dividend during the year.
Revenue zou dan +- € 13B uitkomen (zonder FX)Revenue organic growth: +2% to +3%.
Operating margin: 10.5% to 11% of revenue.
Free cash flow: circa 60% of operating margin.
operating profit; 1,365B à 1,43B
FCF(e) 2018; 819 à 858M
marktcap; 12,8B
nettokas; 0,3B
Gezien de nettokas, hogere marges dit & volgend jaar, stabiele outlook (75% LT contracts) neig ik naar een multiple van 21.
Nog niet goedkoop genoeg voor een aankoop, maar lijkt me wel eentje voor een LT port?
De FCF is de laaste jaren wel explosief gestegen, ik ga het eens door het model gooien.
edit; voor 2019 willen ze een FCF conversion van 65%
https://atos.net/en/2016/press-release_ ... 9-ambition
Revenue zou dan +- € 13,3B uitkomen (zonder FX)
operating profit; 1,397B à 1,463B
FCF(e) 2019; 908 à 951M
FCF/EV zou nu dan 6,8% zijn.
Gerekend met 105.17 M aandelen @ €117.2
- 307M cash
FCF 819 M
Dus ja dat ziet er wel interessant uit.
Bij 6% is faire waarde 133.1
Bij 5% 159.7
Gerekend met 105.17 M aandelen @ €117.2
- 307M cash
FCF 819 M
Dus ja dat ziet er wel interessant uit.
Bij 6% is faire waarde 133.1
Bij 5% 159.7
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Atos toevallig deze morgen opgepikt in mijn "beleggerscompetitie portefeuille"
Daar durf ik al eens een afgestraft aandeel op te pikken, niet altijd met veel succes, maar je weet maar nooit
Daar durf ik al eens een afgestraft aandeel op te pikken, niet altijd met veel succes, maar je weet maar nooit
Ik heb enkel met organic growth gerekend; Ze besteden hun cashflows jaarlijks aan M&A. (in 2017 zo'n 400M, dus die zal ook bijdragen aan de groei & cashflows)
edit;(cijfers over 2016)
pension deficit van +-1260M
Op de balans staat "Provisions for pensions and similar benefits 1,410.7"
in 2017 werd die provisie met 200M vermindert.
edit2;
blijkbaar verwachten ze in 2019 +-11,5% operating margin dus cijfers updaten;
Revenue zou dan +- € 13,3B uitkomen (zonder FX & M&A)
operating profit; 1530M
FCF(e) 2019; 995M
en een disclaimer
Ik kom aan hogere FCF's dan het bedrijf.Free cash flow representing the change in net cash or net debt, excluding dividends paid to shareholders, net material acquisitions/disposals and equity changes, reached € 579.1 million versus € 393.4 million achieved in 2015.
Als dat zo doorgaat met ATOS wordt het wel snel koopwaardig
Blijkbaar verwachtte de markt een betere outlook...
https://www.reuters.com/article/atos-re ... SL8N1QB1WF
Blijkbaar verwachtte de markt een betere outlook...
https://www.reuters.com/article/atos-re ... SL8N1QB1WF
Ik ben een Atos klant, dus ik weet wel waarom dat niet goed gaat: veel technische mankementen, ingehouden betalingen, helpdesk bevolkt door incompetente medewerkers... Ik verander zodra mijn contract dat toelaat.
ivm worldline dan? Dat is 'maar' een 10 a15% vd omzet.
Dat geloof ik best, maar Worldline heeft zijn zaken alleszins niet op een rijtje. Dan zou het me verbazen dat de rest van Atos het zo geweldig doet.