SES
TIP
Re: SES
Koersstijging vandaag onverklaarbaar:
(Boursier.com) "Dans un marché parisien bien orienté, SES grimpe d'une dizaine de pourcents ce lundi en début de matinée, vers les 12,5 euros. Chasse aux bonnes affaires ? Réveil de la spéculation dans la perspective d'une nouvelle vague de concentration dans le secteur ? Aucune explication n'éclaire à elle seule le rebond du titre, si ce n'est que l'opérateur satellitaire a beaucoup souffert ces derniers mois en Bourse de Paris pour atteindre un plancher historique mi-février à 10,55 euros. Le flux de nouvelles s'est avéré très négatif avec des comptes 2017 dégradés et la réduction de 40% du dividende."
(Reuters.com) "... At 0945 GMT, the pan-European STOXX benchmark index was up 0.54 percent at 383.20 points in lower than usual volumes after Asian shares made guarded gains. “There’s a sense of a beaten up squeeze behind the rally this morning”, a trader commented as a number of shares which investors have often bet against, enjoyed strong gains without any corporate announcement apparently justifying the rise. He mentioned Satellite firms SES SESFg.LU, up 9.4 percent, German drugs packaging firm Gerresheimer’s (GXIG.DE) up 2.7 percent or France’s pipe maker Vallourec VLL.PA up 4.5 percent."
Oddo BHF verlaagt koersdoel van €16,50 naar €11,00:
(boursier.com) "L'actualité boursière de SES est aussi animée en ce début de semaine par un nouvel ajustement de broker. Oddo BHF a ramené de 16,50 à 11 euros son objectif sur le titre, dont la recommandation reste inchangée à "neutre". L'intermédiaire financier pense que la récente publication annuelle souligne un opérationnel toujours sous pression, notamment sur le coeur de métier Vidéo. Oddo BHF est aussi pessimiste sur l'orientation du dividende : « Nous ne pensons pas que le rendement de 7% soit facilement soutenable, a fortiori avec la volonté du groupe de se déléverager », indique le courtier, par ailleurs prudent sur le segment Data et sur la montée en charge du projet O3B. Dans le secteur, Oddo BHF préfère toujours Eutelsat."
(Boursier.com) "Dans un marché parisien bien orienté, SES grimpe d'une dizaine de pourcents ce lundi en début de matinée, vers les 12,5 euros. Chasse aux bonnes affaires ? Réveil de la spéculation dans la perspective d'une nouvelle vague de concentration dans le secteur ? Aucune explication n'éclaire à elle seule le rebond du titre, si ce n'est que l'opérateur satellitaire a beaucoup souffert ces derniers mois en Bourse de Paris pour atteindre un plancher historique mi-février à 10,55 euros. Le flux de nouvelles s'est avéré très négatif avec des comptes 2017 dégradés et la réduction de 40% du dividende."
(Reuters.com) "... At 0945 GMT, the pan-European STOXX benchmark index was up 0.54 percent at 383.20 points in lower than usual volumes after Asian shares made guarded gains. “There’s a sense of a beaten up squeeze behind the rally this morning”, a trader commented as a number of shares which investors have often bet against, enjoyed strong gains without any corporate announcement apparently justifying the rise. He mentioned Satellite firms SES SESFg.LU, up 9.4 percent, German drugs packaging firm Gerresheimer’s (GXIG.DE) up 2.7 percent or France’s pipe maker Vallourec VLL.PA up 4.5 percent."
Oddo BHF verlaagt koersdoel van €16,50 naar €11,00:
(boursier.com) "L'actualité boursière de SES est aussi animée en ce début de semaine par un nouvel ajustement de broker. Oddo BHF a ramené de 16,50 à 11 euros son objectif sur le titre, dont la recommandation reste inchangée à "neutre". L'intermédiaire financier pense que la récente publication annuelle souligne un opérationnel toujours sous pression, notamment sur le coeur de métier Vidéo. Oddo BHF est aussi pessimiste sur l'orientation du dividende : « Nous ne pensons pas que le rendement de 7% soit facilement soutenable, a fortiori avec la volonté du groupe de se déléverager », indique le courtier, par ailleurs prudent sur le segment Data et sur la montée en charge du projet O3B. Dans le secteur, Oddo BHF préfère toujours Eutelsat."
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Intelsat verwacht een omzetdaling voor dit jaar van ong. 3% en een daling van de aangepaste EBITDA van ong. 5%. De vrije kasstroom bedroeg $2,6 miljoen in 2017. Rentelasten waren maar liefst $915 miljoen (op een omzet van $2,1 miljard). Nettoschuld van $13,7 miljard. Onbegrijpelijk dat dit bedrijf nog niet failliet verklaard is. De CEO verklaarde in 2016 nog dat een faillissement niet aan de orde is.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Eutelsat yieldt even goed 7%.gpv1 schreef: ↑26 februari 2018, 13:05 Oddo BHF est aussi pessimiste sur l'orientation du dividende : « Nous ne pensons pas que le rendement de 7% soit facilement soutenable, a fortiori avec la volonté du groupe de se déléverager », indique le courtier, par ailleurs prudent sur le segment Data et sur la montée en charge du projet O3B. Dans le secteur, Oddo BHF préfère toujours Eutelsat."
[/i]
Hoe pessimistisch moet je trouwens zijn als je het dividend van SES (kostprijs €368m) onhoudbaar noemt? De verwachte vrije kasstromen liggen toch echt aanzienlijk hoger. Ik verwacht €1950m in de komende 3j. Het dividend zou in die periode €1160m kosten (stijging van 5% per jaar). Dan zou je de nettoschuld in die periode met bijna €800m kunnen afbouwen, naar zo'n €2900m of 2x de verwachte ebitda in 2020. Misschien ben ik te optimistisch
Helaas, inderdaad doorgestegen naar 12,50. Heb ze er aan 11,50 uitgegooid wegens geen toekomst.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Prijsstijging is op lucht gebaseerd!
Na dit gelezen te hebben, heb ik dan ook maar 1/3de van m'n sprinters (7,x) buitengegooid . Had er vrijdag bijgekocht rond 10,70 & dus bijna 30% op 1 dag (tov gemiddelde aankoopkoers).
Waarom is die koers nu eigenlijk 10% gestegen? Er is toch geen noemenswaardig nieuws? Mis ik iets of is het gewoon echt lucht?
Zoals ik zei, ik heb er zeer weinig vertrouwen in. Ik heb ze er uit gekegeld met 27% verlies
Zoals ik zei, ik heb er zeer weinig vertrouwen in. Ik heb ze er uit gekegeld met 27% verlies
Waarom heb je ze eigenlijk gekocht ? Gewoon omdat andere leden het ook gekocht hebben ?
Ja, ik dacht een ritje te maken in een bedrijf dat ik van toeten nog blazen ken. Dat geef ik eerlijk toe, helaas had ik er weinig vertrouwen in, je zit hier in een nichemarkt die het op zichzelf ook heel moeilijk heeft om te bestaan. Langs de andere kant is het ook toekomst want steeds meer apparaten communiceren en dat gebeurd via satellieten. Maar... en dat moet je ook durven toegeven, er zijn heel veel spelers die het goedkoper kunnen ook SpaceX zal wel volop mee profiteren en marktaandeel winnen.
De cijfers waren barslecht en voor 2020 moet je geen beterschap verwachten. Dat is een feit en daar volg ik je ook in, ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb verkocht met 27% verlies (en dat is een zure appel), maar ik kon ze ook verkocht hebben met 40% verlies over een paar weken.
De kans dat ze gaan dalen onder €11 is enorm! SES zit met zo'n schuldenberg!
Troost u, ik heb in 2010 een aandeel verkocht toen het op 1 dag meer dan 80% zakte (totaal verlies voor mij 90%); bedrijf kondigde out of the blue faillissement aan. Toen had ik nog geen oog voor kasstromen en schulden. Was gelukkig maar een kleine positie.
No offence, Kevva, maar beperk je tot trackers. Je kan duidelijk niet overweg met de volatiliteit van individuele aandelen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Schuldenberg? Wist je al eerder zelfs voor cijfers wat gaat pietpiraat nu denken van zijn grote voorbeeldKevva schreef: ↑26 februari 2018, 18:17Ja, ik dacht een ritje te maken in een bedrijf dat ik van toeten nog blazen ken. Dat geef ik eerlijk toe, helaas had ik er weinig vertrouwen in, je zit hier in een nichemarkt die het op zichzelf ook heel moeilijk heeft om te bestaan. Langs de andere kant is het ook toekomst want steeds meer apparaten communiceren en dat gebeurd via satellieten. Maar... en dat moet je ook durven toegeven, er zijn heel veel spelers die het goedkoper kunnen ook SpaceX zal wel volop mee profiteren en marktaandeel winnen.
De cijfers waren barslecht en voor 2020 moet je geen beterschap verwachten. Dat is een feit en daar volg ik je ook in, ik heb het zekere voor het onzekere genomen. Ik heb verkocht met 27% verlies (en dat is een zure appel), maar ik kon ze ook verkocht hebben met 40% verlies over een paar weken.
De kans dat ze gaan dalen onder €11 is enorm! SES zit met zo'n schuldenberg!
Voordien werd dit aandeel in de hemel geprezen, nu is het al bijna failliet verklaard door ervaren analisten zoals jullie?
Ik kocht het gelukkig op een moment dat iedereen verkocht (13/02/2018 aan 11,46€ kosten inclusief).
Voor alle zekerheid stel ik ze nu al weer te koop.
Met bijna 10% winst kan ik leven op 14 dagen tijd.
Van nu af aan kijk ik zelfs langzaam uit om een groot deel van al mijn aandelen te verkopen.
De beurs is al veel te lang in goede doen en dat kan niet blijven duren...
Mensen reageren niet logisch en de beurs al evenmin.
Dan heb ik weer wat cash, om na de crash te kopen.
Ik kocht het gelukkig op een moment dat iedereen verkocht (13/02/2018 aan 11,46€ kosten inclusief).
Voor alle zekerheid stel ik ze nu al weer te koop.
Met bijna 10% winst kan ik leven op 14 dagen tijd.
Van nu af aan kijk ik zelfs langzaam uit om een groot deel van al mijn aandelen te verkopen.
De beurs is al veel te lang in goede doen en dat kan niet blijven duren...
Mensen reageren niet logisch en de beurs al evenmin.
Dan heb ik weer wat cash, om na de crash te kopen.
Wie verklaart het hier bijna failliet? Enkel Kevva, en dat is misschien niet de referentie inzake dit aandeel. De vrije kasstromen zijn niet die van een bedrijf op de rand van het failliet alleszins.
En wie prijst het in de hemel? Iedereen hier zei vanaf het begin dat de sector op lange termijn voor uitdagingen stond en dat het vroegere dividend waarschijnlijk moeilijk houdbaar ging zijn. Ik denk dat we de mensen die dit aandeel initieel geanalyseerd hebben - gpv1, molenveld, jens_dev etc. - noch overdreven optimisme noch wispelturigheid kunnen verwijten. Ze hebben SES nooit anders voorgesteld dan als een winstgevend bedrijf in een gevaarlijke sector.
Persoonlijk zie ik SES als een soort van Euronav: een heel sterke speler in een sector die voor enorme uitdagingen staat. Goed voor een nuchtere en geduldige belegger, maar niet voor wie van dichtbij op koersen zit te turen. En net als bij Euronav hoop ik ook hier persoonlijk op een overname of fusie om meer gewicht te krijgen in de markt.
En wie prijst het in de hemel? Iedereen hier zei vanaf het begin dat de sector op lange termijn voor uitdagingen stond en dat het vroegere dividend waarschijnlijk moeilijk houdbaar ging zijn. Ik denk dat we de mensen die dit aandeel initieel geanalyseerd hebben - gpv1, molenveld, jens_dev etc. - noch overdreven optimisme noch wispelturigheid kunnen verwijten. Ze hebben SES nooit anders voorgesteld dan als een winstgevend bedrijf in een gevaarlijke sector.
Persoonlijk zie ik SES als een soort van Euronav: een heel sterke speler in een sector die voor enorme uitdagingen staat. Goed voor een nuchtere en geduldige belegger, maar niet voor wie van dichtbij op koersen zit te turen. En net als bij Euronav hoop ik ook hier persoonlijk op een overname of fusie om meer gewicht te krijgen in de markt.