Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
€1790? Bron? Want heb hier nog niets van gehoord en vind het ook nergens terug op het internet.hedemo schreef:Alleen is op de rente van een lopende rekening 15% voorheffing te betalen terwijl een spaarboekje vrij is van voorheffing tot 1660 euro( in 2009 blijkt 1790 euro te zijn).
Denk dat je hier wel gelijk in hebt, maar, dit 'zou' er misschien wel voor kunnen zorgen dat 'kleinere' banken toch de hoogst mogelijke rente geven ( 3% + 1,5% ) om toch bepaalde klanten te houden of bij te winnen terwijl 'misschien' groot banken daar niet zo happig op zijn om die maximum te geven ?Zorro schreef: ... worden harde tijden voor kleine bankjes om nog nieuwe klanten aan te trekken.
Ik heb dit toevallig vernomen van een agentschapsdirecteur van DHB.Ik heb ook getracht om die 1790 euro terug te vinden in internet maar vruchteloos.Kurt schreef:€1790? Bron? Want heb hier nog niets van gehoord en vind het ook nergens terug op het internet.hedemo schreef:Alleen is op de rente van een lopende rekening 15% voorheffing te betalen terwijl een spaarboekje vrij is van voorheffing tot 1660 euro( in 2009 blijkt 1790 euro te zijn).
Waar en wanneer is dit verondersteld te verschijnen als nieuwe richtlijn?
Weet je toevallig ook iets omtrent mijn vraag omtrent de "regels" van zichtrekeningen?
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
Ik heb gisteren contact opgenomen met DB en daar hebben ze gezegd dat er in de tweede week van januari een beslissing valt omtrent een overgangsregeling. Deze overgangsregeling zou de basisrente en de premies omvatten.
In het geval dat iedereen op 1 april moet overschakelen zullen we allen terugvallen op 3% met een getrouwheidspremie bij.
Op de site van DB staat letterlijk: "Stortingen vanaf 16/06/2008 tot en met 04/08/2008: basisrente 4% per jaar, getrouwheidspremie 1% per jaar. Rentevoeten gegarandeerd gedurende 12 maanden vanaf de dag van de storting. Na deze periode zijn de gebruikelijke voorwaarden die op die datum in voege zijn automatisch van toepassing.
Een spaarrekening aangaan is toch een soort contract tussen twee partijen. Voor mij is het aanpassen van de rentetarieven contractbreuk. Volgens DB kunnen ze niet anders. Kan ik inkomen dat ze niet anders kunnen maar dan is het op zijn minst misleidende reclame.
Kortom: WIE GELOOFT DIE MENSEN NOG !!
In het geval dat iedereen op 1 april moet overschakelen zullen we allen terugvallen op 3% met een getrouwheidspremie bij.
Op de site van DB staat letterlijk: "Stortingen vanaf 16/06/2008 tot en met 04/08/2008: basisrente 4% per jaar, getrouwheidspremie 1% per jaar. Rentevoeten gegarandeerd gedurende 12 maanden vanaf de dag van de storting. Na deze periode zijn de gebruikelijke voorwaarden die op die datum in voege zijn automatisch van toepassing.
Een spaarrekening aangaan is toch een soort contract tussen twee partijen. Voor mij is het aanpassen van de rentetarieven contractbreuk. Volgens DB kunnen ze niet anders. Kan ik inkomen dat ze niet anders kunnen maar dan is het op zijn minst misleidende reclame.
-
- Sr. Member
Waarom ik dat niet doe? Omdat ik geen wisselkoersrisico wil lopen: beleggen in munten zoals de Zuidafrikaanse Rand (ZAR) of de Hongaarse Forint (HUF) lijkt me geen "berekend risico" maar eerder een "hoog risico". Wat als deze munten devalueren met 20% of meer dan zit je daar met je hoge rente op een vreemde valutarekening?Sebastiaan1985 schreef: waarom spreekt hier niemand van"spaar"rekeningen (zichtrekening) in vreemde valuta? TRY, ZAR en HUF zijn allemaal munten waar je netto tussen 5,5% en 10% krijgt
En dan heb ik nog niets gezegd over beleggingsfondsen, koop dat toch. Die zijn Spotgoedkoop op dit moment en als die terug gaan naar hun gemiddelde koers over de laatste jaren dan heb je een verdubbeling!!!
Ok dat is misschien op lange termijn maar stel dat dat 5 jaar duurt, heb je nog ongeveer 18% netto (ik hou rekening met 2% kosten per jaar).
Maar ik zie duidelijk dat hier niemand een "berekend" risico wil nemen.
-
- Sr. Member
Ik heb gisteren ook met DB contact gehad en ben toch gerustgesteld: tot 31/3/2009 blijven ze 4,25% + 1% geven, daarna zal het vermoedelijk (moet nog officieel beslist worden) het wettelijke maximum van 3% + 1,5% zijn.OpelZafira schreef: Ik heb gisteren contact opgenomen met DB en daar hebben ze gezegd dat er in de tweede week van januari een beslissing valt omtrent een overgangsregeling. Deze overgangsregeling zou de basisrente en de premies omvatten.
Enfin, toch al een stuk beter dan in hun ongelukkig opgestelde brief die ze verstuurd hebben waarin ik (en blijkbaar ook een hoop andere spaarders) de indruk kregen dat ze vanaf 1/1/2009 nog amper 3% (basis + getrouwheid samen) zouden geven.
Wat me wel nog stoort is dat het KB toch in een overgangsperiode voorziet tot eind maart 2010? Waarom laten ze dan die 4,25% +1% (die bij de meesten in de zomer 2008 is begonnen) niet gewoon 12 maanden doorlopen tot de zomer van 2009 zoals voorzien en GEGARANDEERD?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik merk hier dat sommige overwegen om door deze maatregel uit te wijken naar Nederland, Luxemburg, zelfs naar Oostenrijk. Waarom geen jaarlijkse skivakantie plannen naar Zwitserland ipv Oostenrijk? Is dat geen belastingsparadijs? Kan men Zwitserland niet overwegen om "iets" te parkeren? Kent iemand daar de regeltjes?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
na Kaupthing-gale geen buitenlandse avontuurtjes meer hier...
Belgische licentie of noppes!
Belgische licentie of noppes!
Er is mij nog iets niet duidelijk ivm de getrouwheidspremie.
Stel je stort op 5 januari 1000€ op een spaarrekening aan 4% + 0,01% (rekent gemakkelijk
), vanaf 1 april geeft die bank X een rente 3% + 0,75%. Op 1 juli verandert de bank X de rente naar 2,5% + 1% tot het einde van 2009.
Heb je recht op je getrouwheidspremie? Het geld staat 11 maanden binnen hetzelfde kalenderjaar op de spaarrekening, is dit dan de eerste 3 maanden aan 0,01% en dan 9 maanden aan 0,75%? Of 3 maanden aan 0,01%, 3 maanden aan 0,75% en 6 maanden aan 1%? Of heb je enkel recht op die 0,01% getrouwheidspremie?
Stel je stort op 5 januari 1000€ op een spaarrekening aan 4% + 0,01% (rekent gemakkelijk

Heb je recht op je getrouwheidspremie? Het geld staat 11 maanden binnen hetzelfde kalenderjaar op de spaarrekening, is dit dan de eerste 3 maanden aan 0,01% en dan 9 maanden aan 0,75%? Of 3 maanden aan 0,01%, 3 maanden aan 0,75% en 6 maanden aan 1%? Of heb je enkel recht op die 0,01% getrouwheidspremie?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Ik had gehoord dat er een uitloopregeling was. Hoe werkt die precies?
Je geld bij Deutsche Bank blijft toch nog 4,25%+1% opbrengen, niet?
Geld dat bij Fortis voor 1/01 gestort wordt, en waar ook 4,25%+1 op gegarandeerd wordt valt toch ook onder de uitloopregeling? Of heb ik het mis?
Je geld bij Deutsche Bank blijft toch nog 4,25%+1% opbrengen, niet?
Geld dat bij Fortis voor 1/01 gestort wordt, en waar ook 4,25%+1 op gegarandeerd wordt valt toch ook onder de uitloopregeling? Of heb ik het mis?
-
- Sr. Member
Bij DB moesten ze daarover nog een beslissing nemen: voorlopig is de 4.25% + 1% slechts gegarandeerd tot eind maart 2009.
De interest wordt berekend met een getrouwheidspremie van 0.01% voor 5.01.2009-31.03.2009 en 0.7% voor ofwel 01.04.2009-05.12.2009 ofwel 01.04.2009-05.01.2010 naargelang de bepalinging het algemeen regelment van de bank.Vaganzza schreef: Er is mij nog iets niet duidelijk ivm de getrouwheidspremie.
Stel je stort op 5 januari 1000€ op een spaarrekening aan 4% + 0,01% (rekent gemakkelijk), vanaf 1 april geeft die bank X een rente 3% + 0,75%. Op 1 juli verandert de bank X de rente naar 2,5% + 1% tot het einde van 2009.
Dit in de veronderstelling dat het enkel gaat om de storting van 05.01.2009 en dat de bank enkel een getrouwheidspremie gebruikt en geen aangroeipremie.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
In het voorbeeld van vaganza is de "transparantie" wel volledig zoek
Dus geen verbetering voor de kleine spaarder!!!
Dus geen verbetering voor de kleine spaarder!!!
Heb vandaag een brief gekregen van ABN.AMRO.
Vanaf 1 januari 2009 bedraagt de basisrente 3.75% voor alle bedragen onder € 500 000. De getrouwheidspremie blijft behouden op 0.01% op jaarbasis.
Vanaf 1 januari 2009 bedraagt de basisrente 3.75% voor alle bedragen onder € 500 000. De getrouwheidspremie blijft behouden op 0.01% op jaarbasis.
Is er geen verschil tussen de stortingen voor en na 1 december? Die voor 1 december werden nog gegarandeerd, terwijl die erna niet. Als ze aan die ervoor raken zal een rechtzaak zeker aan de orde zijn. Rentevoeten garanderen en dan terugkrabbelen terwijl je wettelijk een uitloopregeling hebt is gewoon diefstal.OpelZafira schreef: Ik heb gisteren contact opgenomen met DB en daar hebben ze gezegd dat er in de tweede week van januari een beslissing valt omtrent een overgangsregeling. Deze overgangsregeling zou de basisrente en de premies omvatten.