BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Volkswagen begint het licht in het einde van de tunnel te zien, zodus nog wat extra kruit in mn positie gebracht....denk dat de weg naar 250 open ligt...
VOW3
VOW3
Re: BMW Group
Die gaan aan mij alleszins nog een nieuwe Passat kunnen slijten dit jaar
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Laag gewaardeerd en mooi dividend. http://www.beurskrant.com/2017/10/17/bm ... eiaandeel/
Re: BMW Group
De recente mening van topbelegger Francisco García Paramés (Cobas Asset Management) over Tesla en auto-aandelen:
"As we explained during our Value School seminar on 10 October using the example of Renault, the sector is currently very attractive following three years of mediocre market performance. The latter has been fuelled by concerns over the cycle in the United State and Europe (which only represents 30% of the global market) and the migration towards electric vehicles, especially Tesla. We think these concerns are totally unjustified. Applying prudent assumptions regarding sales in Europe and the United States, the first risk is mitigated by growth in other markets. Furthermore, even if Tesla were to be wildly successful and sell two million cars in 2022 (unlikely since it has yet to show it can manufacture on a large scale and it does not have a clear significant competitive advantage, since the battery which is the fundamental component of an electric car is developed by Panasonic), the global market would still be around 110 million units. In other words, Tesla would have a 2% share of a market where the other manufacturers have already announced plans to have a strong exposure to electric cars. It does not look like a serious threat."
"As we explained during our Value School seminar on 10 October using the example of Renault, the sector is currently very attractive following three years of mediocre market performance. The latter has been fuelled by concerns over the cycle in the United State and Europe (which only represents 30% of the global market) and the migration towards electric vehicles, especially Tesla. We think these concerns are totally unjustified. Applying prudent assumptions regarding sales in Europe and the United States, the first risk is mitigated by growth in other markets. Furthermore, even if Tesla were to be wildly successful and sell two million cars in 2022 (unlikely since it has yet to show it can manufacture on a large scale and it does not have a clear significant competitive advantage, since the battery which is the fundamental component of an electric car is developed by Panasonic), the global market would still be around 110 million units. In other words, Tesla would have a 2% share of a market where the other manufacturers have already announced plans to have a strong exposure to electric cars. It does not look like a serious threat."
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
BMW is 1 vd aandelen waar ik mogelijk mijn positie wat ga uitbreiden
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
ivm de USA tax break:
...There are other weird quirks to the new tax law. Foreign companies operating in the US also are entitled to use the break. This means that if your US operations have been running at a loss, which is the case with Daimler Benz and BMW, it generates a surprise $1 billion profit.
Tax breaks for Germans. Who ever thought of that? Talk about unintended consequences with a turbocharger...
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Wow, las net iets heel interessants in de krant: op het autosalon van Genève werd de Volkswagen I.D. Vizzion voorgesteld: een electrische, zelfrijdende wagen met bereik tot 667 km, zonder stuur en pedalen; mensenlijk ingrijpen is dus niet meer mogelijk. De fabrikant wil de auto tegen 2030 op de markt hebben.
Maar één fabrikant is hen te snel af: in januari stelde General Motors de Cruise AV voor: electrische auto eveneens zonder stuur en pedalen. De auto moet volgend jaar al op Amerikaanse wegen te vinden zijn. Onderhandelingen met regulators zijn bezig.
https://www.businessinsider.nl/gm-cruis ... =true&r=US
Maar één fabrikant is hen te snel af: in januari stelde General Motors de Cruise AV voor: electrische auto eveneens zonder stuur en pedalen. De auto moet volgend jaar al op Amerikaanse wegen te vinden zijn. Onderhandelingen met regulators zijn bezig.
https://www.businessinsider.nl/gm-cruis ... =true&r=US
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Voor alle duidelijkheid: die auto's van GM zullen ingezet worden als taxi's. Voor het grote publiek zullen volledig autonome auto's er m.i. nooit komen. Niet omwille van veiligheidsrisico's of een oncomfortabel gevoel tijdens het rijden, maar simpelweg omdat dergelijke auto's volgens mij niet in staat zijn om te parkeren op parkings (hoe vindt zo'n auto immers de correcte oprit?) of om de correcte oprit van een huis of bedrijf op te rijden. En als die technologie toch zou bestaan dan zal het wel heel omslachtig zijn voor de gebruiker om de juiste instructies te geven. Of stel, je bent onderweg en beslist onverwacht om naar de McDonald's te gaan enkele honderden meters voor die vestiging. Hoe ga je dat aan die auto duidelijk maken? Vijf minuten op een touchscreen zitten tokkelen om hem te herprogrammeren? Tegen dan is het natuurlijk te laat. Of wat als je in een ondergrondse parking moet zijn? Gaat die auto daar mee overweg kunnen? Vindt die überhaupt de inrit? Wat is er allemaal nodig om dat te programmeren? etc... Ik ben geen expert maar met mijn gezond verstand zie ik geen gebruiksvriendelijke toekomst voor volledig zelfrijdende auto's.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 10 maart 2018, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Lijkt me niet onmogelijk, mits wat infrastructuuraanpassingen etc. Er zou eventueel een kleine controller ingebouwd kunnen worden om te parkeren etc. Het probleem van de McDonalds kan je oplossen mits (reeds bestaande) spraaktechnologie.
De reden dat zo’n volledig autonoom rijdende auto’s waarschijnlijk niet door het grote publiek zullen worden aangekocht, is omdat dit helemaal niet nodig is. Als auto’s volledig autonoom kunnen rijden, hoef je deze niet in eigendom te hebben. Je kan gewoon betalen voor het gebruik. Een doorsneewagen staat zowat +90% stil op een parkeerplaats. Met een slim tariefsysteem kan je ook ineens mensen incentiviseren om te rijden buiten de spitsuren, dan is het fileprobleem ook ineens van de baan.
De reden dat zo’n volledig autonoom rijdende auto’s waarschijnlijk niet door het grote publiek zullen worden aangekocht, is omdat dit helemaal niet nodig is. Als auto’s volledig autonoom kunnen rijden, hoef je deze niet in eigendom te hebben. Je kan gewoon betalen voor het gebruik. Een doorsneewagen staat zowat +90% stil op een parkeerplaats. Met een slim tariefsysteem kan je ook ineens mensen incentiviseren om te rijden buiten de spitsuren, dan is het fileprobleem ook ineens van de baan.
Re: BMW Group
Ok, toegegeven, in het artikel staat ‘no manual controls’. Besturing via Iphone misschien?
Wel verrassend dat ze al zo ver staan. Ik werk in de automotive sector en daar wordt doorgaans aangenomen dat zo’n ‘level 5 autonomous driving car’ niet voor de eerste 5 jaar zou zijn. Dat GM al zo’n model klaar zou hebben voor massaproductie gaat wel een schokgolf geven door de industrie, zowel de andere autobouwers, als de toeleveranciers.
Wel verrassend dat ze al zo ver staan. Ik werk in de automotive sector en daar wordt doorgaans aangenomen dat zo’n ‘level 5 autonomous driving car’ niet voor de eerste 5 jaar zou zijn. Dat GM al zo’n model klaar zou hebben voor massaproductie gaat wel een schokgolf geven door de industrie, zowel de andere autobouwers, als de toeleveranciers.
Re: BMW Group
Voorlopig gaat het dus enkel om taxi's, max. 2500. Nu, taxi's hebben natuurlijk niet het probleem van parkeren of een impulsief traject dus daarvoor is een volledig autonome auto wel geschikt. Maar voor het grote publiek is er m.i. geen toekomst. Beurskoers reageerde ook niet positief op nieuws van GM.
EDIT: hier nog wat info van detroitnews.com:
Riders will use a Cruise AV mobile-app to hail the cars, which will launch in one unnamed U.S. city next year. Here’s what they’ll experience:
■Touchscreen tablets inside the cars show progress on a map.
■Seat belts must be buckled and doors closed before the cars start to move.
■If riders forget to close the door when exiting, the Cruise AV can automatically close it.
■If something goes wrong, riders can talk with remote-support by pushing a button. [dat is natuurlijk niet haalbaar als zo'n auto op grote schaal gebruikt wordt - hoeveel mensen moet je dan niet in dienst nemen!)
■There’s an emergency button to end the ride quickly. The car will pull over at the next safest spot.
■If a rider leaves a bag, phone or other belonging behind, support staff will contact the rider to arrange a return.
■If there’s a crash, OnStar immediately is connected with two-way response and can gauge the severity of injuries based on feedback from the car. If the vehicle is involved in a crash, it will automatically apply the brakes and bring the vehicle to a stop in a “controlled manner.”
EDIT: hier nog wat info van detroitnews.com:
Riders will use a Cruise AV mobile-app to hail the cars, which will launch in one unnamed U.S. city next year. Here’s what they’ll experience:
■Touchscreen tablets inside the cars show progress on a map.
■Seat belts must be buckled and doors closed before the cars start to move.
■If riders forget to close the door when exiting, the Cruise AV can automatically close it.
■If something goes wrong, riders can talk with remote-support by pushing a button. [dat is natuurlijk niet haalbaar als zo'n auto op grote schaal gebruikt wordt - hoeveel mensen moet je dan niet in dienst nemen!)
■There’s an emergency button to end the ride quickly. The car will pull over at the next safest spot.
■If a rider leaves a bag, phone or other belonging behind, support staff will contact the rider to arrange a return.
■If there’s a crash, OnStar immediately is connected with two-way response and can gauge the severity of injuries based on feedback from the car. If the vehicle is involved in a crash, it will automatically apply the brakes and bring the vehicle to a stop in a “controlled manner.”
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
In 2019 op de Amerikaanse wegen krijgen vind ik nogal overmoedig. Zo'n systeem moet echt wel grondig getest worden want vergeet niet, tweede grootste doodsoorzaak is het verkeer (na ziektes). Maar ik denk wel dat ze als eerste ingezet kunnen worden op luchthaven om reizigers van de terminal naar het vliegtuig te brengen.gpv1 schreef: ↑10 maart 2018, 19:51 Voor alle duidelijkheid: die auto's van GM zullen ingezet worden als taxi's. Voor het grote publiek zullen volledig autonome auto's er m.i. nooit komen. Niet omwille van veiligheidsrisico's of een oncomfortabel gevoel tijdens het rijden, maar simpelweg omdat dergelijke auto's volgens mij niet in staat zijn om te parkeren op parkings (hoe vindt zo'n auto immers de correcte oprit?) of om de correcte oprit van een huis of bedrijf op te rijden. En als die technologie toch zou bestaan dan zal het wel heel omslachtig zijn voor de gebruiker om de juiste instructies te geven. Of stel, je bent onderweg en beslist onverwacht om naar de McDonald's te gaan enkele honderden meters voor die vestiging. Hoe ga je dat aan die auto duidelijk maken? Vijf minuten op een touchscreen zitten tokkelen om hem te herprogrammeren? Tegen dan is het natuurlijk te laat. Of wat als je in een ondergrondse parking moet zijn? Gaat die auto daar mee overweg kunnen? Vindt die überhaupt de inrit? Wat is er allemaal nodig om dat te programmeren? etc... Ik ben geen expert maar met mijn gezond verstand zie ik geen gebruiksvriendelijke toekomst voor volledig zelfrijdende auto's.
Ik ben het ook met je eens dat het nog niet onmiddellijk voor Jan met de pet zal zijn, ten eerste zal die technologie nog enorm duur zijn dat de gewone sterveling hier niet voor zal willen betalen en zoals je ook aangeeft, op individueel niveau wordt het moeilijker programmeerbaar.
Je mening over de juiste instructies geven, daar volg ik je dan weer niet in. Ik denk dat zo'n wagen volledig anders ingedeeld zal worden. Niet meer 2x2 stoelen maar eerder gericht op sociaal contact en misschien wel naar elkaar kijkend? Designers kunnen ook een zeer gebruiksvriendelijke interface bouwen waarbij je een nieuwe bestemming, tussenstop, etc. ingeeft in 10 sec.
Dat parkeren in een publieke garage zal tijd vragen, daar zullen vooral sensoren met een dataverbinding geinstalleerd moeten worden, via 5G kun je supersnelle connectie maken met die sensoren en een wagen automatisch naar die plek laten rijden. Wanneer die sensor ingepikt is (dus andere wagen parkeert er net) kan jouw wagen een parkeerplaats verder parkeren.
Maar ik zie het wel doorbreken in collectief vervoer. Eerst luchthaven vervoer, daarna misschien treinen en in een zeer late fase misschien bussen die grotendeels in eigen bedding rijden?
Maar als gewoon burger denk ik niet dat we dit echt gaan zien vóór 2025.
Re: BMW Group
Ik denk dat weinigen van ons nog een auto zullen nodig hebben. Als je ergens moet zijn, geef je een rit in op je smartphone (als dat ding tegen dan nog bestaat), even later arriveert een zelfrijdende auto, en die zet jou af op de Kiss-and-Ride van de supermarkt/luchthaven/het shopping center, waarna hij verder rijdt naar zijn volgende opdracht. Als je terug naar huis wil, toets je "return" in en voila, daar staat opnieuw een autootje klaar voor jou. De parkingcapaciteit die we nu hebben op markten, stations, supermarkten, zal grotendeels overbodig zijn.
In combinatie met thuiswerken/kopen op afstand/.../cocooning zie ik dat in praktijk best haalbaar.
En twee ritten per dag met zo'n auto zal goedkoper zijn (doordat er geen chauffeur mee moet) dan het bezit van een auto. Anders past de overheid daar wel een mouw aan.
(Dus: ik volg Naick in deze.)
In combinatie met thuiswerken/kopen op afstand/.../cocooning zie ik dat in praktijk best haalbaar.
En twee ritten per dag met zo'n auto zal goedkoper zijn (doordat er geen chauffeur mee moet) dan het bezit van een auto. Anders past de overheid daar wel een mouw aan.
(Dus: ik volg Naick in deze.)
Re: BMW Group
Zal nooit doorkomen, gewoon kwestie van verantwoordelijkheden. Stel dat er 2 zelfrijdende auto's op elkaar botsen wie is dan verantwoordelijk? Fabrikant? Of auto wordt gehackt en er vallen doden wie is dan verantwoordelijk? Ook de fabrikant? Geen enkele fabrikant gaat die verantwoordelijkheid willen hebben. Dus zullen ze semi automatisch blijven en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen en hierdoor zal er toch altijd chauffeur nodig zijn en zal iedereen nog steeds auto nodig hebben.dreaZ schreef: ↑11 maart 2018, 11:02 Ik denk dat weinigen van ons nog een auto zullen nodig hebben. Als je ergens moet zijn, geef je een rit in op je smartphone (als dat ding tegen dan nog bestaat), even later arriveert een zelfrijdende auto, en die zet jou af op de Kiss-and-Ride van de supermarkt/luchthaven/het shopping center, waarna hij verder rijdt naar zijn volgende opdracht. Als je terug naar huis wil, toets je "return" in en voila, daar staat opnieuw een autootje klaar voor jou. De parkingcapaciteit die we nu hebben op markten, stations, supermarkten, zal grotendeels overbodig zijn.
In combinatie met thuiswerken/kopen op afstand/.../cocooning zie ik dat in praktijk best haalbaar.
En twee ritten per dag met zo'n auto zal goedkoper zijn (doordat er geen chauffeur mee moet) dan het bezit van een auto. Anders past de overheid daar wel een mouw aan.
(Dus: ik volg Naick in deze.)
BMW Group
Daar zullen wel oplossingen voor gevonden worden. Er zullen altijd bedrijven op de markt komen die deze diensten zullen aanbieden en daarvoor verzekerd zijn.Nairo schreef:Zal nooit doorkomen, gewoon kwestie van verantwoordelijkheden. Stel dat er 2 zelfrijdende auto's op elkaar botsen wie is dan verantwoordelijk? Fabrikant? Of auto wordt gehackt en er vallen doden wie is dan verantwoordelijk? Ook de fabrikant? Geen enkele fabrikant gaat die verantwoordelijkheid willen hebben. Dus zullen ze semi automatisch blijven en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen en hierdoor zal er toch altijd chauffeur nodig zijn en zal iedereen nog steeds auto nodig hebben.dreaZ schreef: ↑11 maart 2018, 11:02 Ik denk dat weinigen van ons nog een auto zullen nodig hebben. Als je ergens moet zijn, geef je een rit in op je smartphone (als dat ding tegen dan nog bestaat), even later arriveert een zelfrijdende auto, en die zet jou af op de Kiss-and-Ride van de supermarkt/luchthaven/het shopping center, waarna hij verder rijdt naar zijn volgende opdracht. Als je terug naar huis wil, toets je "return" in en voila, daar staat opnieuw een autootje klaar voor jou. De parkingcapaciteit die we nu hebben op markten, stations, supermarkten, zal grotendeels overbodig zijn.
In combinatie met thuiswerken/kopen op afstand/.../cocooning zie ik dat in praktijk best haalbaar.
En twee ritten per dag met zo'n auto zal goedkoper zijn (doordat er geen chauffeur mee moet) dan het bezit van een auto. Anders past de overheid daar wel een mouw aan.
(Dus: ik volg Naick in deze.)
Maar ik zie zo’n zelfrijdende wagen zich niet door het hedendaagse drukke verkeer verplaatsen. Vooral omdat anno 2018 nog alle verkochte wagens met chauffeur zijn.
Als je ziet dat de gemiddelde levensduur voor een huidige wagen 15 tot 20 jaar is, dan weet je ook dat dit systeem ten vroegste in 2035 - 2040 pas echt van de grond zal komen.
De basis zal gelegd moeten worden op trajecten waar geen verkeer is. Dan zie ik enkel luchthavens als mogelijkheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk