Europabank stopt met Mastercard
Europabank stopt met Mastercard
Vandaag een brief in de bus met de melding dat mijn Europabank Mastercard m.i.v. 1 mei wordt geannuleerd omdat Europabank voortaan alleen nog Visa aanbiedt.
Aangezien ik mijn kaart het afgelopen jaar niet heb gebruikt krijg ik niet automatisch een nieuwe Visakaart. Jammer, maar helaas. Voor mij was de lage wisselkoerscommissie het argument om er eentje te hebben, maar die rol is bijna volledig overgenomen door Revolut en N26.
Aangezien ik mijn kaart het afgelopen jaar niet heb gebruikt krijg ik niet automatisch een nieuwe Visakaart. Jammer, maar helaas. Voor mij was de lage wisselkoerscommissie het argument om er eentje te hebben, maar die rol is bijna volledig overgenomen door Revolut en N26.
Re: Europabank stopt met Mastercard
Ook deze brief gekregen, en, om dezelfde reden, ze mogen hun visakaart houden. Oon Keytrade gold opgezegd trouwens (vervangen door N26).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Welke vervanger zouden jullie aanraden (voor betalen buiten eurozone) ? BNP Paribas heeft wel een interessante prepaid kaart, maar daar kun je natuurlijk niet alles mee doen. Op de meeste zitten er toch kosten bij afhaling aan een automaat buiten de eurozone?
Je kan je afvragen waarom banken meer voor VISA ipv voor Mastercard gaan kiezen.. Het gebeurt nog ..
Voor de eindgebruiker is er weinig verschil denk ik. Zelfs in Azie zag ik weinig problemen met Maestro, Mastercard of Visa om geld af te halen van een automaat. Je moet maar gewoon even rondkijken.
@Yargo : een prepaid kaart zou me totaal niet interesseren maar het hangt af van jezelf (of je de knip er kan op houden als je een postpaid kaart neemt) en wat je met de kaart wil doen.
Van nabij bekeken bestaat voor mij de perfecte kaart niet in Belgie. Ik vind er geen enkele waarmee ik een pak minder kosten heb om gelf uit de muur te halen en die geen geld kost per jaar om gewoon in je zak te houden.
Gebruik 'kredietkaart kosten calculator' van Spaargids (onderaan de webpagina) om de beste kaart te kiezen voor jouw gebruik.
Beobank rekent maar 5 euro per jaar voor een kaart. Voor gemiddeld gebruik vind ik hen de beste keuze, bv om af en toe eens iets in een winkel te kopen of online, Maestro + Bancontact gebruiken als je geld opneemt.
Voor de eindgebruiker is er weinig verschil denk ik. Zelfs in Azie zag ik weinig problemen met Maestro, Mastercard of Visa om geld af te halen van een automaat. Je moet maar gewoon even rondkijken.
@Yargo : een prepaid kaart zou me totaal niet interesseren maar het hangt af van jezelf (of je de knip er kan op houden als je een postpaid kaart neemt) en wat je met de kaart wil doen.
Van nabij bekeken bestaat voor mij de perfecte kaart niet in Belgie. Ik vind er geen enkele waarmee ik een pak minder kosten heb om gelf uit de muur te halen en die geen geld kost per jaar om gewoon in je zak te houden.
Gebruik 'kredietkaart kosten calculator' van Spaargids (onderaan de webpagina) om de beste kaart te kiezen voor jouw gebruik.
Beobank rekent maar 5 euro per jaar voor een kaart. Voor gemiddeld gebruik vind ik hen de beste keuze, bv om af en toe eens iets in een winkel te kopen of online, Maestro + Bancontact gebruiken als je geld opneemt.
Hey bedankt! Ik heb reeds een Record Visa kaart voor online aankopen enzo, maar deze is vrij duur wanneer je ermee betaald/geld gaat afhalen in de VS. Voor geld af te halen lijkt inderdaad de gewone bankkaart nog het goedkoopste te zijn. Maar voor betalingen blijkbaar ook gewoon de bankkaart of als dat niet werkt Argenta Mastercard (enkel 1,5 wisselmarge)
Dat zou ik voorwaar niet durven te stellen. KBC maakt momenteel de omgekeerde beweging: weg met Visa, alles Mastercard. Argenta is een aantal jaar geleden ook radicaal geswitcht van Visa naar Mastercard.
Mastercard schijnt iets goedkoper te zijn voor de bank en soms ook voor de handelaar. Volgens mij is er in de praktijk weinig verschil en hangt de keuze voornamelijk af van wie van beide de beste voorwaarden en laagste kosten biedt voor de bank.
Jammer, de wisselkoerstarieven zijn voor de Europabank Mastercard een stuk beter dan voor hun visakaart.
Vandaag ook de brief ontvangen met nieuwe kaart. Wel goed dat de pincode gelijk blijft en verder geen gedoe is om te activeren.
De kosten;
https://www.europabank.be/nl/download/bv_krkaart
Optional Issuer Fee:
Binnen regio Europa 0,95%
Buiten regio Europa 0,70%
Conversion Fee:
Buiten regio Europa 1,00%
Ik heb deze tekst gevonden over wat dat eigenlijk is, "Optional Issuer Fee";
OIF or Optional Issuer Fee is an opt-in fee some bank issuers may charge their cardholders for conducting transactions with merchants whose merchant locations are not the same as the country in which the card was issued.
**Aanpassing: ik belde naar Europabank om het te vragen**
Het is:
In EURO-zone 0% = geen extra kosten
In EU (of misschien EER) maar buiten EURO-zone 0,95% + 0% = 0,95% kosten (dus geen toeslag voor niet EURO EU munten)
Buiten EU/EER 0,70% + 1% = 1,70% kosten
Die optional Optional Issuer Fee is dus enkel van toepassing voor niet-EURO zone.
Ik heb trouwens gezien dat Europabank nu ook een gratis zichtrekening heeft met gratis debitkaart. Wist ik niet, dat is vrij nieuw.